Comparison Table – Devarim 6:3

 אור זרוע אלפא ביתא כ'ריב"ש דברים ו':ג' (כ"י מינכן 52) ספר הגן דברים ו':ג'
ופי' ה"ר יוסף דאורליינש זצ"ל בפירושי חומש שלו: שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד – שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד –
דאי אפשר בלא שלש אזכרות מפני קטרוג של או"ה אי אפשר בלא שלש הזכרות, מפני קטרוג של אומות העולם, אי אפשר בלא שלש הזכרות
שאם אמר שמע ישראל ה' אחד היו אומרים כל אומה ואומה על תרפות שלנו הוא אומר שהוא אחד שאם אמר שמע ישראל ה' אחד, היו אומרים כל אומה ואומה על תרפותו, על שלנו הוא אומר שהוא אחד. שאם אמר שמע ישראל ה' ה' אחד היו אומרים כל אומה ואומה על תרפות שלנו הוא אומר שהוא אחד,
כשאומר אלהינו נודע שעל אלהי ישראל הוא מדבר, שהרי עמהם היה מדבר כשהוא אמ' אלהינו, נודע שעל אלהי ישראל הוא מדבר, שהרי עמהם היה מדבר, כשהוא אומר "אלהינו" נודע שעל אלהי ישראל הוא מדבר שהרי עמהם היה מדבר.
ואם אומר ה' אלהינו אחד היו אומרים כך הוא אומר שאלהי ישראל אחד מן האלהות ויאמר כל אחד ואחד וכן שלנו ואם אמר ה' אלהינו אחד, היו אומרים, כן הוא אומר שאלהי ישראל אחד מן האלהות, ויאמר כל אחד ואחד וכן שלנו. ואם אמר "ה' אלהינו אחד" היו מפרשים אלהינו אחד מן האלהות
וכן אם אמר אלהינו ה' אחד היו מפרשים ה' אלהינו אחד מן האלהות וכש"כ אם אמר אלהינו אחד וכן אם אמר אלהינו ה' אחד, היו מפרשים ה' אלהינו ה' אחד מן האלהות. וכל שכן אם אמר אלהינו אחד, וכל שכן אם יאמר אלהינו אחד.
אבל השתא על כרחינו הקדוש ברוך הוא ה' אלהינו אלהי ישראל ה' אחד אדון שלנו אדון שאין באדנות אלא הוא שאם רצה לומר אחד מן האדונים הי' אומר ה' אחד ותו לא. אבל עכשיו ודאי הכי קאמר האדון שלנו אחד באדנות שאין אדון אלא הוא

אבל השתא על כרחם: הכי קאמר: ה' אלהינו אלהי ישראל ה' אחד, אדון שלנו אדון אחד, שאין באדונות אלא הוא, שאם רצה לומר אחד מן האדונים, ודאי הכי קאמר האדון שלנו אחד באדונות

אבל משכפל האדנות ודאי הקב"ה האדון שלנו אחד באדנות.
והבן בדברים ויתישבו על הלב.
ועל אלו התועים שאומרים ג' חלקים הם והם אחד ולכך אומר ג' אזכרות וכולם כאחד הרי תשובתו בצדו ואהבת את ה' אלהיך הרי ב' אזכרות שאינם לא אחד ולא ג'. ועל אילו התועים שאומרים שלש חלקים הם והם אחד, ולכך אמר שלש אזכרות וכללם כאחד, הרי תשובתו בצידו ואהבת את ה' אלהיך, הרי שני הזכרות שאינם לא אחד ולא שלש. והתועים שאומרים מכאן שלשה חלקים הם
תשובתם בצדן "ואהבת את ה' אלהיך".
ואם כדבריהם הי' לו לומר בכל מקום או ג' או אחד אם על מנין החלקים הוא מדבר אלא על כרחין אינו בא דרך המנין אלא הכי קאמר ואהבת את ה' שהוא אלהיך ולא בא לתת מנין לחלקים כמו כן הפסוק הראשון לא בא על מנין החלקים אלא על פירושו שפירש לפי משמעות המקרא ולדבריהם לא צוה לאהוב רק שני החלקים ומסתמא אותו שנחלק מן האחרים ונכנס במקום הטנופת אין אוהבים אותו. ואם כדבריהם, היה לומר בכל מקום או אחד או שלש, או על מניין חלקים הוא מדבר. אלא על כרחך אינו בא דרך המניין, אלא הכי קאמר ואהבת את ה', שהוא אלהיך, ולא בא לתת מניין לחלקים. כמו הפסוק הראשון לא בא על מניין חלקים, אלא על פירש שפירשתי לפי משמעות המקרא. ולדבריהם: לא צוה לאהוב רק שני חלקים, ומסתמא אותו שנחלק מן האחרים ונכנס במקום הטנופת אין אוהבים אותו. ולדבריהם אינו נזכר אלא בחלק אחד או בג'.
עד כאן לשונו.
×