Collective Punishment for Akhan's Sin/1/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

ענישה קולקטיבית על חטא עכן

הקדמה

הענשת חפים מפשע

מדוע נענשים לפעמים חפים מפשע על חטאם של אחרים?1 שאלה זו נמצאת בלב סיפור עכן ביהושע ז'. הפרק מתאר כיצד עכן חטא בלקיחת שלל מוחרם ביריחו, דבר שגרם לתבוסה לאומית בקרב העי ולמותם של שלושים וששה חיילים. אותם חיילים, לכאורה חפים מפשע, נענשים, ואילו עכן בעצמו לא נענש מיד. היכן הצדק הא-לוהי בסיפור זה? מדוע האומה כולה הייתה צריכה לסבול בעקבות מעשים של אדם אחד? יתרה מזאת, מדוע נהרגו עשרות חפים מפשע, במקום שעכן בעצמו ייענש?2

ייחוס החטא

הפרק מבהיר שעכן הוא שלקח מהשלל של יריחו. הפסוק הפותח של הפרק מזכיר אותו במפורש ("וַיִּקַּח עָכָן"), ובהמשך הסיפור, הטלת הגורל מזהה אותו בתור הגנב. עם זאת, לצד האשמה זו, הטקסט מייחס את הפשע גם לכלל ישראל:

(א) וַיִּמְעֲלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מַעַל בַּחֵרֶם וַיִּקַּח עָכָן בֶּן כַּרְמִי בֶן זַבְדִּי בֶן זֶרַח לְמַטֵּה יְהוּדָה מִן הַחֵרֶם וַיִּחַר אַף י"י בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל. 

(יא) חָטָא יִשְׂרָאֵל וְגַם עָבְרוּ אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר צִוִּיתִי אוֹתָם וְגַם לָקְחוּ מִן הַחֵרֶם וְגַם גָּנְבוּ וְגַם כִּחֲשׁוּ וְגַם שָׂמוּ בִכְלֵיהֶם.

מה ניתן להבין מפסוקים אלו לגבי אשמת העם כולו? האם ניתן להבין שאחרים מלבד עכן השתתפו במעילה? אם כן, מדוע הגורל מצביע רק על עכן? אם לא, מדוע כל עם ישראל נענש? האם אחריות קולקטיבית היא סטנדרטית בתפיסת הצדק המקראית, או שמא המקרה של עכן הוא ייחודי?

הילדים של עכן

בסוף הסיפור מוזכר עוד מקרה שבו נראה שחפים מפשע נענשים. בתיאור הסקילה של עכן כתוב:

(כד) וַיִּקַּח יְהוֹשֻׁעַ אֶת עָכָן בֶּן זֶרַח וְאֶת הַכֶּסֶף וְאֶת הָאַדֶּרֶת וְאֶת לְשׁוֹן הַזָּהָב וְאֶת בָּנָיו וְאֶת בְּנֹתָיו וְאֶת שׁוֹרוֹ וְאֶת חֲמֹרוֹ וְאֶת צֹאנוֹ וְאֶת אׇהֳלוֹ וְאֶת כׇּל אֲשֶׁר לוֹ וְכׇל יִשְׂרָאֵל עִמּוֹ וַיַּעֲלוּ אֹתָם עֵמֶק עָכוֹר. (כה) וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ מֶה עֲכַרְתָּנוּ יַעְכׇּרְךָ י"י בַּיּוֹם הַזֶּה וַיִּרְגְּמוּ אֹתוֹ כׇל יִשְׂרָאֵל אֶבֶן וַיִּשְׂרְפוּ אֹתָם בָּאֵשׁ וַיִּסְקְלוּ אֹתָם בָּאֲבָנִים. (כו) וַיָּקִימוּ עָלָיו גַּל אֲבָנִים גָּדוֹל עַד הַיּוֹם הַזֶּה וַיָּשׇׁב י"י מֵחֲרוֹן אַפּוֹ עַל כֵּן קָרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא עֵמֶק עָכוֹר עַד הַיּוֹם הַזֶּה.

הפסוקים מציינים במפורש שהבנים של עכן הובאו למקום הסקילה, אך קיימת אי-בהירות לגבי גורלם. הפסוק נפתח בלשון יחיד "וַיִּרְגְּמוּ אֹתוֹ", דבר שרומז שרק עכן נהרג, אך לאחר מכן הפסוק עובר ללשון רבים "וַיִּשְׂרְפוּ אֹתָם... וַיִּסְקְלוּ אֹתָם", דבר שרומז שאחרים נהרגו בנוסף. אם בני עכן נהרגו ביחד עם אביהם, מדוע הגיע להם עונש כזה? האם הם נענשו במסגרת העונש הקולקטיבי של כל ישראל, או שמא יש כאן ביטוי למושג "פֹּקֵד עֲוֺן אָבֹת עַל בָּנִים"?3