Difference between revisions of "Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew/2/he"
m |
m |
||
Line 48: | Line 48: | ||
</category> | </category> | ||
<category>העדר מצוות | <category>העדר מצוות | ||
− | <p>האבות קיימו רק את מה שצוו באופן מפורש בספר בראשית וציוויים אלו לא כללו מצוות מעבר לברית מילה.  | + | <p>האבות קיימו רק את מה שצוו באופן מפורש בספר בראשית וציוויים אלו לא כללו מצוות מעבר לברית מילה. </p> |
<mekorot> | <mekorot> | ||
<multilink><a href="TosafotRidBB120a" data-aht="source">R. Yeshayah MiTrani</a><a href="TosafotRidBB120a" data-aht="source">Tosafot Rid Bava Batra 120a</a><a href="R. Yeshayah of Trani (Rid)" data-aht="parshan">About R. Yeshayah MiTrani</a></multilink>, <multilink><a href="RAvrahamBereshit35-4" data-aht="source">R. Avraham b. HaRambam</a><a href="RAvrahamBereshit35-4" data-aht="source">Bereshit 35:4</a><a href="R. Avraham Maimonides" data-aht="parshan">About R. Avraham Maimonides</a></multilink>, <multilink><a href="IbnKaspiTiratKesef" data-aht="source">R. Yosef ibn Kaspi</a><a href="IbnKaspiTiratKesef" data-aht="source">Tirat Kesef p. 96</a><a href="R. Yosef ibn Kaspi" data-aht="parshan">About R. Yosef ibn Kaspi</a></multilink> | <multilink><a href="TosafotRidBB120a" data-aht="source">R. Yeshayah MiTrani</a><a href="TosafotRidBB120a" data-aht="source">Tosafot Rid Bava Batra 120a</a><a href="R. Yeshayah of Trani (Rid)" data-aht="parshan">About R. Yeshayah MiTrani</a></multilink>, <multilink><a href="RAvrahamBereshit35-4" data-aht="source">R. Avraham b. HaRambam</a><a href="RAvrahamBereshit35-4" data-aht="source">Bereshit 35:4</a><a href="R. Avraham Maimonides" data-aht="parshan">About R. Avraham Maimonides</a></multilink>, <multilink><a href="IbnKaspiTiratKesef" data-aht="source">R. Yosef ibn Kaspi</a><a href="IbnKaspiTiratKesef" data-aht="source">Tirat Kesef p. 96</a><a href="R. Yosef ibn Kaspi" data-aht="parshan">About R. Yosef ibn Kaspi</a></multilink> | ||
</mekorot> | </mekorot> | ||
− | <point><b>ראיות לאדיקות מוקדמת</b> – | + | <point><b>ראיות לאדיקות מוקדמת</b> – <a href="Bereshit18-19" data-aht="source">בראשית י״ח:י״ט</a> ו<a href="Bereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a> יש אזכור של חוקי מוסר או הוראות ייעודיות שנמסרו לאבות.<fn>בדומה לפרשנויות ה"פשט" של ה<a href="RambanBereshit26-5" data-aht="source">רמב״ן</a> לעיל.</fn> <br/><fn>בדומה לפרשנויות ה"פשט" של ה<a href="RambanBereshit26-5" data-aht="source">רמב״ן</a> לעיל. </fn></point> |
− | <point><b>עונשים לעוברי עבירה</b> – דור המבול, אנשי סדום והכנענים נענשו בשל הפרת חוק טבעי. עמדה זו מוצגת ע"י החזקוני. <br/>The generation of the Flood, the inhabitants of Sedom, and the Canaanites were punished for violating natural law. | + | <point><b>עונשים לעוברי עבירה</b> – דור המבול, אנשי סדום והכנענים נענשו בשל הפרת חוק טבעי.<fn>סביר להניח שהנוקטים בעמדה זו יטענו שי מצוות בני נח לא ניתנו באופן מפורש אלא הנם חוקים טבעיים.</fn> עמדה זו מוצגת ע"י החזקוני. <br/>The generation of the Flood, the inhabitants of Sedom, and the Canaanites were punished for violating natural law. This position is presented by <multilink><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">Chizkuni</a><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">Bereshit 7:21</a><a href="ChizkuniBereshit26-5" data-aht="source">Bereshit 26:5</a><a href="R. Chizkiyah b. Manoach (Chizkuni)" data-aht="parshan">About R. Chizkiyah b. Manoach</a></multilink>.</point> |
<point><b>דת האבות</b> – הדתיות של אבותינו באה לידי ביטוי במסירות שלהם להאמין באל יחיד ולעשות את דבר ה' ובסטנדרטים המוסריים והערכיים על פיהם נהגו, אך היא לא השתקפה בדרך כלל באמצעות מעשי פולחן.<br/><br/>The religiosity of our forefathers was manifest in their monotheistic dedication to following Hashem's instructions and in their moral and ethical standard of behavior, but it did not generally reflect itself through ritual performance.</point> | <point><b>דת האבות</b> – הדתיות של אבותינו באה לידי ביטוי במסירות שלהם להאמין באל יחיד ולעשות את דבר ה' ובסטנדרטים המוסריים והערכיים על פיהם נהגו, אך היא לא השתקפה בדרך כלל באמצעות מעשי פולחן.<br/><br/>The religiosity of our forefathers was manifest in their monotheistic dedication to following Hashem's instructions and in their moral and ethical standard of behavior, but it did not generally reflect itself through ritual performance.</point> | ||
<point><b>עבירותיהם של האבות</b> – פרשנים אלו מסבירים כי האבות ובני משפחותיהם טרם נכנסו תחת עול מצוות. <br/>These commentators explain that the Patriarchs and their families were not yet bound by Torah laws.<fn>אף שרבים מהיחסים האסורים מתוארים על ידי התורה כ"תועבות ", דבר המקשה על הבנת האופן בו האבות מוכנים להגיע לידי מעשים כאלו, גם אם עדיין אינם אסורים, גישה זו מניחה שנישואים לשתי אחיות או דודה לא נופל תחת קטגוריה זו.</fn></point> | <point><b>עבירותיהם של האבות</b> – פרשנים אלו מסבירים כי האבות ובני משפחותיהם טרם נכנסו תחת עול מצוות. <br/>These commentators explain that the Patriarchs and their families were not yet bound by Torah laws.<fn>אף שרבים מהיחסים האסורים מתוארים על ידי התורה כ"תועבות ", דבר המקשה על הבנת האופן בו האבות מוכנים להגיע לידי מעשים כאלו, גם אם עדיין אינם אסורים, גישה זו מניחה שנישואים לשתי אחיות או דודה לא נופל תחת קטגוריה זו.</fn></point> |
Version as of 08:06, 26 May 2019
אבות ומצוות
גישות פרשניות
סקירה
בדיון אודות ההיקף בו האבות קיימו את מצוות התורה, פרשנים מציעים שלל אפשרויות, החל בשמירה מלאה על מצוות וכלה בהעדר מוחלט שלהן. חלק מהמקורות מתארים את האבות המייסדים כחלוצים מרצון של עשייה ולא רק של אמונה, וחלקם אף מרחיקים לכת וטוענים שהם שמרו אף על תקנות דרבנן. אחרים מנסים להמחיש כי התורה היא נצחית, וכי המצוות ניתנו כבר לאדם הראשון.
