Difference between revisions of "Duration of the Egyptian Exile/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
Line 12: Line 12:
 
<li><a href="Shemot12-40" data-aht="source">שמות י״ב:מ׳</a>&#160;– "וּמוֹשַׁב בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָשְׁבוּ בְּמִצְרָיִם שְׁלֹשִׁים שָׁנָה וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה"</li>
 
<li><a href="Shemot12-40" data-aht="source">שמות י״ב:מ׳</a>&#160;– "וּמוֹשַׁב בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָשְׁבוּ בְּמִצְרָיִם שְׁלֹשִׁים שָׁנָה וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה"</li>
 
</ul>
 
</ul>
<p>משתמע מן הפסוקים כי הגלות במצרים נמשכה 400 או 430 שנה.</p>
+
<p>משתמע מן הפסוקים האלו כי הגלות במצרים נמשכה 400 או 430 שנה.</p>
  
 
<h2>ארבעה דורות</h2>
 
<h2>ארבעה דורות</h2>
<p>אולם, מראיות נוספות בפסוקים ניתן להסיק כי מדובר בפרק זמן קצר מכך בהרבה. בפסוק הבא,&#160;<a href="Bereshit15-13" data-aht="source">בראשית ט״ו:ט״ז</a>, כתוב כי כבר הדור הרביעי יחזור לארץ ישראל, ולא סביר כי ארבעה דורות נמשכו 400 שנה.<fn>על מנת שדבר כזה יקרה, על גיל הילודה הממוצע להיות 100 שנה. ראו&#160;<multilink><a href="Hoil6-18" data-aht="source">הואיל משה</a><a href="Hoil6-18" data-aht="source">שמות ו׳:י״ח</a><a href="R. Moshe Yitzchak Ashkenazi (Hoil Moshe)" data-aht="parshan">אודות ר' משה יצחק אשכנזי</a></multilink>המצטט את ספקנותו של אברהם ב<a href="Bereshit17-17" data-aht="source">בראשית י״ז:י״ז</a>, בהבנתו&#160;את אי סבירותה של האפשרות הזו.&#160;</fn></p>
+
<p>אולם, מפסוקים אחרים ניתן להסיק כי מדובר בפרק זמן קצר מכך בהרבה. בפסוק הבא, <a href="Bereshit15-13" data-aht="source">בראשית ט״ו:ט״ז</a>, כתוב כי כבר הדור הרביעי יחזור לארץ ישראל, ולא סביר כי ארבעה דורות נמשכו 400 שנה.<fn>על מנת שדבר כזה יקרה, על גיל הילודה הממוצע להיות 100 שנה. ראו <multilink><a href="Hoil6-18" data-aht="source">הואיל משה</a><a href="Hoil6-18" data-aht="source">שמות ו׳:י״ח</a><a href="R. Moshe Yitzchak Ashkenazi (Hoil Moshe)" data-aht="parshan">אודות ר' משה יצחק אשכנזי</a></multilink> המצטט את ספקנותו של אברהם ב<a href="Bereshit17-17" data-aht="source">בראשית י״ז:י״ז</a>, בהראותו&#160;את אי סבירותה של האפשרות הזו.</fn></p>
  
