Difference between revisions of "Are Children Punished for Parents' Sins/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
Line 41: Line 41:
 
<li><b>עונש קולקטיבי של המשפחה</b> – Do these verses advocate a form of collective punishment in which innocent children suffer for sins which they didn't commit?<fn>אפילו אם "לְשֹׂנְאָי" רומז שמשפחתו של החוטא ממשיכה בדרכו, הדבר רק יסביר מדוע יש להעניש אותם על חטאי עצמם, ולא יסביר את ענישתם על מעשי אבותיהם.</fn></li>
 
<li><b>עונש קולקטיבי של המשפחה</b> – Do these verses advocate a form of collective punishment in which innocent children suffer for sins which they didn't commit?<fn>אפילו אם "לְשֹׂנְאָי" רומז שמשפחתו של החוטא ממשיכה בדרכו, הדבר רק יסביר מדוע יש להעניש אותם על חטאי עצמם, ולא יסביר את ענישתם על מעשי אבותיהם.</fn></li>
 
<li><b>עונש קולקטיבי בין דורי</b> – While collective punishment generally expands the scope of the punishment horizontally to include others alive at the time of the infraction,<fn>במקרים מסוימים ההיגיון יכול להיות שהקהילה נושאת באחריות על שסייעו או לפחות לא מנעו את האשם מלבצע את פשעו. להרחבה, ראו <a href="Philosophy:Collective Punishment" data-aht="page">ענישה קולקטיבית</a>.</fn> these passages extend it vertically to subsequent generations. But why should later generations pay the price for crimes that they might not have even been alive to witness?<fn>אפשר לפרש את הפסוקים של "פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת" כאומרים שהעונש מוגבל רק לדורות שהם בחיים בחייו של החוטא, אך קשה לומר שבכל המקרים ארבעה דורות של החוטא היו בחיים באותו זמן שהחטא נעשה.</fn></li>
 
<li><b>עונש קולקטיבי בין דורי</b> – While collective punishment generally expands the scope of the punishment horizontally to include others alive at the time of the infraction,<fn>במקרים מסוימים ההיגיון יכול להיות שהקהילה נושאת באחריות על שסייעו או לפחות לא מנעו את האשם מלבצע את פשעו. להרחבה, ראו <a href="Philosophy:Collective Punishment" data-aht="page">ענישה קולקטיבית</a>.</fn> these passages extend it vertically to subsequent generations. But why should later generations pay the price for crimes that they might not have even been alive to witness?<fn>אפשר לפרש את הפסוקים של "פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת" כאומרים שהעונש מוגבל רק לדורות שהם בחיים בחייו של החוטא, אך קשה לומר שבכל המקרים ארבעה דורות של החוטא היו בחיים באותו זמן שהחטא נעשה.</fn></li>
<li><b>Vicarious punishment</b> – Even collective punishment only widens the circle of those punished, but does not absolve the sinner. Yet, in the above verses the Torah seems to imply that the sinner himself will escape personal harm<fn>ראו <a href="Shemot34-6" data-aht="source">שמות ל״ד:ז׳</a> המציין שה' "נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה" לפני תיאור עונשם של הדורות הבאים.</fn> and will be punished only vicariously through his descendants. How does this manifest Divine justice?</li>
+
<li><b>עונש Vicarious</b> – Even collective punishment only widens the circle of those punished, but does not absolve the sinner. Yet, in the above verses the Torah seems to imply that the sinner himself will escape personal harm<fn>ראו <a href="Shemot34-6" data-aht="source">שמות ל״ד:ז׳</a> המציין שה' "נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה" לפני תיאור עונשם של הדורות הבאים.</fn> and will be punished only vicariously through his descendants. How does this manifest Divine justice?</li>
 
</ul>
 
</ul>
  
Line 57: Line 57:
 
<p>There are many cases in Tanakh which reflect the fulfillment of various facets of the principle of "פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים":</p>
 
