Difference between revisions of "Bizarre Prophetic Commands/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 4: Line 4:
 
<h1>מעשי נביאים תמוהים</h1>
 
<h1>מעשי נביאים תמוהים</h1>
 
<h2>השפלה בצו א-לוהי?</h2>
 
<h2>השפלה בצו א-לוהי?</h2>
<p>רוב האנשים כנראה לא מקנאים בחיים של נביאים. לא קל לקום כל יום ולנזוף באנשים שלא רוצים לעשות תשובה ולהתריע על חורבן לעם שלא מקשיב. לעתים קרובות, עם ישראל לעג לנביאים, כלא אותם, ואיים עליהם פיזית כשהמסר שלהם לא התאים להמונים או להנהגה. אך לעיתים, המשימה הנבואית עצמה היה שגרמה להשפלה, כאשר ה' הורה לנביא לעשות מעשים משונים כסימן לאומה. חלק מהמקרים המטרידים יותר הם:</p>
+
<p>רוב האנשים כנראה לא מקנאים בחיים של נביאים. לא קל לקום כל יום ולנזוף באנשים שלא רוצים לעשות תשובה ולהתריע על חורבן לעם שלא מקשיב. לעתים קרובות, עם ישראל לעג לנביאים, כלא אותם, ואיים עליהם פיזית כשהמסר שלהם לא התאים להמונים או להנהגה. אך לעיתים, המשימה הנבואית עצמה היא שגרמה להשפלה, כאשר ה' הורה לנביא לעשות מעשים משונים כסימן לאומה. חלק מהמקרים המטרידים יותר הם:</p>
 
<ul>
 
<ul>
 
<li><b>ישעיהו הולך ערום ויחף</b> – ב<a href="Yeshayahu20" data-aht="source">ישעיהו כ'</a>,&#160;הנביא נצטווה להסיר את שקו ואת נעליו ולהסתובב בעירום ל"שָׁלֹשׁ שָׁנִים" כ"אוֹת וּמוֹפֵת עַל מִצְרַיִם וְעַל כּוּשׁ".</li>
 
<li><b>ישעיהו הולך ערום ויחף</b> – ב<a href="Yeshayahu20" data-aht="source">ישעיהו כ'</a>,&#160;הנביא נצטווה להסיר את שקו ואת נעליו ולהסתובב בעירום ל"שָׁלֹשׁ שָׁנִים" כ"אוֹת וּמוֹפֵת עַל מִצְרַיִם וְעַל כּוּשׁ".</li>
 
<li><b>אכילת "עֻגַת שְׂעֹרִים... בְּגֶלְלֵי צֵאַת הָאָדָם" </b>– ב<a href="Yechezkel4" data-aht="source">יחזקאל ד'</a>,&#160;יחזקאל מצווה לאכול מנות דלות של לחם שעורים, האפויות בתוך (או על גבי) צואה כסימן לרעב העתיד לבוא על ידי המצור הבבלי על ירושלים (<a href="Yechezkel4" data-aht="source">יחזקאל ד׳:ט'-י"ז</a>).</li>
 
<li><b>אכילת "עֻגַת שְׂעֹרִים... בְּגֶלְלֵי צֵאַת הָאָדָם" </b>– ב<a href="Yechezkel4" data-aht="source">יחזקאל ד'</a>,&#160;יחזקאל מצווה לאכול מנות דלות של לחם שעורים, האפויות בתוך (או על גבי) צואה כסימן לרעב העתיד לבוא על ידי המצור הבבלי על ירושלים (<a href="Yechezkel4" data-aht="source">יחזקאל ד׳:ט'-י"ז</a>).</li>
 
</ul>
 
</ul>
<p>כיצד עלינו להבין את ההוראות האלה? מדוע ה' מנחה נביאים להתנהג בצורה מביכה? האם מעשים כאלו לא יגרמו להפחתת ההערכה של העם את הנביא? האם באמת אנשים יצייתו להוראות של נביא שאוכל צואה או ייקחו ברצינו אדם שמסתובב בעירום? האם שה' לא היה יכול להעביר את המסרים הללו באמצעים שלא היו פוגעים כל כך במוניטין של נביאיו?</p>
+
<p>כיצד עלינו להבין את ההוראות האלה? מדוע ה' מנחה נביאים להתנהג בצורה מביכה? האם מעשים כאלו לא יגרמו להפחתת ההערכה של העם כלפי הנביא? האם באמת אנשים יצייתו להוראות של נביא שאוכל צואה או ייקחו ברצינות אדם שמסתובב בעירום? האם שה' לא היה יכול להעביר את המסרים הללו באמצעים שלא היו פוגעים כל כך במוניטין של נביאיו?</p>
  
