Difference between revisions of "Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew/2/he"
m |
m |
||
Line 67: | Line 67: | ||
<point><b>עונשים לעוברי עבירה</b> – דור המבול, אנשים סדום והכנענים נענשו בשל עבירות על שבע מצוות בני נח. </point> | <point><b>עונשים לעוברי עבירה</b> – דור המבול, אנשים סדום והכנענים נענשו בשל עבירות על שבע מצוות בני נח. </point> | ||
<point><b>דת האבות</b> – על פי גישה זו, קיים הבדל מהותי באופיו של אברהם, בתור האב הראשון ומייסד המונותיאיזם, לבין האבות האחרים וצאצאיהם.<fn>אולם, לא ברור מה הייתה המטרה בקיום מצוות של אברהם אם צאצאיו לא היו אמורים להמשיך בדרכו. </fn><br/><fn>It is unclear, though, what purpose there was in Avraham observing the mitzvot, if his immediate descendants were not going to follow in his footsteps.</fn></point> | <point><b>דת האבות</b> – על פי גישה זו, קיים הבדל מהותי באופיו של אברהם, בתור האב הראשון ומייסד המונותיאיזם, לבין האבות האחרים וצאצאיהם.<fn>אולם, לא ברור מה הייתה המטרה בקיום מצוות של אברהם אם צאצאיו לא היו אמורים להמשיך בדרכו. </fn><br/><fn>It is unclear, though, what purpose there was in Avraham observing the mitzvot, if his immediate descendants were not going to follow in his footsteps.</fn></point> | ||
− | <point><b>עבירותיהם של האבות</b> – רמ"א מציין שעמדה זו נמנעת לחלוטין מהבעיה שעולה מנישואיו של יעקב לשתי אחיות. רק מקרים בהם אברהם מעורב נותרים בעייתיים. ראו את הדיון של המהר"ל על נישואיו האפשריים של אברהם לאחותו למחצה | + | <point><b>עבירותיהם של האבות</b> – רמ"א מציין שעמדה זו נמנעת לחלוטין מהבעיה שעולה מנישואיו של יעקב לשתי אחיות. רק מקרים בהם אברהם מעורב נותרים בעייתיים. ראו את הדיון של המהר"ל על נישואיו האפשריים של אברהם לאחותו למחצה.</point> |
− | <point><b>מניעים פולמוסיים</b> – עמדה זו מסוגלת לטעון שהמצוות קדמו לסיני ולעגל הזהב, מבלי שתיאלץ להגן על כל פעולה של האבות ובני משפחותיהם | + | <point><b>מניעים פולמוסיים</b> – עמדה זו מסוגלת לטעון שהמצוות קדמו לסיני ולעגל הזהב, מבלי שתיאלץ להגן על כל פעולה של האבות ובני משפחותיהם.</point> |
</opinion> | </opinion> | ||
<opinion>רק מצוות מסויימות | <opinion>רק מצוות מסויימות | ||
Line 74: | Line 74: | ||
<multilink><a href="Jubilees6-14" data-aht="source">Jubilees</a><a href="Jubilees4-17" data-aht="source">Chapter 4:17-25</a><a href="Jubilees6-14" data-aht="source">Chapter 6:14-34</a><a href="Jubilees7-22" data-aht="source">Chapter 7:22-54</a><a href="Jubilees15-1" data-aht="source">Chapter 15:1-2</a><a href="Jubilees16-41" data-aht="source">Chapter 16:26-41</a><a href="Jubilees18-20" data-aht="source">Chapter 18:20-22</a><a href="Jubilees21" data-aht="source">Chapter 21</a><a href="Jubilees22-13" data-aht="source">Chapter 22:13-34</a><a href="Jubilees45-22" data-aht="source">Chapter 45:22</a><a href="Jubilees" data-aht="parshan">About Jubilees</a></multilink>, <multilink><a href="RasagCommentaryBereshit4" data-aht="source">R. Saadia Gaon</a><a href="RasagCommentaryBereshit4" data-aht="source">Commentary Bereshit 4</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">About R. Saadia Gaon</a></multilink>, <multilink><a href="RashbamBereshit26-5" data-aht="source">Rashbam</a><a href="RashbamBereshit26-5" data-aht="source">Bereshit 26:5</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">About R. Shemuel b. Meir</a></multilink>, <multilink><a href="IbnEzraBereshit26-5" data-aht="source">Ibn Ezra</a><a