 
<h2 name="יוחסין מצד האב">שושלתו של משה מצד אביו&#160;– שלושה דורות מלוי</h2>
 
<h2 name="יוחסין מצד האב">שושלתו של משה מצד אביו&#160;– שלושה דורות מלוי</h2>
<p>יתר על כן, ב<a href="Shemot6-16" data-aht="source">שמות ו׳</a> וב<a href="Bemidbar26-59" data-aht="source">במדבר כ״ו</a>&#160;מתוארת שושלתו של משה, הן מצד אביו והן מצד אמו, ונדמה כי היא תומכת בקריאה על פיה הגלות התרחשה למעשה במשך תקופה קצרה בהרבה משנדמה מן הפסוקים לעיל. מצד אביו של משה, סבו קהת חי במשך 133 שנה, ואביו עמרם חי עד גיל 137. מאחר וקהת היה אחד משבעים האנשים שירדו למצרים יחד עם יעקב,<fn>ראו&#160;<a href="Bereshit46-8" data-aht="source">בראשית מ״ו:י״א</a>.</fn>&#160;אם לוקחים בחשבון גם את גילו של משה בעת יציאתו ממצרים (80 שנה),<fn>ראו&#160;<a href="Shemot7-7" data-aht="source">שמות ז׳:ז׳</a>, שם נאמר שמשה היה בן 80 בהגיעו לפרעה. ניתן להסיק מספר זה גם מחיסור 40 שנות השוטטות במדבר מגילו של משה בעת מותו, 120 (ראו <a href="Devarim31-2" data-aht="source">דברים ל״א:ב׳</a>, <a href="Devarim34-7" data-aht="source">ל"ד:ז'</a>).</fn> יוצא שהתקופה בין הירידה למצרים ליציאה ממנו, נמשכה רק 350 שנה.<fn>ראו&#160;<multilink><a href="SederOlamRabbah3" data-aht="source">סדר עולם רבה</a><a href="SederOlamRabbah3" data-aht="source">פרק ג׳</a><a href="Seder Olam Rabbah" data-aht="parshan">אודות סדר עולם רבה</a></multilink>. על מנת להגיע ל350 שנה, יש להניח שקהת היה תינוק כשבני ישראל ירדו למצרים, וכן כי גם לו וגם לעמרם נולד ילד בשנת מותם. בהתחשב באי הסבירות שכל ההנחות הללו אכן התגשמו, סביר להניח כי פרק הזמן למעשה היה קצר בהרבה מ350 שנה. ראו&#160;<multilink><a href="Rashi6-18" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit15-13" data-aht="source">בראשית ט״ו:י״ג</a><a href="Rashi6-18" data-aht="source">שמות ו׳:י״ח-כ׳</a><a href="Rashi12-40" data-aht="source">שמות י״ב:מ׳</a><a href="RashiMegillah9a" data-aht="source">מגילה ט׳.</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> "והרבה שנים נבלעים לבנים בשני האבות".</fn></p>
+
<p>יתר על כן, ב<a href="Shemot6-16" data-aht="source">שמות ו׳</a> וב<a href="Bemidbar26-59" data-aht="source">במדבר כ״ו</a>&#160;מתוארת שושלתו של משה, הן מצד אביו והן מצד אמו, ונדמה כי היא תומכת בקריאה על פיה הגלות התרחשה למעשה במשך תקופה קצרה בהרבה משנדמה מן הפסוקים לעיל. מצד אביו של משה, סבו קהת חי במשך 133 שנה, ואביו עמרם חי עד גיל 137. מאחר וקהת היה אחד משבעים האנשים שירדו למצרים יחד עם יעקב,<fn>ראו&#160;<a href="Bereshit46-8" data-aht="source">בראשית מ״ו:י״א</a>.</fn>&#160;אם לוקחים בחשבון גם את גילו של משה בעת יציאתו ממצרים (80 שנה),<fn>ראו&#160;<a href="Shemot7-7" data-aht="source">שמות ז׳:ז׳</a>, שם נאמר שמשה היה בן 80 בהגיעו לפרעה. ניתן להסיק מספר זה גם מחיסור 40 שנות הנדודים במדבר מגילו של משה בעת מותו, 120 (ראו <a href="Devarim31-2" data-aht="source">דברים ל״א:ב׳</a>, <a href="Devarim34-7" data-aht="source">ל"ד:ז'</a>).</fn> יוצא שהתקופה בין הירידה למצרים ליציאה ממנו, נמשכה ככל היותר רק 350 שנה.<fn>ראו&#160;<multilink><a href="SederOlamRabbah3" data-aht="source">סדר עולם רבה</a><a href="SederOlamRabbah3" data-aht="source">פרק ג׳</a><a href="Seder Olam Rabbah" data-aht="parshan">אודות סדר עולם רבה</a></multilink>. על מנת להגיע ל350 שנה, יש להניח שקהת היה תינוק כשבני ישראל ירדו למצרים, וכן כי גם לו וגם לעמרם נולד ילד בשנת מותם. בהתחשב באי הסבירות שכל ההנחות הללו אכן התרחשו, סביר להניח כי פרק הזמן למעשה היה קצר בהרבה מ350 שנה. ראו&#160;<multilink><a href="Rashi6-18" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit15-13" data-aht="source">בראשית ט״ו:י״ג</a><a href="Rashi6-18" data-aht="source">שמות ו׳:י״ח-כ׳</a><a href="Rashi12-40" data-aht="source">שמות י״ב:מ׳</a><a href="RashiMegillah9a" data-aht="source">מגילה ט׳.</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> הכותב: "והרבה שנים נבלעים לבנים בשני האבות".</fn></p>
  