<p>There are many cases in Tanakh which reflect the fulfillment of various facets of the principle of "פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים":</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>Deferred punishment of the sinner</b> –&#160;במקרים של <a href="Shemot32-33" data-aht="source">עגל הזהב</a><fn>שלוש עשרה מידות הרחמים ניתנו לראשונה במסגרת הכפרה על חטא זה. ראו גם את הלשון הדומה של&#160;"וּבְיוֹם <b>פָּקְדִי וּפָקַדְתִּי</b> עֲלֵהֶם חַטָּאתָם".</fn> ו<a href="Bemidbar14-17" data-aht="source">דור המרגלים</a>,<fn>בעוד דור יציאת מצרים נספה במהלך ארבעים השנים במדבר,&#160;<a href="Bemidbar14-37" data-aht="source">במדבר י"ד:ל"ז</a> מרמז כי המרגלים עצמם מתו מייד. יש מקום לשאול האם ארבעים השנים במדבר היו עונש יותר לדור שנספה (אך השלים את שנות חייו) או לבניהם שנאלצו לחכות להיכנס לארץ עד שייגמר העונש.</fn> punishment was postponed but ultimately meted out to the sinners themselves.</li>
+
<li><b>עונש נדחה של החוטא</b>&#160;–&#160;במקרים של <a href="Shemot32-33" data-aht="source">עגל הזהב</a><fn>שלוש עשרה מידות הרחמים ניתנו לראשונה במסגרת הכפרה על חטא זה. ראו גם את הלשון הדומה של&#160;"וּבְיוֹם <b>פָּקְדִי וּפָקַדְתִּי</b> עֲלֵהֶם חַטָּאתָם".</fn> ו<a href="Bemidbar14-17" data-aht="source">דור המרגלים</a>,<fn>בעוד דור יציאת מצרים נספה במהלך ארבעים השנים במדבר,&#160;<a href="Bemidbar14-37" data-aht="source">במדבר י"ד:ל"ז</a> מרמז כי המרגלים עצמם מתו מייד. יש מקום לשאול האם ארבעים השנים במדבר היו עונש יותר לדור שנספה (אך השלים את שנות חייו) או לבניהם שנאלצו לחכות להיכנס לארץ עד שייגמר העונש.</fn> punishment was postponed but ultimately meted out to the sinners themselves.</li>
 
<li><b>עונש קולקטיבי של המשפחה</b><fn>למקרים של ענישה קיבוצית שאינם מענישים באופן ספציפי את בני המשפחה, ראו <a href="Philosophy:Collective Punishment" data-aht="page">ענישה קולקטיבית</a>.</fn> – בסיפורים של <a href="Bemidbar16-27" data-aht="source">דתן ואבירם</a> ו<a href="Amos7-10" data-aht="source">אמציה כהן בית אל</a>, it appears that Hashem punished their children along with them.<fn>כך משתמע מן הפסוקים ב<a href="Bemidbar16-27" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ז-ל"ג</a> ו<a href="Devarim11-6" data-aht="source">דברים י"א:ו'</a>. לעומת זאת,&#160;<a href="Bemidbar26-11" data-aht="source">במדבר כ"ו:י"א</a> קובע במפורש שבני קורח לא נספו, וצאצאי קורח נמנו לימים בין הלוויים המשוררים בבית המקדש. בנוגע לקורח, רמב"ן ורלב"ג מדגישים כי בני משפחתו שהיו חפים מפשע לא נספו.</fn> במקרים של <a href="Yehoshua7-24" data-aht="source">עכן</a><fn>נראה כי זו הקריאה הפשוטה של&#160;<a href="Yehoshua7-24" data-aht="source">יהושע ז':כ"ד-כ"ה</a>.&#160;עם זאת, פרשנים רבים מפרשים פסוקים אלה מחדש. ראו בבלי סנהדרין מ"ד. שהילדים הובאו רק כדי להיות עדים להוצאה להורג. וראו <a href="PirkeiDeRabbiEliezer38" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר ל"ח</a> ו<multilink><a href="RadakYehoshua7-15" data-aht="source">רד"ק יהושע ז':ט"ו</a><a href="RadakYehoshua7-15" data-aht="source">יהושע ז':ט"ו</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink> שאומרים שהילדים נהרגו רק בגלל שהם היו שותפים לפשע. להרחבה, ראו <a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a> ו<a href="$" data-aht="page">משפחת עכן</a>.</fn> ו<a href="Shofetim21-10" data-aht="source">יבש גלעד</a>, the Israelites seemingly kill children along with the guilty parents.<fn>ראו גם <a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a> למחלוקת לגבי המקרה של <a href="Devarim13-13" data-aht="source">עיר הנדחת</a>.</fn></li>
 