href="IbnEzraBereshit26-5" data-aht="source">Bereshit 26:5</a><a href="IbnEzraVayikra18-18" data-aht="source">Vayikra 18:18</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">About R. Avraham ibn Ezra</a></multilink>, <multilink><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">Chizkuni</a><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">Bereshit 7:21</a><a href="ChizkuniBereshit26-5" data-aht="source">Bereshit 26:5</a><a href="R. Chizkiyah b. Manoach (Chizkuni)" data-aht="parshan">About R. Chizkiyah b. Manoach</a></multilink>, <multilink><a href="SefornoBereshit26-5" data-aht="source">Seforno</a><a href="SefornoBereshit26-5" data-aht="source">Bereshit 26:5</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">About R. Ovadyah Seforno</a></multilink>, <multilink><a href="MaharalGurAryehBereshit46-10" data-aht="source">Maharal</a><a href="MaharalGurAryehBereshit46-10" data-aht="source">Gur Aryeh Bereshit 46:10</a><a href="R. Judah Loew of Prague (Maharal)" data-aht="parshan">About R. Judah Loew of Prague</a></multilink><fn>See above that Maharal also distinguishes between Avraham and his descendants.</fn> | <multilink><a href="Jubilees6-14" data-aht="source">Jubilees</a><a href="Jubilees4-17" data-aht="source">Chapter 4:17-25</a><a href="Jubilees6-14" data-aht="source">Chapter 6:14-34</a><a href="Jubilees7-22" data-aht="source">Chapter 7:22-54</a><a href="Jubilees15-1" data-aht="source">Chapter 15:1-2</a><a href="Jubilees16-41" data-aht="source">Chapter 16:26-41</a><a href="Jubilees18-20" data-aht="source">Chapter 18:20-22</a><a href="Jubilees21" data-aht="source">Chapter 21</a><a href="Jubilees22-13" data-aht="source">Chapter 22:13-34</a><a href="Jubilees45-22" data-aht="source">Chapter 45:22</a><a href="Jubilees" data-aht="parshan">About Jubilees</a></multilink>, <multilink><a href="RasagCommentaryBereshit4" data-aht="source">R. Saadia Gaon</a><a href="RasagCommentaryBereshit4" data-aht="source">Commentary Bereshit 4</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">About R. Saadia Gaon</a></multilink>, <multilink><a href="RashbamBereshit26-5" data-aht="source">Rashbam</a><a href="RashbamBereshit26-5" data-aht="source">Bereshit 26:5</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">About R. Shemuel b. Meir</a></multilink>, <multilink><a href="IbnEzraBereshit26-5" data-aht="source">Ibn Ezra</a><a href="IbnEzraBereshit26-5" data-aht="source">Bereshit 26:5</a><a href="IbnEzraVayikra18-18" data-aht="source">Vayikra 18:18</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">About R. Avraham ibn Ezra</a></multilink>, <multilink><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">Chizkuni</a><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">Bereshit 7:21</a><a href="ChizkuniBereshit26-5" data-aht="source">Bereshit 26:5</a><a href="R. Chizkiyah b. Manoach (Chizkuni)" data-aht="parshan">About R. Chizkiyah b. Manoach</a></multilink>, <multilink><a href="SefornoBereshit26-5" data-aht="source">Seforno</a><a href="SefornoBereshit26-5" data-aht="source">Bereshit 26:5</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">About R. Ovadyah Seforno</a></multilink>, <multilink><a href="MaharalGurAryehBereshit46-10" data-aht="source">Maharal</a><a href="MaharalGurAryehBereshit46-10" data-aht="source">Gur Aryeh Bereshit 46:10</a><a href="R. Judah Loew of Prague (Maharal)" data-aht="parshan">About R. Judah Loew of Prague</a></multilink><fn>See above that Maharal also distinguishes between Avraham and his descendants.</fn> | ||