 
<h2 name="יוחסין מצד האם">שושלתו של משה מצד אימו –&#160;שני דורות מלוי</h2>
 
<h2 name="יוחסין מצד האם">שושלתו של משה מצד אימו –&#160;שני דורות מלוי</h2>
<p>בחינת שלושתו של משה מצד אימו&#160;מובילה&#160;לפערים גדולים עוד יותר, שכן התורה מציינת כי יוכבד, אימו של משה, היא גם בתו של לוי, כך ששלושה דורות בלבד מפרידים בין הירידה למצרים ליציאה ממנו. מאחר ולוי היה בן 43 שנה, כאשר השבטים הגיעו למצרים,<fn>דבר זה אינו מצויין במפורש בטקסט, אך ניתן להסיק זאת ממה שאנו יודעים גילו של יוסף. ב<a href="Bereshit41-46" data-aht="source">בראשית מ״א:מ״ו</a>&#160;כתוב שיוסף היה בן שלושים שנה כשהגיע לראשונה לפרעה, וב<a href="Bereshit45-6-11" data-aht="source">בראשית מ״ה:ו׳,י״א</a> מצויין כי עברו עוד 9 שנים (7 שנות שפע ו2 שנות רעב) עד שמשפחתו הצטרפה אליו, כך שהיה בן 39 שנים. מבראשית ל', נראה כי לוי היה מבוגר מיוסף ב4 שנים.</fn> אפילו אם אנו פועלים תחת ההנחה כי יוכבד נולדה ללוי בשנת מותו (בגיל 137), הולדתה הייתה מתרחשת לאחר 94 שנים במצרים, לכל היותר. יתר על כן, אנחנו יודעים שמשה נולד בדיוק 80 שנה לפני יציאת מצרים. כך, על מנת להגיע ל400 (או 430) שנה במצרים, יש להניח כי יוכבד הייתה לפחות בת 226 (או 256) שנה (!) כאשה הולידה את משה.</p>
+
<p>בחינת שלושתו של משה מצד אימו&#160;מובילה&#160;לפערים גדולים עוד יותר, שכן התורה מציינת כי יוכבד, אימו של משה, היא גם בתו של לוי, כך ששלושה דורות בלבד מפרידים בין הירידה למצרים ליציאה ממנו. מאחר ולוי היה בן 43 שנה, כאשר השבטים הגיעו למצרים,<fn>דבר זה אינו מצויין במפורש בטקסט, אך ניתן להסיק זאת ממה שאנו יודעים גילו של יוסף. ב<a href="Bereshit41-46" data-aht="source">בראשית מ״א:מ״ו</a>&#160;כתוב שיוסף היה בן שלושים שנה כשהגיע לראשונה לפרעה, וב<a href="Bereshit45-6-11" data-aht="source">בראשית מ״ה:ו׳,י״א</a> מצויין כי עברו עוד תשע שנים (שבע שנות שפע ועוד שנתיים של רעב) עד שמשפחתו הצטרפה אליו, כך שהיה בן 39 שנים. מבראשית ל', נראה כי לוי היה מבוגר מיוסף ב4 שנים.</fn> אפילו אם אנו פועלים תחת ההנחה כי יוכבד נולדה ללוי בשנת מותו (בגיל 137), הולדתה הייתה מתרחשת לאחר 94 שנים במצרים, לכל היותר. יתר על כן, אנחנו יודעים שמשה נולד בדיוק 80 שנה לפני יציאת מצרים. כך, על מנת להגיע ל400 (או 430) שנה במצרים, יש להניח כי יוכבד הייתה לפחות בת 226 (או 256) שנה (!) כאשר הולידה את משה.</p>
 
