מפירושי ר' יוסף קרא על התורה – במדבר
במדבר ב':ב' | מנגד סביב – פת' מרחוק, מפני כבוד שכינה השוכן באהל מועד. וכן הוא או' אל תקרב הלום {שמות ג':ה'}, וכן והשתחויתם מרחוק {שמות כ"ד:א'}. |
| ||
במדבר ג':א' | אלה תולדות אהרן ומשה ביום דבר י"י אל משה בהר סיני – למנות את ישר' שנתילדו על משפחותם לבית אבותם להפקידם איש איש על עבודתו ועל משאו {במדבר ד':מ"ט}: ישר' לצאת לצבא להלחם, בני גרשון לשאת את המשכן, וכן בני מררי לעבודה האמורה בהן, בני קהת לעבודת הקודש בכתף ישאו {במדבר ז':ט'}. גם ביום דבר י"י אל משה למנותם, נצטווה משה למנות תולדותיו ותולדות אהרן אחיו לחנות לפני המשכן כמו שמפרש בסוף העניין והחונים לפני המשכן קדמה וגו' משה ואהרן ובניו {במדבר ג':ל"ח}. |
| ||
במדבר ג':ו',י' | הקרב את מטה לוי והעמדת אותו לפני אהרן הכהן – פסוק זה מחובר לפסוק שלסוף העניין, ואת אהרן ואת בניו תפקד ושמרו את כהונתם – כלומ' הלוים יעמדו לפני אהרן לשמור שלא יכנס אפי' לוי למחיצתם. |
| ||
במדבר ג':ל"א | ומשמרתם הארון והשלחן והמנורה והמזבחות וכלי הקודש – נאמר בהן שומרי משמרת הקודש {במדבר ג':ל"ב}. |
| ||
במדבר ג':ל"ב | פקודת – פְרובְשְטֵיר. |
| ||
במדבר ג':ל"ח | והחונים לפני המשכן קדמה לפ' א' מו'1 {מזרחה} משה ואהרן2 ובניו שומרי משמר' המקד' – לצורך משמרה זו הוצרך הכת' למנות תולדות אהרן ומשה ביום דבר י"י אל משה בהר סיני {במדבר ג':א'}. |
| ||
במדבר ד':י' | ונתנו על המוט – טועה היה בזה ר' יוסף קרא מדלא כת' כדכת' במוט בשנים. והיה רוצה לומר שכל המוט היה תחת הכלים מדכת' על. |
| ||
במדבר ד':כ"ז | ופקדתם עליהם במשמרת – לשון חשבון ולא לשון פקידות, ויגיד עליו ריעו דכת' למטה ובשמות תפקדו את כלי משמרת משאם {במדבר ד':ל"ב}. |
| ||
במדבר ד':מ"ז | לעבוד עבודת עבודה ועבודת משא – שלאחר שיבואו אהרן ובניו בנסע המחנה והורידו את פרוכת המסך. אבל עבודת משא לא תמצא בהם. |
| ||
במדבר ה':ו' | ואשמה הנפש ההיא – פת' יתוודה על אשמתו, כמו עד אשר יאשמו ובקשו פניי {הושע ה':ט"ו}, שעל כרחך יתוודה על אשמתו, אֵישְרֵינְט קולְפַבְלא בל', כמו שמפרש בסמוך והתודו את חטאתם {במדבר ה':ז'}. |
| ||
במדבר ה':ט' | וכל תרומה לכל קדשי בני ישר' – לפי שגזל הגר נתנו הכת' לכהן שבאותו משמר, הוצרך הכת' לומר וכל תרומה לכל קדשי בני ישר' אשר יק' לכהן לו יהיה – הרי היא שלו ליתנו לכל כהן שירצה, כגון לבן בתו כהן. |
| ||
במדבר ז':י"ב-י"ג | ויהי המקריב – בקרבן שנ' בו ויהי המקריב ביום הראשון פלוני, נופל לומר בו וקרבנו – כלומ' ויהי המקריב ביום הראשון פלוני, וזה היה קרבנו. אבל בקורבן השאר, שאין כת' בו ויהי המקריב אין נופל לומר אחריו וקורבנו, שאין כת' בו אלא הקריב פלוני קרבנו קערת כסף שכת' אחריו מוסב על הקריב, והוא כמ' שאומ' הקריב קרבנו. ובכולם לא יתכן לומ' בו ויהי המקריב אלא בנשיא ראשון, אבל בנשיא המקריב אחריו, שכבר הורגל בדבר, נופל לומר בו ביום השיני הקריב, וכן בכולם. יוסף ב"ר שמעון. |
