Moshe/5

From AlHaTorah.org
< Moshe
Version as of 22:49, 28 November 2013 by Root (talk | contribs)

(diff) ← Older version | Approved version (diff) | Latest version (diff) | Newer version → (diff)
Jump to navigation Jump to search
EN/HEע/E

Moshe's Character

Sources

Biblical Texts

Shemot 4:10-11שמות ד':י'-י"א

(י) וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל ה' בִּי אֲדֹנָי לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי. (יא) וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם אוֹ מִי יָשׂוּם אִלֵּם אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ אוֹ עִוֵּר הֲלֹא אָנֹכִי ה'.

Shemot 6:12שמות ו':י"ב

וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה לִפְנֵי ה' לֵאמֹר הֵן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא שָׁמְעוּ אֵלַי וְאֵיךְ יִשְׁמָעֵנִי פַרְעֹה וַאֲנִי עֲרַל שְׂפָתָיִם.

Shemot 6:30שמות ו':ל'

וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לִפְנֵי ה' הֵן אֲנִי עֲרַל שְׂפָתַיִם וְאֵיךְ יִשְׁמַע אֵלַי פַּרְעֹה.

Shemot 16:20שמות ט"ז:כ'

וְלֹא שָׁמְעוּ אֶל מֹשֶׁה וַיּוֹתִרוּ אֲנָשִׁים מִמֶּנּוּ עַד בֹּקֶר וַיָּרֻם תּוֹלָעִים וַיִּבְאַשׁ וַיִּקְצֹף עֲלֵהֶם מֹשֶׁה.

Vayikra 10:16ויקרא י':ט"ז

וְאֵת שְׂעִיר הַחַטָּאת דָּרֹשׁ דָּרַשׁ מֹשֶׁה וְהִנֵּה שֹׂרָף וַיִּקְצֹף עַל אֶלְעָזָר וְעַל אִיתָמָר בְּנֵי אַהֲרֹן הַנּוֹתָרִם לֵאמֹר.

Bemidbar 12:1–8במדבר י"ב:י'-ח'

(א) וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח. (ב) וַיֹּאמְרוּ הֲרַק אַךְ בְּמֹשֶׁה דִּבֶּר ה' הֲלֹא גַּם בָּנוּ דִבֵּר וַיִּשְׁמַע ה'. (ג) וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה. (ד) וַיֹּאמֶר ה' פִּתְאֹם אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וְאֶל מִרְיָם צְאוּ שְׁלָשְׁתְּכֶם אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וַיֵּצְאוּ שְׁלָשְׁתָּם. (ה) וַיֵּרֶד ה' בְּעַמּוּד עָנָן וַיַּעֲמֹד פֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּקְרָא אַהֲרֹן וּמִרְיָם וַיֵּצְאוּ שְׁנֵיהֶם. (ו) וַיֹּאמֶר שִׁמְעוּ נָא דְבָרָי אִם יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם ה' בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ. (ז) לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא. (ח) פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה.

Bemidbar 31:14במדבר ל"א:י"ד

וַיִּקְצֹף מֹשֶׁה עַל פְּקוּדֵי הֶחָיִל שָׂרֵי הָאֲלָפִים וְשָׂרֵי הַמֵּאוֹת הַבָּאִים מִצְּבָא הַמִּלְחָמָה.

Devarim 34:7דברים ל"ד:ז'

וּמֹשֶׁה בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה בְּמֹתוֹ לֹא כָהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחֹה.

Devarim 34:10דברים ל"ד:י'

וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה אֲשֶׁר יְדָעוֹ ה' פָּנִים אֶל פָּנִים.

Classical Texts

Sifra Shemini 2:12ספרא שמיני ב':י"ב

א"ר יהודה חנניה בן יהודה היה דורש כל ימיו קשה הקפדה שגרמה לו למשה לטעות אחר מיתתו הריני כמשיב על דבריו ומי גרם לו שהקפיד אלא (שבועה) [שטעה].

Sifre Bemidbar 157ספרי במדבר קנ"ז

ויאמר אלעזר הכהן אל אנשי הצבא הבאים למלחמה זאת חקת התורה משה רבינו לפי שבא לכלל כעס בא לכלל טעות. ר' אלעזר בן עזריה אומר בשלשה מקומות בא משה לכלל כעס ובא לכלל טעות. כיוצא בו אתה אומר "ויקצוף על אלעזר ועל איתמר בני אהרן הנותרים לאמר מהו אומר מדוע לא אכלתם את החטאת" וגו' (וי' י':י"ז). כיוצא בו אתה אומר "ויאמר להם שמעו נא המורים המן הסלע הזה נוציא לכם מים" מהו אומר "וירם משה את ידו ויך את הסלע במטהו פעמים" (במ' כ':י"א) אף כאן אתה אומר "ויקצוף משה על פקודי החיל שרי האלפים ושרי המאות הבאים מצבא המלחמה" מהו אומר "ויאמר אלעזר הכהן אל אנשי הצבא הבאים למלחמה זאת חקת התורה אשר צוה ה' את משה". משה רבינו לפי שבא לכלל כעס בא לכלל טעות ויש אומרים משה נתן לו רשות לאלעזר הכהן לדבר שכשיפטר משה מן העולם לא יהיו אומרים לו בחיי משה רבך לא הייתה מדבר עכשיו מה אתה מדבר. ר' יאשיה אומר שהיה אומר דבר בשם אומרו כענין שנאמר "ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי" (אסתר ב':כ"ב)

