Difference between revisions of "Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew/2/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 13: Line 13:
 
<opinion>ה' ציווה
 
<opinion>ה' ציווה
 
<mekorot>
 
<mekorot>
<p>&#160;<multilink><a href="SifreDevarim41" data-aht="source">ספרי דברים</a><a href="SifreDevarim41" data-aht="source">דברים מ"א</a><a href="Sifre Devarim" data-aht="parshan">אודות About Sifre Devarim</a></multilink>,<fn>השוו ל<a href="SifreBemidbar111" data-aht="source">ספרי במדבר</a> שם נרמז כי היו מצוות אשר נתנו למשה בלבד ולא לאבות.</fn>&#160;<multilink><a href="NeofitiBereshit2-15" data-aht="source">תרגומים</a><a href="NeofitiBereshit2-15" data-aht="source">ניאופיטי בראשית ב׳:ט״ו</a><a href="PsJBereshit2-15" data-aht="source">תרגום המיוחס ליונתן בראשית ב׳:ט״ו</a><a href="Targum Yerushalmi (Neofiti)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (ניאופיטי)</a><a href="Targum Yerushalmi (Yonatan)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (יונתן)</a></multilink>,&#160;<multilink><a href="AvotDRN2-21" data-aht="source">אבות דרבי נתן</a><a href="AvotDRN2-21" data-aht="source">אבות דרבי נתן נוסחא ב':כ"א</a><a href="אבות דרבי נתן" data-aht="parshan">אודות אבות דרבי נתן</a></multilink>,<multilink><a href="PirkeiDRE11" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDRE11" data-aht="source">י"א</a><a href="PirkeiDRE20" data-aht="source">כ'</a><a href="PirkeiDRE21" data-aht="source">כ"א</a><a href="PirkeiDRE31" data-aht="source">ל"א</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink>,<fn>ראו גם ב<a href="LekachTovBereshit2-15" data-aht="source">לקח טוב</a> המקשר בין <a href="Bereshit2-15" data-aht="source">בראשית ב׳:ט״ו</a>&#160;לפסוק לעיל המשמש כמקור לשבע מצוות בני נח על פי מקורות רבניים רבים.</fn>&#160; <multilink><a href="Kirkisani" data-aht="source">ענן ופרשנים קראיים נוספים</a><a href="Kirkisani" data-aht="source">קרקסאני</a><a href="Yefet" data-aht="source">יפת בן עלי</a><a href="OtzarNechmad" data-aht="source">אוצר נחמד</a><a href="KaraiteCommentary" data-aht="source">פירוש קראי</a><a href="KaraiteTract" data-aht="source">חיבור קראי</a></multilink>.<fn>ראו גם את דברי&#160;<a href="RMubashir" data-aht="source">ר' מבשר הלוי</a> והעמדות המצוטטות על ידי&#160;<a href="RasagCommentaryBereshit4" data-aht="source">רס"ג</a>&#160;ו<a href="IbnBalaamBereshit8-2" data-aht="source">ר' יהודה אבן בלעם</a>.</fn></p>
+
<p>&#160;<multilink><a href="SifreDevarim41" data-aht="source">ספרי דברים</a><a href="SifreDevarim41" data-aht="source">דברים מ"א</a><a href="Sifre Devarim" data-aht="parshan">אודות About Sifre Devarim</a></multilink>,<fn>השוו ל<a href="SifreBemidbar111" data-aht="source">ספרי במדבר</a> שם נרמז כי היו מצוות אשר נתנו למשה בלבד ולא לאבות.</fn>&#160;<multilink><a href="NeofitiBereshit2-15" data-aht="source">תרגומים</a><a href="NeofitiBereshit2-15" data-aht="source">ניאופיטי בראשית ב׳:ט״ו</a><a href="PsJBereshit2-15" data-aht="source">תרגום המיוחס ליונתן בראשית ב׳:ט״ו</a><a href="Targum Yerushalmi (Neofiti)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (ניאופיטי)</a><a href="Targum Yerushalmi (Yonatan)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (יונתן)</a></multilink>,&#160;<multilink><a href="AvotDRN2-21" data-aht="source">אבות דרבי נתן</a><a href="AvotDRN2-21" data-aht="source">אבות דרבי נתן נוסחא ב':כ"א</a><a href="אבות דרבי נתן" data-aht="parshan">אודות אבות דרבי נתן</a></multilink>,<multilink><a href="PirkeiDRE11" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDRE11" data-aht="source">י"א</a><a href="PirkeiDRE20" data-aht="source">כ'</a><a href="PirkeiDRE21" data-aht="source">כ"א</a><a href="PirkeiDRE31" data-aht="source">ל"א</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink>,<fn>ראו גם ב<a href="LekachTovBereshit2-15" data-aht="source">לקח טוב</a> המקשר בין <a href="Bereshit2-15" data-aht="source">בראשית ב׳:ט״ו</a>&#160;לפסוק לעיל המשמש כמקור לשבע מצוות בני נח על פי מקורות רבניים רבים.</fn>&#160; <multilink><a href="Kirkisani" data-aht="source">ענן ופרשנים קראיים נוספים</a><a href="Kirkisani" data-aht="source">קרקסאני</a><a href="Yefet" data-aht="source">יפת בן עלי</a><a href="OtzarNechmad" data-aht="source">אוצר נחמד</a><a href="KaraiteCommentary" data-aht="source">פירוש קראי</a><a href="KaraiteTract" data-aht="source">חיבור קראי</a></multilink><fn>ראו גם את דברי&#160;<a href="RMubashir" data-aht="source">ר' מבשר הלוי</a> והעמדות המצוטטות על ידי&#160;<a href="RasagCommentaryBereshit4" data-aht="source">רס"ג</a>&#160;ו<a href="IbnBalaamBereshit8-2" data-aht="source">ר' יהודה אבן בלעם</a>.</fn></p>
 