 
<h2>ציווי לעשות עבירה</h2>
 
<h2>ציווי לעשות עבירה</h2>
Line 20: Line 20:
  
 
<h2>משימות מעיקות או מבישות</h2>
 
<h2>משימות מעיקות או מבישות</h2>
<p>קטגוריה שלישית של פקודות אינן מבישות או בעייתיות מבחינה משפטית, אלא פשוט מכבידות או מציקות במיוחד עבור הנביא:</p>
+
<p>קיימת גם קטגוריה שלישית: פקודות שאינן מבישות או בעייתיות מבחינה משפטית, אלא פשוט מכבידות או מציקות במיוחד עבור הנביא:</p>
 
<ul>
 
<ul>
 
<li>ב<a href="Yirmeyahu13-1-11" data-aht="source">ירמיהו י"ג</a>, כחלק ממעשה סמלי, ירמיהו מתבקש לנסוע הלוך וחזור לפרת. אם הכוונה לנהר פרת הידוע, הדבר כרוך בנסיעות של מאות קילומטרים!</li>
 
<li>ב<a href="Yirmeyahu13-1-11" data-aht="source">ירמיהו י"ג</a>, כחלק ממעשה סמלי, ירמיהו מתבקש לנסוע הלוך וחזור לפרת. אם הכוונה לנהר פרת הידוע, הדבר כרוך בנסיעות של מאות קילומטרים!</li>
<li>ב<a href="Yirmeyahu16" data-aht="source">ירמיהו ט"ז</a>, חיים של בדידות קיצונית נכפים על הנביא: אסור לו להתחתן, ללדת ילדים, או לבקר בבית משתה או אבל.<fn><multilink><a href="AbarbanelYirmeyahu16-9" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelYeshayahu20-1" data-aht="source">ישעיהו כ':א'</a><a href="AbarbanelYirmeyahu16-9" data-aht="source">ירמיהו ט"ז:ט'</a><a href="AbarbanelYechezkel5-1" data-aht="source">יחזקאל ה':א'</a><a href="AbarbanelHoshea1-2" data-aht="source">הושע א':ב'</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> מציין עוד כי הפעולות הללו הן מצוות חיוביות (הספד מתים ושמחת הכלה הם חלק מן המצווה של "גמילות חסדים", בעוד שהולדת ילדים היא קיום הציווי של "פְּרוּ וּרְבוּ"), כך שזה מוזר שהקב"ה ימנע מירמיהו לקיים התחייבויות מסוג זה.</fn> יחזקאל מצווה באופן דומה לא להספיד, להתאבל או לבכות אחרי מות אשתו (<a href="Yechezkel24-15-24" data-aht="source">יחזקאל כ"ד</a>).</li>
+
<li>ב<a href="Yirmeyahu16" data-aht="source">ירמיהו ט"ז</a>, חיים של בדידות קיצונית נכפים על הנביא: אסור לו להתחתן, להוליד ילדים, או לבקר בבית משתה או אבל.<fn><multilink><a href="AbarbanelYirmeyahu16-9" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelYeshayahu20-1" data-aht="source">ישעיהו כ':א'</a><a href="AbarbanelYirmeyahu16-9" data-aht="source">ירמיהו ט"ז:ט'</a><a href="AbarbanelYechezkel5-1" data-aht="source">יחזקאל ה':א'</a><a href="AbarbanelHoshea1-2" data-aht="source">הושע א':ב'</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> מציין עוד כי הפעולות הללו הן מצוות חיוביות (הספד מתים ושמחת הכלה הם חלק מן המצווה של "גמילות חסדים", בעוד שהולדת ילדים היא קיום הציווי של "פְּרוּ וּרְבוּ"), כך שזה מוזר שהקב"ה ימנע מירמיהו לקיים התחייבויות מסוג זה.</fn> יחזקאל מצווה באופן דומה לא להספיד, להתאבל, או לבכות אחרי מות אשתו (<a href="Yechezkel24-15-24" data-aht="source">יחזקאל כ"ד</a>).</li>
<li>ב<a href="Yechezkel4" data-aht="source">יחזקאל ד'</a>, יחזקאל מצווה לשכב על צד שמאל במשך 390 יום ואז צד ימין במשך 40 יום נוספים כדי "לשאת את עוונותיהם" של יהודה וישראל. ה' אומר שהוא יקשור אותו בחבל כדי שלא יפנה מצד לצד במהלך ה"מצור" הסמלי שלו (דבר שאולי רומז שבמשך חודשים הוא היה צריך לבלות את כל היום בשכיבה על הצד!).</li>
+
<li>ב<a href="Yechezkel4" data-aht="source">יחזקאל ד'</a>, יחזקאל מצווה לשכב על צד שמאל במשך 390 יום ואז על צד ימין במשך 40 יום נוספים כדי "לשאת את עוונותיהם" של יהודה וישראל. ה' אומר שהוא יקשור אותו בחבל כדי שלא יפנה מצד לצד במהלך ה"מצור" הסמלי שלו (דבר שאולי רומז שבמשך חודשים הוא היה צריך לבלות את כל היום בשכיבה על הצד!).</li>
 
