Ten Tribes Vs. One Tribe/1/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

עשרה שבטים מול שבט אחד

הקדמה

מי חסר?

לאחר ששלמה חוטא, נאמר לו שה' ייקח ממנו את המלוכה, וישאיר לו רק שבט אחד "לְמַעַן עַבְדִּי דָוִד וּלְמַעַן יְרוּשָׁלַ‍ִם". זמן קצר לאחר מכן, כאשר ירבעם מתחיל למרוד, הנביא אחיה מעביר לו את אותו המסר (מלכים א' י"א):

(כט) וַיְהִי בָּעֵת הַהִיא וְיָרׇבְעָם יָצָא מִירוּשָׁלָ‍ִם וַיִּמְצָא אֹתוֹ אֲחִיָּה הַשִּׁילֹנִי הַנָּבִיא בַּדֶּרֶךְ וְהוּא מִתְכַּסֶּה בְּשַׂלְמָה חֲדָשָׁה וּשְׁנֵיהֶם לְבַדָּם בַּשָּׂדֶה. (ל) וַיִּתְפֹּשׂ אֲחִיָּה בַּשַּׂלְמָה הַחֲדָשָׁה אֲשֶׁר עָלָיו וַיִּקְרָעֶהָ שְׁנֵים עָשָׂר קְרָעִים. (לא) וַיֹּאמֶר לְיָרׇבְעָם קַח לְךָ עֲשָׂרָה קְרָעִים כִּי כֹה אָמַר י"י אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הִנְנִי קֹרֵעַ אֶת הַמַּמְלָכָה מִיַּד שְׁלֹמֹה וְנָתַתִּי לְךָ אֵת עֲשָׂרָה הַשְּׁבָטִים. (לב) וְהַשֵּׁבֶט הָאֶחָד יִהְיֶה לּוֹ לְמַעַן עַבְדִּי דָוִד וּלְמַעַן יְרוּשָׁלַ‍ִם הָעִיר אֲשֶׁר בָּחַרְתִּי בָהּ מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל.

אחיה קורע את גלימתו לשנים-עשר חלקים, סמלי לשנים-עשר השבטים. הוא נותן לירובם עשר רצועות, המייצג את עשרת השבטים עליהם ישלוט, ומצהיר כי שבט אחד יישאר לצאצאי שלמה בגלל לגופו של דוד. המטאפורה ברורה, פרט לכך שהמספרים לא מסתכמים .1 בהתחשב בעובדה שישנם שנים עשר שבטים, אם הקו של שלמה מקבל אחד וירובם מקבל עשרה, מי מקבל את השתים עשרה? איזה שבט חסר, ומדוע הוא לא מוזכר?

Achiyah tears his cloak into twelve pieces, symbolic of the twelve tribes. He gives Yerovam ten strips, representing the ten tribes over whom he will rule, and declares that one tribe will remain for Shelomo's descendants due to the merits of David. The metaphor is clear, except that the numbers do not add up.1 Given that there are שנים עשר שבטים, if Shelomo's line gets one and Yerovam gets ten, who receives the twelfth?  Which tribe is missing, and why is it not mentioned? 

הגשמת הנבואה

זמן קצר לאחר שבנו של שלמה, רחבעם, מתחיל את שלטונו, מדיניות המיסוי שלו מרידה מרד ומביאה להתגשמות נבואתו של אחיה (מלכים א 'י"ב):

(יט) וַיִּפְשְׁעוּ יִשְׂרָאֵל בְּבֵית דָּוִד עַד הַיּוֹם הַזֶּה. (כ) וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ כׇּל יִשְׂרָאֵל כִּי שָׁב יָרׇבְעָם וַיִּשְׁלְחוּ וַיִּקְרְאוּ אֹתוֹ אֶל הָעֵדָה וַיַּמְלִיכוּ אֹתוֹ עַל כׇּל יִשְׂרָאֵל לֹא הָיָה אַחֲרֵי בֵית דָּוִד זוּלָתִי שֵׁבֶט יְהוּדָה לְבַדּוֹ. (כא) [וַיָּבֹא] (ויבאו) רְחַבְעָם יְרוּשָׁלִַם וַיַּקְהֵל אֶת כׇּל בֵּית יְהוּדָה וְאֶת שֵׁבֶט בִּנְיָמִן מֵאָה וּשְׁמֹנִים אֶלֶף בָּחוּר עֹשֵׂה מִלְחָמָה לְהִלָּחֵם עִם בֵּית יִשְׂרָאֵל לְהָשִׁיב אֶת הַמְּלוּכָה לִרְחַבְעָם בֶּן שְׁלֹמֹה.