<li><b>עונש קולקטיבי של המשפחה</b><fn>למקרים של ענישה קיבוצית שאינם מענישים באופן ספציפי את בני המשפחה, ראו <a href="Philosophy:Collective Punishment" data-aht="page">ענישה קולקטיבית</a>.</fn> – בסיפורים של <a href="Bemidbar16-27" data-aht="source">דתן ואבירם</a> ו<a href="Amos7-10" data-aht="source">אמציה כהן בית אל</a>, it appears that Hashem punished their children along with them.<fn>כך משתמע מן הפסוקים ב<a href="Bemidbar16-27" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ז-ל"ג</a> ו<a href="Devarim11-6" data-aht="source">דברים י"א:ו'</a>. לעומת זאת,&#160;<a href="Bemidbar26-11" data-aht="source">במדבר כ"ו:י"א</a> קובע במפורש שבני קורח לא נספו, וצאצאי קורח נמנו לימים בין הלוויים המשוררים בבית המקדש. בנוגע לקורח, רמב"ן ורלב"ג מדגישים כי בני משפחתו שהיו חפים מפשע לא נספו.</fn> במקרים של <a href="Yehoshua7-24" data-aht="source">עכן</a><fn>נראה כי זו הקריאה הפשוטה של&#160;<a href="Yehoshua7-24" data-aht="source">יהושע ז':כ"ד-כ"ה</a>.&#160;עם זאת, פרשנים רבים מפרשים פסוקים אלה מחדש. ראו בבלי סנהדרין מ"ד. שהילדים הובאו רק כדי להיות עדים להוצאה להורג. וראו <a href="PirkeiDeRabbiEliezer38" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר ל"ח</a> ו<multilink><a href="RadakYehoshua7-15" data-aht="source">רד"ק יהושע ז':ט"ו</a><a href="RadakYehoshua7-15" data-aht="source">יהושע ז':ט"ו</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink> שאומרים שהילדים נהרגו רק בגלל שהם היו שותפים לפשע. להרחבה, ראו <a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a> ו<a href="$" data-aht="page">משפחת עכן</a>.</fn> ו<a href="Shofetim21-10" data-aht="source">יבש גלעד</a>, the Israelites seemingly kill children along with the guilty parents.<fn>ראו גם <a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a> למחלוקת לגבי המקרה של <a href="Devarim13-13" data-aht="source">עיר הנדחת</a>.</fn></li>
<li><b>עונש קולקטיבי בין דורי</b> –&#160;במקרים של <a href="ShemuelI2-27" data-aht="source">עלי</a> ו<a href="MelakhimII5-27" data-aht="source">גיחזי</a>,<fn>אולם, ראו <multilink><a href="RadakMelakhimII5-27" data-aht="source">רד"ק</a><a href="RadakMelakhimII5-27" data-aht="source">מל"ב ה':כ"ז</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink> האומר שרק בני גיחזי שסייעו למעשיו נענשו, ולא צאצאיהם.</fn> Hashem ostensibly punishes them and all of their future descendants.<fn>ב<a href="ShemuelII3-29" data-aht="source">שמואל ב' ג':כ"ט</a>, דוד מקלל את יואב שביתו ייענש באופן דומה.</fn></li>
+
<li><b>עונש קולקטיבי בין-דורי</b> –&#160;במקרים של <a href="ShemuelI2-27" data-aht="source">עלי</a> ו<a href="MelakhimII5-27" data-aht="source">גיחזי</a>,<fn>אולם, ראו <multilink><a href="RadakMelakhimII5-27" data-aht="source">רד"ק</a><a href="RadakMelakhimII5-27" data-aht="source">מל"ב ה':כ"ז</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink> האומר שרק בני גיחזי שסייעו למעשיו נענשו, ולא צאצאיהם.</fn> Hashem ostensibly punishes them and all of their future descendants.<fn>ב<a href="ShemuelII3-29" data-aht="source">שמואל ב' ג':כ"ט</a>, דוד מקלל את יואב שביתו ייענש באופן דומה.</fn></li>
<li><b>Immediate vicarious punishment</b> – בדוגמאות של <a href="ShemuelII12-10" data-aht="source">דוד ובת-שבע</a> ו<multilink><a href="MelakhimI16-34" data-aht="source">חיאל בית האלי</a><a href="Yehoshua6-26" data-aht="source">יהושע ו':כ"ו</a><a href="MelakhimI16-34" data-aht="source">מלכים א' ט"ז:ל"ד</a></multilink>,<fn>מותם של הבנים אינו מפורש בפסוקים אלה, אלא משתמע מהקשרם.</fn> Hashem kills the children instead of the parents.<fn>ראו גם <a href="ShemuelII24-15" data-aht="source">מפקד דוד</a>, שם נענש האומה על חטא מנהיגו. אולם ר' סעדיה מנסה לפרש מחדש סיפור זה – ראו <a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>.</fn></li>
