Difference between revisions of "Commentators:Ramban's Text/Text"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(One intermediate revision by the same user not shown)
Line 234: Line 234:
 
<ins> </ins>  
 
<ins> </ins>  
  
<tr id="SHE32-11" class="collapsed">
 
<td class="source">שמות ל"ב:י"א</td>
 
<td class="text">אבל במשנה תורה ספר הענין בסדר אחר, כי אחרי דבר ה' שאמר הרף ממני ואשמידם, אמר ואפן וארד (דברים ט טו). והטעם, לפי שהיה משה מסדר להם שם כל חטאיהם והטורח שטרח עליהם, והנה ספר מה שעשו בחורב בעגל (בפסוקים יב – טז), ושהוצרך הוא לשבר הלוחות (פסוק יז), ולהתפלל עליהם ארבעים יום וארבעים לילה (פסוקים יח יט), וגם על אהרן (פסוק כ), ושטרח לשרוף את העגל (פסוק כא), וספר מה שעשו בתבערה ובמסה ובקברות התאוה (פסוק כב), ובשלח ה' אותם מקדש ברנע (פסוק כג). ואחרי שהשלים ממרים הייתם עם ה' מיום דעתי אתכם (פסוק כד), חזר (בפסוקים כה – כט) אל ענין תפלותיו אשר הזכיר, וסדר את שתי התפלות ואמר ואתנפל לפני ה' את ארבעים היום ואת ארבעים הלילה אשר התנפלתי כי אמר ה' להשמיד אתכם, <ins>ואתפלל אל ה' ואומר ה' א-להים אל תשחת עמך ונחלתך וכו כאומר הוצרכתי להתנפל לפני ה' בעבורכם ארבעים יום כי מתחלה אמר ה' להשמיד אתכם</ins> ואתפלל אל ה' ואומר ה' אלהים אל תשחת עמך וגו', כאומר הוצרכתי להתנפל לפני ה' בעבורכם ארבעים יום כי מתחלה אמר ה' להשמיד אתכם, עד שהתפללתי אליו אל תשחת עמך. ולא הוצרך להזכיר התפלה השנית, כי כבר אמר שארבעים יום התנפל עליהם, כי גם בכאן לא הזכירה, כי מי יוכל לכתוב כמה תחנונים ובקשות אשר התנפל עליהם ארבעים יום.</td>
 
<td class="apparatus"><ul>
 
<li><strong>הטקסט הנוסף מופיע ב: </strong>פולדה 2
 
<li><strong>הערות: </strong>השמטה ע"י הדומות
 
</ul></td>
 
</tr>
 
 
 
<tr id="SHEend" class="collapsed">
 
<tr id="SHEend" class="collapsed">
 
<td class="source">חרוז סיום</td>
 
<td class="source">חרוז סיום</td>
Line 499: Line 490:
 
<tr id="DEV7-24" class="collapsed">
 
<tr id="DEV7-24" class="collapsed">
 
<td class="source">דברים ז':כ"ד</td>
 
<td class="source">דברים ז':כ"ד</td>
<td class="text">ואמר "ונתן מלכיהם בידך והאבדת את שמם" – עד שלא יהיה להם שם על פני חוץ, וכל הנצב בפניהם ישמידו. וזה כענין שבא ביהושע (יא כ) כי מאת השם היתה לחזק את לבם לקראת המלחמה את ישראל למען החרימם, ולא נשאר להם מלך בארץ, כי כל מלכיהם נפלו.  וכתב רש"י פן תרבה עליך חית השדה, והלא אם עושים רצונו אינם מתיראים מן החיה, שנאמר (איוב ה כג) וחית השדה השלמה לך, אלא גלוי היה לפניו שעתידין לחטוא. ודברי רבותינו הם (ספרי). ואף על פי שהפרשה הזאת להבטחה נאמרה, כבר הזכרתי (לעיל ד כה) כי משה רבינו במשנה התורה יבטיח ויזהיר וירמוז <ins>והנה בכאן יבטיח בו בעשותם המשפטים יתגברו על שונאיהם וירמוז</ins> כי לא תגיע זכותם להכריתם כלם כאחד ושישבית חיה רעה מן הארץ כמובטח להם בפרשת אם בחקתי (ויקרא כו ו), אבל יהיה כאשר אמר, שיאבידו את רובם ומלכיהם בתחלה ואחרי כן יאבדו הנשארים.</td>
+
<td class="text">ואמר "ונתן מלכיהם בידך והאבדת את שמם" – עד שלא יהיה להם שם על פני חוץ, וכל הנצב בפניהם ישמידו. וזה כענין שבא ביהושע (יא כ) כי מאת השם היתה לחזק את לבם לקראת המלחמה את ישראל למען החרימם, ולא נשאר להם מלך בארץ, כי כל מלכיהם נפלו.  וכתב רש"י פן תרבה עליך חית השדה, והלא אם עושים רצונו אינם מתיראים מן החיה, שנאמר (איוב ה כג) וחית השדה השלמה לך, אלא גלוי היה לפניו שעתידין לחטוא. ודברי רבותינו הם (ספרי). ואף על פי שהפרשה הזאת להבטחה נאמרה, כבר הזכרתי (לעיל ד כה) כי משה רבינו במשנה התורה יבטיח ויזהיר וירמוז <ins>זכותם להכריתם והנה בכאן יבטיח בו בעשותם המשפטים יתגברו על שונאיהם וירמוז</ins> כי לא תגיע זכותם להכריתם כלם כאחד ושישבית חיה רעה מן הארץ כמובטח להם בפרשת אם בחקתי (ויקרא כו ו), אבל יהיה כאשר אמר, שיאבידו את רובם ומלכיהם בתחלה ואחרי כן יאבדו הנשארים.</td>
 
<td class="apparatus"><ul>
 
<td class="apparatus"><ul>
 
<li><strong>הטקסט הנוסף מופיע ב: </strong>פולדה 2
 
<li><strong>הטקסט הנוסף מופיע ב: </strong>פולדה 2

Latest revision as of 01:25, 19 November 2020

Corrections to Some of the Standard Printed Editions

Red = Standard Printed Editions.    Green = Corrected or Missing Text.
Note: This page is a work in progress. To add, correct, help, or comment, please contact resources@alhatorah.org.


Text Missing from the Chavel Edition (and Various Other Editions)



Restoration of Censored Words

Green = Uncensored Text.    Red = Censored Text.
Note: This is a very partial list. To add, correct, help, or comment, please contact resources@alhatorah.org.