</mekorot>
 
</mekorot>
 
<point><b>מי צֻוָּה?</b> עמדה זו טוענת כי התורה ומצוותיה נתנו עוד לאדם הראשון.<fn>יתכן והמקור הכי קדום הקיים המגבה את העמדה הזו ואת הפרשנות שלה ל<a href="Bereshit2-15" data-aht="source">בראשית ב׳:ט״ו</a> הוא הספר החיצוני&#160;<a href="2Enoch31-1" data-aht="source">חנוך ב׳</a>.</fn> המדרשים לומדים זאת מקריאת המילים "לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ"&#160;<a href="Bereshit2-15" data-aht="source">בראשית ב׳:ט״ו</a> כמתייחסות לתורה.<fn>אבות דרבי נתן ופרקי דרבי אליעזר טוענים כי הביטוי "לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ" אינו יכול להתייחס לגן עדן משום שלא היה צורך לעמול בו או לשמור עליו (ראו בראשית ג':כ"ג). כך נראה הטיעון גם בספרי.<br/>ייתכן כי המוטיב המדרשי מונע גם על ידי העובדה שגן הוא עצם גברי אליו מתייחסים בלשון זכר גם במקומות האחרים בהם מופיע במקרא (ראו ישעיהו ח':י"א, ירמיהו כ"א:י"א, שיר השירים ד':י"ב, ט"ז)&#160;השוו ל<a href="BereshitRabbah16-5" data-aht="source">בראשית רבה</a>&#160;בה פרשנות ציורית שונה אך קשורה, המגבילה את היקף הציווי לשמירת שבת (בלשון נקבה). בהמשך יופיעו הסברים חלופיים של הפסוק והמגדר.</fn></point>
 
<point><b>מי צֻוָּה?</b> עמדה זו טוענת כי התורה ומצוותיה נתנו עוד לאדם הראשון.<fn>יתכן והמקור הכי קדום הקיים המגבה את העמדה הזו ואת הפרשנות שלה ל<a href="Bereshit2-15" data-aht="source">בראשית ב׳:ט״ו</a> הוא הספר החיצוני&#160;<a href="2Enoch31-1" data-aht="source">חנוך ב׳</a>.</fn> המדרשים לומדים זאת מקריאת המילים "לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ"&#160;<a href="Bereshit2-15" data-aht="source">בראשית ב׳:ט״ו</a> כמתייחסות לתורה.<fn>אבות דרבי נתן ופרקי דרבי אליעזר טוענים כי הביטוי "לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ" אינו יכול להתייחס לגן עדן משום שלא היה צורך לעמול בו או לשמור עליו (ראו בראשית ג':כ"ג). כך נראה הטיעון גם בספרי.<br/>ייתכן כי המוטיב המדרשי מונע גם על ידי העובדה שגן הוא עצם גברי אליו מתייחסים בלשון זכר גם במקומות האחרים בהם מופיע במקרא (ראו ישעיהו ח':י"א, ירמיהו כ"א:י"א, שיר השירים ד':י"ב, ט"ז)&#160;השוו ל<a href="BereshitRabbah16-5" data-aht="source">בראשית רבה</a>&#160;בה פרשנות ציורית שונה אך קשורה, המגבילה את היקף הציווי לשמירת שבת (בלשון נקבה). בהמשך יופיעו הסברים חלופיים של הפסוק והמגדר.</fn></point>
Line 24: Line 24:
 
