Arei Miklat – Cities of Refuge or Exile/1/en

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

ערי מקלט או ערי גלות?

Introduction

פסוקים ופירושים

ארבעה קטעים שונים בתורה (שמות כ"אבמדבר ל"הדברים ד' ודברים י"ט) מתארים את ייעודם של "עָרֵי מִקְלָט" (ערים שאליהן‏ יכול הרוצח בשגגה לברוח ולקבל הגנה). הרושם הוא שמטרת החקיק‏‏ה היא להגן על העבריין מ"גֹּאֵל הַדָּם" (קרוב משפחה המבקש לנקום את מות קרוב משפחתו ההרוג). נושא זה מופיע בצורה הכי מפורשת בפסוקי דברים י"ט: ‏

EN/HEע/E

(ו) פֶּן יִרְדֹּף גֹּאֵל הַדָּם אַחֲרֵי הָרֹצֵחַ כִּי יֵחַם לְבָבוֹ וְהִשִּׂיגוֹ כִּי יִרְבֶּה הַדֶּרֶךְ וְהִכָּהוּ נָפֶשׁ וְלוֹ אֵין מִשְׁפַּט מָוֶת כִּי לֹא שֹׂנֵא הוּא לוֹ מִתְּמוֹל שִׁלְשׁוֹם. (ז) עַל כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ לֵאמֹר שָׁלֹשׁ עָרִים תַּבְדִּיל לָךְ... (י) וְלֹא יִשָּׁפֵךְ דָּם נָקִי בְּקֶרֶב אַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה וְהָיָה עָלֶיךָ דָּמִים.

(6) Lest the blood avenger pursue after the killer because his heart his hot, and overtake him because the way is long and strike him mortally, and he has no sentence of death because he has not hated him previously. (7) Therefore I am commanding you, saying, "Separate three cities for you." ... (10) So that innocent blood will not be shed, in the midst of your land that Hashem your god is giving to you for an inheritance, and there will be blood on you.

עם זאת, בניגוד לטקסטים המקראיים השונים המשתמשים בשורשים קל"ט (המוצגים בדרך כלל במשמעות של‏ "מקלט")1 ונו"ס, מקורות רבניים2 משתמשים במונח "גלות" לתאר את גירוש הרוצח בשגגה. תפיסה זו של התהליך כעונש ולא כהגנה, מתחזקת בדיונים בבבלי מכותMakkot 2bMakkot 11bAbout the Bavli שעוסקים בשאלות כיצד הרוצח בשגגה משיג עונש מאסר, והאם הגלות עצמה תורמת לכפר‏תו.‏

איך נוכל ליישב תפיסות שונות אלה? האם ערי מקלט מיועדות לטובת הרוצח, לעונשו, או לשניהם?‏

איסור כופר דם 

בחינה מדוקדקת יותר מגלה עמימות גם בתוך התורה עצמה. בסיום הדיון בחוקי ערי המקלט ורוצחים מזידים ושוגגים, אוסר במדבר ל"ה על תשלום פיצוי כספי על ידי הרוצח כתחליף לעונשו הקבוע‏:‏

EN/HEע/E

(לא) וְלֹא תִקְחוּ כֹפֶר לְנֶפֶשׁ רֹצֵחַ אֲשֶׁר הוּא רָשָׁע לָמוּת כִּי מוֹת יוּמָת. (לב) וְלֹא תִקְחוּ כֹפֶר לָנוּס אֶל עִיר מִקְלָטוֹ לָשׁוּב לָשֶׁבֶת בָּאָרֶץ עַד מוֹת הַכֹּהֵן. (לג) וְלֹא תַחֲנִיפוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם בָּהּ כִּי הַדָּם הוּא יַחֲנִיף אֶת הָאָרֶץ וְלָאָרֶץ לֹא יְכֻפַּר לַדָּם אֲשֶׁר שֻׁפַּךְ בָּהּ כִּי אִם בְּדַם שֹׁפְכוֹ. (לד) וְלֹא תְטַמֵּא אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם יֹשְׁבִים בָּהּ אֲשֶׁר אֲנִי שֹׁכֵן בְּתוֹכָהּ כִּי אֲנִי ה' שֹׁכֵן בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.

(31) And you shall not take ransom for the life of a murderer who is guilty of death, rather he shall die. (32) And you shall not take ransom for him to flee to a city of refuge, that he may come again to dwell in the land, until the death of the priest. (33) And you shall not pollute the land in which you are in, for blood will pollute your land, and no atonement can be made for the land for the blood which was shed on it, except by the blood of him who shed it. (34) And you shall not defile the land in which you are dwelling, in which I dwell, because I am Hashem, dwelling in the midst of the Children of Israel.

בעוד שנראה שפסוק ל"א מתייחס לרוצח מזיד שלא ניתן לקבל ממנו תשלום כתחליף לעונש מוות, פסוקים ל"ב-ל"ד פחות ברורים. האם הם עוברים לעיסוק באיסור קבלת כופר דם גם מהרוצח בשגגה, ובזה הם רומזים כי גלותו לעיר המקלט היא עונש הכרחי? או שהם ממשיכים לעסוק בחוקי הרוצח במזיד, ואוסרים עליו לנצל את המקלט שהעיר מספקת לו כדי להתחמק מעונש מוות?

נוקמי דם וכהנים גדולים

ישנם כמה היבטים תמוהים נוספים הקשורים באופן אינטגרלי לנושא שלנו:‏

  • ‏‏מדוע התורה מתירה ואולי אפילו מעודדת את מוסד נקמת הדם? מה ניתן ללמוד מזה על אשמת הרוצח בשגגה ועל אופיין של ערי המקלט?‏
  • מה מאפשר לרוצח לחזור לביתו ולעירו עם מות הכהן הגדול? איזה קשר יש בין הכהן הגדול לבין הרצח או השלכותיו‏?‏

בגישות, נבחן את האפשרויות שאומצו על ידי הפרשנים השונים להבנת מוסדות אלה, מקורותיהם המקראיים, והתפתחותם בספרות הרבנית.