Did Moshe Need Yitro's Advice/1/he
האם משה היה זקוק לעצת יתרו?
הקדמה
חלקו השני של פרק י"ח מתחיל בתיאור העם שעמד בתור במשך כל היום וחיכה להישפט על ידי משה. לאחר שצפה בסצינה זו, יתרו הבין שמצב זה אינו נסבל, והציע את ההצעה הברורה למדי לפיה משה ימנה שופטים אחרים שיסייעו עם עומס העבודה. בעקבות יישומו של משה את הצעת יתרו, יתרו עזב לאחר שהשלים את משימתו.
מעניין, שאין בתורה מקרה אחר בו מישהו מלבד ה' מציע למשה עצה.1 בנוסף, עצתו של יתרו נראית כפתרון ברור ופשוט כך שאי אפשר שלא לשאול: איך יתכן שמשה, הטוב שבגברים והעומד בקשר ישיר עם ה', הצטרך את יתרו כדי לפתור את הבעיה? כמו שאברבנאלמנסח יפה בשאלתו החמישית על הפרק:2
השאלה הה' בעצת יתרו למשה במנוי השופטים: כי הנה דברי יתרו היו טובים ונכוחים, אבל קל שבקלים יבין וידע שהיתה עצה נבערה לעמוד אדם אחד מן הבקר עד הערב לשפוט, כי בזה נבול יבול וילאה השופט והנשפטים. ואיך משה רבינו וכל זקני ישראל לא נתנו לב לזה לדעת שאם ימנה שופטים על העם שיקל מעליו? ומי לא ידע בכל אלה שראוי שיהיו השופטים אנשי חיל, יראי אלהים, אנשי אמת, שונאי בצע, שהוצרך יתרו ללמדו לאדון הנביאים וגדול החכמים משה רבינו עד שנאמר וישמע משה לקול חותנו ויעש כל אשר אמר.
בגישות פרשניות אנו נבחן תחום רחב של גישות לשאלה זו השונות זו מזו בתיאורן את משה ויתרו, וכן בהבנתן את הקשר בין החלקים השונים בפרקנו.