Difference between revisions of "A Portrait of Yishmael/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
(Created page with "<aht-xml> <page type="Introduction"> <h1>דמותו של ישמעאל</h1> <div><b><center><span class="highlighted-notice">This topic has not yet undergone editorial review<...")
 
 
(22 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Introduction">
 
<page type="Introduction">
 
<h1>דמותו של ישמעאל</h1>
 
<h1>דמותו של ישמעאל</h1>
<div><b><center><span class="highlighted-notice">This topic has not yet undergone editorial review</span></center></b></div>
+
<h2>מחסור בפרטים<br/></h2>
<h2></h2>
+
<p>ציור דיוקנו של ישמעאל הוא&#160;אתגר מורכב, בעיקר בגלל המחסור במידע התנ"כי לגביו. ישמעאל מופיע בשמו בחמישה פרקים בספר בראשית:&#160;<a href="Bereshit16" data-aht="source">פרק ט״ז</a>&#160;מספר על לידתו ועל האירועים שהובילו אליה, <a href="Bereshit17-15-27" data-aht="source">פרק י"ז</a>&#160;מתאר את דאגתו של אברהם לישמעאל והעברתו בברית המילה,&#160;<a href="Bereshit25-1-18" data-aht="source">פרק כ"ה</a>&#160;מציין את תפקידו של ישמעאל בקבורת אברהם ובנוסף מתאר את&#160;צאצאיו<fn>צאצאיו, ה"ישמעאלים", מופיעים אף הם הופעת אורח בסיפור מכירתו של יוסף (בראשית ל"ז:כ"ה, כ"ז-כ"ח, ל"ט:א')</fn> ואת מותו, ובפרקים <a href="Bereshit28-9" data-aht="source">כ"ח</a>&#160;<a href="Bereshit36-3" data-aht="source">ול"ו</a><fn>בעוד <a href="Bereshit28-9" data-aht="source">בראשית כ״ח:ט׳</a> מזהה את אשתו של&#160;עֵשָׂו בשם&#160;"מָחֲלַת",&#160;<a href="Bereshit36-3" data-aht="source">בראשית ל״ו:ג׳</a> מייחס לה את השם&#160;"בָּשְׂמַת". ראו Esav's Wives לדיון על כמה נשים היו לעֵשָׂו.</fn> מוזכר שבתו של ישמעאל נישאה לעֵשָׂו. עם זאת, אף לא אחד מהאזכורים הללו חושף&#160;הרבה&#160;על אופי דמותו של ישמעאל.</p>
 +
<p>כמובן, הסיפור העיקרי שיכול לשפוך אור על ישמעאל הוא פרשיית גירושם של הגר ובנה ב<a href="Bereshit21-1-21" data-aht="source">בראשית כ״א.</a><fn>לדיון מלא על הנושא, ראו <a href="Banishment of Hagar and Yishmael" data-aht="page">גירושם של הגר וישמעאל</a>.</fn>&#160;אך באופן מרתק, ישמעאל אינו מוזכר בשמו אפילו פעם אחת בכל הפרק, אלא הוא תמיד מופיע כ"הילד" או "הנער".<fn>השמטת שמו של ישמעאל כל כך בולטת&#160;עד שהיא הובילה את ר' מנשה וינר (מכללת הרצוג, ימי עיון בתנ"ך, תש"ע) להציע את הפרשנות הנועזת שהגר גורשה ביחד עם אח צעיר יותר של ישמעאל (ובאופן ראוי יותר נקרא "ילד", שהרי ישמעאל היה לפחות בן 16), ושישמעאל עצמו נשאר בבית אברהם.</fn> בנוסף, ברוב הסיפור מופיע ישמעאל כדמות פאסיבית המופעלת על ידי אחרים,<fn>למעשה, גם פעולותיו המועטות (למעט אלו שבנספח לסיפור ב<a href="Bereshit21-1-21" data-aht="source">בראשית כ״א:י"ט-כ״א</a>), מתוארות רק דרך עיני דמויות אחרות. <a href="Bereshit21-1-21" data-aht="source">כ"א:ט'</a>&#160;מספר את מה ששרה ראתה את ישמעאל עושה, ו<a href="Bereshit21-1-21" data-aht="source">כ״א:י"ז</a> מדבר על איך ה' שומע אותו בוכה.</fn>&#160;וקולו לא נשמע אפילו פעם אחת.<fn>ק. באחוס מעיר על שתיקתו של ישמעאל בספרו&#160; Ishmael on the Border (Albany, 2006), עמ' 14. התורה מספרת על בכיו וצחוקו של ישמעאל (הטקסט למעשה אומר&#160;באופן מפורש, שהגר היא זו שבכתה, אך א-לוהים שמע את קול בנה), אך היא אינה מספרת על מילים שהוא מבטא בפיו.</fn> מכיוון שכך, הפרשנים צריכים להפיק את המירב ממעט הרמזים שהתורה כן מספקת לנו.</p>
 +
 
