Difference between revisions of "Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew/2/he"
m |
m |
||
Line 42: | Line 42: | ||
</category> | </category> | ||
<category>העדר מצוות | <category>העדר מצוות | ||
− | <p>האבות קיימו רק את מה שצוו באופן מפורש בספר בראשית וציוויים אלו לא כללו מצוות מעבר לברית מילה.</p> | + | <p>האבות קיימו רק את מה שצוו באופן מפורש בספר בראשית, וציוויים אלו לא כללו מצוות מעבר לברית מילה.</p> |
<mekorot> | <mekorot> | ||
<multilink><a href="TosafotRidBB120a" data-aht="source">ר' ישעיה דטראני (רי"ד)</a><a href="TosafotRidBB120a" data-aht="source">תוספות רי"ד בבא בתרא ק"כ.</a><a href="ר' ישעיה דטראני" data-aht="parshan">אודות ר' ישעיה דטראני</a></multilink>, <multilink><a href="RAvrahamBereshit35-4" data-aht="source">ר׳ אברהם בן הרמב״ם</a><a href="RAvrahamBereshit35-4" data-aht="source">בראשית ל״ה:ד׳</a><a href="R. Avraham Maimonides" data-aht="parshan">אודות ר׳ אברהם בן הרמב״ם</a></multilink>, <multilink><a href="IbnKaspiTiratKesef" data-aht="source">ר' יוסף אבן כספי</a><a href="IbnKaspiTiratKesef" data-aht="source">טירת כסף עמ' 96</a><a href="ר' יוסף אבן כספי" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף אבן כספי</a></multilink> | <multilink><a href="TosafotRidBB120a" data-aht="source">ר' ישעיה דטראני (רי"ד)</a><a href="TosafotRidBB120a" data-aht="source">תוספות רי"ד בבא בתרא ק"כ.</a><a href="ר' ישעיה דטראני" data-aht="parshan">אודות ר' ישעיה דטראני</a></multilink>, <multilink><a href="RAvrahamBereshit35-4" data-aht="source">ר׳ אברהם בן הרמב״ם</a><a href="RAvrahamBereshit35-4" data-aht="source">בראשית ל״ה:ד׳</a><a href="R. Avraham Maimonides" data-aht="parshan">אודות ר׳ אברהם בן הרמב״ם</a></multilink>, <multilink><a href="IbnKaspiTiratKesef" data-aht="source">ר' יוסף אבן כספי</a><a href="IbnKaspiTiratKesef" data-aht="source">טירת כסף עמ' 96</a><a href="ר' יוסף אבן כספי" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף אבן כספי</a></multilink> | ||
</mekorot> | </mekorot> | ||
<point><b>ראיות לאדיקות מוקדמת</b> – ב<a href="Bereshit18-19" data-aht="source">בראשית י״ח:י״ט</a> ו<a href="Bereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a> יש אזכור של חוקי מוסר או הוראות ייעודיות שנמסרו לאבות.<fn>בדומה לפרשנויות ה"פשט" של ה<a href="RambanBereshit26-5" data-aht="source">רמב״ן</a> לעיל.</fn></point> | <point><b>ראיות לאדיקות מוקדמת</b> – ב<a href="Bereshit18-19" data-aht="source">בראשית י״ח:י״ט</a> ו<a href="Bereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a> יש אזכור של חוקי מוסר או הוראות ייעודיות שנמסרו לאבות.<fn>בדומה לפרשנויות ה"פשט" של ה<a href="RambanBereshit26-5" data-aht="source">רמב״ן</a> לעיל.</fn></point> | ||