<opinion>הבחירה האנושית
 
<opinion>הבחירה האנושית
 
<mekorot>
 
<mekorot>
<multilink><a href="MishnaKiddushin4-13" data-aht="source">משנה קידושין</a><a href="MishnaKiddushin4-13" data-aht="source">משנה קידושין ד':י"ג</a><a href="MishnaChulin7-6" data-aht="source">משנה חולין ז':ו'</a><a href="Mishna" data-aht="parshan">אודות המשנה</a></multilink>,<fn>ראה, עם זאת, י.נ. אפשטיין, מבוא לנוסח המשנה (ירושלים, תשנ"ח): 977 המציע שקטע זה, כמו רבים אחרים שנמצאו בסיום מסכתות, הוא תוספת מאוחרת יותר למשנה.</fn> <multilink><a href="ToseftaKiddushin5-21" data-aht="source">תוספתא קידושין</a><a href="ToseftaKiddushin5-21" data-aht="source">קידושין ה׳:כ״א</a><a href="התוספתא" data-aht="parshan">אודות התוספתא</a></multilink>, <multilink><a href="BereshitRabbah61-1" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah16-5" data-aht="source">ט"ז:ה'</a><a href="BereshitRabbah34-9" data-aht="source">ל"ד:ט'</a><a href="BereshitRabbah61-1" data-aht="source">ס"א:א'</a><a href="BereshitRabbah64-4" data-aht="source">ס"ד:ד'</a><a href="BereshitRabbah95-3" data-aht="source">צ"ה:ג'</a><a href="בראשית רבה" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>,<fn>עם זאת, יש לציין כי בראשית רבה ט"ז:ה' קובע כי ה' ציווה את אדם הראשון לשמור את השבת, ובס"א:א' מדבר אודות חלקו של ה'&#160;הנחיית הידע הנוגע למצוות לאברהם.&#160;</fn> <multilink><a href="TanchumaVayigash11" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaLekhLekha1" data-aht="source">לך לך א'</a><a href="TanchumaVayigash11" data-aht="source">ויגש י"א</a><a href="התנחומא" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink>.
+
<multilink><a href="MishnaKiddushin4-13" data-aht="source">משנה קידושין</a><a href="MishnaKiddushin4-13" data-aht="source">משנה קידושין ד':י"ג</a><a href="MishnaChulin7-6" data-aht="source">משנה חולין ז':ו'</a><a href="Mishna" data-aht="parshan">אודות המשנה</a></multilink>,<fn>ראה, עם זאת, י.נ. אפשטיין, מבוא לנוסח המשנה (ירושלים, תשנ"ח): 977 המציע שקטע זה, כמו רבים אחרים שנמצאו בסיום מסכתות, הוא תוספת מאוחרת יותר למשנה.</fn> <multilink><a href="ToseftaKiddushin5-21" data-aht="source">תוספתא קידושין</a><a href="ToseftaKiddushin5-21" data-aht="source">קידושין ה׳:כ״א</a><a href="התוספתא" data-aht="parshan">אודות התוספתא</a></multilink>, <multilink><a href="BereshitRabbah61-1" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah16-5" data-aht="source">ט"ז:ה'</a><a href="BereshitRabbah34-9" data-aht="source">ל"ד:ט'</a><a href="BereshitRabbah61-1" data-aht="source">ס"א:א'</a><a href="BereshitRabbah64-4" data-aht="source">ס"ד:ד'</a><a href="BereshitRabbah95-3" data-aht="source">צ"ה:ג'</a><a href="בראשית רבה" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>,<fn>עם זאת, יש לציין כי בראשית רבה ט"ז:ה' קובע כי ה' ציווה את אדם הראשון לשמור את השבת, ובס"א:א' מדבר אודות חלקו של ה'&#160;הנחיית הידע הנוגע למצוות לאברהם.&#160;</fn> <multilink><a href="TanchumaVayigash11" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaLekhLekha1" data-aht="source">לך לך א'</a><a href="TanchumaVayigash11" data-aht="source">ויגש י"א</a><a href="התנחומא" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink>
 
