מפירושי ר' יוסף קרא על התורה – ויקרא
ויקרא י':א' | אשר לא צוה אתם – ?נקש דֵֵיבר נֵֵיל ננִייט. |
|
ויקרא י"א:מ"ג-מ"ד | ואני המעתיק, יוסף ב"ר שמע', אומ': לא1 תטמאו בהם – לפי שכל כך חמורה טומאתן, שאם אתם אוכלים אותם, ונטמאתם2 בם. שלא תאמר טומאת עצמן יש בהם, אבל טהרו מלטמא אחר'. לכך הוצרך לומ' ונטמאתם2 בם, כי יש דברים הרבה שהן זכין מלטמא אחרים אבל טומאת עצמן יש בהן, ואילו טמאין ומטמאין אחרים. שמוהתקדשתם והייתם קדושים כי קדוש אני י"י – שפיר' ומשמעו אם אתם דביקים במצותיי תהיו קדושים, למה, כי קדוש אני י"י – וקדושתי רבה כל כך, שאני מקדש הדבקים בי, את למד כמו כן ולא תטמ' בהם1 – שכל כך טומאה יש בהן, שאם תטמאו בהם, ונטמאתם בם. |
|
ויקרא ט"ו:י"א | וכל אשר יגע בו הזב – אע"פ שפסק מזובו דכל זמן שלא שטף הזב ידיו במים טמא הנוגע בו, ורחיצת כל הגוף קרי שטיפת יד[יו] וכן [א]רח[ץ] בנקיון כפי {תהלים כ"ו:ו'}. ושמא כך מנהג העולם כשרוצ[ה] לומר טבלתי אומר רחצתי ידיי, לשון נקי הוא. |
|
ויקרא ט"ז:א' | אחרי מות – והפסוקי' נכתבי' כסדר המצוה כאשר נאמרו טומא' מקדש וקדשיו בתחילה, הנוגע בכל טמא ואכל קדש יביא קרבן, וא"כ הזהיר על הנכנס למקדש בטומאה כו'. ה"ר יוסף קרא. |
|
ויקרא ט"ז:ו',י"א | [וכ]פר בעד[ו] [ו]בעד ביתו – בכפרת דברים ה[כ]ת' מדבר. |
|
ויקרא ט"ז:ט"ז | ואני הכותב1 יוסף ב"ר שמעון אומר אני: וכן יעשה לאוהל מועד – כשם שכיפר לפניי ולפנים, כן יכפר באהל מועד בהיכל, שיזה מן הדם על הפרכת כשם שהיזה בפנים, ויתכפר להם על אהל מועד. השוכן אתם בתוך טמאותם – שגרמו לאהל מועד ששרוי אתם בתוך טומאותם, שנכנסו לו טמאים והיה להם לפרוש, שלא יהא אהל מועד שרוי אתם בתוך טמאתם. |
|
ויקרא י"ז:ד' (?) | {דם יחשב לאיש ההוא דם שפך} – ואם חישב ההוא או הכהן המקריב את עולת איש, או הבעלים, בשעת זריקת דמים, שהיא שפיכת הדם, לאוכלו חוץ לזמנו הרי הוא בהיכרת. כך שמע' בשם רבי אליע' הגדול.
|
|
ויקרא י"ח:כ"ו-כ"ח | וי"מ: ולא תקיא – כמו פן תקיא ומוסב על המקרא שלפני פניו ושמרתם את חקותי וגו' פן תקיא. כך מפור' בפשטי ה'ר' יוסף קרא. |
|
ויקרא י"ט:י"ז | לא תשנא את אחיך בלבבך – שאם תראה עבר עבירה, אל תאמר מייתו ויוסיף על חטאתו פשע, אלא הוכח תכיח – אם תראה בו דבר מגונה, ואז לא תשא עליו חטא. וכן ביחזקאל הוא אומ' ולא הזהרתו להשיב רשע מדרכו הרעה לחיותו הוא רשע בעונו ימות ודמו מידך אבקש, שהיה לך להוכיחו והשומע ישמע והחדל יחדל. ר' יוסף. |
|
ויקרא י"ט:כ"ו | ופר"ש שלא יאכל מבשר קדשי' קוד' זריקת דמים, ודעת? מנ"ל לדרוש כן. ותי' ר' יוסף קרא: {לא תאכלו על הדם} – כמו לא תשחט על חמץ דם פסחי שפתרתי לא תשחט את הפסח ועדיין חמץ קיים, אף כן כאן לא תאכל הבשר ועדיין הדם קיים. |
|
ויקרא כ':י"ח | [... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ה]ערה – יגלה, כי הא דתנינן בנדרים1 הנודר בפתי הראש מותר בקרחין. ובתרגום ירו[שלמי ... ... ... ... ... ... ... ... ...]?ה ית פתוותהא. |
|
ויקרא כ"ג:ל"ט-מ' | אך בחמשה עשר יום – זה מיעט, מיעט פסח ועצרת שאינן חייבין לעמוד בירושלם אלא יום אחד מפני הטירוד, בפסח טרוד בקצירת שעורים ובעצרת חטים. אבל בחג הכל נאסף בתוך הבית ונפנה מכל עסקיו, שנ' ושמחתם לפני י"י אלהיכם שבעת ימים. ר' יוסף. |
|
ויקרא כ"ג:מ"ב | כל האזרח בישר' וגו' – אפי' אזרחיים שיש להם בתים, ישבו בסוכות – ויצאו מביתם, כל שכן גרים שאין להם בית וחלק בארץ. ר' יוסף. |
|
ויקרא כ"ד:י"ז | ואיש כי יכה כל נפש – מתוך שפירש [ל]מעלה [די]ן1 [יו]צ[א] לריב פירש דין מכה את חבירו שהוא על ידי ריב. |
|
ויקרא כ"ה:ל"ט-מ"ב | לא תעבד בו עבודת עבד – להחזי[ק בו] לעולם ומק[רא] של אחריו מוכיח שאמ' כשכיר כתושב יהיה עמך עד שנת היובל יעבד עמך – כלומ' עד שנת היובל, לא לעולם. ובסוף מוכיח לא ימכרו ממכרת עבד. |
|
ויקרא כ"ו:מ"ג | ואני יוסף ב"ר שמעון אומ': יען – במשפטי מאסו, וביען – בחוקותי געלה נפשם – וכן דרך כל הקרייה1 כל מקום שאתה מוצא שסותם2 שני דברים זה אצל זה, אתה מוצא בצדם פירוש של שניהם, על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון, כמו חרב לי"י מלאה דם הודשנה מחלב (יש' לד,ו), ולא פירש מאיזה דם נתמלאת ומאיזה חלב הודשנה, הילך פירוש בצדו מדם כרים ועתודים מלאה, ומחלב כליות אילים הודשנה. |
|