| ||
במדבר ט':א' | ומ"מ מה שלא עשו פסחים במדבר, ר' יוסף קרא מפרש: מפני כדכתיב כי מולין היו כל היוצאים וכל העם הילודים במדבר {בדרך צאתם ממצרים לא מלו, פי' הנולדים במדבר} בשנה הראשונה שהיו עוסקים במלאכת המשכן נימולו לפי שהיו במקום אחד עד השנה השינית בחדש השיני בכ' לחדש עלה הענן ונסעו, מנסיעתם עד כניסתם לארץ לא מלו מפני חולשת הדרך ולא יכלו לעשות פסחים כמו שמפורש ביבמות שמילת זכריו ועבדיו מעכבתו מלאכול בפסחים דכתיב המול לכם כל זכר ואז יקרב לעשותו. וא"ת מפני מה לא עשו פסח? אי משום מילת זכרים שהיו מעכבים וחשובה להם גנות לפי שהם גרמו להם דבר זה והוא כמו דלא אפשר שהרי לא נשבה רוח צפונית כדאמ' בהערל לא הייתה מעכבתו כדאמ' התם המול לו אמר רחמנא ואז יקרב לעשותו וא"ר לא עשו פסח אחר. |
| ||
במדבר י':ל"א | והר"ר יוסף קרא פי': {והיית לנו לעינים} – והיית מאיר עינינו בעיצה טובה ונכונה שנתת לנו, דכתיב עתה שמע בקולי אעצך. |
| ||
במדבר י"א:ד' |
|
| ||
במדבר י"א:ה' | ורבי' יוסף קרא פי': {זכרנו את הדגה אשר נאכל במצרים חנם} – בעבור שנילוס משקה את הארץ והיה יוצא לחוץ חוץ משפתו וכשהיה חוזר היו הדגים הנשארים בחריצים ובמחרושות ועל זה נאמר בחינם. |
| ||
במדבר י"ב:ז' | בכל ביתי נאמן הוא – אין ביריה חלוקה לומר לא שלחך שלחך י"י להנבא, שהרי הכל רואים כצאת משה האהלה יקומו כל העם ונצבו וגו' {שמות ל"ג:ט'-י'}, וכן הנה אנכי ב' א' ב' ה' בע' יש'1 העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם {שמות י"ט:ט'}. |
| ||
במדבר י"ב:ז'-ח' | פה אל פה אדבר בו במראה – כעניין שנ' במראות אלהים הביאני אל ארץ ישר' {יחזקאל מ':ב'}, וכן [ו]תבא [אותי] ירוש[לימה במר]אות אלהים {יחזקאל ח':ג'}. ותמונת י"י יביט – חבה יתרה חיבבתיו שהראיתי לו את אחרי. [בכל ביתי נאמן הוא –] נאמנין בכל ביתי שאם יהיה לכם נביא בחלום אדבר בו – ומי יודע אם יאמנו דבריו. |
| ||
במדבר י"ג:ב' | כל נשיא בהם – כל שנים עשר איש שאני [מצוה] לשלוח [מי"ב] שבטים יהיו אותם המתנשאים והמתנדבים בישר' לאמר אני אלך לרגל [... ... ... ... ... ... ... ...] וגיבור ללכת בארץ נכריה, הילכך לא הזכיר הכת' בשמותם כאשר עשה במלאכת המשכן ובצל[אל] ואהליאב ובשנים עשר נשיאים, אלא משה הכריז לאמר מי הוא אשר לבו לרגל את ישר', [ומתוך האנשים] שנתנדבו ללכת בחר בהם שנים עשר איש אחד לשבט מן החשובים שבהם. |
| ||
במדבר י"ד:י"ז-י"ח | נחום האלקושי {נחום א':ג'} מוכיח לפ' שפ' עתה יגדל נא כח י"י – [?יש] כח בידו לכלותם בשעה קלה, אבל כאשר ינ?. ארך אפים – הארך אפך עמהם [ואל תכלם. ארך אפים –] ואם תאמר לכך מאריך אפו שאין כח ביד אלהים, לכך נאמר יגדל נא כח – כל שעה ש[הו]א [רוצה כח בידו] ליפרע מן הרשעים אבל מאריך אפו עד שיש[וב]ו. |
| ||