</ul>
 
</ul>
<p>דרישות אלה נראות כמו מחיר אישי עצום שהנביא משלם כדי להעביר את נבואתו לעם. האם באמת היה צריך לגזור על ירמיהו חיי רווקות? האם לא הייתה דרך קלה יותר ללמד את העם שיום אחד ייגמרו להם הדמעות, מאשר לאסור על יחזקאל להתאבל על מות אשתו? יתרה מזאת, כמה יעילים היו המעשים הסמליים הללו? האם אנשים הבינו את הקשר בין הרווקות וההתבודדות של ירמיהו, לבין למסר א-לוהי כלשהו? מי בכלל ראה המעשה הסמלי בפרת או את השכיבה של יחזקאל על הצד?</p>
+
<p>דרישות אלה נראות כמו מחיר אישי עצום שהנביא משלם כדי להעביר את נבואתו לעם. האם באמת היה צריך לגזור על ירמיהו חיי רווקות? האם לא הייתה דרך קלה יותר ללמד את העם שיום אחד ייגמרו להם הדמעות, מאשר לאסור על יחזקאל להתאבל על מות אשתו? יתרה מזאת, מה הייתה מידת היעילות של המעשים הסמליים הללו? האם אנשים הבינו את הקשר בין הבדידות של ירמיהו לבין למסר א-לוהי כלשהו? מי בכלל ראה את המעשה הסמלי בפרת או את השכיבה של יחזקאל על הצד?</p>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Version as of 05:04, 13 December 2019

מעשי נביאים תמוהים

הקדמה

השפלה בצו א-לוהי?

רוב האנשים כנראה לא מקנאים בחיים של נביאים. לא קל לקום כל יום ולנזוף באנשים שלא רוצים לעשות תשובה ולהתריע על חורבן לעם שלא מקשיב. לעתים קרובות, עם ישראל לעג לנביאים, כלא אותם, ואיים עליהם פיזית כשהמסר שלהם לא התאים להמונים או להנהגה. אך לעיתים, המשימה הנבואית עצמה היא שגרמה להשפלה, כאשר ה' הורה לנביא לעשות מעשים משונים כסימן לאומה. חלק מהמקרים המטרידים יותר הם:

  • ישעיהו הולך ערום ויחף – בישעיהו כ', הנביא נצטווה להסיר את שקו ואת נעליו ולהסתובב בעירום ל"שָׁלֹשׁ שָׁנִים" כ"אוֹת וּמוֹפֵת עַל מִצְרַיִם וְעַל כּוּשׁ".
  • אכילת "עֻגַת שְׂעֹרִים... בְּגֶלְלֵי צֵאַת הָאָדָם" – ביחזקאל ד', יחזקאל מצווה לאכול מנות דלות של לחם שעורים, האפויות בתוך (או על גבי) צואה כסימן לרעב העתיד לבוא על ידי המצור הבבלי על ירושלים (יחזקאל ד׳:ט'-י"ז).