− | <point><b>עונשים לעוברי עבירה</b> – דור המבול, אנשי סדום והכנענים נענשו בשל הפרת החוק הטבעי.<fn>סביר להניח כי הנוקטים בעמדה זו יטענו שמצוות בני נח לא ניתנו באופן מפורש אלא הנם חוקים טבעיים.</fn> עמדה זו מוצגת ע"י ה<multilink><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">חזקוני</a><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">בראשית ז':כ"א</a><a href="ChizkuniBereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ"ו:ה'</a><a href="ר' חזקיה בן מנוח" data-aht="parshan">אודות ר' חזקיה בן מנוח</a></multilink>.</point> | + | <point><b>עונשים לעוברי עבירה</b> – דור המבול, אנשי סדום, והכנענים נענשו בשל הפרת החוק הטבעי.<fn>סביר להניח כי הנוקטים בעמדה זו יטענו שמצוות בני נח לא ניתנו באופן מפורש אלא הנם חוקים טבעיים.</fn> עמדה זו מוצגת ע"י ה<multilink><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">חזקוני</a><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">בראשית ז':כ"א</a><a href="ChizkuniBereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ"ו:ה'</a><a href="ר' חזקיה בן מנוח" data-aht="parshan">אודות ר' חזקיה בן מנוח</a></multilink>.</point> |
<point><b>דת האבות</b> – הדתיות של אבותינו באה לידי ביטוי במסירות שלהם להאמין באל יחיד ולעשות את דבר ה', ובסטנדרטים המוסריים והערכיים על פיהם נהגו, אך היא לא השתקפה בדרך כלל באמצעות מעשי פולחן.</point> | <point><b>דת האבות</b> – הדתיות של אבותינו באה לידי ביטוי במסירות שלהם להאמין באל יחיד ולעשות את דבר ה', ובסטנדרטים המוסריים והערכיים על פיהם נהגו, אך היא לא השתקפה בדרך כלל באמצעות מעשי פולחן.</point> | ||
<point><b>עבירותיהם של האבות</b> – פרשנים אלו מסבירים כי האבות ובני משפחותיהם טרם נכנסו תחת עול מצוות.<fn>אף שרבים מהיחסים האסורים מתוארים על ידי התורה כ"תועבות ", דבר המקשה על הבנת האופן בו האבות מוכנים להגיע לידי מעשים כאלו, גם אם עדיין אינם אסורים, גישה זו מניחה שנישואים לשתי אחיות או דודה לא נופל תחת קטגוריה זו.</fn></point> | <point><b>עבירותיהם של האבות</b> – פרשנים אלו מסבירים כי האבות ובני משפחותיהם טרם נכנסו תחת עול מצוות.<fn>אף שרבים מהיחסים האסורים מתוארים על ידי התורה כ"תועבות ", דבר המקשה על הבנת האופן בו האבות מוכנים להגיע לידי מעשים כאלו, גם אם עדיין אינם אסורים, גישה זו מניחה שנישואים לשתי אחיות או דודה לא נופל תחת קטגוריה זו.</fn></point> | ||
</category> | </category> | ||
<category>שמירת מצוות חלקית | <category>שמירת מצוות חלקית | ||
− | <p>האבות קיימו מצוות רק באופן חלקי. | + | <p>האבות קיימו מצוות רק באופן חלקי. הוריאציות השונות של גישה זו טוענות כי היו הבדלים בהיקף קיום המצוות התלויות בגורמים כמו סוגי המצוות, האבות השונים, ומיקומם הגיאוגרפי.</p> |
<opinion>אברהם לבדו | <opinion>אברהם לבדו | ||
<mekorot> | <mekorot> | ||
<multilink><a href="VayikraRabbah2-10" data-aht="source">ויקרא רבה</a><a href="VayikraRabbah2-10" data-aht="source">ב':י'</a><a href="ויקרא רבה" data-aht="parshan">אודות ויקרא רבה</a></multilink>,<fn>הבאת ויקרא רבה בתור מקור היא נכונה רק לגבי מהדורת וילנא של ויקרא רבה בה כתוב "אברהם קיים את התורה כולה", בניגוד לדמויות האחרות שקיימו רק מצוות ספציפיות.  