כאשר עמדות אלה נתקלות בקשיים בתירוץ העבירות של האבות על איסורים מקראיים, פרשנים אחרים נוקטים בגישה הפוכה ומציעים כי הרוב המכריע של מצוות התורה החלו רק בסיני. כמה חלופות לגישה מפשרת מציעות שהאבות שמרו על חוקי התורה באופן חלקי. לפתרון זה יש את היתרון ביכולת להסביר את העבירות, בד בבד עם שמירה על תמונה של קיום פולחן מוקדם.
קיום מצוות מלא
כל המצוות היו קיימות ונשמרו לפני שניתנו בסיני. בעמדה זו שיטות חלוקות בשאלה האם הייתה מחויבות אלוקית לקיים את המצוות טרום-סיני או שמא מדובר ביוזמה מרצון של האדם.
ה' ציווה
ספרי דברים1, תרגומים, אבות דרבי נתן, פרקי דרבי אליעזר,
Sifre Devarim, Targumim, Avot DeRabbi Natan, Pirkei DeRabbi Eliezer,2 Anan and other Karaite exegetes3
הבחירה האנושית
Bavli Yoma, Shemot Rabbah, Midrash Aggadah (Buber), Rashi, as well as other sources, all speak of the Patriarchs fulfilling all of the commandments, but it is difficult to determine whether they think this was obligatory or voluntary.
- שמירת מצוות היא עדיין בגדר רשות ועדיין לא חיוב - ככל הנראה גישה זו אומצה ע"י הבבלי בפסחים והיא מופיעה באופן מפורש בדעת זקנים.
- הפרטים של יישומם של חוקים אלה הושפעו ממעמד של בני נח - ראו בבבלי יבמות שאין שושלת יוחסין או יחסי משפחה בקרב בני נח. עיקרון זה מיושם על ידי הבבלי בסנהדרין, ר' יוסף בכור שור ורמב"ן בכדי להיפטר מהבעייתיות במעשי האבות.29
In explaining cases like Yaakov's marrying sisters and Amram's marriage to his aunt, these sources have a couple of options open to them:
- Torah observance was still optional and not yet obligatory – This appears to be the approach adopted by Bavli Pesachim, and is explicitly taken by Daat Zekeinim.
- The specifics of the implementation of these laws was affected by Noachide status – See Bavli Yevamot that there is no paternal lineage or familial relationships for Noachides. This principle is applied by Bavli Sanhedrin and R. Yosef Bekhor Shor and Ramban to dispose of the apparent Patriarchal violations.
העדר מצוות
האבות קיימו רק את מה שצוו באופן מפורש בספר בראשית וציוויים אלו לא כללו מצוות מעבר לברית מילה.
33
The generation of the Flood, the inhabitants of Sedom, and the Canaanites were punished for violating natural law. This position is presented by Chizkuni.
The religiosity of our forefathers was manifest in their monotheistic dedication to following Hashem's instructions and in their moral and ethical standard of behavior, but it did not generally reflect itself through ritual performance.
These commentators explain that the Patriarchs and their families were not yet bound by Torah laws.35
שמירת מצוות חלקית
האבות קיימו מצוות רק באופן חלקי. וריאציות רבות של גישה זו טוענות כי ישנם הבדלים בין סוגי המצוות, האבות השונים ומיקומם.
אברהם לבדו
רק מצוות מסויימות
- רשב"ם מציע שרק מצוות רציונליות המתייחסות לערכים מוסריים נשמרו.40
- על פי המהר"ל, מאחר והמצוות עדיין לא נצטוו, היתה מגמת בנייה ולכן המצוות החיוביות נשמרו, בניגוד למצוות השליליות.
רק בישראל
Avraham and his descendants kept all of the commandments of their own volition ("as one who is permitted but not obligated"), but they did so only while living in Israel.
Ramban explains that the Patriarchs did not abide by the commandments only when they were outside the Land of Israel, where obligations that are not "חובות הגוף" are not enforced.47 This is consistent with Ramban's overall take on the connection between observance of mizvot and living in the Land of Israel.48