+
<li><b>עונש vicarious מיידי</b> – בדוגמאות של <a href="ShemuelII12-10" data-aht="source">דוד ובת-שבע</a> ו<multilink><a href="MelakhimI16-34" data-aht="source">חיאל בית האלי</a><a href="Yehoshua6-26" data-aht="source">יהושע ו':כ"ו</a><a href="MelakhimI16-34" data-aht="source">מלכים א' ט"ז:ל"ד</a></multilink>,<fn>מותם של הבנים אינו מפורש בפסוקים אלה, אלא משתמע מהקשרם.</fn> Hashem kills the children instead of the parents.<fn>ראו גם <a href="ShemuelII24-15" data-aht="source">מפקד דוד</a>, שם נענש האומה על חטא מנהיגו. אולם ר' סעדיה מנסה לפרש מחדש סיפור זה – ראו <a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>.</fn></li>
<li><b>Intergenerational vicarious punishment</b> –&#160;במקרים של <a href="MelakhimI15-29" data-aht="source">ירבעם</a>, <a href="MelakhimI21-20" data-aht="source">אחאב</a>,<fn>במקרה זה, בעוד שיישום העונש במלואו נדחה, אחאב עצמו כן נענש – ראו <a href="MelakhimI22-35-38" data-aht="source">מלכים א כ"ב:ל"ה-ל"ח</a>.</fn> <a href="MelakhimII20-16" data-aht="source">חזקיהו</a>, ו<a href="MelakhimII23-25" data-aht="source">מנשה</a>,<fn>ראו גם <a href="MelakhimII21-10-15" data-aht="source">מלכים ב כ"א:י'-ט"ו</a> ו<a href="Yirmeyahu15-4" data-aht="source">ירמיהו ט"ו:ד'</a>.</fn> the Divine punishment for their actions is realized only during future generations.<fn>ראו גם את הצורך בעיכוב העונש של <a href="Bereshit15-16" data-aht="source">האמורי</a> בברית בין הבתרים.</fn> The same is true in the story of <a href="ShemuelII21-1" data-aht="source">צאצאי שאול והגבעונים</a>, in which punishment is exacted from Shaul's descendants after his death.</li>
+
<li><b>עונש vicarious&#160;בין-דורי</b> –&#160;במקרים של <a href="MelakhimI15-29" data-aht="source">ירבעם</a>, <a href="MelakhimI21-20" data-aht="source">אחאב</a>,<fn>במקרה זה, בעוד שיישום העונש במלואו נדחה, אחאב עצמו כן נענש – ראו <a href="MelakhimI22-35-38" data-aht="source">מלכים א כ"ב:ל"ה-ל"ח</a>.</fn> <a href="MelakhimII20-16" data-aht="source">חזקיהו</a>, ו<a href="MelakhimII23-25" data-aht="source">מנשה</a>,<fn>ראו גם <a href="MelakhimII21-10-15" data-aht="source">מלכים ב כ"א:י'-ט"ו</a> ו<a href="Yirmeyahu15-4" data-aht="source">ירמיהו ט"ו:ד'</a>.</fn> the Divine punishment for their actions is realized only during future generations.<fn>ראו גם את הצורך בעיכוב העונש של <a href="Bereshit15-16" data-aht="source">האמורי</a> בברית בין הבתרים.</fn> The same is true in the story of <a href="ShemuelII21-1" data-aht="source">צאצאי שאול והגבעונים</a>, in which punishment is exacted from Shaul's descendants after his death.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
<p>One of the challenges is to explain why the principle is implemented in so many different ways. When is the punishment delayed and when is it exacted immediately? Why in some cases is just the sinner himself penalized, in others only his descendants pay the price, and in additional ones both the sinner and his offspring are punished? And what determines whether the punishment will be visited upon the second generation, the fourth generation, or upon all future generations for eternity?</p>
 
