Difference between revisions of "Channah's Prayer/1/he"
m |
m |
||
Line 10: | Line 10: | ||
<h2>שאלות נוספות</h2> | <h2>שאלות נוספות</h2> | ||
+ | <p>מספר שורות נוספות בתפילת חנה גם מעוררות שאלות:<br/><br/>"אַל תַּרְבּוּ תְדַבְּרוּ גְּבֹהָה גְבֹהָה" - <br/>תהפוכות חיים - לב האיבה של חנה מונה שורה של שינויים במזל, ומדגישים כיצד גם האליטה יכולה ליפול וגם העשירים יכולים לעלות. מה המטרה של חנה להביא את כל הדוגמאות הללו? האם היא מנסה לנחם את המיואש, לקשקש בביטחון יתר, או בשניהם?<br/>"י"א יֵחַתּוּ מְרִיבָיו עָלָיו בַּשָּׁמַיִם יַרְעֵם ..." - האם האשם מושא המשפט הזה או פשוט כתובת הבקשה? אם הראשונה, מדוע חנה מתפללת לתבוסת אויבי האשם? אם האחרונה, על מי? אויבים היא מדברת? כך או כך, איך המשפט הזה קשור לשאר התפילה?</p> | ||
<p>Several other lines of Channah's prayer raise questions as well:</p> | <p>Several other lines of Channah's prayer raise questions as well:</p> | ||
<ul> | <ul> | ||
− | <li><b>"אַל תַּרְבּוּ תְדַבְּרוּ גְּבֹהָה גְבֹהָה"</b> – | + | <li><b>"אַל תַּרְבּוּ תְדַבְּרוּ גְּבֹהָה גְבֹהָה"</b> – למי פונות המילים האלה? לאיזה סוג דיבור חנה מביעה התנגדות?</li> |
<li><b>תהפוכות חיים</b> – The heart of Channah's oration lists a series of changes in fortune, emphasizing how both the elite can fall and the downtrodden can rise.  What is Channah's goal in bringing all these examples?  Is she trying to comfort the despondent, rattle the overconfident, or both?</li> | <li><b>תהפוכות חיים</b> – The heart of Channah's oration lists a series of changes in fortune, emphasizing how both the elite can fall and the downtrodden can rise.  What is Channah's goal in bringing all these examples?  Is she trying to comfort the despondent, rattle the overconfident, or both?</li> | ||
<li><b>"י"י יֵחַתּוּ מְרִיבָיו עָלָיו בַּשָּׁמַיִם יַרְעֵם..."</b> – Is Hashem the object of this sentence or simply the address of the request?  If the former, why is Channah praying for the defeat of Hashem's enemies?  If the latter, about whose enemies is she speaking?  Either way, how is this sentence connected to the rest of the prayer?</li> | <li><b>"י"י יֵחַתּוּ מְרִיבָיו עָלָיו בַּשָּׁמַיִם יַרְעֵם..."</b> – Is Hashem the object of this sentence or simply the address of the request?  If the former, why is Channah praying for the defeat of Hashem's enemies?  If the latter, about whose enemies is she speaking?  Either way, how is this sentence connected to the rest of the prayer?</li> |
Version as of 03:07, 27 September 2019
תפילת חנה
הקדמה
אישי או לאומי?
התפילה השנייה של חנה (שמואל א' ב':א'-י') באה בעקבות לידת בנה שמואל ומילוי נדרה להקדיש אותו לה'. פתיחת התפילה, "עָלַץ לִבִּי בַּי"י רָמָה קַרְנִי בַּי"י", נראית כפתיחה לתפילת הודיה ושבח על כך שה' ענת לבקשתה ונתן לה בן. אולם באופן מפתיע, בהמשך התפילה לידת שמואל מוזכרת לכל היותר פעם אחת ובדרך אגב.1 במקום זאת, התפילה פונה הפתאום לעיסוק בדימויי קרב, כולל אזכורים של אויבים ("רָחַב פִּי עַל אוֹיְבַי"), ישועה ("שָׂמַחְתִּי בִּישׁוּעָתֶךָ"), ולוחמים ("קֶשֶׁת גִּבֹּרִים חַתִּים וְנִכְשָׁלִים אָזְרוּ חָיִל"). הקורא נותר אפוא תוהה: מיהו אויב זה וממי או ממה ניצלה חנה?
