Biblical Parallels Index – Devarim 17
Sources
Medieval Texts
Radak Shemuel I 8:5-8רד״ק שמואל א ח׳:ה׳-ח׳
(ה) אתה זקנת – ואין אתה יכול לשפטנו כמו שעשית עד היום, ובניך ששמת לנו שופטים לא הלכו בדרכיך. שימה לנו מלך לשפטנו ככל הגוים – אמרו רבותינו ז״ל: ג׳ מצות נצטוו ישראל בכניסתן לארץ: למנות עליהם מלך, ולמחות זרע עמלק, ולבנות בית הבחירה. אם כן, למה היה הדבר רע בעיני י״י? לפי שבתרעומת שאלו אותו, ולא לשם מצוה. כי אילו אמרו: תנה לנו מלך שישפטנו ביושר ובאמונה, לא היה הדבר רע בעיני שמואל, שהרי הכתוב מעיד כי בניו לא היו שופטים ישרים. או אילו אמרו: נבא לפניך ותשפטנו אתה כל ימי חייך אחר שאין אתה יכול לחזר על המקומות, היו אומרים טוב. או אם אמרו: נמנה בעצתך מלך עלינו אחר שאתה זקנת, והמלך ישפטנו ויוכיחנו, ויהיה מוראו עלינו לשמור דרך י״י, זו השאלה היתה טובה. אבל כשאמרו: שימה לנו מלך זה היה רע ומיעוט בטחון בהשם. ועוד שאמרו: ככל הגוים, והם לא היו צריכים ככל הגוים אם היו שומרים דרך י״י, כי הוא לוחם את מלחמותם. והם אמרו: ויצא לפנינו ונלחם את מלחמותינו (שמואל א ח׳:כ׳), לפיכך אמר הקב״ה לשמואל: לא אותך מאסו כי אותי מאסו ממלוך עליהם (שמואל א ח׳:ז׳). ואין כונתם שימאסו אותך למשפט, כי אינם רוצים מלך בדבר המשפט לבד, כי די היה להם בך כל ימי חייך, אבל עתה כשמצאו עילה לשאול שופט, שאלו מלך, ואותי מאסו ממלוך עליהם וסלקו בטחונם ממני. ובדברי חז״ל מחלוקת: מהם אמרו: למה נענשו על שהקדימו ככל הגוים, ומהם אמרו לא בקשו להם מלך אלא להעבידם ע״ז, שנאמר: שימה וגו׳ והיינו אנחנו ככל הגוים (שמואל א ח׳:כ׳), ומהם אמרו: זקנים שבהם כהוגן שאלו, שנאמ׳: שימה עלינו מלך לשפטנו, ועמי הארץ שבהם קלקלו, שנאמר: והיינו גם אנחנו ככל הגוים (שמואל א ח׳:כ׳). (ו) ויתפלל שמואל – התפלל שתבא אליו הנבואה בענין זה, מה ידבר י״י. (ח) גם לך – פירוש: עמך, כלומר אעפ״י שאתה עמהם, ויצאת לפניהם במלחמותיהם, והצליחו עד אשר השלמת להם אויביהם, עד אשר לא הוצרכו למלחמה כי השיבותם על הדרך הטובה, אעפ״כ עתה מרדו בי, גם עמך, לשאול להם מלך מה שלא היו צריכים, כי אין להם מלחמה, כי אם מלחמת נחש מלך בני עמון. |
R. Yosef ibn Kaspi Shemuel I 8:6ר׳ יוסף אבן כספי שמואל א ח׳:ו׳
וירע הדבר – מבואר בתורת משה הקדושה כי צונו השם על ידו בכונה ראשונה למנות שופטים בכל שערנו, ולמנות מלך מצוה ג״כ כענין הקרבן, ואמר הנביא ואתן לך מלך באפי (הושע י״ג:י״א), ואיך שיהיה אין ראוי לפי התורה שיהיה לעמנו מלך לשופטם, ובאור זה יותר ימצא בגביע. |
Ralbag Shemuel I 8:4רלב״ג שמואל א ח׳:ד׳
והנה נתקבצו כל זקני ישראל ובאו לשמואל הרמתה ואמרו לו שישים להם מלך לשפטם ככל הגוים והנה טעו בזה כי ישראל אינם באופן שישפט להם המלך לפי מה שירצה כמו הענין במלכי הע״א שמיסדים לעמם נימוסים כאשר יעלה על רוחם ולזה אמרה התורה שאם יאמרו ישראל שישימו עליהם מלך ככל הגוים אשר סביבותיהם שלא יוכלו לשים עליהם כי אם מאחיהם שהם נקשרים לקיים התורה ועל פי התורה ינהיגום לא בנימוסים אחרים ולזה צותה התורה שיכתוב לו המלך ס״ת אחר זולת הספר שהיה לו כשהיה הדיוט והיה עמו תמיד וקרא בו כל ימי חייו כדי שתהיה הנהגתו לעם ע״פ התורה ולזאת הסבה היה רע בעיני שמואל כאשר בקשו ישראל זאת הבקשה ולזה הודיע להם בסוף הענין כי אין לישראל מלך זולת הש״י וגם הש״י אמר לשמואל כי בקשתם היתה לסור מדרכי התורה ולזה אמר כי אותי מאסו ממלוך עליהם והנה בסוף הענין היו מלכיהם סבה להתעות ישראל ולהסירם מעל י״י עד שהביאו לגלות מעל אדמתם כמו שנתבאר מירבעם בן נבט וחבריו ולזה רצה הש״י להרחיקם מזה מפני התכלית הרע שהיה עתיד להמשך מזה וצוה מפני זה את שמואל להגיד לישראל את משפט המלך כדי שיסורו מזה בסבת הקושי אשר יהיה לעם לסבול כל אלו הדברים שזכר שיהיה מושל המלך עליהם עד שיהיו לו לעבדים. |