Bavli Pesachim 66bבבלי פסחים ס"ו:

ר"ל אמר כל אדם שכועס אם חכם הוא חכמתו מסתלקת ממנו אם נביא הוא נבואתו מסתלקת ממנו אם חכם הוא חכמתו מסתלקת ממנו ממשה דכתיב "ויקצוף משה על פקודי החיל" וגו' (במ' ל"א:י"ד) וכתיב "ויאמר אלעזר הכהן אל אנשי הצבא הבאים למלחמה זאת חוקת התורה אשר צוה ה' את משה" וגו' (במ' ל"א:כ"א) מכלל דמשה איעלם מיניה אם נביא הוא נבואתו מסתלקת ממנו מאלישע דכתיב "לולי פני יהושפט מלך יהודה אני נושא אם אביט אליך ואם אראך" וגו' (מל"ב ג':י"ד) וכתיב "ועתה קחו לי מנגן והיה כנגן המנגן ותהי עליו יד ה'" וגו' (מל"ב ג':ט"ו).

Vayikra Rabbah 13:1ויקרא רבה י"ג:א'

מיד "ויקצף על אלעזר ועל איתמר בני אהרן" (וי' י':ט"ז). וכיון שכעס נתעלמה הלכה ממנו. אמ' רבי הונא בשלשה מקומות כעס משה ונתעלמה הלכה ממנו. ואילו הן בשבת ובכלי מתכות ובאונן. בשבת מנ', "ויותירו אנשים ממנו עד בקר ויקצף עליהם משה" (שמ' ט"ז:כ'), וכיון שכעס שכח מלומר להן הלכות שבת. מה אמ' להן "אכלוהו היום כי שבת היום לה'" (שמ' ט"ז:כ"ה). ובכלי מתכות מנ', "ויקצף משה על פקודי החיל" (במ' ל"א:י"ד), וכיון שכעס נתעלמה הלכה ממנו, שכח מלומר להן הלכות כלי מתכות, וכיון שלא אמ' אמ' אלעזר הכהן תחתיו, "ויאמר אלעזר הכהן אל אנשי הצבא" (במ' ל"א:כ"א). אמ' להן למשה ר' צוה ואתי לא צוה. באונן מנ', "ויקצף על אלעזר ועל איתמר בני אהרן" (וי' י':ט"ז), וכיון שכעס שכח מלומר להן שהאונן אסור מלאכל בקדשים.

Medieval Texts

Ralbag Vayikra 10:20רלב"ג ויקרא י':כ'

וישמע משה וייטב בעיניו - רוצה לומר, שכבר ראה שמה שנעשה, כדין נעשה. והנה הורה על זה זריזות משה לקיים מצות השם יתעלה, עד שהעלימה ממנו זריזותו ההתישבות על זאת המצוה שבאתהו מאת השם יתעלה באופן שיעמוד על עניינה, אם היא נוהגת בקדשי שעה לבד, או תנהג גם כן בקדשי דורות. עם שרוב התבודד שכל משה במושכלות היה מונע אותו מהשיבו מחשבתו באלו העניינים המעשיים הזמניים באופן שלם. הלא תראה שזה היה מונע אותו מלסדר דבריו עם בני אדם באופן ראוי, ולזה היה אהרן לו למליץ, כמו שנזכר בסדר 'ואלה שמות' (ראה שמ' ד,י-טז).

Ralbag Shemini Toelet 9רלב"ג שמיני תועלת ט'

התועלת [התשיעי] הוא [בדעות. והוא] ללמדנו עוצם התבודדות שכל משה בשכליות, אשר בעבורו הגיע לזאת המדרגה הנפלאה, שנתיחד בזה מבין שאר הנביאים, עד שכבר טעה במה שכעס עליו על אלעזר ועל איתמר, עם היותו מקור אלו הדינין אשר בתורה בשפע השופע עליו מהשם יתעלה. אך היה זה למיעוט השתמשותו באלו הפעולות, עד שגם דבורו החיצוני לא היה יכול לסדרו באופן ראוי, כמו שנזכר בפרשת 'ואלה שמות' (שמ' ד':י'). עם שהורנו בזה לרוב דקדוקו להתנהג במצות התורה, ולזה כעס תכף על מה שנראה לו בתחלת מחשבתו שיש בו נטייה ממצות השם יתעלה, ולא נמנע מזה מפני מה שחל עליהם מזה המקרה הרע אשר מתו בו נדב ואביהוא. כאלו יאמר שאין להם מצד זה התנצלות בזה, כי יחוייב להם התנהג במצות השם יתעלה באופן שלא ימנעם מזה טרדת מחשבתם במה שחל עליהם מהרע, כי לכבוד השם יתעלה יתחייבו לישב דעתם ולהסיר ממחשבתם זה הענין, באופן שיוכלו למלאת מצות השם יתעלה בזאת העבודה הנכבדת.

Modern Texts