כיצד עלינו להבין את ההוראות האלה? מדוע ה' מנחה נביאים להתנהג בצורה מביכה? האם מעשים כאלו לא יגרמו להפחתת ההערכה של העם כלפי הנביא? האם באמת אנשים יצייתו להוראות של נביא שאוכל צואה או ייקחו ברצינות אדם שמסתובב בעירום? האם שה' לא היה יכול להעביר את המסרים הללו באמצעים שלא היו פוגעים כל כך במוניטין של נביאיו?

ציווי לעשות עבירה

בשני מקרים לפחות נראה כי פקודות ה' לא רק גורמות לבושה, אלא גם מכריחים את הנביא לעבור על מצוות אחרות.

  • ביחזקאל ה', ה' אומר ליחזקאל לגלח את שיערו ואת זקנו, לשרוף שליש מהשעיר, לגזור שליש, ולהשליך את השליש האחרון לרוחות, כסימן לחורבן ולגלות של ישראל. אם יחזקאל היה אמור לגלח את כל שיער פניו וראשו, כפי שנשמע מהפסוקים, זה היה כולל גילוח פאותיו, מעשה שנאסר בויקרא י"ט:כ"ז!1
  • חלקנו מוטרדים גם מנישואיו של הושע עם זונה (הושע א'). אמנם נישואין כאלה אסורים רק לכהן, אך ה' אומק שלהושע יהיו "יַלְדֵי זְנוּנִים", דבר שרומז שאשתו המשיכה לשכב עם אחרים גם לאחר נישואיהם. בהושע ג', הדברים יותר מפורשים בציווי להושע "לֵךְ אֱהַב אִשָּׁה אֲהֻבַת רֵעַ וּמְנָאָפֶת"!

האם האשם באמת מצווה על נביאים לעבור על חוקי התורה? מדוע ה' דרש מנביאיו להתנהג בצורה שנראית בעייתית מבחינה משפטית?

משימות מעיקות או מבישות

קיימת גם קטגוריה שלישית: פקודות שאינן מבישות או בעייתיות מבחינה משפטית, אלא פשוט מכבידות או מציקות במיוחד עבור הנביא:

  • בירמיהו י"ג, כחלק ממעשה סמלי, ירמיהו מתבקש לנסוע הלוך וחזור לפרת. אם הכוונה לנהר פרת הידוע, הדבר כרוך בנסיעות של מאות קילומטרים!
  • בירמיהו ט"ז, חיים של בדידות קיצונית נכפים על הנביא: אסור לו להתחתן, להוליד ילדים, או לבקר בבית משתה או אבל.2 יחזקאל מצווה באופן דומה לא להספיד, להתאבל, או לבכות אחרי מות אשתו (יחזקאל כ"ד).
  • ביחזקאל ד', יחזקאל מצווה לשכב על צד שמאל במשך 390 יום ואז על צד ימין במשך 40 יום נוספים כדי "לשאת את עוונותיהם" של יהודה וישראל. ה' אומר שהוא יקשור אותו בחבל כדי שלא יפנה מצד לצד במהלך ה"מצור" הסמלי שלו (דבר שאולי רומז שבמשך חודשים הוא היה צריך לבלות את כל היום בשכיבה על הצד!).

דרישות אלה נראות כמו מחיר אישי עצום שהנביא משלם כדי להעביר את נבואתו לעם. האם באמת היה צריך לגזור על ירמיהו חיי רווקות? האם לא הייתה דרך קלה יותר ללמד את העם שיום אחד ייגמרו להם הדמעות, מאשר לאסור על יחזקאל להתאבל על מות אשתו? יתרה מזאת, מה הייתה מידת היעילות של המעשים הסמליים הללו? האם אנשים הבינו את הקשר בין הבדידות של ירמיהו לבין למסר א-לוהי כלשהו? מי בכלל ראה את המעשה הסמלי בפרת או את השכיבה של יחזקאל על הצד?