Difference between revisions of "Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew/2/he"
m |
m |
||
Line 89: | Line 89: | ||
<multilink><a href="RambanBereshit26-5" data-aht="source">Ramban</a><a href="RambanBereshit26-5" data-aht="source">Bereshit 26:5</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">About R. Moshe Nachmanides</a></multilink> | <multilink><a href="RambanBereshit26-5" data-aht="source">Ramban</a><a href="RambanBereshit26-5" data-aht="source">Bereshit 26:5</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">About R. Moshe Nachmanides</a></multilink> | ||
</mekorot> | </mekorot> | ||
− | <point><b>מי קיים את מצוות?</b> אברהם וצאצאיו שמרו את כל המצוות מרצונם החופשי אבל רק בתחומה של ארץ ישראל. <fn>רמב"ן מציין שיוסף היה יוצא מן הכלל ושמר שבת אפילו כאשר היה במצרים. כפי ששבת מהווה עדות לבריאת העולם, שמירת המצוות סייעה ביד יוסף ללמד את בניו להאמין בה'. </fn> | + | <point><b>מי קיים את מצוות?</b> אברהם וצאצאיו שמרו את כל המצוות מרצונם החופשי ("כמי שאינו מצווה ועושה") אבל רק בתחומה של ארץ ישראל. <fn>רמב"ן מציין שיוסף היה יוצא מן הכלל ושמר שבת אפילו כאשר היה במצרים. כפי ששבת מהווה עדות לבריאת העולם, שמירת המצוות סייעה ביד יוסף ללמד את בניו להאמין בה'. </fn></point> |
<point><b>ידיעת המצוות</b> – רמב"ן אומר שאברהם למד את התורה ומצוותיה דרך השראה אלוקית.</point> | <point><b>ידיעת המצוות</b> – רמב"ן אומר שאברהם למד את התורה ומצוותיה דרך השראה אלוקית.</point> | ||
<point><b>ראיות לאדיקות מוקדמת</b> – <a href="Bereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a> מתייחסת לכל המצוות.<fn>רמב"ן גם מביא אלטרנטיבה פשטנית ומציע שהפסוק מתייחס לאמונה, התנהגות מוסרית, מצוות בני נח והוראות ייעודיות שנתנו לאבות ולא לתרי"ג מצוות.</fn></point> | <point><b>ראיות לאדיקות מוקדמת</b> – <a href="Bereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a> מתייחסת לכל המצוות.<fn>רמב"ן גם מביא אלטרנטיבה פשטנית ומציע שהפסוק מתייחס לאמונה, התנהגות מוסרית, מצוות בני נח והוראות ייעודיות שנתנו לאבות ולא לתרי"ג מצוות.</fn></point> | ||
<point><b>עונשים לעוברי עבירה</b> – דור המבול, אנשי סדום והכנענים נענשו בשל התעלמות משבע מצוות בני נח.</point> | <point><b>עונשים לעוברי עבירה</b> – דור המבול, אנשי סדום והכנענים נענשו בשל התעלמות משבע מצוות בני נח.</point> | ||
<point><b>דת האבות</b> – על פי גישה זו, חלק מגדולתם של האבות טמונה בכך שקיימו את כל מצוות ה' מרצונם החופשי.</point> | <point><b>דת האבות</b> – על פי גישה זו, חלק מגדולתם של האבות טמונה בכך שקיימו את כל מצוות ה' מרצונם החופשי.</point> | ||
− | <point><b>עבירותיהם של האבות</b> – <br/>Ramban explains that the Patriarchs did not abide by the commandments only when they were outside the Land of Israel, where obligations that are not "חובות הגוף" are not enforced.<fn>Regarding the transgression of making a מצבה, Ramban suggests a different solution, that this prohibition was only introduced later.</fn> This is consistent with Ramban's overall take on the connection between observance of mizvot and living in the Land of Israel.<fn>See, for instance, his comments on Vayikra 18:25, Devarim 4:5 and Devarim 11:18.</fn></point> | + | <point><b>עבירותיהם של האבות</b> – רמב"ן מסביר כי האבות הפרו את חוקי התורה רק כאשר היו מצויים מחוץ לארץ ישראל והחוקים לא נאכפו.<fn>באשר לעבירה של עשיית מצבה, רמב"ן מציע פתרון אחר - כי איסור זה הונהג רק מאוחר יותר.</fn><br/>Ramban explains that the Patriarchs did not abide by the commandments only when they were outside the Land of Israel, where obligations that are not "חובות הגוף" are not enforced.<fn>Regarding the transgression of making a מצבה, Ramban suggests a different solution, that this prohibition was only introduced later.</fn> This is consistent with Ramban's overall take on the connection between observance of mizvot and living in the Land of Israel.<fn>See, for instance, his comments on Vayikra 18:25, Devarim 4:5 and Devarim 11:18.</fn></point> |
</opinion> | </opinion> | ||
</category> | </category> |
Version as of 08:10, 26 May 2019
אבות ומצוות
גישות פרשניות
סקירה
בדיון אודות ההיקף בו האבות קיימו את מצוות התורה, פרשנים מציעים שלל אפשרויות, החל בשמירה מלאה על מצוות וכלה בהעדר מוחלט שלהן. חלק מהמקורות מתארים את האבות המייסדים כחלוצים מרצון של עשייה ולא רק של אמונה, וחלקם אף מרחיקים לכת וטוענים שהם שמרו אף על תקנות דרבנן. אחרים מנסים להמחיש כי התורה היא נצחית, וכי המצוות ניתנו כבר לאדם הראשון.
