Whom and Where Did the Plagues Strike/1/he
מי ואיפה סבלו ממכות מצרים?
הקדמה
Two Sets of Five
שתי קבוצות של חמש
מהתורה ברור שעשר המכות בכללותן הופנו אל פרעה ומצרים, אך רק לגבי חמש מכות – ערוב, דֶּבֶר, ברד, חושך, ובכורות – נאמר במפורש שה' הבחין בין העם המצרי לבין בני ישראל. בחמש המכות האחרות, דם, צפרדע, כינים, שחין, וארבה, היא אומרת פשוט שכל מצרים הוכתה. אי-בהירות זו הולידה מחלוקת פרשנים לגבי השאלה אם גם בני ישראל וארץ גושן הוכו בחמש המכות האלה.
While it is clear from the Torah that the Ten Plagues as a whole were directed at Paroh and Egypt, in only five of the Plagues – עָרֹב, דֶּבֶר, בָּרָד, חֹשֶׁךְ, בְּכוֹרוֹת – is it explicitly stated that Hashem distinguished between the Egyptians and the Israelites. In the other five plagues of דָם, צְפַרְדֵּעַ, כִּנִים, שְׁחִין, אַרְבֶּה, the Torah simply says that all of Egypt was stricken, leaving the commentators to debate whether in these plagues the Israelites and Goshen were affected as well.
בלי קשר לאיזו עמדה מאמצים בשאלה הזאת, צריך להתייחס להבחנה הטקסטואלית בין שתי קבוצות המכות. אם בני ישראל סבלו יחד עם המצריים בחמש מהמכות, אז למה ה' חסך אותם מפגיעה רק בחמש המכות האחרות? לעומת זאת, אם בני ישראל יצאו מכל המכות ללא פגע, למה התורה מבחינה בין קבוצות המכות ומזכירה תופעה פלאית זו רק בקשר לחצי מהן?1
Regardless of which position one adopts, one must account for the textual distinction between the two groups of plagues. If the Israelites, in fact, suffered along with the Egyptians in five of the Plagues, why would Hashem spare them from harm only in the other five? On the other hand, if the Israelites emerged unscathed from all of the Ten Plagues, why does the Torah differentiate between the Plagues and specify this miraculous phenomenon in only half of them?2
Ethnic or Geographic
לאומי או גאופרי
גם בין חמש המכות שלגביהן כתוב שה' הפלה בין ישראל למצרים, לא ברור אם ההבחנה נעשתה על בסיס לאום או על בסיס מיקום. בקשר למכות דֶּבֶר, חושך, ובכורות, התורה מציינת שה' הבחין בין האוכלוסייה הישראלית לאוכלוסייה המצרית, ואילו בקשר למכות ערוב וברד, ההבחנה היא בין ארץ מצרים לארץ גושן.3
Even among the five plagues in which the text records that Hashem discriminated, it is unclear whether this distinction was based on race or place. By the Plagues of דֶּבֶר, חֹשֶׁךְ, and בְּכוֹרוֹת, the Torah specifies that Hashem distinguished between the Israelite and Egyptian populations, while in the Plagues of עָרֹב and בָּרָד, the separation emphasized is between the lands of Egypt and Goshen.4
למה ההבדל הקטן הזה כל כך משמעותי? האם היו הבדלים גם בתוך חמש המכות האלה, ואם כן, למה? או שפשוט הייתה הפרדה מוחלטת בין האוכלוסיות, כך ש-%100 מבני ישראל גרו בארץ גושן, ואף מצרי לא גר שם, ולכן לשני הניסוחים יש משמעות זהה?5 כך או כך, אם עברי מצא את עצמו במצרים ממש כאשר המכה התרחשה, האם המכה הייתה פוגעת גם בו? לחלופין, האם מצרי היה יכול למצוא מקלט בארץ גושן?
Is this subtle difference significant? Were there differences even between these five plagues themselves, and if so, why? Or is it merely that there was complete population segregation, with 100% of the Israelites and none of the Egyptians living in Goshen, and thus the Torah's two different formulations really have one and the same meaning?Either way, if a Hebrew found himself in Egypt proper when a plague touched down, was he also at risk? And conversely, was an Egyptian able to find refuge in the land of Goshen?
To Protect or to Prove
להגן או להוכיח
מבין חמש המכות שלגביהן יש הבחנה מפורשת בין ישראל למצרים (או בין ארץ גושן לארץ מצרים), רק לגבי שלוש מהן הבחנה זו מוזכרת באזהרה שניתנה לפרעה לפני המכה. שלוש אלה הן ערוב, דֶּבֶר ובכורות.6 מבין שלוש אלו,7 רק לאחר מכת הדֶּבֶר מציינת התורה (ופרעה מוודא) שההבחנה אכן התרחשה.
הניסיון להסביר את ההבחנות הנוספות בין המכות השונות מוביל אותנו לשאלה בסיסת יותר: מה הייתה מטרת ההבחנה? האם המטרה הייתה להגן על בני ישראל, או שמא המטרה הייתה להמחיש לפרעה את קיומה ופועלה של ההשגחה העליונה?8 האם ייתכן המטרה הייתה כפולה, או שלמכות שונות היו מטרות שונות?
Of the five plagues in which there is explicit differentiation between the Israelites and Egyptians (or between Goshen and Egypt), it is only before the three plagues of עָרֹב, דֶּבֶר, and בְּכוֹרוֹת that this is noted in the warning delivered to Paroh.9 And of these three,10 it is only after דֶּבֶר that the Torah emphasizes and Paroh checks to ascertain that this differentiation, in fact, occurred. Attempting to account for these additional distinctions between the various plagues leads us to perhaps the most fundamental question of all: What was the goal of the differentiation? Was it simply to shield the Israelites from harm, or was it to demonstrate to Paroh the existence and workings of Divine providence?11 Is it possible that there was a dual purpose or that there were variations between the objectives of the different plagues?