</mekorot>
 
</mekorot>
 
<point><b>מקורות מעורפלים</b> – <multilink><a href="BavliYoma28b" data-aht="source">בבלי יומא</a><a href="BavliYoma28b" data-aht="source">יומא כ"ח:</a><a href="BavliZevachim116a" data-aht="source">זבחים קט"ז.</a><a href="BavliZevachim116aMS" data-aht="source">כתבי יד זבחים קט"ז.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>, <multilink><a href="ShemotRabbah1-1" data-aht="source">שמות רבה</a><a href="ShemotRabbah1-1" data-aht="source">א':א'</a><a href="שמות רבה" data-aht="parshan">אודות שמות רבה</a></multilink>, <multilink><a href="AggadahBereshit32-5" data-aht="source">מדרש אגדה (בובר)</a><a href="AggadahBereshit32-5" data-aht="source">בראשית ל"ב:ה'</a><a href="מדרש אגדה (בובר)" data-aht="parshan">אודות מדרש אגדה (בובר)</a></multilink>, <multilink><a href="RashiBereshit26-5" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBereshit7-2" data-aht="source">בראשית ז':ב'</a><a href="RashiBereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ"ו:ה'</a><a href="RashiYoma28b" data-aht="source">רש"י יומא כ"ח:</a><a href="ר' שלמה יצחקי" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, ומקורות נוספים&#160;מדברים על האבות כמקיימים את כל המצוות, אך קשה לקבוע אם הם חושבים שמעשי האבות נבעו ממחויבות או מרצון.<fn>מהבבלי רש"י עולה כי קיום המצוות של נח היה מרצון חופשי.&#160;</fn></point>
 
<point><b>מקורות מעורפלים</b> – <multilink><a href="BavliYoma28b" data-aht="source">בבלי יומא</a><a href="BavliYoma28b" data-aht="source">יומא כ"ח:</a><a href="BavliZevachim116a" data-aht="source">זבחים קט"ז.</a><a href="BavliZevachim116aMS" data-aht="source">כתבי יד זבחים קט"ז.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>, <multilink><a href="ShemotRabbah1-1" data-aht="source">שמות רבה</a><a href="ShemotRabbah1-1" data-aht="source">א':א'</a><a href="שמות רבה" data-aht="parshan">אודות שמות רבה</a></multilink>, <multilink><a href="AggadahBereshit32-5" data-aht="source">מדרש אגדה (בובר)</a><a href="AggadahBereshit32-5" data-aht="source">בראשית ל"ב:ה'</a><a href="מדרש אגדה (בובר)" data-aht="parshan">אודות מדרש אגדה (בובר)</a></multilink>, <multilink><a href="RashiBereshit26-5" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBereshit7-2" data-aht="source">בראשית ז':ב'</a><a href="RashiBereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ"ו:ה'</a><a href="RashiYoma28b" data-aht="source">רש"י יומא כ"ח:</a><a href="ר' שלמה יצחקי" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, ומקורות נוספים&#160;מדברים על האבות כמקיימים את כל המצוות, אך קשה לקבוע אם הם חושבים שמעשי האבות נבעו ממחויבות או מרצון.<fn>מהבבלי רש"י עולה כי קיום המצוות של נח היה מרצון חופשי.&#160;</fn></point>
Line 44: Line 44:
 
<p>האבות קיימו רק את מה שצוו באופן מפורש בספר בראשית וציוויים אלו לא כללו מצוות מעבר לברית מילה.&#160;</p>
 
<p>האבות קיימו רק את מה שצוו באופן מפורש בספר בראשית וציוויים אלו לא כללו מצוות מעבר לברית מילה.&#160;</p>
 