כאשר עמדות אלה נתקלות בקשיים בתירוץ העבירות של האבות על איסורים מקראיים, פרשנים אחרים נוקטים בגישה הפוכה ומציעים כי הרוב המכריע של מצוות התורה החלו רק בסיני. כמה חלופות לגישה מפשרת מציעות שהאבות שמרו על חוקי התורה באופן חלקי. לפתרון זה יש את היתרון ביכולת להסביר את העבירות, בד בבד עם שמירה על תמונה של קיום פולחן מוקדם.
קיום מצוות מלא
כל המצוות היו קיימות ונשמרו לפני שניתנו בסיני. בעמדה זו שיטות חלוקות בשאלה האם הייתה מחויבות אלוקית לקיים את המצוות טרום-סיני או שמא מדובר ביוזמה מרצון של האדם.
ה' ציווה
ספרי דברים1, תרגומים, אבות דרבי נתן, פרקי דרבי אליעזר,
Sifre Devarim, Targumim, Avot DeRabbi Natan, Pirkei DeRabbi Eliezer,2 Anan and other Karaite exegetes3
הבחירה האנושית
Bavli Yoma, Shemot Rabbah, Midrash Aggadah (Buber), Rashi, as well as other sources, all speak of the Patriarchs fulfilling all of the commandments, but it is difficult to determine whether they think this was obligatory or voluntary.
- שמירת מצוות היא עדיין בגדר רשות ועדיין לא חיוב - ככל הנראה גישה זו אומצה ע"י הבבלי בפסחים והיא מופיעה באופן מפורש בדעת זקנים.
- הפרטים של יישומם של חוקים אלה הושפעו ממעמד של בני נח - ראו בבבלי יבמות שאין שושלת יוחסין או יחסי משפחה בקרב בני נח. עיקרון זה מיושם על ידי הבבלי בסנהדרין, ר' יוסף בכור שור ורמב"ן בכדי להיפטר מהבעייתיות במעשי האבות.29
In explaining cases like Yaakov's marrying sisters and Amram's marriage to his aunt, these sources have a couple of options open to them:
- Torah observance was still optional and not yet obligatory – This appears to be the approach adopted by Bavli Pesachim, and is explicitly taken by Daat Zekeinim.
- The specifics of the implementation of these laws was affected by Noachide status – See Bavli Yevamot that there is no paternal lineage or familial relationships for Noachides. This principle is applied by Bavli Sanhedrin and R. Yosef Bekhor Shor and Ramban to dispose of the apparent Patriarchal violations.
העדר מצוות
האבות קיימו רק את מה שצוו באופן מפורש בספר בראשית וציוויים אלו לא כללו מצוות מעבר לברית מילה.
33
The generation of the Flood, the inhabitants of Sedom, and the Canaanites were punished for violating natural law. This position is presented by Chizkuni.
שמירת מצוות חלקית
האבות קיימו מצוות רק באופן חלקי. וריאציות רבות של גישה זו טוענות כי ישנם הבדלים בין סוגי המצוות, האבות השונים ומיקומם.
אברהם לבדו
רק מצוות מסויימות
- רשב"ם מציע שרק מצוות רציונליות המתייחסות לערכים מוסריים נשמרו.41
- על פי המהר"ל, מאחר והמצוות עדיין לא נצטוו, היתה מגמת בנייה ולכן המצוות החיוביות נשמרו, בניגוד למצוות השליליות.
רק בישראל
Ramban explains that the Patriarchs did not abide by the commandments only when they were outside the Land of Israel, where obligations that are not "חובות הגוף" are not enforced.49 This is consistent with Ramban's overall take on the connection between observance of mizvot and living in the Land of Israel.50