Difference between revisions of "Avraham's Many Wives/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(4 intermediate revisions by one other user not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Introduction">
 
<page type="Introduction">
 
<h1>נשי אברהם</h1>
 
<h1>נשי אברהם</h1>
<h2>Marriage in Old Age?</h2>
+
<h2>נישואים בגיל מופלג?</h2>
<p>After the detailed story of Avraham's servant finding a wife for Yitzchak,&#160;<a href="Bereshit25-1" data-aht="source">בראשית כ״ה:א׳</a> speaks of another marriage, that of Avraham himself:</p>
+
<p>לאחר הסיפור המפורט על מאמציו של עבד אברהם למצוא כלה ליצחק,&#160;<a href="Bereshit25-1" data-aht="source">בראשית כ״ה:א׳</a>&#160;מדבר על נישואים נוספים, הפעם של אברהם עצמו:</p>
<q class="" dir="rtl" lang="he">
+
<q dir="rtl" lang="he">
 
<p>וַיֹּסֶף אַבְרָהָם וַיִּקַּח אִשָּׁה וּשְׁמָהּ קְטוּרָה.</p>
 
<p>וַיֹּסֶף אַבְרָהָם וַיִּקַּח אִשָּׁה וּשְׁמָהּ קְטוּרָה.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>It seems that once Sarah had died and Yitzchak was married off, Avraham decided to take another wife, Keturah. This marriage is somewhat surprising considering that, according to the simple chronological order of the narrative, Avraham is at least 140 at the time!<fn>We know from Bereshit 25:20 that Yitzchak was 40 when he married Rivka. Thus, since Avraham was 100 when Yitzchak was born, Avraham would be at least 140 when he married Keturah.</fn> Why is he looking to remarry at such an advanced age? The incongruity is highlighted by the fact that just a few verses after the marriage is mentioned, we read of Avraham's death. What is the Torah trying to teach us by recounting this episode?</p>
+
<p><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant-ligatures: inherit; font-variant-caps: inherit; font-weight: inherit;">נראה שנישואי יצחק ומות שרה הובילו את אברהם לשאת אישה נוספת, את קטורה. נישואים אלה די מפתיעים&#160;אם לוקחים בחשבון שעל פי הסיפור, אברהם אמור להיות כמעט בן 140!</span><fn>אנחנו יודעים מבראשית כ"ה:כ' שיצחק היה בן 40 כשלקח לאשה את רבקה. לכן, מכיוון שאברהם היה בן 100 כשיצחק נולד, הוא צריך להיות לפחות בן 140 בנישואיו עם קטורה.</fn><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant-ligatures: inherit; font-variant-caps: inherit; font-weight: inherit;"> מדוע הוא רוצה להינשא בשנית בגיל כל כך מתקדם? התמיהה גוברת כשפסוקים מעטים אחר כך אנחנו מתבשרים על מותו של אברהם. מה התורה מנסה ללמד כשהיא מספרת לנו עניין זה?</span></p>
  
 
<h2>מי זאת קטורה?</h2>
 
<h2>מי זאת קטורה?</h2>
<p>Who is this woman whom Avraham marries? She appears only in our story and in the genealogy list of Avraham's descendants in <a href="DivreiHayamimI1-28" data-aht="source">דברי הימים א׳ א׳:ל״ב-ל״ג</a>. While Bereshit describes her as a wife, there she is referred to as a concubine. What was her actual status and how is she related to the concubines of Avraham mentioned ב<a href="Bereshit25-1" data-aht="source">בראשית כ״ה:ו׳</a>? Are these concubines yet other wives, or are they to be identified with either Keturah or Hagar? What were the nationalities of all of these women; did they come from afar, or did Avraham have no problem marrying local Canaanite women?<fn>For an in depth analysis regarding whether the Avot kept the commandments before the revelation at Sinai, see <a href="Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew" data-aht="page">אבות ומצוות</a>. For a discussion about the reasons why Avraham did not want Yitzchak to marry a Canaanite woman, see <a href="Wanted: A Wife for Yitzchak" data-aht="page">דרושה: אשה ליצחק</a>.</fn> Finally, what is the significance of all of these women for the Avraham narrative as a whole?</p>
+
<p>מי היא אותה קטורה שאיתה אברהם מתחתן? היא מופיעה רק בסיפורנו וברשימה הגנאולוגית של צאצאי אברהם ב<a href="DivreiHayamimI1-28" data-aht="source">דברי הימים א׳ א׳:ל״ב-ל״ג</a>. אך בעוד שבבראשית היא מוזכרת&#160;כאישה, בדברי הימים היא&#160;מתוארת כפילגש. מה היה מעמדה האמיתי ואיך היא קשורה לפילגשי אברהם המוזכרות&#160;ב<a href="Bereshit25-1" data-aht="source">בראשית כ״ה:ו׳</a>? האם פילגשים&#160;אלה הן נשים נוספות או שהכוונה היא בעצם להגר או קטורה? מאיזה עמים הגיעו כל הנשים האלו; האם הן הגיעו מעמים רחוקים&#160;או שלאברהם לא הייתה בעיה לשאת נשים כנעניות מקומיות?<fn>לניתוח מעמיק בנוגע לשאלה האם האבות קיימו את המצוות לפני מעמד הר סיני ראו&#160;<a href="Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew" data-aht="page">אבות ומצוות</a>. לדיון בשאלה מדוע אברהם לא רצה שבנו יצחק יתחתן עם אישה כנענית ראו&#160;<a href="Wanted: A Wife for Yitzchak" data-aht="page">דרושה: אשה ליצחק</a>.</fn></p>
  