בכל כתבי היד האחרים של ויקרא רבה, לרבות מהדורת איש שלום של <a href="EliyahuRabbah7" data-aht="source">סדר אליהו רבה</a>, כתוב "אברהם קיים את התורה", ויוסף הוא זה אשר קיים את "כל התורה כולה". ראו גם את המהדורה הקדומה של סדר אליהו רבה ו אשר משלב את שתי האפשרויות. [שימו לב כי מ. מרגוליס, במהדורתו של ויקרא רבה, טוען כי הקטע כולו הוא תוספת מאוחרת.]</fn> <multilink><a href="RemaResponsa10" data-aht="source">רמ"א</a><a href="RemaResponsa10" data-aht="source">שו"ת הרמ"א י'</a><a href="ר' משה איסרליש" data-aht="parshan">אודות ר' משה איסרליש</a></multilink>, <multilink><a href="MaharalGurAryehBereshit46-10" data-aht="source">מהר"ל</a><a href="MaharalGurAryehBereshit46-10" data-aht="source">גור אריה בראשית מ"ו:י'</a><a href="ר' יהודה ליווא מפראג" data-aht="parshan">אודות ר' יהודה ליווא מפראג</a></multilink><fn>ראו לעיל כי המהר"ל גם מבחין בין מצוות חיוביות ושליליות. </fn> | <multilink><a href="VayikraRabbah2-10" data-aht="source">ויקרא רבה</a><a href="VayikraRabbah2-10" data-aht="source">ב':י'</a><a href="ויקרא רבה" data-aht="parshan">אודות ויקרא רבה</a></multilink>,<fn>הבאת ויקרא רבה בתור מקור היא נכונה רק לגבי מהדורת וילנא של ויקרא רבה בה כתוב "אברהם קיים את התורה כולה", בניגוד לדמויות האחרות שקיימו רק מצוות ספציפיות.  בכל כתבי היד האחרים של ויקרא רבה, לרבות מהדורת איש שלום של <a href="EliyahuRabbah7" data-aht="source">סדר אליהו רבה</a>, כתוב "אברהם קיים את התורה", ויוסף הוא זה אשר קיים את "כל התורה כולה". ראו גם את המהדורה הקדומה של סדר אליהו רבה ו אשר משלב את שתי האפשרויות. [שימו לב כי מ. מרגוליס, במהדורתו של ויקרא רבה, טוען כי הקטע כולו הוא תוספת מאוחרת.]</fn> <multilink><a href="RemaResponsa10" data-aht="source">רמ"א</a><a href="RemaResponsa10" data-aht="source">שו"ת הרמ"א י'</a><a href="ר' משה איסרליש" data-aht="parshan">אודות ר' משה איסרליש</a></multilink>, <multilink><a href="MaharalGurAryehBereshit46-10" data-aht="source">מהר"ל</a><a href="MaharalGurAryehBereshit46-10" data-aht="source">גור אריה בראשית מ"ו:י'</a><a href="ר' יהודה ליווא מפראג" data-aht="parshan">אודות ר' יהודה ליווא מפראג</a></multilink><fn>ראו לעיל כי המהר"ל גם מבחין בין מצוות חיוביות ושליליות. </fn> | ||
</mekorot> | </mekorot> | ||
− | <point><b>מי קיים את מצוות?</b> | + | <point><b>מי קיים את מצוות?</b> לפי עמדה זו, רק אברהם בחר לשמור את כל המצוות, בעוד שצאצאיו קיימו רק מצוות מסוימות.</point> |
<point><b>ראיות לאדיקות מוקדמת</b> – ב<a href="Bereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a> נאמר באופן מפורש שאברהם קיים כמה סוגי מצוות. על פי דברי הרמ"א, ב<a href="Bereshit18-19" data-aht="source">בראשית י״ח:י״ט</a>  שם מתוארת  מורשתו של אברהם לזרעו, הפסוק מתייחס לשבע מצוות בני נח בלבד.</point> | <point><b>ראיות לאדיקות מוקדמת</b> – ב<a href="Bereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a> נאמר באופן מפורש שאברהם קיים כמה סוגי מצוות. על פי דברי הרמ"א, ב<a href="Bereshit18-19" data-aht="source">בראשית י״ח:י״ט</a>  שם מתוארת  מורשתו של אברהם לזרעו, הפסוק מתייחס לשבע מצוות בני נח בלבד.</point> | ||
