The Decalogue: Direct From Hashem or Via Moshe/2/he
עשרת הדברים: ישירות מהקב"ה או דרך משה?
גישות פרשניות
סקירה
התגלותו של א-לוהים במעמד הר סיני, מוצגת בתורה באופנים שונים ואף סותרים, דבר המוליד גישות פרשניות שונות כתשובה לשאלה - האם העם קיבל את עשרת הדיברות מא-לוהים או ממשה? לתשובות שונות אלו השלכות חשובות לגבי השאלה היותר מהותית- מהי משמעותה של ההתגלות בהר סיני?
בקצו האחד של הסקאלה, רמב"ם ורד"צ מתרכזים בפסוקים בהם משה מוצג כמתווך, וטוענים כי העם שמע רק את קולו של א-לוהים ולא הצליח להבין דבר ממילותיו. משה, אם כן, פעל כמתווך, או אולי כמתרגם, לכל עשרת הדברות. מגישות אלו נובע כי מטרת ההתגלות לא היתה להחדיר בעם אמונה בא-לוהים, אלא דווקא ללמדם להאמין בנבואותיו של משה. בקצו האחר של הסקאלה, רשב"ם, אבן עזרא, ואחרים, מתרכזים בתיאורי הפרשה כמפגש "פנים אל פנים". בהתאם לזאת, הם מניחים כי א-לוהים תקשר עם העם ישירות, והעביר להם את כל עשרת הדברות במטרה לחזק את אמונתם בא-לוהים.
ישנן גם גישות הנמצאות בתווך שבין שני הקצוות הללו, כדוגמת רש"י, רמב"ן ואחרים. פרשנים אלו מחפשים לפתור את הסתירה שבין הפסוקים על ידי אימוץ עמדת ביניים, הגורסת כי ניתן ליצור הפרדה מסוימת בין הדברות. את שתי הדברות הראשונות, קיבלו העם ישירות מפיו של א-לוהים, אך הם נזקקו למשה על מנת שיסביר להם את השמונה הנותרות. רמב"ן מסביר כי היתה מטרה כפולה להתגלות בסיני. ההתגלות נועדה להחדיר אמונה בא-לוהים מצד אחד, ולהחדיר אמונה במשה כנביא מצד שני. יסודות האמונה, אם כן, התקבלו ישירות מפי הא-לוהים, ושאר הדברות הועברו על ידי משה, אשר מנקודה זו ואילך שימש כמורה לעם בכל הנוגע לחוקי האל.
לא הבינו אף דיבר
על פי עמדה זו, העם שמע רק את קולו של א-לוהים, אך לא הבין את מילותיו כלל. משה, אם כן, נצרך לתפקד כמתווך בין א-לוהים לבין העם במהלך כל עשרת הדברות. הפרשנים חלוקים בשאלה האם קולו של א-לוהים אותו שמע העם היה מיועד להם, או שהם רק שמעו את קולות השיחה שהתרחשה בין א-לוהים לבין משה.
שמעו את קולות שיחתו של א-לוהים עם משה
העם הקשיב כאשר א-לוהים אמר את עשרת הדברות למשה, אך הוא שמע רק את רחשי קולו של א-לוהים, ולא הצליח לפרש את מילותיו.
אולי רבי עקיבא במכילתא דרבי ישמעאל1, רמב"ם2 , ר' אברהם בן הרמב"ם
שמעו את קול א-לוהים ישירות
על פי גישה זו, א-לוהים דיבר עם העם ישירות, אך מפעת המרחק ביניהם, העם יכלו רק לשמוע קולות ולא מילים ברורות.
הבינו את כל עשרת הדברות
על פי גישה זו, העם שמע את כל עשרת הדברות מפי א-לוהים והבין את כולם. פרשנים התומכים בעמדה זו נחלקים בשאלה האם א-לוהים כיוון את דבריו אל העם או אל משה?
א-לוהים דיבר אל משה
א-לוהים דיבר אל משה בלבד, אך הוא התכוון שהעם כולו יאזין לשיחתם.
ר' סעדיה קושר בין פסוק זה לבין פסוק קודם "בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ", ובכך רומז לכך שגם הוא חושב כי פסוק זה מתייחס למתן הדברות מפי האל.21
Heard Words Directly
Hashem spoke directly to the people themselves, and they, not Moshe, were His target audience for the entire Decalogue.
- This position highlights the goal of teaching the nation to believe in Hashem, as per the verse in Devarim, "אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים".22 Divine revelation to a mass audience was a unique event in world history and constitutes one of the strongest proofs of God's existence and the Torah's Divine origin.23
- According to Shadal, there may have been a dual purpose of instilling belief in both Hashem and Moshe. By hearing Hashem speak to Moshe before the actual revelation (see below), the nation recognized his prophetic stature, and by hearing Hashem on their own during revelation, they came to believe in God.
- Spoke to all – According to Ibn Ezra, this verse does not insinuate that Hashem was to speak to Moshe alone, but only that when Hashem did speak to him (along with everyone else), his prophetic stature would be verified. The nation had doubted Moshe's prophecy, believing that if Hashem speaks to a person, he cannot live afterwards. Thus, Hashem tells Moshe that when the nation sees Him speaking to Moshe during the giving of the Decalogue, they will finally recognize that their preconception was false.
- Change of plan – According to Ralbag and Abarbanel, Hashem originally told Moshe that He would speak to him alone and the nation would overhear, leading them to believe in Moshe's prophecy. Moshe then clarified to Hashem that the nation preferred to not have a mediator, but rather desired a direct face to face encounter. As a result, Hashem acquiesced and changed the original plan.28
- Before the Decalogue – Shadal asserts that this refers to the nation hearing Hashem's conversation with Moshe before the Decalogue.
- According to Ibn Ezra, Moshe is saying that the nation feared the fire, despite the fact that they did not go up the mountain.
- This position could also maintain that the original plan (had the nation not been overcome by fear) was to ascend the mountain after the giving of the Decalogue and to hear the rest of the 613 commandments from perhaps an even closer vantage point and at a higher spiritual level.30
- Before the Decalogue – According to Ibn Ezra, Abarbanel, and Shadal,31 this refers to the conversation between Moshe and Hashem before the giving of the Decalogue and, as such, provides no information regarding how Hashem delivered the commandments.32
- Before and during – Ralbag maintains that the verse refers to Hashem's words both before and during the Decalogue.33 The mention of Moshe speaking refers only to the earlier conversation, but the fact that Hashem spoke "בְקוֹל" can refer to both.34
- During the Decalogue – R. Eliezer suggests that that the verse refers to the Decalogue but is simply saying that before Hashem spoke to the nation, He waited for Moshe to tell Him that they were ready.35
Understood Only Two
The nation understood only two commandments directly from Hashem. These commentators disagree as to how the nation received the other eight:
Eight From Moshe
Due to the nation's fear, Hashem stopped speaking to them and instead spoke only to Moshe, who then relayed the final eight commandments to the nation.
Voice but No Words
Hashem communicated also the final eight commandments to the nation, but in these they discerned only His voice and needed Moshe to serve as an interpreter.