סיום השיר תמוה עוד יותר, שכן חנה מבקשת מה' לחזק את "מַלְכּוֹ" ו"מְשִׁיחוֹ" ("וְיִתֶּן עֹז לְמַלְכּוֹ וְיָרֵם קֶרֶן מְשִׁיחוֹ"), למרות שלא הייתה מלוכה באותה תקופה. לאיזה מלך היא מתכוונת?2 מדוע היא מזכירה את המלך בתפילת הודיה אישית? מגוון זה של נושאים ודימויים מעלה שאלה אם מסתתר פה סיפור מורכב יותר ממה שציפינו.
"וַתִּתְפַּלֵּל" – בקשה או הודאה?
המלה "וַתִּתְפַּלֵּל" מופיעה פעמיים בקטע הקצר שעוסק בסיפור חנה בשני הפרקים הראשונים בשמואל א'. בהופעתה הראשונה, "וַתִּתְפַּלֵּל עַל י"י וּבָכֹה תִבְכֶּה" (שמואל א׳ א׳:י'), נראה שהיא מתארת בבירור את בקשת חנה לה' להעניק לה בן. אכן, כמעט כל המופעים של הפועל "להתפלל" במקרא מתייחסים לתפילת בקשה.3 אחד החריגים האפשריים הבודדים4 הוא האזכור השני של "וַתִּתְפַּלֵּל" בראש התפילה השנייה של חנה (בפרק ב'). האם מדובר פה בבקשה נוספת, ואם כן, מה חנה מבקשת? או שמא מדובר בשימוש חריג במלה "תפילה" במשמעות של שבח או הודיה המשמש לסגירת המעגל שנפתח בתפילה הראשונית של חנה? במלים אחרות האם מדובר ב"תפילת בקשה" או ב"שירה"?
שאלות נוספות
מספר שורות נוספות בתפילת חנה גם מעוררות שאלות:
"אַל תַּרְבּוּ תְדַבְּרוּ גְּבֹהָה גְבֹהָה" -
תהפוכות חיים - לב האיבה של חנה מונה שורה של שינויים במזל, ומדגישים כיצד גם האליטה יכולה ליפול וגם העשירים יכולים לעלות. מה המטרה של חנה להביא את כל הדוגמאות הללו? האם היא מנסה לנחם את המיואש, לקשקש בביטחון יתר, או בשניהם?
"י"א יֵחַתּוּ מְרִיבָיו עָלָיו בַּשָּׁמַיִם יַרְעֵם ..." - האם האשם מושא המשפט הזה או פשוט כתובת הבקשה? אם הראשונה, מדוע חנה מתפללת לתבוסת אויבי האשם? אם האחרונה, על מי? אויבים היא מדברת? כך או כך, איך המשפט הזה קשור לשאר התפילה?
Several other lines of Channah's prayer raise questions as well:
- "אַל תַּרְבּוּ תְדַבְּרוּ גְּבֹהָה גְבֹהָה" – למי פונות המילים האלה? לאיזה סוג דיבור חנה מביעה התנגדות?
- תהפוכות חיים – The heart of Channah's oration lists a series of changes in fortune, emphasizing how both the elite can fall and the downtrodden can rise. What is Channah's goal in bringing all these examples? Is she trying to comfort the despondent, rattle the overconfident, or both?
- "י"י יֵחַתּוּ מְרִיבָיו עָלָיו בַּשָּׁמַיִם יַרְעֵם..." – Is Hashem the object of this sentence or simply the address of the request? If the former, why is Channah praying for the defeat of Hashem's enemies? If the latter, about whose enemies is she speaking? Either way, how is this sentence connected to the rest of the prayer?