− | <point><b>עונשים לעוברי עבירה</b> – דור המבול, אנשים סדום והכנענים נענשו בשל עבירות על שבע מצוות בני נח.</point> | + | <point><b>עונשים לעוברי עבירה</b> – דור המבול, אנשים סדום, והכנענים נענשו בשל עבירות על שבע מצוות בני נח.</point> |
<point><b>דת האבות</b> – על פי גישה זו, קיים הבדל מהותי בין אופיו של אברהם, בתור האב הראשון ומייסד המונותיאיזם, לבין האבות האחרים וצאצאיהם.<fn>אולם, לא ברור מה הייתה המטרה בקיום מצוות של אברהם אם צאצאיו לא היו אמורים להמשיך בדרכו.</fn></point> | <point><b>דת האבות</b> – על פי גישה זו, קיים הבדל מהותי בין אופיו של אברהם, בתור האב הראשון ומייסד המונותיאיזם, לבין האבות האחרים וצאצאיהם.<fn>אולם, לא ברור מה הייתה המטרה בקיום מצוות של אברהם אם צאצאיו לא היו אמורים להמשיך בדרכו.</fn></point> | ||
<point><b>עבירותיהם של האבות</b> – רמ"א מציין שעמדה זו נמנעת לחלוטין מהבעיה שעולה מנישואיו של יעקב לשתי אחיות. רק מקרים בהם אברהם מעורב נותרים בעייתיים. ראו את הדיון של המהר"ל על נישואיו האפשריים של אברהם לאחותו למחצה.</point> | <point><b>עבירותיהם של האבות</b> – רמ"א מציין שעמדה זו נמנעת לחלוטין מהבעיה שעולה מנישואיו של יעקב לשתי אחיות. רק מקרים בהם אברהם מעורב נותרים בעייתיים. ראו את הדיון של המהר"ל על נישואיו האפשריים של אברהם לאחותו למחצה.</point> | ||
− | <point><b>מניעים פולמוסיים</b> – עמדה זו מסוגלת לטעון שהמצוות קדמו | + | <point><b>מניעים פולמוסיים</b> – עמדה זו מסוגלת לטעון שהמצוות קדמו למעמד הר סיני ולחטא העגל הזהב, מבלי שתיאלץ להגן על כל פעולה של האבות ובני משפחותיהם.</point> |
</opinion> | </opinion> | ||
<opinion>רק מצוות מסויימות | <opinion>רק מצוות מסויימות | ||
Line 68: | Line 68: | ||
<multilink><a href="Jubilees6-14" data-aht="source">יובלים</a><a href="Jubilees4-17" data-aht="source">ד׳:י״ז-כ״ה</a><a href="Jubilees6-14" data-aht="source">ו׳:י״ד-ל״ד</a><a href="Jubilees7-22" data-aht="source">ז׳:כ״ב-נ״ד</a><a href="Jubilees15-1" data-aht="source">ט״ו:א׳-ב׳</a><a href="Jubilees16-41" data-aht="source">ט״ז:כ״ו-מ״א</a><a href="Jubilees18-20" data-aht="source">י״ח:כ׳-כ״ב</a><a href="Jubilees21" data-aht="source">כ״א</a><a href="Jubilees22-13" data-aht="source">כ״ב:י״ג-ל״ד</a><a href="Jubilees45-22" data-aht="source">מ״ה:כ״ב</a><a href="יובלים" data-aht="parshan">אודות יובלים</a></multilink>, <multilink><a href="RasagCommentaryBereshit4" data-aht="source">רס"ג</a><a href="RasagCommentaryBereshit4" data-aht="source">פירוש רס״ג בראשית ד׳ </a><a href="ר' סעדיה גאון" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink>, <multilink><a href="RashbamBereshit26-5" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamBereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a><a href="ר' שמואל בן מאיר" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink>, <multilink><a href="IbnEzraBereshit26-5" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a><a href="IbnEzraVayikra18-18" data-aht="source">ויקרא י״ח:י״ח</a><a href="ר' אברהם אבן