<p>One of the challenges is to explain why the principle is implemented in so many different ways. When is the punishment delayed and when is it exacted immediately? Why in some cases is just the sinner himself penalized, in others only his descendants pay the price, and in additional ones both the sinner and his offspring are punished? And what determines whether the punishment will be visited upon the second generation, the fourth generation, or upon all future generations for eternity?</p>

Latest revision as of 01:24, 5 September 2019

האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?

הקדמה

נושאים מוסריים מטרידים

שני קטעים מפורסמים מעשרת הדברים1 ומשלוש עשרה מידות של רחמים2 use virtually identical language to describe Hashem's methods of administering justice:3

עשרת הדברות (שמות כ':ה'-ו') שלוש עשרה מידות (שמות ל"ד:ו'-ז')
לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם כִּי אָנֹכִי ה' אֱ-לֹהֶיךָ אֵ-ל קַנָּא פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים לְשֹׂנְאָי. וְעֹשֶׂה חֶסֶד לַאֲלָפִים לְאֹהֲבַי וּלְשֹׁמְרֵי מִצְוֹתָי. וַיַּעֲבֹר ה' עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא ה' ה' אֵ-ל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת. נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים וְעַל בְּנֵי בָנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים.


Both of these verses describe how the sin of parents is ultimately followed by the punishment of their descendants. As they give no explicit indication that the children sinned4 or that the parents receive any punishment,5 these texts ostensibly lead one to the conclusion that Hashem defers the dispensation of justice and punishes innocent generations of the sinner's descendants in place of the sinner himself. This understanding, while supported by various other Biblical passages,6 raises several troubling theological questions:7

  • עונש קולקטיבי של המשפחה – Do these verses advocate a form of collective punishment in which innocent children suffer for sins which they didn't commit?8
  • עונש קולקטיבי בין דורי – While collective punishment generally expands the scope of the punishment horizontally to include others alive at the time of the infraction,9 these passages extend it vertically to subsequent generations. But why should later generations pay the price for crimes that they might not have even been alive to witness?10
  • עונש Vicarious – Even collective punishment only widens the circle of those punished, but does not absolve the sinner. Yet, in the above verses the Torah seems to imply that the sinner himself will escape personal harm11 and will be punished only vicariously through his descendants. How does this manifest Divine justice?

פסוקים סותרים

The principles of deferred, collective, and vicarious punishment implied by the above passages appear to place them in direct conflict with several other Biblical texts:

  • דברים ז׳:י׳ states that Hashem immediately metes out justice to the sinner himself.12
  • דברים כ"ד:ט"ז commands that children are not to be put to death for the sins of parents, but rather each person should be held responsible for their own actions.13
  • ירמיהו ל"א:כ"ח-כ"ט prophesies how when Hashem redeems the Children of Israel, it will no longer be said that children are penalized for the sins of parents.
  • יחזקאל י"ח describes in unequivocal terms the system of Divine justice, according to which only the sinner is punished, and no son is held liable for the wickedness of his father.14

What is the relationship between the two texts from Shemot15 and these four other Biblical texts? Can all of these passages be harmonized? Must any of them be reinterpreted? Does Hashem employ contrasting principles of justice in different situations? Is there a distinction between the Divine and human judicial systems? Is it possible that Hashem's doctrine of justice changed at some point in history, and if so, why?

התיעוד ההיסטורי

There are many cases in Tanakh which reflect the fulfillment of various facets of the principle of "פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים":

One of the challenges is to explain why the principle is implemented in so many different ways. When is the punishment delayed and when is it exacted immediately? Why in some cases is just the sinner himself penalized, in others only his descendants pay the price, and in additional ones both the sinner and his offspring are punished? And what determines whether the punishment will be visited upon the second generation, the fourth generation, or upon all future generations for eternity?