 +
<h2>מונחים דו משמעיים<br/></h2>
 +
<p>&#160;ישנם שני פסוקים בעלי חשיבות גבוהה לאפיון&#160;דמותו של ישמעאל. הפסוק הראשון הוא התיאור של ישמעאל בנבואתו של מלאך ה' להגר ב<a href="Bereshit16" data-aht="source">בראשית ט״ז</a>:</p>
 +
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 +
<p>(י) וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ י״י הַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֵךְ וְלֹא יִסָּפֵר מֵרֹב. (יא) וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ י״י הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וְקָרָאת שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל כִּי שָׁמַע י״י אֶל עׇנְיֵךְ. (יב) וְ<b>הוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ</b> וְעַל פְּנֵי כׇל אֶחָיו יִשְׁכֹּן.</p>
 +
</q>
 +
<p>על פי הפסוק, ישמעאל מיועד להיות "פרא אדם" אשר "ידו בכל ויד כל בו". אך האם אלו תיאורים חיוביים או שליליים? מצד אחד, ההקשר של הפסוק מתאר ברכות והיענות לתפילת הגר, אך מצד שני, הפראיות עשויה לרמוז על עתיד ואופי אלימים.</p>
 +
<p>הטקסט השני מופיע באמצע&#160;<a href="Bereshit21-1-21" data-aht="source">פרק כ"א</a>:</p>
 +
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 +
<p>(ח) וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד וַיִּגָּמַל וַיַּעַשׂ אַבְרָהָם מִשְׁתֶּה גָדוֹל בְּיוֹם הִגָּמֵל אֶת יִצְחָק. (ט) וַתֵּרֶא שָׂרָה אֶת בֶּן הָגָר הַמִּצְרִית אֲשֶׁר יָלְדָה לְאַבְרָהָם מְצַחֵק. (י) וַתֹּאמֶר לְאַבְרָהָם גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת וְאֶת בְּנָהּ כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם בְּנִי עִם יִצְחָק. (יא) וַיֵּרַע הַדָּבָר מְאֹד בְּעֵינֵי אַבְרָהָם עַל אוֹדֹת בְּנוֹ. (יב) וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים אֶל אַבְרָהָם אַל יֵרַע בְּעֵינֶיךָ עַל הַנַּעַר וְעַל אֲמָתֶךָ כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקֹלָהּ כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע. (יג) וְגַם אֶת בֶּן הָאָמָה לְגוֹי אֲשִׂימֶנּוּ כִּי זַרְעֲךָ הוּא.</p>
 +
</q>
 +
<p>מה משמעותו של מונח המפתח "מְצַחֵק"&#160;– האם זהו צחוק בלתי מזיק, לעג מרושע, או שמא לשון נקייה עבור התנהגות מושחתת יותר? דו משמעות זו מובילה את הפרשנים לעסוק בשתי שאלות נוספות:</p>
 +
<ul>
 +
<li><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">האם ייתכן שאברהם גידל בן אשר מתנהג באופן כל כך נתעב אשר מצדיק גירוש מביתו?<fn>ראו <multilink><a href="RadakBereshit21-911172021" data-aht="source">רד"ק </a><a href="RadakBereshit17-2025" data-aht="source">בראשית י״ז:כ׳:כ״ה</a><a href="RadakBereshit21-911172021" data-aht="source">בראשית כ״א:ט׳-י״א,י״ז, כ׳,כ״א</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink><multilink><a href="RambanBereshit16-6" data-aht="source">ורמב"ן </a><a href="RambanBereshit21-917" data-aht="source">בראשית כ״א:ט׳,י״א,י״ז</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>אשר טוענים טענה זאת והשוו <multilink><a href="TanchumaShemot1" data-aht="source">תנחומא </a><a href="TanchumaShemot1" data-aht="source">שמות א׳</a><a href="TanchumaYitro5" data-aht="source"> יתרו ה׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות הTanchuma</a></multilink>אשר מקשר את חטאיו של ישמעאל לחוסר המשמעת של אברהם אביו.</fn></span></li>
 +
<li><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">לחלופין, האם ייתכן שעינה של שרה צרה עד כדי כך שברצונה לגרש ילד אשר לא עשה דבר?<fn>ראו ב<multilink><a href="BiurBereshit21-8" data-aht="source">ביאור</a><a href="BiurBereshit21-8" data-aht="source">ביאור בראשית כ״א:ח׳</a></multilink>&#160;אשר מניח ששרה לעולם לא הייתה חושפת את הגר וישמעאל לסכנות המדבר אלא אם כן הייתה לכך הצדקה לכך בגין חטא משמעותי שישמעאל ביצע.</fn></span></li>
 +
</ul>
 +
 