עזרא" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>, <multilink><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">חזקוני</a><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">בראשית ז׳:כ״א</a><a href="ChizkuniBereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a><a href="ר' חזקיה בן מנוח" data-aht="parshan">אודות ר' חזקיה בן מנוח</a></multilink>, <multilink><a href="SefornoBereshit26-5" data-aht="source">ספורנו</a><a href="SefornoBereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a><a href="ר' עובדיה ספורנו" data-aht="parshan">אודות ר' עובדיה ספורנו</a></multilink>, <multilink><a href="MaharalGurAryehBereshit46-10" data-aht="source">מהר"ל</a><a href="MaharalGurAryehBereshit46-10" data-aht="source">גור אריה בראשית מ״ו:י׳</a><a href="ר' יהודה ליווא מפראג" data-aht="parshan">אודות ר' יהודה ליווא מפראג</a></multilink><fn>ראו למעלה כי המהר"ל מבחין בין אברהם לבין זרעו. </fn> | <multilink><a href="Jubilees6-14" data-aht="source">יובלים</a><a href="Jubilees4-17" data-aht="source">ד׳:י״ז-כ״ה</a><a href="Jubilees6-14" data-aht="source">ו׳:י״ד-ל״ד</a><a href="Jubilees7-22" data-aht="source">ז׳:כ״ב-נ״ד</a><a href="Jubilees15-1" data-aht="source">ט״ו:א׳-ב׳</a><a href="Jubilees16-41" data-aht="source">ט״ז:כ״ו-מ״א</a><a href="Jubilees18-20" data-aht="source">י״ח:כ׳-כ״ב</a><a href="Jubilees21" data-aht="source">כ״א</a><a href="Jubilees22-13" data-aht="source">כ״ב:י״ג-ל״ד</a><a href="Jubilees45-22" data-aht="source">מ״ה:כ״ב</a><a href="יובלים" data-aht="parshan">אודות יובלים</a></multilink>, <multilink><a href="RasagCommentaryBereshit4" data-aht="source">רס"ג</a><a href="RasagCommentaryBereshit4" data-aht="source">פירוש רס״ג בראשית ד׳ </a><a href="ר' סעדיה גאון" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink>, <multilink><a href="RashbamBereshit26-5" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamBereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a><a href="ר' שמואל בן מאיר" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink>, <multilink><a href="IbnEzraBereshit26-5" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a><a href="IbnEzraVayikra18-18" data-aht="source">ויקרא י״ח:י״ח</a><a href="ר' אברהם אבן עזרא" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>, <multilink><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">חזקוני</a><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">בראשית ז׳:כ״א</a><a href="ChizkuniBereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a><a href="ר' חזקיה בן מנוח" data-aht="parshan">אודות ר' חזקיה בן מנוח</a></multilink>, <multilink><a href="SefornoBereshit26-5" data-aht="source">ספורנו</a><a href="SefornoBereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a><a href="ר' עובדיה ספורנו" data-aht="parshan">אודות ר' עובדיה ספורנו</a></multilink>, <multilink><a href="MaharalGurAryehBereshit46-10" data-aht="source">מהר"ל</a><a href="MaharalGurAryehBereshit46-10" data-aht="source">גור אריה בראשית מ״ו:י׳</a><a href="ר' יהודה ליווא מפראג" data-aht="parshan">אודות ר' יהודה ליווא מפראג</a></multilink><fn>ראו למעלה כי המהר"ל מבחין בין אברהם לבין זרעו. </fn> | ||