<p>ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>&#160;אנו נחקור כיצד הפרשנים השונים פותרים את הסתירות המפורשות שבין הפסוקים המעידים על 400 ועל 430 שנות השיעבוד, וכן נחקור כיצד הם מתייחסים לפרקי הזמן הקצרים בהרבה העולים מבחינת שושלתם של משה ושל אהרן.</p>
 
<p>ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>&#160;אנו נחקור כיצד הפרשנים השונים פותרים את הסתירות המפורשות שבין הפסוקים המעידים על 400 ועל 430 שנות השיעבוד, וכן נחקור כיצד הם מתייחסים לפרקי הזמן הקצרים בהרבה העולים מבחינת שושלתם של משה ושל אהרן.</p>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 10:48, 30 July 2019

אורך גלות מצרים

הקדמה

מה היה אורך שהייתם של בני ישראל במצרים? לתשובה על השאלה זו ישנן השלכות רבות הנוגעות להבנת השיעבוד המצרי, לרקע לשיעבוד זה, וכן להבנת התפתחותו של עם ישראל.

פסוקים מפורשים – 400 או 430 שנים

התורה מתייחסת לסוגייה זו באופן מפורש בשני מקומות בתורה, ראשית, כאשר ה' ניבא לאברהם על העבדות בברית בין הבתרים, ושנית בסיכום המאורעות הללו:

  • בראשית ט״ו:י״ג – "וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה"
  • שמות י״ב:מ׳ – "וּמוֹשַׁב בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָשְׁבוּ בְּמִצְרָיִם שְׁלֹשִׁים שָׁנָה וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה"

משתמע מן הפסוקים האלו כי הגלות במצרים נמשכה 400 או 430 שנה.

ארבעה דורות

אולם, מפסוקים אחרים ניתן להסיק כי מדובר בפרק זמן קצר מכך בהרבה. בפסוק הבא, בראשית ט״ו:ט״ז, כתוב כי כבר הדור הרביעי יחזור לארץ ישראל, ולא סביר כי ארבעה דורות נמשכו 400 שנה.1

שושלתו של משה מצד אביו – שלושה דורות מלוי

יתר על כן, בשמות ו׳ ובבמדבר כ״ו מתוארת שושלתו של משה, הן מצד אביו והן מצד אמו, ונדמה כי היא תומכת בקריאה על פיה הגלות התרחשה למעשה במשך תקופה קצרה בהרבה משנדמה מן הפסוקים לעיל. מצד אביו של משה, סבו קהת חי במשך 133 שנה, ואביו עמרם חי עד גיל 137. מאחר וקהת היה אחד משבעים האנשים שירדו למצרים יחד עם יעקב,2 אם לוקחים בחשבון גם את גילו של משה בעת יציאתו ממצרים (80 שנה),3 יוצא שהתקופה בין הירידה למצרים ליציאה ממנו, נמשכה ככל היותר רק 350 שנה.4

שושלתו של משה מצד אימו – שני דורות מלוי

בחינת שלושתו של משה מצד אימו מובילה לפערים גדולים עוד יותר, שכן התורה מציינת כי יוכבד, אימו של משה, היא גם בתו של לוי, כך ששלושה דורות בלבד מפרידים בין הירידה למצרים ליציאה ממנו. מאחר ולוי היה בן 43 שנה, כאשר השבטים הגיעו למצרים,5 אפילו אם אנו פועלים תחת ההנחה כי יוכבד נולדה ללוי בשנת מותו (בגיל 137), הולדתה הייתה מתרחשת לאחר 94 שנים במצרים, לכל היותר. יתר על כן, אנחנו יודעים שמשה נולד בדיוק 80 שנה לפני יציאת מצרים. כך, על מנת להגיע ל400 (או 430) שנה במצרים, יש להניח כי יוכבד הייתה לפחות בת 226 (או 256) שנה (!) כאשר הולידה את משה.

בגישות פרשניות אנו נחקור כיצד הפרשנים השונים פותרים את הסתירות המפורשות שבין הפסוקים המעידים על 400 ועל 430 שנות השיעבוד, וכן נחקור כיצד הם מתייחסים לפרקי הזמן הקצרים בהרבה העולים מבחינת שושלתם של משה ושל אהרן.