Difference between revisions of "Avraham's Many Wives/1/he"
(6 intermediate revisions by 2 users not shown) | |||
Line 3: | Line 3: | ||
<page type="Introduction"> | <page type="Introduction"> | ||
<h1>נשי אברהם</h1> | <h1>נשי אברהם</h1> | ||
− | <h2> | + | <h2>נישואים בגיל מופלג?</h2> |
− | + | <p>לאחר הסיפור המפורט על מאמציו של עבד אברהם למצוא כלה ליצחק, <a href="Bereshit25-1" data-aht="source">בראשית כ״ה:א׳</a> מדבר על נישואים נוספים, הפעם של אברהם עצמו:</p> | |
− | + | <q dir="rtl" lang="he"> | |
− | + | <p>וַיֹּסֶף אַבְרָהָם וַיִּקַּח אִשָּׁה וּשְׁמָהּ קְטוּרָה.</p> | |
− | + | </q> | |
− | + | <p><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant-ligatures: inherit; font-variant-caps: inherit; font-weight: inherit;">נראה שנישואי יצחק ומות שרה הובילו את אברהם לשאת אישה נוספת, את קטורה. נישואים אלה די מפתיעים אם לוקחים בחשבון שעל פי הסיפור, אברהם אמור להיות כמעט בן 140!</span><fn>אנחנו יודעים מבראשית כ"ה:כ' שיצחק היה בן 40 כשלקח לאשה את רבקה. לכן, מכיוון שאברהם היה בן 100 כשיצחק נולד, הוא צריך להיות לפחות בן 140 בנישואיו עם קטורה.</fn><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant-ligatures: inherit; font-variant-caps: inherit; font-weight: inherit;"> מדוע הוא רוצה להינשא בשנית בגיל כל כך מתקדם? התמיהה גוברת כשפסוקים מעטים אחר כך אנחנו מתבשרים על מותו של אברהם. מה התורה מנסה ללמד כשהיא מספרת לנו עניין זה?</span></p> | |
− | |||
− | <h2> | + | <h2>מי זאת קטורה?</h2> |
− | + | <p>מי היא אותה קטורה שאיתה אברהם מתחתן? היא מופיעה רק בסיפורנו וברשימה הגנאולוגית של צאצאי אברהם ב<a href="DivreiHayamimI1-28" data-aht="source">דברי הימים א׳ א׳:ל״ב-ל״ג</a>. אך בעוד שבבראשית היא מוזכרת כאישה, בדברי הימים היא מתוארת כפילגש. מה היה מעמדה האמיתי ואיך היא קשורה לפילגשי אברהם המוזכרות ב<a href="Bereshit25-1" data-aht="source">בראשית כ״ה:ו׳</a>? האם פילגשים אלה הן נשים נוספות או שהכוונה היא בעצם להגר או קטורה? מאיזה עמים הגיעו כל הנשים האלו; האם הן הגיעו מעמים רחוקים או שלאברהם לא הייתה בעיה לשאת נשים כנעניות מקומיות?<fn>לניתוח מעמיק בנוגע לשאלה האם האבות קיימו את המצוות לפני מעמד הר סיני ראו <a href="Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew" data-aht="page">אבות ומצוות</a>. לדיון בשאלה מדוע אברהם לא רצה שבנו יצחק יתחתן עם אישה כנענית ראו <a href="Wanted: A Wife for Yitzchak" data-aht="page">דרושה: אשה ליצחק</a>.</fn></p> | |
− | |||
− | |||
− | |||
+ | <h2>כפילות נתינת הירושה ליצחק</h2> | ||
+ | <p>מיד לאחר רשימת הבנים שילדה קטורה לאברהם, <a href="Bereshit25-1" data-aht="source">בראשית כ״ה:ה׳</a> מספר לנו שאברהם הוריש את כל רכושו ליצחק, ונתן מתנות בלבד לבני הפילגשים שלו. אך כבר ב<a href="Bereshit24-34" data-aht="source">פרק כ״ד</a>, עבדו של אברהם מספר למשפחה של רבקה שאברהם נתן את כל קניינו ליצחק. איך עלינו להבין את הכפילות הזאת? האם העבד תיאר אירוע שעדיין לא התרחש? לחילופין, האם אולי האירוע המתואר בכ"ה:ה' אירע כבר בעבר אך מוזכר כאן באיחור? או הייתכן לשקול אפשרות שכל הסיפור על נישואיו הנוספים של אברהם התרחשו מוקדם יותר, ומוקמו כאן בניגוד לסדר הכרונולוגי שבהם אירעו הדברים?</p> | ||
</page> | </page> | ||
</aht-xml> | </aht-xml> |
Latest revision as of 04:09, 30 July 2019
נשי אברהם
הקדמה
נישואים בגיל מופלג?
לאחר הסיפור המפורט על מאמציו של עבד אברהם למצוא כלה ליצחק, בראשית כ״ה:א׳ מדבר על נישואים נוספים, הפעם של אברהם עצמו:
וַיֹּסֶף אַבְרָהָם וַיִּקַּח אִשָּׁה וּשְׁמָהּ קְטוּרָה.
נראה שנישואי יצחק ומות שרה הובילו את אברהם לשאת אישה נוספת, את קטורה. נישואים אלה די מפתיעים אם לוקחים בחשבון שעל פי הסיפור, אברהם אמור להיות כמעט בן 140!1 מדוע הוא רוצה להינשא בשנית בגיל כל כך מתקדם? התמיהה גוברת כשפסוקים מעטים אחר כך אנחנו מתבשרים על מותו של אברהם. מה התורה מנסה ללמד כשהיא מספרת לנו עניין זה?
מי זאת קטורה?
מי היא אותה קטורה שאיתה אברהם מתחתן? היא מופיעה רק בסיפורנו וברשימה הגנאולוגית של צאצאי אברהם בדברי הימים א׳ א׳:ל״ב-ל״ג. אך בעוד שבבראשית היא מוזכרת כאישה, בדברי הימים היא מתוארת כפילגש. מה היה מעמדה האמיתי ואיך היא קשורה לפילגשי אברהם המוזכרות בבראשית כ״ה:ו׳? האם פילגשים אלה הן נשים נוספות או שהכוונה היא בעצם להגר או קטורה? מאיזה עמים הגיעו כל הנשים האלו; האם הן הגיעו מעמים רחוקים או שלאברהם לא הייתה בעיה לשאת נשים כנעניות מקומיות?2
כפילות נתינת הירושה ליצחק
מיד לאחר רשימת הבנים שילדה קטורה לאברהם, בראשית כ״ה:ה׳ מספר לנו שאברהם הוריש את כל רכושו ליצחק, ונתן מתנות בלבד לבני הפילגשים שלו. אך כבר בפרק כ״ד, עבדו של אברהם מספר למשפחה של רבקה שאברהם נתן את כל קניינו ליצחק. איך עלינו להבין את הכפילות הזאת? האם העבד תיאר אירוע שעדיין לא התרחש? לחילופין, האם אולי האירוע המתואר בכ"ה:ה' אירע כבר בעבר אך מוזכר כאן באיחור? או הייתכן לשקול אפשרות שכל הסיפור על נישואיו הנוספים של אברהם התרחשו מוקדם יותר, ומוקמו כאן בניגוד לסדר הכרונולוגי שבהם אירעו הדברים?