במדבר י"ד:כ"א | חי אני – לשון שבועה. חי אני וימלא כבודי את הארץ, כי כל האנשים הרואים וגו', וכבודי ימלא את כל הארץ – שלא יתחלל שמי במגפה זו לאמר מבלתי יכולת י"י להביאם, שלא אמיתם פיתאום כאיש אחד, אלא באיחור ארבעים שנה מעט מעט. כך לימדני1 ר' יוסף. |
| ||
במדבר י"ד:כ"ב-כ"ג | כי כל ה[אנשי]ם הרואים וגו', וינסו אתי זה עשר פעמי' ולא שמעו בקולי – אילו עבירות שעברו מיום צאתם ממצרים ע[ד ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...] אם יראו את הארץ וגו' וכל מנאצי לא יראוה – [... ... ... ...] מדבר בעצת המרגלים ולא שמעו אל משה וכלב. |
| ||
במדבר ט"ז:א' |
|
| ||
במדבר ט"ז:ל"ה | ואש יצאה מאת ה' ותאכל וגו'. הקשה הרב יוסף קרא: מה ראה הכתו' בחמשים ומאתים איש מקריבים הקטרת שנדונו באש? ומה ראה בדתן ואבירם שנדונו במיתה חמורה שירדו חיים שאולה? י"ל שמשל הוא לשני בני אדם ואחד אומ' אעשה בכל אשר יגזור עלי השופט והאחר אומ' לא אשמע, את מי ילקה יותר? הוי אומר זה שאומ' לא אשמע אליו. כך אמרו מאתים וחמשים נעשה כאשר צוה משה שנ' ויקחו איש מחתתו וגו', ודתן ואבירם אמרו לא נעשה שנ' העיני האנשים ההם תנקר לא נעלה. כפר"מ מקוצי. |
| ||
במדבר י"ז:ה' | אשר לא יקרב איש זר אשר לא מזרע אהרן הוא – שיבא ויערער על הכהונה. כאשר דיבר י"י ביד משה לו – ועל אהרן ועל זרעו שלא יכנס עוד אחר בגדולה זו תחתיו. והיכן דבר והזר הקרב יומת. ולא יהיה כקרח – שעירער על הכהונה. כאשר דיבר י"י ביד משה לו – כמו עליו שנכרתה לו לאהרן ולזרעו אחריו ברית כהנת עולם, שלא יהא בירייה חלוקה עליו שיבא ליטול הכהונה1 עליו, כדי שלא ילקה כשם שלקה קרח ועדתו. כך פירשתי אני המעתיק, יוסף ב"ר שמעון, והודה ר' שלמה המפרש לדבריי. ואאלפך מקור הכתובים כי רוב קינצי המילין באים לחתום על תחילת הדיבור וליתן טעם בתחילת הדיבור אע"פ שרחוקים מן הדיבור שנים ושלשה מקראות, אף כאן כאשר דיבר י"י2 ביד משה לו מוסב על למען אשר לא יקרב איש זר אשר לא מזרע אהרן הוא להקטיר קטורת לפני י"י3 ולא יהיה כקרח וכעדתו, שעירער על הכהונה שניתנה לו לאהרן על פי הדיבר,4 הה"ד כאשר דבר י"י ביד משה לו. |
| ||
במדבר י"ח:ל"ב | {ו}לא תשאו עליו חטא בהרימכם את חלבו – משתפרישו ממנו מן הטבול בו1, מכאן ואילך לא תהיו נושאין חטא עליו, שלא תאכלהו פירות טבלים. ואת קודשי בני ישר' לא תחללו ולא תמותו – ואני מזהירכם על כך בעוד שהם טבלים וקרויין קודשי בני ישר'. לא תחללו – ציוי הוא זה(נא')2 דוימליין. אלא הפרישו מהם הראוי להפריש. ולא תמותו – אל תביאו עצמיכם לעון מיתה. יוסף ב'ר' שמעון |
| ||
במדבר כ"א:י"ד-י"ז | את והב בסופה – את יהב שעשה להם בים סוף [... ...] את כל הניסים אשר במרחב? עד נחלי ארנון כלומ' מתחילה ניסי המדבר עד סופה אז התחיל לו לכתוב שמא ים סוף מחובר לנחל ארנון עד בארה של מרים, וזהו אשד הנחלים, אשר נטה – כנחלים נטיו. עד [לשבת] ער – וער גבול מואב. [ומ]שם – נסעו ישר' ובאו בארה היא הבאר. לאחר שסיבבו את הר שעיר [חזרו] והגיעו עד שמ[צ]או דרכם ראשוני[ם] [?] ופגעו במעיין הנובע מן הבאר [ואז הכירו] שזו היא [דרכם ... ... ... ... ... ...] את הר שעיר ואז שמ[חו] ואז ישיר ישר' את השירה הזאת כשהכירו שזו היא הבאר. ומתחילה לא אמרו עליה שירה מפני שנקנסה עליה מיתה למשה ולאהרן. |