 
<h2>כפילות נתינת הירושה ליצחק</h2>
 
<h2>כפילות נתינת הירושה ליצחק</h2>
<p>Following the list of children that Keturah bore Avraham, <a href="Bereshit25-1" data-aht="source">בראשית כ״ה:ה׳</a> tells us that Avraham bequeathed his entire inheritance to Yitzchak, giving merely gifts to the children of his concubines. Already in <a href="Bereshit24-34" data-aht="source">פרק כ״ד</a>, though, Avraham's servant tells Rivka's family that Avraham had given all of his possessions to Yitzchak. How are we to understand this contradiction? Was the servant describing an event which had yet to happen? Alternatively, did this particular verse of 25:5 really occur earlier despite being recounted only here? Or, perhaps, did the entire chapter of Avraham's additional marriages transpire at a much earlier point in Avraham's life, and the whole story appears out of chronological order?</p>
+
<p>מיד לאחר רשימת הבנים שילדה קטורה לאברהם,&#160;<a href="Bereshit25-1" data-aht="source">בראשית כ״ה:ה׳</a>&#160;מספר לנו שאברהם הוריש את כל רכושו ליצחק, ונתן מתנות בלבד לבני הפילגשים שלו. אך כבר ב<a href="Bereshit24-34" data-aht="source">פרק כ״ד</a>, עבדו של אברהם מספר למשפחה של רבקה שאברהם נתן את כל&#160;קניינו ליצחק. איך עלינו להבין את הכפילות הזאת? האם העבד תיאר אירוע שעדיין לא התרחש? לחילופין, האם אולי האירוע המתואר בכ"ה:ה' אירע כבר בעבר אך מוזכר כאן באיחור? או הייתכן לשקול אפשרות שכל הסיפור&#160;על נישואיו הנוספים של אברהם התרחשו מוקדם יותר, ומוקמו כאן בניגוד לסדר הכרונולוגי שבהם אירעו הדברים?</p>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 05:09, 30 July 2019

נשי אברהם

הקדמה

נישואים בגיל מופלג?

לאחר הסיפור המפורט על מאמציו של עבד אברהם למצוא כלה ליצחק, בראשית כ״ה:א׳ מדבר על נישואים נוספים, הפעם של אברהם עצמו:

וַיֹּסֶף אַבְרָהָם וַיִּקַּח אִשָּׁה וּשְׁמָהּ קְטוּרָה.

נראה שנישואי יצחק ומות שרה הובילו את אברהם לשאת אישה נוספת, את קטורה. נישואים אלה די מפתיעים אם לוקחים בחשבון שעל פי הסיפור, אברהם אמור להיות כמעט בן 140!1 מדוע הוא רוצה להינשא בשנית בגיל כל כך מתקדם? התמיהה גוברת כשפסוקים מעטים אחר כך אנחנו מתבשרים על מותו של אברהם. מה התורה מנסה ללמד כשהיא מספרת לנו עניין זה?

מי זאת קטורה?

מי היא אותה קטורה שאיתה אברהם מתחתן? היא מופיעה רק בסיפורנו וברשימה הגנאולוגית של צאצאי אברהם בדברי הימים א׳ א׳:ל״ב-ל״ג. אך בעוד שבבראשית היא מוזכרת כאישה, בדברי הימים היא מתוארת כפילגש. מה היה מעמדה האמיתי ואיך היא קשורה לפילגשי אברהם המוזכרות בבראשית כ״ה:ו׳? האם פילגשים אלה הן נשים נוספות או שהכוונה היא בעצם להגר או קטורה? מאיזה עמים הגיעו כל הנשים האלו; האם הן הגיעו מעמים רחוקים או שלאברהם לא הייתה בעיה לשאת נשים כנעניות מקומיות?2

כפילות נתינת הירושה ליצחק

מיד לאחר רשימת הבנים שילדה קטורה לאברהם, בראשית כ״ה:ה׳ מספר לנו שאברהם הוריש את כל רכושו ליצחק, ונתן מתנות בלבד לבני הפילגשים שלו. אך כבר בפרק כ״ד, עבדו של אברהם מספר למשפחה של רבקה שאברהם נתן את כל קניינו ליצחק. איך עלינו להבין את הכפילות הזאת? האם העבד תיאר אירוע שעדיין לא התרחש? לחילופין, האם אולי האירוע המתואר בכ"ה:ה' אירע כבר בעבר אך מוזכר כאן באיחור? או הייתכן לשקול אפשרות שכל הסיפור על נישואיו הנוספים של אברהם התרחשו מוקדם יותר, ומוקמו כאן בניגוד לסדר הכרונולוגי שבהם אירעו הדברים?