</mekorot> | </mekorot> | ||
− | <point><b>מי קיים את מצוות?</b> לפי גישה זו, כל האבות שמרו את המצוות אך באופן סלקטיבי. ספר היובלים מייחס קיום של מצוות מסוימות כבר | + | <point><b>מי קיים את מצוות?</b> לפי גישה זו, כל האבות שמרו את המצוות, אך רק באופן סלקטיבי. ספר היובלים מייחס קיום של מצוות מסוימות כבר לנֹחַ.</point> |
<point><b>אילו מצוות?</b><ul> | <point><b>אילו מצוות?</b><ul> | ||
<li>רשב"ם מציע שרק מצוות רציונליות המתייחסות לערכים מוסריים נשמרו.<fn>ראו וריאציות של גישה זו באבן עזרא, חזקוני ובספורנו והשוו ל<a href="RadakBereshit26-5" data-aht="source">רד״ק</a>.</fn></li> | <li>רשב"ם מציע שרק מצוות רציונליות המתייחסות לערכים מוסריים נשמרו.<fn>ראו וריאציות של גישה זו באבן עזרא, חזקוני ובספורנו והשוו ל<a href="RadakBereshit26-5" data-aht="source">רד״ק</a>.</fn></li> | ||
− | <li>על פי המהר"ל, מאחר והמצוות עדיין לא נצטוו, הייתה | + | <li>על פי המהר"ל, מאחר והמצוות עדיין לא נצטוו, הייתה תועלת רק בשמירת מצוות עשה, ולא בשמירת מצוות לא-תעשה.</li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
− | <point><b>ידיעת המצוות</b> – ספר היובלים טוען כי ספרים ומסורות הועברו מדור לדור ויצרו שרשרת מחנוך<fn>חנוך זכה להכוונה דרך התגלות א-לוהית.</fn> עד לוי.<fn>הכתבים של העדויות של קהת ועמרם שהתגלו בקומראן מוסיפים את החוליות החסרות מלוי לקהת לעמרם. </fn> אולם על פי רשב"ם, אברהם | + | <point><b>ידיעת המצוות</b> – ספר היובלים טוען כי ספרים ומסורות הועברו מדור לדור ויצרו שרשרת מחנוך<fn>חנוך זכה להכוונה דרך התגלות א-לוהית.</fn> עד לוי.<fn>הכתבים של העדויות של קהת ועמרם שהתגלו בקומראן מוסיפים את החוליות החסרות מלוי לקהת לעמרם. </fn> אולם על פי רשב"ם, אברהם היה מסוגל להסיק מצוות מוסריות בכוחות עצמו.</point> |
<point><b>ראיות לאדיקות מוקדמת</b> – עמדה זו טוענת כי <a href="Bereshit18-19" data-aht="source">בראשית י״ח:י״ט</a> ו<a href="Bereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a> מכילים ראיות לשמירת מצוות מסוימות בלבד. ספר היובלים ורב סעדיה גאון מוצאים פסוקים רבים נוספים המרמזים על קיום עוד מצוות ספציפיות.</point> | <point><b>ראיות לאדיקות מוקדמת</b> – עמדה זו טוענת כי <a href="Bereshit18-19" data-aht="source">בראשית י״ח:י״ט</a> ו<a href="Bereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a> מכילים ראיות לשמירת מצוות מסוימות בלבד. ספר היובלים ורב סעדיה גאון מוצאים פסוקים רבים נוספים המרמזים על קיום עוד מצוות ספציפיות.</point> | ||
− | <point><b>עונשים לעוברי עבירה</b> – דור המבול, אנשי סדום והכנענים נענשו על התנהגות לא מוסרית.<fn>ראו את דברי החזקוני המסביר כי חלק מן האיסורים נובעים מהיגיון בריא ולא זקוקים לציווי מפורש.</fn></point> | + | <point><b>עונשים לעוברי עבירה</b> – דור המבול, אנשי סדום, והכנענים נענשו על התנהגות לא מוסרית.<fn>ראו את דברי החזקוני המסביר כי חלק מן האיסורים נובעים מהיגיון בריא ולא זקוקים לציווי מפורש.</fn></point> |