<mekorot>
 
<mekorot>
<multilink><a href="TosafotRidBB120a" data-aht="source">ר' ישעיה דטראני (רי"ד)</a><a href="TosafotRidBB120a" data-aht="source">תוספות רי"ד בבא בתרא ק"כ.</a><a href="ר' ישעיה דטראני " data-aht="parshan">אודות ר' ישעיה דטראני</a></multilink>, <multilink><a href="RAvrahamBereshit35-4" data-aht="source">ר' אברהם בן הרמב"ם</a><a href="RAvrahamBereshit35-4" data-aht="source">בראשית ל"ה:ד'</a><a href="ר' אברהם בן הרמב" ם"="" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם בן הרמב"ם</a></multilink>, <multilink><a href="IbnKaspiTiratKesef" data-aht="source">ר' יוסף אבן כספי</a><a href="IbnKaspiTiratKesef" data-aht="source">טירת כסף עמ' 96</a><a href="ר' יוסף אבן כספי" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף אבן כספי</a></multilink>.
+
<multilink><a href="TosafotRidBB120a" data-aht="source">ר' ישעיה דטראני (רי"ד)</a><a href="TosafotRidBB120a" data-aht="source">תוספות רי"ד בבא בתרא ק"כ.</a><a href="ר' ישעיה דטראני " data-aht="parshan">אודות ר' ישעיה דטראני</a></multilink>, <multilink><a href="RAvrahamBereshit35-4" data-aht="source">ר' אברהם בן הרמב"ם</a><a href="RAvrahamBereshit35-4" data-aht="source">בראשית ל"ה:ד'</a><a href="ר' אברהם בן הרמב" ם"="" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם בן הרמב"ם</a></multilink>, <multilink><a href="IbnKaspiTiratKesef" data-aht="source">ר' יוסף אבן כספי</a><a href="IbnKaspiTiratKesef" data-aht="source">טירת כסף עמ' 96</a><a href="ר' יוסף אבן כספי" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף אבן כספי</a></multilink>
 
</mekorot>
 
</mekorot>
 
<point><b>ראיות לאדיקות מוקדמת</b> – <a href="Bereshit18-19" data-aht="source">בראשית י״ח:י״ט</a>&#160;ו<a href="Bereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a> יש אזכור של חוקי מוסר או הוראות ייעודיות שנמסרו לאבות.<fn>בדומה לפרשנויות ה"פשט" של ה<a href="RambanBereshit26-5" data-aht="source">רמב״ן</a> לעיל.</fn>&#160;<br/><fn>בדומה לפרשנויות ה"פשט" של ה<a href="RambanBereshit26-5" data-aht="source">רמב״ן</a> לעיל.&#160;</fn></point>
 
<point><b>ראיות לאדיקות מוקדמת</b> – <a href="Bereshit18-19" data-aht="source">בראשית י״ח:י״ט</a>&#160;ו<a href="Bereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a> יש אזכור של חוקי מוסר או הוראות ייעודיות שנמסרו לאבות.<fn>בדומה לפרשנויות ה"פשט" של ה<a href="RambanBereshit26-5" data-aht="source">רמב״ן</a> לעיל.</fn>&#160;<br/><fn>בדומה לפרשנויות ה"פשט" של ה<a href="RambanBereshit26-5" data-aht="source">רמב״ן</a> לעיל.&#160;</fn></point>
 
<point><b>עונשים לעוברי עבירה</b> – דור המבול, אנשי סדום והכנענים נענשו בשל הפרת חוק טבעי.<fn>סביר להניח שהנוקטים בעמדה זו יטענו שי מצוות בני נח לא ניתנו באופן מפורש אלא הנם חוקים טבעיים.</fn> עמדה זו מוצגת ע"י ה<multilink><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">חזקוני</a><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">בראשית ז':כ"א</a><a href="ChizkuniBereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ"ו:ה'</a><a href="ר' חזקיה בן מנוח" data-aht="parshan">אודות ר' חזקיה בן מנוח</a></multilink>.</point>
 
<point><b>עונשים לעוברי עבירה</b> – דור המבול, אנשי סדום והכנענים נענשו בשל הפרת חוק טבעי.<fn>סביר להניח שהנוקטים בעמדה זו יטענו שי מצוות בני נח לא ניתנו באופן מפורש אלא הנם חוקים טבעיים.</fn> עמדה זו מוצגת ע"י ה<multilink><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">חזקוני</a><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">בראשית ז':כ"א</a><a href="ChizkuniBereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ"ו:ה'</a><a href="ר' חזקיה בן מנוח" data-aht="parshan">אודות ר' חזקיה בן מנוח</a></multilink>.</point>
 
<point><b>דת&#160;האבות</b> – הדתיות של אבותינו באה לידי ביטוי במסירות שלהם להאמין באל יחיד ולעשות את דבר&#160;ה' ובסטנדרטים המוסריים והערכיים על פיהם נהגו, אך היא לא השתקפה בדרך כלל באמצעות מעשי פולחן.</point>
 
