Commentators:R. Yitzchak Alfasi (Rif)/0/he
Jump to navigation
Jump to search
נוסח הפנים הוכן על פי כתבי יד מזרחיים עתיקים, הקרובים ביותר למקור ולמהדורא שעמדה לפני הרמב"ם. נוכחנו לדעת שהנוסח המצוי בדפוס עבר שכבות רבות של עריכה, במגמה ליישר קו עם ראשוני אירופה, תהליך שהגיע לשלמותו בדפוס. הנוסח שבכתבי יד שבחרנו לשמש 'נוסח הפנים' קרוב לנוסח שבאלפי קטעי הרי"ף שבגניזה הקהירית, ועדי הנוסח של תלמידי הרי"ף שבחוג הדור הראשון הקרוב לו (ר"י מיגאש, עתים, אשכול) והרמב"ם. סימן כתב היד הנבחר הוא: כי"א. בסדר מועד, ומסכתות ברכות, חולין וקטנות נוסח הפנים נקבע על פי כ"י אוקספורד 550. בסדר נשים נוסח הפנים הוא כ"י ניו יורק ביהמ"ל Rab. 695 פרט למקומות החסרות בכתב היד. בסדר נזיקין נוסח הפנים הוא כ"י סוטרו 144, הלקוי וחסר ברוב מסכת ב"ק, שם השלמנו בעזרת כ"י אוקספורד 553, ובשאר המקומות החסרים, בעזרת כ"י הספרייה הבריטית 477. בפרקים בהם הוחלף כי"א מחת חסרון בכתב היד העיקרי, הודענו על כך בתחילת הפרק. במקרים שהנוסח שבכתב היד הנבחר חורג מעדי הנוסח של הגניזה וכתבי תלמידיו של הרי"ף, תיקננו בסימן [סוגריים מרובעים] להוספה ו(סוגריים מעוגלים) להשמטה. השווינו לכתבי יד נוספים, עליהם מפורט בתחילת הפרק או המסכת. הנוסח שבקטעי הגניזה ממויין לפי עותק, מופיע בציונים שבהערות אחרי אות ג' ואחריו מספר כתב היד. לדוגמא: ג<superscript>מח</superscript> הוא קטע השייך לעותק 'מח' מקטעי הגניזה לאותו מסכת. מפתח ממויין של כל מסכת נמצאת במערכת. כתב היד היחיד שמכיל את כל הרי"ף הוא כ"י ניו יורק ביהמ"ל Rab.692, מהעתיקים ביותר מבין כתבי היד האירופאיים. סימנו: כי"נ. המאמרים והמלים הנמצאים רק בנוסח שבדפוס, או בעדי נוסח האירופאיים, מופיעים באפור. קרוב לוודאי שאינם ברי"ף המקורי. אך מכיון שעמדו לפני האחרונים כחלק מהרי"ף, לא ניתן להתעלם מהם. כשהנוסח האירופאי מופיע כבר בכתבי היד, סימנו [צבע אפור בין סוגרים מרובעים]. כשהנוסח האירופאי מופיע רק בדפוסים, סימנו (צבע אפור בין סוגרים עגולים). הפרדנו בין המקורות שהיו לפני הרי"ף (היינו התלמוד, כתבי הגאונים, ופירוש ר"ח), לבין החומר המקורי שהוסיף הרי"ף מדעתו. האחרון מודגש.