Philosophy:Theodicy – צדיק ורע לו/1/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

צדיק ורע לו

הקדמה

שאלה עתיקת יומין

השאלה מדוע הרשעים מצליחים בזמן שהצדיקים סובלים, קיימת מאז ומעולם. משאלתו של משה, "לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה",‎1 לתלונת ירמיהו, "מַדּוּעַ דֶּרֶךְ רְשָׁעִים צָלֵחָה",‎2 ואמירתו של קהלת, "יֵשׁ צַדִּיק אֹבֵד בְּצִדְקוֹ וְיֵשׁ רָשָׁע מַאֲרִיךְ בְּרָעָתוֹ",‎3‎ השאלה חוזרת שוב ושוב בתנ"ך.4 ספר איוב מתייחס לבעיה בצורה הכי ישירה. הספר כולו עוסק בבירור מדוע איוב הישר וירא השמיים איבד את בריאותו, את רכושו ואת משפחתו. חבריו מציעים מספר הסברים, אך כל ההסברים נדחים. הסיפור מסתיים באי-בהירות, ולקורא לא ברור מה הייתה התשובה לשאלה.

Hashem's Promises of Retribution
ה' מבטיח תגמול

התורה מלאה בהבטחות תגמול לרשעים ולצדיקים. ספרי ויקרא ודברים מסתיימים בהבטחות ברכה תמורת קיום מצוות וקללה תמורת אי-ציות. פסוקים אחרים מבטיחים אריכות ימים, גשם, ותבואה.5 ה' גם מבטיח לא לעכב את ענישת הרשעים.6 האם מדובר בשכר ועונש ליחיד או לכלל האוכלוסייה?7 האם מדובר בשכר בעולם הזה או בעולם הבא?8 אם מדובר בשכר בעולם הבא, האם אפשר להבין מזה שאנשים לא בהכרח מקבלים את מה שמגיע להם בעולם הזה? לעומת זאת, אם מדובר בשכר בעולם הזה, מדוע נראה שה' מבטיח אך אינו מקיים? או במלים של אברהם: "הֲשֹׁפֵט כׇּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט"?

נושאים פילוסופיים

שאלת הצדק הא-לוהי קשורה למספר סוגיות פילוסופיות נוספות:

  • השגחה – באיזו מידה העולם מנוהל על ידי סדר טבעי, ובאיזו מידה על ידי השגחה א-לוהית? האם קיימת בעולם הזה השגחה פרטית או השגחה כללית, או שבכלל אין שום השגחה? אם קיימת השגחה פרטית, איך היא עובדת? האם כולם זכאים לאותה רמת השגחה? באיזו תדירות ה' מתערב באופן פעיל ומחולל ניסים כדי להגן או להעניש?
  • שכר ועונש ועולם הבא – מה טיבו ומטרתו של העולם הבא? האם הוא נועד רק לנפש, או גם לגוף? האם בני אדם מקבלים שכר ועונש על מעשיהם בעולם הזה או רק בעולם הבא? האם יש הבדל בין שכר ועונש לאומיים ופרטיים?
  • ענישה קולקטיבית ו"פֹּקֵד עֲוֺן אָבוֹת" – האם ישנם מקרים בהם אנשים נענשים על חטאיהם של אחרים? ה' אומר על עצמו שהוא "פֹּקֵד עֲוֺן אָבוֹת עַל בָּנִים"", דבר שרומז שעונש עקיף כזה הוא צודק. עם זאת, נראה שעונש כזה מהווה דוגמה מובהקת ל"צדיק ורע לו ורשע וטוב לו". האם יש הצדקה מיוחד לענישה בתוך התא המשפחתי? מדוע אנשים נענשים על מפשעים שלא הם ביצעו?9 
  • ייסורין של אהבה – במקרים מסוימים, חז"ל מתייחסים לסבל של צדיקים כ"ייסורין של אהבה". מה המשמעות של מונח זה? איך זה פותר את בעיית "צדיק ורע לו"? איך זה קשור ל"ניסיון" של הצדיקים?
  • תשובה – כיצד תשובה משפיעה על ענישה? האם היא מבטלת את הצורך בעונש, או שהיא פשוט מכפרת על החטא?
  • "עם צדיק ורע לו"? – אנשים לרוב מדברים על סבל של צדיקים ברמה האינדיבידואלית. האם ניתן לומר את אותו הדבר על עם שלם? האם יש דבר כזה "עם צדיק ורע לו"? דוגמה לזה שמופיעה במקרא היא השעבוד והגלות במצרים, בהם כל העם סבל, למרות שלאורה לא חטאו.10