<point><b>דת&#160;האבות</b> – הדתיות של אבותינו באה לידי ביטוי במסירות שלהם להאמין באל יחיד ולעשות את דבר&#160;ה' ובסטנדרטים המוסריים והערכיים על פיהם נהגו, אך היא לא השתקפה בדרך כלל באמצעות מעשי פולחן.</point>
<point><b>עבירותיהם של האבות</b> – פרשנים אלו מסבירים כי האבות ובני משפחותיהם טרם נכנסו תחת עול מצוות.<fn>אף שרבים מהיחסים האסורים מתוארים על ידי התורה כ"תועבות ", דבר המקשה על הבנת האופן בו האבות מוכנים להגיע לידי מעשים כאלו, גם אם עדיין אינם אסורים, גישה זו מניחה שנישואים לשתי אחיות או דודה לא נופל תחת קטגוריה זו.</fn>&#160;<br/><fn>אף שרבים מהיחסים האסורים מתוארים על ידי התורה כ"תועבות ",&#160;דבר המקשה על הבנת האופן בו האבות מוכנים להגיע לידי מעשים כאלו, גם אם עדיין&#160;אינם אסורים, גישה זו מניחה שנישואים לשתי אחיות או דודה לא נופל תחת קטגוריה זו.</fn></point>
+
<point><b>עבירותיהם של האבות</b> – פרשנים אלו מסבירים כי האבות ובני משפחותיהם טרם נכנסו תחת עול מצוות.<fn>אף שרבים מהיחסים האסורים מתוארים על ידי התורה כ"תועבות ", דבר המקשה על הבנת האופן בו האבות מוכנים להגיע לידי מעשים כאלו, גם אם עדיין אינם אסורים, גישה זו מניחה שנישואים לשתי אחיות או דודה לא נופל תחת קטגוריה זו.</fn>&#160;<fn>אף שרבים מהיחסים האסורים מתוארים על ידי התורה כ"תועבות ",&#160;דבר המקשה על הבנת האופן בו האבות מוכנים להגיע לידי מעשים כאלו, גם אם עדיין&#160;אינם אסורים, גישה זו מניחה שנישואים לשתי אחיות או דודה לא נופל תחת קטגוריה זו.</fn></point>
 
</category>
 
</category>
 
<category>שמירת מצוות חלקית
 
<category>שמירת מצוות חלקית
Line 55: Line 55:
 
<opinion>אברהם לבדו
 
<opinion>אברהם לבדו
 
<mekorot>
 
<mekorot>
<multilink><a href="VayikraRabbah2-10" data-aht="source">Vayikra Rabbah</a><a href="VayikraRabbah2-10" data-aht="source">2:10</a><a href="Vayikra Rabbah" data-aht="parshan">About Vayikra Rabbah</a></multilink>,<fn>הבאת ויקרא רבה בתור מקור היא נכונה רק לגבי מהדורת וילנא של ויקרא רבה בה כתוב "אברהם קיים את&#160;התורה כולה", בניגוד לדמויות האחרות שקיימו רק מצוות ספציפיות. עם זאת, בכל כתבי היד של ויקרא רבה,&#160;לרבות&#160;מהדורת איש שלום של <a href="EliyahuRabbah7" data-aht="source">סדר אליהו רבה</a>, כתוב "אברהם קיים את התורה", ויוסף הוא זה אשר קיים את "כל התורה כולה". ראו גם את המהדורה הקדומה של סדר אליהו רבה&#160;ו אשר משלב את שתי האפשרויות. [שימו לב כי מ. מרגוליס, במהדורתו של ויקרא רבה, טוען כי הקטע כולו הוא תוספת מאוחרת.]</fn> <multilink><a href="RemaResponsa10" data-aht="source">Rema</a><a href="RemaResponsa10" data-aht="source">Responsa 10</a><a href="R. Moshe Isserles (REMA)" data-aht="parshan">About R. Moshe Isserles</a></multilink>, <multilink><a href="MaharalGurAryehBereshit46-10" data-aht="source">Maharal</a><a href="MaharalGurAryehBereshit46-10" data-aht="source">Gur Aryeh Bereshit 46:10</a><a href="R. Judah Loew of Prague (Maharal)" data-aht="parshan">About R. Judah Loew of Prague</a></multilink><fn>ראו לעיל כי המהר"ל גם מבחין בין מצוות חיוביות ושליליות.&#160;</fn>
+
<multilink><a href="VayikraRabbah2-10" data-aht="source">ויקרא רבה</a><a href="VayikraRabbah2-10" data-aht="source">ב':י'</a><a href="ויקרא רבה" data-aht="parshan">אודות ויקרא רבה</a></multilink>,<fn>הבאת ויקרא רבה בתור מקור היא נכונה רק לגבי מהדורת וילנא של ויקרא רבה בה כתוב "אברהם קיים את&#160;התורה כולה", בניגוד לדמויות האחרות שקיימו רק מצוות ספציפיות. עם זאת, בכל כתבי היד של ויקרא רבה,&#160;לרבות&#160;מהדורת איש שלום של <a href="EliyahuRabbah7" data-aht="source">סדר אליהו רבה</a>, כתוב "אברהם קיים את התורה", ויוסף הוא זה אשר קיים את "כל התורה כולה". ראו גם את המהדורה הקדומה של סדר אליהו רבה&#160;ו אשר משלב את שתי האפשרויות. [שימו לב כי מ. מרגוליס, במהדורתו של ויקרא רבה, טוען כי הקטע כולו הוא תוספת מאוחרת.]</fn> <multilink><a href="RemaResponsa10" data-aht="source">רמ"א</a><a href="RemaResponsa10" data-aht="source">שו"ת הרמ"א י'</a><a href="ר' משה איסרליש" data-aht="parshan">אודות ר' משה איסרליש</a></multilink>, <multilink><a href="MaharalGurAryehBereshit46-10" data-aht="source">מהר"ל</a><a href="MaharalGurAryehBereshit46-10" data-aht="source">גור אריה בראשית מ"ו:י'</a><a href="ר' יהודה ליווא מפראג" data-aht="parshan">אודות ר' יהודה ליווא מפראג</a></multilink><fn>ראו לעיל כי המהר"ל גם מבחין בין מצוות חיוביות ושליליות.&#160;</fn>
 
