Yitro's Arrival in Art/0/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

ביקור יתרו באמנות

"ביקור יתרו באמנות" הוקדש על ידי ד"ר עדינה ורש"י קור,
לזכר נשמת סביהם, יוסף בן אברהם שמואל גרינברג ז"ל.

הקדמה

עיבודים אומנותיים לסצנות מקראית לעיתים קרובות מספקות רובד ניתוחי נוסף לטקסט. בחירותיו של כל אמן יכולות להוות פרשנויות לעמימויות בפסוקים, ואפילו למלא פערים כפי שעושים מדרשים. שתי היצירות המוצגות כאן, חריטתו של ג'רארד ג'וליאן, ביקורו של יתרו  (1670)1 וציורו של ויליאם ארטאוד, חזרתם של יתרו וציפורה (1790)2מדגימים בבירור רעיון זה. שתי היצירות מתארות את אותה הסצנה המקראית, חזרתו של יתרו ופגישתו המחודשת עם משה (שמות י״ח:א׳-י״ב). כל אמן קיבל החלטות מסויימות כגון, הדמויות הכלולת בציור ומראיהן, הרקע על גבו תוארה הסצנה, והדגשת דמויות השונות.

השוואת התמונות

ג'וליאן

בחריטתו של ג'וליאן, שמונה דמויות נראות על רקע מחנה ישראל. יתרו ומשה מתחבקים בחזית, בעוד מאחוריהם, שתי נשים מצד אחד, ושני גברים מצד שני, משוחחים ביניהם. זהותם של דמויות הרקע אינה ברורה לחלוטין. ניתן להניח שאחת מן הנשים הינה ציפורה, בעוד השנייה היא כנראה המינקת. שני הגברים יכולים להיות זקני ישראל, אשר באו לקבל את פניו של הבחור החדש, כאות כבוד.3 שני ילדיו הקטנים של משה עומדים בפינה השמאלית התחתונה, ידיהם מתוחות אל עבר אביהם.

ארטאוד

לעומת זאת, בציורו של ארטאוד, רק שש דמויות מופיעות: משה, ציפורה, יתרו, שני הבנים, ואישה לא מזוהה ברקע, אולי אשת יתרו.4 הדמויות הבולטות ביותר הן יתרו וציפורה; הם ממוקמים בחזית הציור, ודמויותיהם מוארות. יתרו, זקן למראה, עוד על יד ציפורה ונדמה כי הוא דוחף אותה אל עבר בעלה, משה. היא אוחזת בידו של משה, והוא פונה לעברה. הבנים, נערים מתבגרים, עומדים בצד וצופים במתרחש. ברקע, ארטאוד צייר את מחנות ישראל לרגלי הר, כנראה הר סיני.5

יחס לטקסט המקראי

בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:

גילו של יתרו

ארתו מתאר את יתרו כאיש זקן, שיערו לבן לחלוטין, בעוד ג'וליאן מציג אותו בערך כבן גילו של משה.6 הבדל זה מקורו בעמימויות בטקסט המקראי. בן כמה היה משה בעת שהגיע למדין והתחתן על ציפורה, ומה היו גילאיהם? ראו כרונולוגיה של שמות ב'-ד'. הקשר בין יתרו למשה אינו ברור אף הוא: האם יתרו היה חתנו של משה, גיסו, או אפילו סבא של אשתו? להרחבה, ראו שמותיו של יתרו.

האיחוד

בעוד ארטאוד הדגיש את הקשר שבין משה לציפורה, ג'וליאן הדגיש דווקא את איחודו של משה עם יתרו, כשציפורה נותרת בצד התמונה, פחות את יותר לבדה. ציור זה מעלה את השאלה: מה היו מניעיו של יתרו בהגעה למחנה ישראל? האם מטרתו המרכזית הייתה לאחד בעל ואישה, או שמא הוא בא כחלק מחיפוש דתי אישי, או כחלק ממשימה דיפלומטית? להרחבה, ראו ביקורו של יתרו – מטרתו ומשמעותו. האופן בו ג'וליאן מיקם את ציפורה, בצד התמונה יחד עם אישה נוספת, מעלה תהיות לגבי אופי הקשר שבין משה לציפורה. האם משה לקח אישה שנייה? האם הם התפרדו או התגרשו? ראו "אחר שילוחיה" – מי שלח מה למי? וביקורת מרים על משה והכושית.

הילדים

ג'וליאן מציג את ילדיו של משה כפעוטות,7 בעוד ארתו מתאר אותם כנערים מתבגרים. מהתורה עצמה בלתי אפשרי להסיק לגבי גילם המדויק, כך ששתי האופציות אפשריות. על מנת לענות על שאלה זו יש להבין קודם לכן: מתי גרשם נולד? מהם גילו וזהותו של הילד שעבר ברית מילה בשמות ד׳:כ״ה? כמה זמן עבר מעזיבתו של משה את מדין ועד ליציאת מצרים? מתי יתרו בא לבקר? להרחבה בנושאים הללו, ראו כרונולוגיה של שמות ב'-ד' וכרונולוגיה – שמות י"ח.8 

הרקע

הבחירה להדגיש רק את מחנה ישראל או את המחנה לרגלות הר סיני, קשור בנקודת מחלוקת נוספת בין הפרשנים המקראיים: מתי ולאן יתרו הגיע? האם הוא הגיע לפני מתן הדברות וההגעה להר סיני, או בנקודה מאוחרת יותר, כאן כבר חנו שם?9 לדיון מלא, ראו כרונולוגיה – שמות י"ח.