| ||
במדבר כ"א:ל' | ונירם – מן ירה בים {שמות ט"ו:ד'}, ונשליכם מארצם. |
| ||
במדבר כ"ב:ט'-י"ב | מי האנשים האלה עמך – כך הילוך המליצה כשיבוא לתפוס את האדם מתוך דבריו, הוא שואלו מה זה, כדי שישיבנו, ומתוך תשובתו נכנס בדבר ואומ' מה בדעתו על אותו דבר. שכך [אתה] מוצא ביתרו ששואל למשה מדוע אתה יושב לבדיך וכל העם מתעכב עליך מבוקר ועד ערב (שמ' יח יד) שדבר זה, שאתה יושב לבדיך לדון יחידי גורם שכל העם נצב עליך מבוקר ועד ערב1 שאין אחד מהם נפטר לביתו, לפי שאין נעשה דינו. וכל זה הוא שואלו לפתוח לו פתח תשובה להשיבו כי יבא אלי העם וגומ', כי יהיה להם דבר (שמ' יח, טו-טז), ויתפסהו מתוך דבריו ויאמר נבל תבול גם אתה2 – שלא תוכל עשוהו לבדיך, גם העם הזה – שמתוך שאתה דן את כולם אין משפט כולם נעשה, אלא המתבקש תחלה הוא שופט, וכולם מצפין ועומדין מבוקר ועד ערב. אלא שמע בקולי איעצך היה אתה לעם מול האלקים (שם, יט) – היה אתה למד מן הקב"ה את הדינין לעם לצורך העם לדון את העם. והבאת אתה את הדברים אל האלקי' – היה נשאל ממנו מה משפט בדבר הזה ואחר כך והזהרת אתהם (שם, כ) – היה מוסר להם הדינין שקבלת מפי הגבורה, שיהיו יודעין לשפוט משפט אמת. משתמסור להם הדינין, תחזה בהם (שם, כא) – מי הגון לדבר, ושמת עליהם שרי אלפים ושפטו את העם בכל עת (שם, כא-כב) שיהא להם דין, ולא יהו מצפין ועומדין מבוקר עד ערב. וגם כל העם – הנצב עליך עכשיו משחרית לערבית, על מקומו – שתקנתה לו אל שרי אלפין יבא בשלום בכל שעה שירצה, ולא יצטער להמתין עליך. כיוצא בו אתה אומ' בקין אי הבל אחיך (בר' ד, ט), כדי ליכנס עמו בדברים ולתופסו מתוך מעשיו. ודכוותיה ויקרא י"י אלהים אל האדם ויאמר לו איכה (בר' ג,ט). וכי תעלה על דעתך מי שנ' בו אם יסתר איש במסתרים [ואני לא אראנו] (יר' כג,כד), שהיה יכול להחבאות מפניו. אלא לתופסו מתוך דבריו נכנס עמו לדבר. כיוצא בו במשה, ויאמר י"י אליו מה זה בידך ויאמר מטה, ויאמר השליכהו ארצה (שמ' ד,ב-ג). כיוצא בו, כאשר יאמרו אליך בני עמך לאמר הלא תגיד לנו מה אלה לך, דבר אליהם כה אמר [ה' אלהים] הנה אני לוקח וגומ' (יח' לז,יח-יט). כיוצא בו בחגי שאל נא את הכהנים וגו' (חגי ב,יא), שכל הפרשה כולה כששאלם אם יגע טמא נפש בכל אלה היטמא (שם, יג), ויאמרו יטמא, וישיבם [כן]3 העם [הזה] וגו' (שם, יד). וכן בחזקי' הוא אומ': מי4 האנשים האלה ומאין יבואו אליך ומה ראו בביתיך (מ"ב כ,יד-טו), כדי שיאמר כל אשר בבית[י](ך) ראו וגו' (שם, טו), ויתפסנו בדבר זה. אף כאן כדי שיאמר: בלק בן צפור שלח אחרי לקלל, וישיבנו: לא תלך ולא תקלל.