 +
<h2>מסרים מעורבים<br/></h2>
 +
<p>בפרקים ט"ז וכ"א ניכר בבירור ששרה רואה את מעשי הגר ובנה כמעשים נתעבים. אולם, יחסם של אברהם וה' למעשי ישמעאל נדמים כמעורפלים הרבה יותר. כך, בעוד שבפרק ט"ז&#160;אברהם (ייתכן בחוסר רצון)&#160;מרשה לשרה להעניש את הגר, בפרק כ"א כתוב: "וַיֵּרַע הַדָּבָר מְאֹד בְּעֵינֵי אַבְרָהָם עַל אוֹדֹת בְּנוֹ".<fn>ראו גם <a href="Bereshit17-15-27" data-aht="source">בראשית י״ז:י"ח</a>, בו תגובתו הראשונה של אברהם לנבואה על לידתו של יצחק היא&#160;להתחנן לפני ה':&#160;"לוּ יִשְׁמָעֵאל יִחְיֶה לְפָנֶיךָ".</fn> האם הביטוי "עַל אוֹדֹת בְּנוֹ" מתייחס למעשי בנו או שמא לעונש המוצע על ידי שרה?</p>
 +
<p>תגובתו של ה' היא אפילו מורכבת יותר. אף&#160;שה' מורה נחרצות לאברהם לשמוע בקול שרה, הוא גם מבטיח לשמור על ישמעאל מכל משמר. ההבטחה מתקיימת באופן מיידי רק כמה פסוקים לאחר מכן, כשהתערבות א-לוהית מצילה את הנער ממוות ודאי, עם התיאור הנלווה&#160;"כִּי שָׁמַע אֱ-לֹהִים אֶל קוֹל הַנַּעַר בַּאֲשֶׁר הוּא שָׁם". איך עלינו להבין את דעתו של ה' בנוגע לבנם של אברהם והגר? האם ישמעאל הוא רשע אשר ראוי להיות מגורש, אך ניצל רק בזכות אברהם, או שמא יש לו זכויות משל עצמו אשר בזכותן קיבל את ההגנה הא-לוהית?&#160;</p>
 +
 
 +
<h2>ישמעאל&#160;<b>–</b> אבי האסלאם?<br/></h2>
 +
<p>היחס בין דמויות תנ"כיות לעמים הנחשבים כצאצאיהן הוא דו כיווני. מאפייני הדמות של האב הקדמון מוצגים כמשפיעים על הצאצאים, ותכונותיהם של הצאצאים לעתים קרובות מושלכות בחזרה על אבותיהם. ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>, כשננתח דיוקנים שונים של ישמעאל במהלך ההיסטוריה, אנו חייבים לבחון האם הופעתו של האסלאם וקישורו לישמעאל השפיעו על תפיסות מאוחרות של דמותו התנ"כית.<fn>להשפעות הדומות של מערכת היחסים בין עשיו ורומי, ראו&#160;<a href="A Portrait of Esav" data-aht="page">דמותו של עשו</a>.</fn>&#160;</p>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 14:16, 24 July 2019

דמותו של ישמעאל

הקדמה

מחסור בפרטים

ציור דיוקנו של ישמעאל הוא אתגר מורכב, בעיקר בגלל המחסור במידע התנ"כי לגביו. ישמעאל מופיע בשמו בחמישה פרקים בספר בראשית: פרק ט״ז מספר על לידתו ועל האירועים שהובילו אליה, פרק י"ז מתאר את דאגתו של אברהם לישמעאל והעברתו בברית המילה, פרק כ"ה מציין את תפקידו של ישמעאל בקבורת אברהם ובנוסף מתאר את צאצאיו1 ואת מותו, ובפרקים כ"ח ול"ו2 מוזכר שבתו של ישמעאל נישאה לעֵשָׂו. עם זאת, אף לא אחד מהאזכורים הללו חושף הרבה על אופי דמותו של ישמעאל.

כמובן, הסיפור העיקרי שיכול לשפוך אור על ישמעאל הוא פרשיית גירושם של הגר ובנה בבראשית כ״א.3 אך באופן מרתק, ישמעאל אינו מוזכר בשמו אפילו פעם אחת בכל הפרק, אלא הוא תמיד מופיע כ"הילד" או "הנער".4 בנוסף, ברוב הסיפור מופיע ישמעאל כדמות פאסיבית המופעלת על ידי אחרים,5 וקולו לא נשמע אפילו פעם אחת.6 מכיוון שכך, הפרשנים צריכים להפיק את המירב ממעט הרמזים שהתורה כן מספקת לנו.