</mekorot>
 
</mekorot>
 
<point><b>מי&#160;קיים את מצוות?</b> על פי עמדה זו רק אברהם בחר לשמור את כל המצוות בעוד צאצאיו קיימו רק מצוות מסוימות.</point>
 
<point><b>מי&#160;קיים את מצוות?</b> על פי עמדה זו רק אברהם בחר לשמור את כל המצוות בעוד צאצאיו קיימו רק מצוות מסוימות.</point>
Line 66: Line 66:
 
<opinion>רק מצוות מסויימות
 
<opinion>רק מצוות מסויימות
 
<mekorot>
 
<mekorot>
<multilink><a href="Jubilees6-14" data-aht="source">Jubilees</a><a href="Jubilees4-17" data-aht="source">Chapter 4:17-25</a><a href="Jubilees6-14" data-aht="source">Chapter 6:14-34</a><a href="Jubilees7-22" data-aht="source">Chapter 7:22-54</a><a href="Jubilees15-1" data-aht="source">Chapter 15:1-2</a><a href="Jubilees16-41" data-aht="source">Chapter 16:26-41</a><a href="Jubilees18-20" data-aht="source">Chapter 18:20-22</a><a href="Jubilees21" data-aht="source">Chapter 21</a><a href="Jubilees22-13" data-aht="source">Chapter 22:13-34</a><a href="Jubilees45-22" data-aht="source">Chapter 45:22</a><a href="Jubilees" data-aht="parshan">About Jubilees</a></multilink>, <multilink><a href="RasagCommentaryBereshit4" data-aht="source">R. Saadia Gaon</a><a href="RasagCommentaryBereshit4" data-aht="source">Commentary Bereshit 4</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">About R. Saadia Gaon</a></multilink>, <multilink><a href="RashbamBereshit26-5" data-aht="source">Rashbam</a><a href="RashbamBereshit26-5" data-aht="source">Bereshit 26:5</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">About R. Shemuel b. Meir</a></multilink>, <multilink><a href="IbnEzraBereshit26-5" data-aht="source">Ibn Ezra</a><a href="IbnEzraBereshit26-5" data-aht="source">Bereshit 26:5</a><a href="IbnEzraVayikra18-18" data-aht="source">Vayikra 18:18</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">About R. Avraham ibn Ezra</a></multilink>, <multilink><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">Chizkuni</a><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">Bereshit 7:21</a><a href="ChizkuniBereshit26-5" data-aht="source">Bereshit 26:5</a><a href="R. Chizkiyah b. Manoach (Chizkuni)" data-aht="parshan">About R. Chizkiyah b. Manoach</a></multilink>, <multilink><a href="SefornoBereshit26-5" data-aht="source">Seforno</a><a href="SefornoBereshit26-5" data-aht="source">Bereshit 26:5</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">About R. Ovadyah Seforno</a></multilink>, <multilink><a href="MaharalGurAryehBereshit46-10" data-aht="source">Maharal</a><a href="MaharalGurAryehBereshit46-10" data-aht="source">Gur Aryeh Bereshit 46:10</a><a href="R. Judah Loew of Prague (Maharal)" data-aht="parshan">About R. Judah Loew of Prague</a></multilink><fn>ראו למעלה כי המהר"ל מבחין בין אברהם לבין זרעו.&#160;</fn>
+