|
| ||
במדבר כ"ב:מ"א – כ"ג:ט' | אתה מוצא בתחילת העניין: ויעלהו במות בעל לראות משם קצה העם – כיון שראם אמ' לשוא הסיעני זה. מן ארם – מקומי, מהררי קדם – לארר יעקב ולזעום ישר'. מה אקב לא קבה אל וגו' כי מראש צורים אראנו – ממקום גבוה שאני עכשיו אני רואה אותו, ומגבעות – שהעלני בלק לראותו משם אני מסתכל בו. הן עם לבדד ישכון – בטח הוא שוכן אין קללתי מועלת להם. אין בדד אלא לשון בטח כדמתמר1 וישכון ישראל בטח בדד (דב' לג, כח).
|
| ||
במדבר כ"ג:כ"א | ואני המעתיק1 יוסף ב"ר שמעון אומ' אני: לא הביט – הק',2 און ביעקב ולא ראה עמל בישר' – און ועמל לשון עבירה, כמה שנ' למה תראה און ועמל תביט (חב' א,ג). שני דברים הללו אינן נוהגין בבית יעקב: לא הביט ולא3 ראה בהן הק' און או עמל, כי אינן בהם. ולשון בני אדם הוא כשאדם נקי מן4 הבריות אומר' עליו: אין ברייה יכולה לראות בפלוני שום דופי, לפיכך י"י אלהיו עמו. |
| ||
במדבר כ"ג:כ"ג | כי לא נחש ביעקב – אינם צריכים לנחש וקוסם. מה פעל אל – שיהא צריך להיות נשאל למנחשים וקוסמים כשאר האומות לפי שי"י אלהיו עמו ותרועת מלך בו. כעת – בבא העת שצריכים לו, [יאמר ליעקב ולישראל] מה פעל אל – מה עתיד להיות בדבר זה, כי הוא בכבודו משרה שכינתו בינותם ומגיד להם מה שצריך להם.
|
| ||
במדבר כ"ד:י"ד | ואני הכותב1 יוסף ב"ר שמעון אומ' אני: אינו מקרא2 קצר כי לשון איעצך לשון גילוי אוזן הוא. שכל דבר שנאמר בלשון לחש3 נופל בו לשון עיצה, ודיבר הכ' בהווה, לשון בני אדם כשאדם רוצה למסור סוד מכוסה לחבירו דבר שאינו רוצה שידעו בו רבים, הוא אומ' לו לכה איעצך אע"פ4 שאינו עיצה. |
| ||
במדבר כ"ה:י"ג | לזרעו אחריו ברית כהונת עולם – לפי שעל ידי נקבות פוסקת כהונה מן הכהנים שאם [אין] לו1 אלא בנות ומשיאו לישר' נמצא כהונה פוסקת מזרעו. ר' יוסף. |
| ||
במדבר כ"ז:י"ט-כ"ג | ואומר אני הכותב, יוסף ברבי שמעון: א"כ היה לו למקרא לומר למען יראו כל עדת בני ישראל, אבל לפי משמעו של מקר' ולפי פשוטו: ונתת מהודך עליו – שתשבח אותו לפני העם, ששורה עליו רוח הקודש כמוך, למען ישמעו כל עדת בני1 ישר' – שאתה משבחו, ויהיו נשמעין לו. וגם וציויתה אותו לעיניהם – שפיר' רבינ' אחרי המדרש, שיצוה אותו על ישר', אומר אני הכותב2 שציוהו לעבור לפני העם ולהנחילם את הארץ, וציוהו חזק ואמץ (דב' לא,ז), וכן הוא מפורש במקום אחר צואת יהושע:3 חזקהו ואמצהו כי הוא יעבור וגו' (דב' ג,כח). |
|