</mekorot> | </mekorot> | ||
− | <point><b>מי קיים את מצוות?</b> לפי גישה זו, כל האבות שמרו את המצוות אך באופן סלקטיבי. ספר היובלים מייחס קיום של מצוות מסוימות כבר נח | + | <point><b>מי קיים את מצוות?</b> לפי גישה זו, כל האבות שמרו את המצוות אך באופן סלקטיבי. ספר היובלים מייחס קיום של מצוות מסוימות כבר נח.</point> |
<point><b>אילו מצוות?</b><ul> | <point><b>אילו מצוות?</b><ul> | ||
− | <li>רשב"ם מציע שרק מצוות רציונליות המתייחסות לערכים מוסריים נשמרו. </li> | + | <li>רשב"ם מציע שרק מצוות רציונליות המתייחסות לערכים מוסריים נשמרו.</li> |
<li>על פי המהר"ל, מאחר והמצוות עדיין לא נצטוו, היתה מגמת בנייה ולכן המצוות החיוביות נשמרו, בניגוד למצוות השליליות.</li> | <li>על פי המהר"ל, מאחר והמצוות עדיין לא נצטוו, היתה מגמת בנייה ולכן המצוות החיוביות נשמרו, בניגוד למצוות השליליות.</li> | ||
<li>Rashbam suggests that only rational mitzvot which relate to a moral ethic were observed.<fn>See other variations of this position in Ibn Ezra, Chizkuni, and Seforno, and cf. <multilink><a href="RadakBereshit26-5" data-aht="source">Radak</a><a href="RadakBereshit26-5" data-aht="source">Bereshit 26:5</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">About R. David Kimchi</a></multilink>.</fn></li> | <li>Rashbam suggests that only rational mitzvot which relate to a moral ethic were observed.<fn>See other variations of this position in Ibn Ezra, Chizkuni, and Seforno, and cf. <multilink><a href="RadakBereshit26-5" data-aht="source">Radak</a><a href="RadakBereshit26-5" data-aht="source">Bereshit 26:5</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">About R. David Kimchi</a></multilink>.</fn></li> |
Version as of 12:43, 23 May 2019
אבות ומצוות
גישות פרשניות
סקירה
בדיון אודות ההיקף בו האבות קיימו את מצוות התורה, פרשנים מציעים שלל אפשרויות, החל בשמירה מלאה על מצוות וכלה בהעדר מוחלט שלהן. חלק מהמקורות מתארים את האבות המייסדים כחלוצים מרצון של עשייה ולא רק של אמונה, וחלקם אף מרחיקים לכת וטוענים שהם שמרו אף על תקנות דרבנן. אחרים מנסים להמחיש כי התורה היא נצחית, וכי המצוות ניתנו כבר לאדם הראשון.
כאשר עמדות אלה נתקלות בקשיים בתירוץ העבירות של האבות על איסורים מקראיים, פרשנים אחרים נוקטים בגישה הפוכה ומציעים כי הרוב המכריע של מצוות התורה החלו רק בסיני. כמה חלופות לגישה מפשרת מציעות שהאבות שמרו על חוקי התורה באופן חלקי. לפתרון זה יש את היתרון ביכולת להסביר את העבירות, בד בבד עם שמירה על תמונה של קיום פולחן מוקדם.
קיום מצוות מלא
כל המצוות היו קיימות ונשמרו לפני שניתנו בסיני. בעמדה זו שיטות חלוקות בשאלה האם הייתה מחויבות אלוקית לקיים את המצוות טרום-סיני או שמא מדובר ביוזמה מרצון של האדם.
ה' ציווה
ספרי דברים1, תרגומים, אבות דרבי נתן, פרקי דרבי אליעזר,
Sifre Devarim, Targumim, Avot DeRabbi Natan, Pirkei DeRabbi Eliezer,2 Anan and other Karaite exegetes3
הבחירה האנושית
Bavli Yoma, Shemot Rabbah, Midrash Aggadah (Buber), Rashi, as well as other sources, all speak of the Patriarchs fulfilling all of the commandments, but it is difficult to determine whether they think this was obligatory or voluntary.
27
29
- שמירת מצוות היא עדיין בגדר רשות ועדיין לא חיוב - ככל הנראה גישה זו אומצה ע"י הבבלי בפסחים והיא מופיעה באופן מפורש בדעת זקנים.