<multilink><a href="Jubilees6-14" data-aht="source">יובלים</a><a href="Jubilees4-17" data-aht="source">ד׳:י״ז-כ״ה</a><a href="Jubilees6-14" data-aht="source">ו׳:י״ד-ל״ד</a><a href="Jubilees7-22" data-aht="source">ז׳:כ״ב-נ״ד</a><a href="Jubilees15-1" data-aht="source">ט״ו:א׳-ב׳</a><a href="Jubilees16-41" data-aht="source">ט״ז:כ״ו-מ״א</a><a href="Jubilees18-20" data-aht="source">י״ח:כ׳-כ״ב</a><a href="Jubilees21" data-aht="source">כ״א</a><a href="Jubilees22-13" data-aht="source">כ״ב:י״ג-ל״ד</a><a href="Jubilees45-22" data-aht="source">מ״ה:כ״ב</a><a href="יובלים" data-aht="parshan">אודות יובלים</a></multilink>, <multilink><a href="RasagCommentaryBereshit4" data-aht="source">רס"ג</a><a href="RasagCommentaryBereshit4" data-aht="source">פירוש רס״ג בראשית ד׳ </a><a href="ר' סעדיה גאון" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink>, <multilink><a href="RashbamBereshit26-5" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamBereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a><a href="ר' שמואל בן מאיר" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink>, <multilink><a href="IbnEzraBereshit26-5" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a><a href="IbnEzraVayikra18-18" data-aht="source">ויקרא י״ח:י״ח</a><a href="ר' אברהם אבן עזרא" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>, <multilink><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">חזקוני</a><a href="ChizkuniBereshit7-21" data-aht="source">בראשית ז׳:כ״א</a><a href="ChizkuniBereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a><a href="ר' חזקיה בן מנוח" data-aht="parshan">אודות ר' חזקיה בן מנוח</a></multilink>, <multilink><a href="SefornoBereshit26-5" data-aht="source">ספורנו</a><a href="SefornoBereshit26-5" data-aht="source">בראשית כ״ו:ה׳</a><a href="ר' עובדיה ספורנו" data-aht="parshan">אודות ר' עובדיה ספורנו</a></multilink>, <multilink><a href="MaharalGurAryehBereshit46-10" data-aht="source">מהר"ל</a><a href="MaharalGurAryehBereshit46-10" data-aht="source">גור אריה בראשית מ״ו:י׳</a><a href="ר' יהודה ליווא מפראג" data-aht="parshan">אודות ר' יהודה ליווא מפראג</a></multilink><fn>ראו למעלה כי המהר"ל מבחין בין אברהם לבין זרעו.&#160;</fn>
 
</mekorot>
 
</mekorot>
 
<point><b>מי קיים את מצוות?</b> לפי גישה זו, כל האבות שמרו את המצוות אך באופן סלקטיבי. ספר היובלים מייחס קיום של מצוות מסוימות כבר נח.</point>
 
<point><b>מי קיים את מצוות?</b> לפי גישה זו, כל האבות שמרו את המצוות אך באופן סלקטיבי. ספר היובלים מייחס קיום של מצוות מסוימות כבר נח.</point>

Version as of 09:39, 26 May 2019

Fatal 41: Specification mandates value for attribute ם
46: <multilink><a href="TosafotRidBB120a" data-aht="source">ר' ישעיה דטראני (רי"ד)</a><a href="TosafotRidBB120a" data-aht="source">תוספות רי"ד בבא בתרא ק"כ.</a><a href="ר' ישעיה דטראני " data-aht="parshan">אודות ר' ישעיה דטראני</a></multilink>, <multilink><a href="RAvrahamBereshit35-4" data-aht="source">ר' אברהם בן הרמב"ם</a><a href="RAvrahamBereshit35-4" data-aht="source">בראשית ל"ה:ד'</a><a href="ר' אברהם בן הרמב" ם"="" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם בן הרמב"ם</a></multilink>, <multilink><a href="IbnKaspiTiratKesef" data-aht="source">ר' יוסף אבן כספי</a><a href="IbnKaspiTiratKesef" data-aht="source">טירת כסף עמ' 96</a><a href="ר' יוסף אבן כספי" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף אבן כספי</a></multilink>