שחזור החלקים החסרים מפירוש רשב"ם על התורה – בראשית א'-י"ז
פרק א
בראשית א':ל"א (1) | ויהי ערב ויהי בקר יום הששי – אז נגמר יום הששי והתחילה מנוחה בשבת בערב שפסקה המלאכה, כדכתו' זכור את יום השבת לקדשו, כי ששת ימים עשה י"י וכו'. לכך נכתב בששי מה שלא כתוב בחמשה ימים. |
|
[בראשית א':ל"א (2)] | יום הששי – יום המבואר והידוע בין הימים האחרים שבו לבדו כלתה כל מעשה בראשית מה שלא היה כן בשאר הימים. וכן כתיב כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ את הים וגו'. |
|
פרק ב
[בראשית ב':ב'] | השביעי – המבורר למנוחה מה שאין כן באחד משאר הימים. |
|
בראשית ב':ג' (1) | ויברך אלקים את יום השביעי – שבו העולם היה מלא כל טוב וברכה ושובע, דוגמא אשר ברכך ה' אלקיך תתן לו. הוא שאנו אומרים בתפלה וברכתו מכל הימים... ויקדש אתו – מעשיית מלאכה, כדכתיב כי בו שבת שלא עשה בו מלאכה. וכן הוא אומר: וביום השביעי שבת שבתון מקרא קודש כל מלאכה לא תעשו (ויקרא כ"ג:ג'). |
|
[בראשית ב':ג' (2)] | אשר ברא אלהים לעשות – מוסב למעלה ויקדש אלהים לעשותו [שבת]1 וכך כתו' ושמרו בני ישראל לעשות את השבת. ר"ש. |
|
[בראשית ב':ד' (1)] | אלה תולדות השמים – מאורות וכוכבים. ותולדות הארץ – דשאים ואילנות דגים ועופות ובהמה וחיה ואדם. |
|
[בראשית ב':ד' (2)] | ביום עשות – ביום שנעשו שמים וארץ תחלה, אלו הם התולדות שנעשו אחר כן. |
|
ובראשית ב':ח' | יעלה – העלה, לשון מפעיל, כמו: ויעל עלות במזבח (בראשית ח':כ'), שהוא כמו העלה. |
|
בראשית ב':ח' | גן בעדן – גן במלכות עדן, כמו ובני עדן {ישעיהו ל"ז:י"ב}. |
|
[בראשית ב':י"ז (1)] | ומעץ הדעת הטוב ורע – יופי וכיעור, כמו בניך הטובים {מלכים א' כ':ג'}, כמו ונאכל ונשת ונהיה טובים1 והלשונות משתמעי. ורע – כמו מדוע פניכם רעים. וראיה לדבר, שהרי חכם היה אדם שקרא שמות לכל מיני הב' ועופות וחיה קודם שאכל מעץ הדעת, ובאכלו ממנו נתן לב לקשט עצמו והבין שערום מגונה הוא,2 והמקושט יפה הוא. |
|
[בראשית ב':י"ז (2)] | ומעץ הדעת טוב ורע לא תאכל ממנו – כך לא פי' הקב"ה לאדם הראשון שזה העץ הוא עץ הדעת טוב ורע לא תאכל ממנו דאם כן היה מכניס תאוה לאכול ממנו ולעבור על צוואה בעץ המודיע טוב ורע למי שיאכל ממנו. אלא כך יש לפרש: מאותו עץ שהוא עץ הדעת יאמר לו הקב"ה לא תאכל מזה העץ ולא פירש דזה העץ הוא עץ הדעת. וכן מוכיח לפנינו שכן אמרה האשה אל הנחש ומפרי העץ אשר בתוך הגן אמר אלהים לא תאכל ממנו, ולא מפרי עץ הדעת אמר אלהים לא תאכלו שלא היתה יודעת שאותו עץ שהזהירם הקב"ה היה עץ הדעת עד שאמר לה הנחש. |
|
בראשית ב':י"ז (3) | כי ביום אכלך ממנו מות תמות – היכן מצינו לאו אחד שיש בו ב' עונשין וכי אין לו די בגדול וכבר א"ל ביום אכלך תמות ולמה הענישו בזעת אפך. ותירץ הר' שמואל: שלא הענישו אלא בעונש אחד כי בתחל' אמ' לא תאכל כי ביום אכלך וגו', כי הפרי בו מות לכל אוכליו ואחר שאכל אותו מיתה שנקנסה עליו, לא מן עונש היה כי מי יוכל להמית אם (לא) יאכל מעץ החיים, ולכן גירשו מן הגן. וא"ל הזהרתיך לטובת' ולא שמעת, תענש בזע' אפך והיינו דאמ' להכי נקרא אדם ראש עפרות {משלי ח':כ"ו}, כי על ידו נקנס' מיתה לכל חי. |