<point><b>עבירותיהם של האבות</b> – ביחס למעשיהם של ראובן ויהודה, ספר היובלים מציין שהשניים לא נענשו על מעשיהם מכיוון שהתורה טרם נתנה.</point> | <point><b>עבירותיהם של האבות</b> – ביחס למעשיהם של ראובן ויהודה, ספר היובלים מציין שהשניים לא נענשו על מעשיהם מכיוון שהתורה טרם נתנה.</point> | ||
− | <point><b>מניעים פולמוסיים</b> – יש הטוענים כי ספר היובלים קישר קיום מצוות שונות עם דמויות שחיו עוד בימי נח כדי להיאבק בתפיסות ההלניסטיות | + | <point><b>מניעים פולמוסיים</b> – יש הטוענים כי ספר היובלים קישר קיום מצוות שונות עם דמויות שחיו עוד בימי נח כדי להיאבק בתפיסות ההלניסטיות שקשיי העם היהודי עם אומות העולם החלו כאשר בני ישראל החלו לקיים את המצוות.<fn>לדיון נוסף ראו על <a href="Jubilees" data-aht="parshan">יובלים</a>. </fn></point> |
</opinion> | </opinion> | ||
− | <opinion>רק | + | <opinion>רק בארץ ישראל |
<mekorot> | <mekorot> | ||
<multilink><a href="RambanBereshit26-5" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanBereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a><a href="ר' משה בן נחמן" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> | <multilink><a href="RambanBereshit26-5" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanBereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a><a href="ר' משה בן נחמן" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> | ||
</mekorot> | </mekorot> | ||
− | <point><b>מי קיים את מצוות?</b> אברהם וצאצאיו שמרו את כל המצוות מרצונם החופשי ("כמי שאינו מצווה ועושה") אבל רק בתחומה של ארץ ישראל. <fn>רמב"ן מציין שיוסף היה יוצא מן הכלל ושמר שבת אפילו כאשר היה במצרים. כפי ששבת מהווה עדות לבריאת העולם, שמירת המצוות סייעה ביד יוסף ללמד את בניו להאמין בה'. </fn></point> | + | <point><b>מי קיים את מצוות?</b> אברהם וצאצאיו שמרו את כל המצוות מרצונם החופשי ("כמי שאינו מצווה ועושה"), אבל רק בתחומה של ארץ ישראל. <fn>רמב"ן מציין שיוסף היה יוצא מן הכלל ושמר שבת אפילו כאשר היה במצרים. כפי ששבת מהווה עדות לבריאת העולם, שמירת המצוות סייעה ביד יוסף ללמד את בניו להאמין בה'. </fn></point> |
<point><b>ידיעת המצוות</b> – רמב"ן אומר שאברהם למד את התורה ומצוותיה דרך השראה א-לוהית.</point> | <point><b>ידיעת המצוות</b> – רמב"ן אומר שאברהם למד את התורה ומצוותיה דרך השראה א-לוהית.</point> | ||
<point><b>ראיות לאדיקות מוקדמת</b> – <a href="Bereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a> מתייחסת לכל המצוות.<fn>רמב"ן גם מביא אלטרנטיבה פשטנית ומציע שהפסוק מתייחס לאמונה, התנהגות מוסרית, מצוות בני נח והוראות ייעודיות שנתנו לאבות ולא לתרי"ג מצוות.</fn></point> | <point><b>ראיות לאדיקות מוקדמת</b> – <a href="Bereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a> מתייחסת לכל המצוות.<fn>רמב"ן גם מביא אלטרנטיבה פשטנית ומציע שהפסוק מתייחס לאמונה, התנהגות מוסרית, מצוות בני נח והוראות ייעודיות שנתנו לאבות ולא לתרי"ג מצוות.</fn></point> | ||