מונחים דו משמעיים

 ישנם שני פסוקים בעלי חשיבות גבוהה לאפיון דמותו של ישמעאל. הפסוק הראשון הוא התיאור של ישמעאל בנבואתו של מלאך ה' להגר בבראשית ט״ז:

(י) וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ י״י הַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֵךְ וְלֹא יִסָּפֵר מֵרֹב. (יא) וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ י״י הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וְקָרָאת שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל כִּי שָׁמַע י״י אֶל עׇנְיֵךְ. (יב) וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ וְעַל פְּנֵי כׇל אֶחָיו יִשְׁכֹּן.

על פי הפסוק, ישמעאל מיועד להיות "פרא אדם" אשר "ידו בכל ויד כל בו". אך האם אלו תיאורים חיוביים או שליליים? מצד אחד, ההקשר של הפסוק מתאר ברכות והיענות לתפילת הגר, אך מצד שני, הפראיות עשויה לרמוז על עתיד ואופי אלימים.

הטקסט השני מופיע באמצע פרק כ"א:

(ח) וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד וַיִּגָּמַל וַיַּעַשׂ אַבְרָהָם מִשְׁתֶּה גָדוֹל בְּיוֹם הִגָּמֵל אֶת יִצְחָק. (ט) וַתֵּרֶא שָׂרָה אֶת בֶּן הָגָר הַמִּצְרִית אֲשֶׁר יָלְדָה לְאַבְרָהָם מְצַחֵק. (י) וַתֹּאמֶר לְאַבְרָהָם גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת וְאֶת בְּנָהּ כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם בְּנִי עִם יִצְחָק. (יא) וַיֵּרַע הַדָּבָר מְאֹד בְּעֵינֵי אַבְרָהָם עַל אוֹדֹת בְּנוֹ. (יב) וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים אֶל אַבְרָהָם אַל יֵרַע בְּעֵינֶיךָ עַל הַנַּעַר וְעַל אֲמָתֶךָ כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקֹלָהּ כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע. (יג) וְגַם אֶת בֶּן הָאָמָה לְגוֹי אֲשִׂימֶנּוּ כִּי זַרְעֲךָ הוּא.

מה משמעותו של מונח המפתח "מְצַחֵק" – האם זהו צחוק בלתי מזיק, לעג מרושע, או שמא לשון נקייה עבור התנהגות מושחתת יותר? דו משמעות זו מובילה את הפרשנים לעסוק בשתי שאלות נוספות:

  • האם ייתכן שאברהם גידל בן אשר מתנהג באופן כל כך נתעב אשר מצדיק גירוש מביתו?7
  • לחלופין, האם ייתכן שעינה של שרה צרה עד כדי כך שברצונה לגרש ילד אשר לא עשה דבר?8

מסרים מעורבים

בפרקים ט"ז וכ"א ניכר בבירור ששרה רואה את מעשי הגר ובנה כמעשים נתעבים. אולם, יחסם של אברהם וה' למעשי ישמעאל נדמים כמעורפלים הרבה יותר. כך, בעוד שבפרק ט"ז אברהם (ייתכן בחוסר רצון) מרשה לשרה להעניש את הגר, בפרק כ"א כתוב: "וַיֵּרַע הַדָּבָר מְאֹד בְּעֵינֵי אַבְרָהָם עַל אוֹדֹת בְּנוֹ".9 האם הביטוי "עַל אוֹדֹת בְּנוֹ" מתייחס למעשי בנו או שמא לעונש המוצע על ידי שרה?

תגובתו של ה' היא אפילו מורכבת יותר. אף שה' מורה נחרצות לאברהם לשמוע בקול שרה, הוא גם מבטיח לשמור על ישמעאל מכל משמר. ההבטחה מתקיימת באופן מיידי רק כמה פסוקים לאחר מכן, כשהתערבות א-לוהית מצילה את הנער ממוות ודאי, עם התיאור הנלווה "כִּי שָׁמַע אֱ-לֹהִים אֶל קוֹל הַנַּעַר בַּאֲשֶׁר הוּא שָׁם". איך עלינו להבין את דעתו של ה' בנוגע לבנם של אברהם והגר? האם ישמעאל הוא רשע אשר ראוי להיות מגורש, אך ניצל רק בזכות אברהם, או שמא יש לו זכויות משל עצמו אשר בזכותן קיבל את ההגנה הא-לוהית? 

ישמעאל  אבי האסלאם?

היחס בין דמויות תנ"כיות לעמים הנחשבים כצאצאיהן הוא דו כיווני. מאפייני הדמות של האב הקדמון מוצגים כמשפיעים על הצאצאים, ותכונותיהם של הצאצאים לעתים קרובות מושלכות בחזרה על אבותיהם. בגישות פרשניות, כשננתח דיוקנים שונים של ישמעאל במהלך ההיסטוריה, אנו חייבים לבחון האם הופעתו של האסלאם וקישורו לישמעאל השפיעו על תפיסות מאוחרות של דמותו התנ"כית.10