Deconstructing Migdal Bavel/1/he
סיפור מגדל בבל
הקדמה
הבלתי נודע
חציו הראשון של בראשית י"א מתעד הן את סיפורם של בני האדם המנסים לבנות את העיר ואת מגדל בבל והן את סיכול תוכניתם על ידי ה'. ישנם מספר אלמנטים בעלילה אשר אפופים במסתורין כולל:
- אילו אנשים היו מעורבים? האם היה זה המין האנושי כולו? האם חלק מהדמויות המוכרות מסיפורים סמוכים (כמו נח, שם, אבר, נמרוד או אברהם) מילאו תפקיד בתהליך?
- באיזה זמן החלה הבנייה, וכמה זמן לקח התהליך כולו? האם נטישת הפרויקט אירעה בין לילה, או שהיה זה שיאו של תהליך ארוך של שונות לשונית ואבולוציה שהשתרע לאורך דורות רבים או אפילו מאות שנים?
מטרות אנושיות
יתכן שהנושא המאתגר ביותר, עם זאת, הוא לבין את המטרות המוצהרות של הפרויקט. בי"א:ד' נאמר:
וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ.
פסוק זה מעלה מספר שאלות:
- האם יתכן שהאנשים באמת חשבו שיוכלו להגיע לשמיים ("וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם"), או האם היה זה רק ביטוי לתיאור מגדל גבוה במיוחד?
- האם המטרה העיקרית הייתה בניית העיר ("עִיר") או המגדל ("מִגְדָּל")?
- מה הקשר בין הגעה לשמיים ("וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם") לעשיית שם לעצמם ("וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם")?
- איך כל אחת משתי מטרות אלה הייתה מונעת את פיזור המין האנושי ("פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ") ומדוע היה זה מבוקשם? האם מתכנני העיר באמת ראו בחזונם את כל הצוויליזציה האנושית מתקבצת בתוך חומותיה של עיר אחת?
התנגדויות ה'
בי"א:ו' ה' מגיב בדאגה רבה למזימה האנושית:
וַיֹּאמֶר ה' הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת.
אך מדוע ה' היה כ"כ מוטרד מהתוכניות שהוא היה צריך להתערב באופן פעיל? הוא בוודאי לא היה מודאג מכך שהבונים אכן יגיעו לכיסא הכבוד? ומה משמעות הקשר בין "וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת" ו"כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת"? האם זה מתייחס לשני שלבים של אותה תוכנית או לשני פרויקטים שונים לגמרי, ואיזה מהם היווה את הבעיה העיקרית?
The Story's Message
In addition to attempting to understand what actually transpired in the story of Migdal Bavel, the reader must try to also decipher the Torah's purpose in recounting this enigmatic episode.
- Is the Torah merely recording historical developments, is it engaging in a polemic against primitive beliefs, or is it trying to teach a moral lesson about society (or some combination of these goals)?
- Finally, how does this story fit into the context of the stories which envelop it? Does it connect to the story of the Flood which preceded it, the story of Avraham's selection which follows it, the genealogies of Bereshit 10 which also mention mankind's dispersal, or to all of these?