− | <point><b>עונשים לעוברי עבירה</b> – דור המבול, אנשי סדום והכנענים נענשו בשל התעלמות משבע מצוות בני נח.</point> | + | <point><b>עונשים לעוברי עבירה</b> – דור המבול, אנשי סדום, והכנענים נענשו בשל התעלמות משבע מצוות בני נח.</point> |
<point><b>דת האבות</b> – על פי גישה זו, חלק מגדולתם של האבות טמונה בכך שקיימו את כל מצוות ה' מרצונם החופשי.</point> | <point><b>דת האבות</b> – על פי גישה זו, חלק מגדולתם של האבות טמונה בכך שקיימו את כל מצוות ה' מרצונם החופשי.</point> | ||
− | <point><b>עבירותיהם של האבות</b> – רמב"ן מסביר כי האבות הפרו את חוקי התורה רק כאשר היו מצויים מחוץ לארץ ישראל | + | <point><b>עבירותיהם של האבות</b> – רמב"ן מסביר כי האבות הפרו את חוקי התורה רק כאשר היו מצויים מחוץ לארץ ישראל, מפני שחוקים שאינם "חובות הגוף" אינם נאכפים שם.<fn>באשר לעבירה של עשיית מצבה, רמב"ן מציע פתרון אחר - כי איסור זה הונהג רק מאוחר יותר.</fn>גישה זו עולה בקנה אחד עם שיטת הרמב"ן בנוגע לקשר בין קיום מצוות לחיים בארץ ישראל.<fn>ראו, לדוגמא, את הערותיו על ויקרא י"ח:כ"ה, דברים ד':ה' ודברים י"א:י"ח.</fn></point> |
</opinion> | </opinion> | ||
</category> | </category> |
Version as of 03:39, 28 May 2019
אבות ומצוות
גישות פרשניות
סקירה
בדיון אודות ההיקף בו האבות קיימו את מצוות התורה, פרשנים מציעים שלל אפשרויות, החל בשמירה מלאה על מצוות וכלה בהעדר מוחלט שלהן. חלק מהמקורות מתארים את האבות המייסדים כחלוצים אף בתחום קיום המצוות (ולא רק במישור האמונה בהקב"ה), וחלקם אף מרחיקים לכת וטוענים שהאבות שמרו אף על תקנות דרבנן. פרשנים אחרים אף מנסים להוכיח שהתורה היא נצחית בעזרת הטענה כי המצוות ניתנו כבר לאדם הראשון.
משום שהעמדות הראשונות נתקלות בקשיים בהבנת עבירותיהם של האבות על איסורים בתורה, פרשנים אחרים נוקטים בגישה הפוכה ומציעים כי הרוב המכריע של מצוות התורה נתנו רק בסיני. בנוסף, ישנן כמה וריאציות של גישה מפשרת המציעות שהאבות שמרו על חוקי התורה באופן חלקי. לפתרון זה יש את היתרון ביכולת להסביר את רוב העבירות, בד בבד עם שמירה על תמונה של קיום פולחן מסוים כבר בתקופת האבות.
קיום מצוות מלא
כל המצוות היו קיימות ונשמרו לפני שניתנו בסיני. עמדה זו מתפצלת בנוגע לשאלת האם הייתה מחויבות א-לוהית פורמלית לקיים את המצוות טרום-סיני או שמא מדובר ביוזמה אנושית מרצונם הטוב של האבות.
ה' ציווה
הבחירה האנושית
- שמירת מצוות הייתה עדיין בגדר רשות ולא חיוב גמור – ככל הנראה גישה זו אומצה ע"י הבבלי בפסחים והיא מופיעה באופן מפורש בדעת זקנים.
- פרטי יישומם של חוקים אלה הושפעו ממעמד של בני נח – ראו בבבלי יבמות שאין שושלת יוחסין או יחסי משפחה בקרב בני נח. עיקרון זה מיושם על ידי הבבלי בסנהדרין, ר' יוסף בכור שור, ורמב"ן בכדי להיפטר מהבעייתיות בנישואי האבות.29
העדר מצוות
האבות קיימו רק את מה שצוו באופן מפורש בספר בראשית, וציוויים אלו לא כללו מצוות מעבר לברית מילה.
שמירת מצוות חלקית
האבות קיימו מצוות רק באופן חלקי. הוריאציות השונות של גישה זו טוענות כי היו הבדלים בהיקף קיום המצוות התלויות בגורמים כמו סוגי המצוות, האבות השונים, ומיקומם הגיאוגרפי.
אברהם לבדו
רק מצוות מסויימות
- רשב"ם מציע שרק מצוות רציונליות המתייחסות לערכים מוסריים נשמרו.39
- על פי המהר"ל, מאחר והמצוות עדיין לא נצטוו, הייתה תועלת רק בשמירת מצוות עשה, ולא בשמירת מצוות לא-תעשה.