העם ממנה את ירובם למלך, ונאמר לנו שאיש לא הלך אחרי בית דוד "זוּלָתִי שֵׁבֶט יְהוּדָה לְבַדּוֹ", בדיוק כמו שניבא. עם זאת, בפסוק הבא ממש, אנו קוראים כי רחבעם אסף לא רק את יהודה, אלא גם את בנימין, כדי להילחם נגד שאר ישראל. האם זה מרמז שגם הם היו נאמנים לרחבעם כבר מההתחלה? אבל, אם כן, מדוע הם לא מוזכרים בפסוק כ '? יתרה מזאת, מדוע בנימין, מכל השבטים, יתייצב עם אויביהם לשעבר, יהודה, ולא עם קרוב משפחתם ירובם, אחי צאצאיה של רחל?

Soon after Shelomo's son, Rechavam, begins his reign, his taxation policies prompt rebellion and lead to the fulfillment of Achiyah's prophecy (מלכים א' י"ב):

(יט) וַיִּפְשְׁעוּ יִשְׂרָאֵל בְּבֵית דָּוִד עַד הַיּוֹם הַזֶּה. (כ) וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ כׇּל יִשְׂרָאֵל כִּי שָׁב יָרׇבְעָם וַיִּשְׁלְחוּ וַיִּקְרְאוּ אֹתוֹ אֶל הָעֵדָה וַיַּמְלִיכוּ אֹתוֹ עַל כׇּל יִשְׂרָאֵל לֹא הָיָה אַחֲרֵי בֵית דָּוִד זוּלָתִי שֵׁבֶט יְהוּדָה לְבַדּוֹ. (כא) [וַיָּבֹא] (ויבאו) רְחַבְעָם יְרוּשָׁלַ‍ִם וַיַּקְהֵל אֶת כׇּל בֵּית יְהוּדָה וְאֶת שֵׁבֶט בִּנְיָמִן מֵאָה וּשְׁמֹנִים אֶלֶף בָּחוּר עֹשֵׂה מִלְחָמָה לְהִלָּחֵם עִם בֵּית יִשְׂרָאֵל לְהָשִׁיב אֶת הַמְּלוּכָה לִרְחַבְעָם בֶּן שְׁלֹמֹה.

The people appoint Yerovam as king, and we are told that no one followed the house of David "זוּלָתִי שֵׁבֶט יְהוּדָה לְבַדּוֹ", exactly as prophesied.  However, in the very next verse, we read that Rechavam gathered not only Yehuda, but also Binyamin, to fight against the rest of Israel.  Does this suggest that they, too, were loyal to Rechavam from the very beginning?  But, if so, why are they not mentioned בפסוק כ'?  Moreover, why would Binyamin, of all tribes, side with their former foe, Yehuda, rather than with their relative Yerovam, a fellow descendant of Rachel?

נושאים נוספים

  • "לְמַעַן יְרוּשָׁלַ‍ִם" - מה המשמעות של השם כאשר הוא קובע כי ישאיר לדוד שבט אחד "לְמַעַן יְרוּשָׁלַ‍ִם"? האם השם רומז כי יש להשאיר את ירושלים לשושלת דוד? בהתחשב בכך שירושלים הייתה ממוקמת באופן ייחודי בשני שטחי יהודה ובנימין, האם זה לא היה מחייב להעניק לרחבעם, לא אחד, אלא שני שבטים?
    "וַיְהִי נַחֲלָתָם בְּתוֹךְ נַחֲלַת בְּנֵי יְהוּדָה" - יהושע י״ט: ט'ו מלמד ששמעון ירש בדרום, בשטח שבט יהודה. ככאלה, מבחינה גאוגרפית, הם היו חלק מהממלכה הדרומית. למי, אם כי, נאמנותם הייתה שקרית? האם הם היו אחד ה"עֲשָׂרָה הַשְּׁבָטִים "שניתנו לירובם, אך בכל זאת גרים בעיצומה של שטח האויב? איך זה יכול היה לעבוד?
  • "לְמַעַן יְרוּשָׁלַ‍ִם" – What does Hashem mean when He states that He will leave David one tribe "לְמַעַן יְרוּשָׁלַ‍ִם"?  Is Hashem implying that Yerushalayim was to be left to the Davidic Dynasty? Considering that Yerushalayim was uniquely situated in both the territories of Yehuda and Binyamin, would that not necessitate granting Rechavam, not one, but two tribes?
  • "וַיְהִי נַחֲלָתָם בְּתוֹךְ נַחֲלַת בְּנֵי יְהוּדָה" – יהושע י״ט:ט׳ teaches that Shimon inherited in the South, within the territory of the tribe of Yehuda. As such, from a geographic perspective, they were part of the southern Kingdom.  To whom, though did their allegiance lie?  Were they one of the "עֲשָׂרָה הַשְּׁבָטִים" given to Yerovam, but nonetheless living in the midst of enemy territory?  How could that have worked?