- הפרטים של יישומם של חוקים אלה הושפעו ממעמד של בני נח - ראו בבבלי יבמות שאין שושלת יוחסין או יחסי משפחה בקרב בני נח. עיקרון זה מיושם על ידי הבבלי בסנהדרין, ר' יוסף בכור שור ורמב"ן בכדי להיפטר מהבעייתיות במעשי האבות.30
In explaining cases like Yaakov's marrying sisters and Amram's marriage to his aunt, these sources have a couple of options open to them:
- Torah observance was still optional and not yet obligatory – This appears to be the approach adopted by Bavli Pesachim, and is explicitly taken by Daat Zekeinim.
- The specifics of the implementation of these laws was affected by Noachide status – See Bavli Yevamot that there is no paternal lineage or familial relationships for Noachides. This principle is applied by Bavli Sanhedrin and R. Yosef Bekhor Shor and Ramban to dispose of the apparent Patriarchal violations.
העדר מצוות
האבות קיימו רק את מה שצוו באופן מפורש בספר בראשית וציוויים אלו לא כללו מצוות מעבר לברית מילה.
The Patriarchs fulfilled only what they were explicitly commanded in Sefer Bereshit, and these did not include mitzvot other than circumcision.
Bereshit 18:19 and Bereshit 26:5 refer merely to ethical laws or to ad hoc instructions given to the Patriarchs.34
The generation of the Flood, the inhabitants of Sedom, and the Canaanites were punished for violating natural law.35 This position is presented by Chizkuni.
The religiosity of our forefathers was manifest in their monotheistic dedication to following Hashem's instructions and in their moral and ethical standard of behavior, but it did not generally reflect itself through ritual performance.
These commentators explain that the Patriarchs and their families were not yet bound by Torah laws.36
שמירת מצוות חלקית
האבות קיימו מצוות רק באופן חלקי. וריאציות רבות של גישה זו טוענות כי ישנם הבדלים בין סוגי המצוות, האבות השונים ומיקומם.
אברהם לבדו
40
רק מצוות מסויימות
- רשב"ם מציע שרק מצוות רציונליות המתייחסות לערכים מוסריים נשמרו.
- על פי המהר"ל, מאחר והמצוות עדיין לא נצטוו, היתה מגמת בנייה ולכן המצוות החיוביות נשמרו, בניגוד למצוות השליליות.
- Rashbam suggests that only rational mitzvot which relate to a moral ethic were observed.42
- According to the Maharal, since the mitzvot had not yet been commanded, there was a constructive purpose in keeping only the positive, but not the negative, commandments.
Jubilees maintains that books and traditions were transmitted through the generations forming an unbroken
chain from Chanokh43 all the way down to Levi.44 For Rashbam, though, Avraham could have deduced ethical commandments on his own.
This position maintains that Bereshit 18:19 and Bereshit 26:5 constitute proof only for certain precepts being
observed. Jubilees and R. Saadia also find numerous additional verses which hint at the observance of other individual mitzvot.
The generation of the Flood, the inhabitants of Sedom, and the Canaanites were punished for their immoral behavior.45
With regard to the actions of Reuven and Yehuda, Jubilees notes that their violations were not punished because the Torah was not yet given.
Some maintain that Jubilees was motivated to associate various commandments with characters going as far back as Noach, in order to combat Hellenist claims that the Jewish people's difficulties with the nations of the world began when the Israelites began to observe the mitzvot.46
רק בישראל
Avraham and his descendants kept all of the commandments of their own volition ("as one who is permitted but not obligated"), but they did so only while living in Israel.47
Ramban says that Avraham learned the Torah and its commandments through Divine inspiration
.
Bereshit 26:5 refers to all of the commandments.48
The generation of the Flood, the inhabitants of Sedom, and the Canaanites were punished for disregarding the
basic Noachide laws.
According to this approach, part of the greatness of the Patriarchs lies in their voluntarily keeping all of Hashem's commandments.
Ramban explains that the Patriarchs did not abide by the commandments only when they were outside the Land of Israel, where obligations that are not "חובות הגוף" are not enforced.49 This is consistent with Ramban's overall take on the connection between observance of mizvot and living in the Land of Israel.50