Shabbat Table Topics – Parashat Vayikra/0/he
< Shabbat Table Topics – Parashat Vayikra
Jump to navigation
Jump to search
Version as of 23:55, 25 August 2019 by Meital.Ben-Dov (talk | contribs)
נושאים לשולחן שבת – פרשת ויקרא
תפילה או קרבנות?
דונו בשולחן השבת שלכם בדרך הראויה לעבוד את ה'. האם עדיף להתפלל או להקריב קרבנות?
להרחבה, ראו מטרת הקרבנות, ועין באיך כל אחד מרמב"ם ורמב"ן
- מהם היתרונות והחסרונות של כל מערכת?
- איך תהליך התשובה היה נראה אם בנוסף לוידוי בלב ובפה, היינו צריכים גם להביא קרבן חטאת? כיצד יכולה נתינת חפץ מוחשי, במקום דיבור בלבד, להשפיע על היחסים שלנו עם ה'? האם נתינת מתנות היא פחות או יותר משמעותית מדיבור?1
- להרחבה, ראו מטרת הקרבנות, ועיינו באיך רמב"ם ורמב"ן רואים את הערך היחסי של תפילה והקרבת קרבנות.
דרך לכפר על חטאים
ר' יוסף בכור שור מציין כי נדרש תהליך כפרה כלשהו כדי לתמרץ אנשים להתנהג כראוי. אם לא היה תהליך כפרה, אנשים היו מרגישים שהם תקועים עם החטאים שלהם, ולא היה להם תמריץ להימנע מחטאים בעתיד.
- האם אתם מסכימים, או שאתם חושבים שהידיעה שתהליך כפרה כזה דווקא גורמת לאנשים לחטוא יותר, כי הם יודעים שאפשר לחטוא ואז לחזור בתשובה?
- ר"י בכור שור אינו מסביר מדוע הקרבת קרבן נדרשת לתהליך הכפרה. רמב"ן מציע שהצפייה בשחיטת הבהמה מכריחה את האדם להכיר בכך שלולא חסדי ה', דמו שלו היה נשפך. ידיעה זו אמורה למנוע ממנו לחטוא עוד. איזה יתרונות נוספים יש לתהליך הקרבת הקרבנות? להרחבה, ראו מטרת הקרבנות.
טעמי המצוות
בדיון על תפקידם וערכם של הקרבנות, ניתן לזהות את העמדות השונות של הפרשנים ביחס למטרתן ואופיין של המצוות בכללותן. הם מתייחסים למספר שאלות:
- האם אפשר להציע מטרה מעשית או תועלתנית למצווה, או לחשוב שיש מצוות שיסודן בוויתור של ה' לחולשות האדם? במלים אחרות, האם מצוות התורה בהכרח מייצגות אידיאל שיש לשאוף אליו, או שמא ייתכן שהן מגיבות לטבע האדם ולצרכים שלו?
- האם כל חוקי התורה רלוונטיים באותה מידה לכל הדורות, או שמא ייתכן שחלקם נועדו בעיקר לתקופה מסוימת?
- כיצד עיון בטעמי המצוות הופך אותן למשמעותיות יותר? מהן הסכנות הכרוכות בכך?
- למספר נושאים הדנים בעקרונות אלו, ראו מטרת המשכן, מטרת הקרבנות, מטרת פסח מצרים, מחצית השקל – למניין או למשכן?, צרעת, ומטרת דיני אשת יפת תאר.
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת ויקרא.