|
בראשית ב':כ"ב | ויבן אלהים את הצֵלָע – וזה דְרַיבֵּא, אבל ולצֶלַע המשכן. לפי שזה צֵירֵי וקָמֵץ למטה, ואידך סֶגול ופָתָח וטעמו למעלה. |
|
בראשית ב':כ"ג (1) | זאת הפעם – כלומר עכשיו יצאה אשה מן האיש אבל מכאן ולהבא אינו כן אלא האיש יצא מן האשה. |
|
בראשית ב':כ"ג (2) | לזאת יקרא אשה – לפי שכבר קרא לבהמה – בהמה, ולעוף – עוף, הוצרך לומר: לזאת – כי למין בהמה קראתי בהמה, אבל למין זאת קראתי אשה. |
|
[בראשית ב':כ"ה] | ולא יתבוששו – אעפ"י שהם בקיאים בחכמות, במיני תכשיט, שררה,1 וגסות לא היו בקיאין. |
|
פרק ג
בראשית ג':ז' | חגורות – לכסות בשר ערוה, כמו ודוד חגור אפוד בד, והוא מין מלבוש. רשב"ם. |
| ||
בראשית ג':ח' | וישמעו את1 קול אלהים מתהלך בגן – ממקום שהלכו אדם הראשון ואשתו לרוח היום כלומ' לטייל בגן במקום2 האויר חוץ מעצי הגן. והוצרך עתה לברוח מרוח היום שהלכו, ולהתחבא בתוך עץ הגן,3 כ[ש]שמעו4 קול הב"ה. כי אם לא פי' הכתו' שהיו לרוח היום חוץ מעצי הגן היאך היה אומ' ו[י]תחבא5 בתוך עץ הגן והלא בהגן היו כדכתו' ויניחהו בגן עדן. זהו פשוטו. והמדרש אומ' מתהלך לרוח היום – כשראו המלאכים שלא מת אדם הראשון אמרו אל הקב"ה: מת הולך6, כלומ' אדם שחייב מיתה הולך בגן, והוא השיב להם לרוח היום, הרחבתי לו יומו. |
| ||
[בראשית ג':י'] | כי עירם אנכי – אעפ"י שכבר תפרו עלה תאנה, י"ל שמא לא כיסו אלא בשר ערוה בלבד. |
| ||
בראשית ג':י"ד | ועפר תאכל – ע"כ{=על כרחך}. מאחר שהולך על גחונו, נכנס העפר בפיו על כרחו. רשב"ם. |
| ||
בראשית ג':ט"ז |
|
| ||
[בראשית ג':י"ז] | ארורה האדמה – והיא לא נתקללה אלא ימי חייו של אדם שנאמר כל ימי חייך וצא וחשוב שנותיו ותמצא שמשמת הוא לא נולד איש עד שנולד נח וחזרה ברכה למקומה דכתיב זה ינחמנו ממעשנו ומעצבון ידינו מן האדמה וגו' וכתוב ויחל נח איש האדמה ויטע כרם. |
| ||
[בראשית ג':י"ט] | עד שובך אל האדמה – אבל מששב אל עפרו ומת בטל גזירה כמו שפי'. |
| ||
[בראשית ג':כ'] | חוה – לשון חיות, [כמו] מגזרת היה – הוה. |
| ||
בראשית ג':כ"א | וילבישם – לפי שאמ' למעלה ויעשו להם חגורות, ממתנים ולמטה, אבל לבסוף עשה להם הקב"ה1 כתנות לכל גופם. עור – לשון גוף, לפי שהעור מכסה כל גוף של אדם, וכן כתו' {איוב ב':ד'} עור בעד עור, כלומ' גוף בעד גוף, אם מתו בניו נשאר גופו ומה לו בכך, וכן יאכל בדי עורו {איוב י"ח:י"ג} אברי גופו, וכן בלויתן התמלא בסוכת עורו2 {איוב מ':ל"א} התוכל לעשות בים סוכה שקורי' נוראט בלע' דזהו מצודת דגים שתוכל להתכסה עורו ונתפס בה, אמ' אפי' צילצול קטן שעושין לתפוס3 דגים, בהכנסת הראש. סוכה, היא המצודה והמכסה4 כל גוף [ה]דג,5 דוגמת וסוכה תהיה לצל, וצלצל היא הקטן שמכניס בה ראשו ונצוד. רבינו6 שמואל. |
|
פרק ד
בראשית ד':ג' | מנחה – ... ויש לפרש כפתר' לך נחה את העם {שמות ל"ב:ל"א} ועל שם שמוליכין אותה לפני השרים נקראת מנחה, לשון הבאה. וברוב מקומות מצוי ל' הבאה אצל מנח' ויבא קין מפרי האדמ' מנחה, והבאתם לאיש מנחה {מלאכי א':י"ג}. וזה מוכיח כי תקריב קרבן מנחה סלת יהיה קרבנו. ועד כאן דבר בקרבנות בהמות שאין אדם נושא בכפו, אלא מוליכי' לפניו לכן נקראו קרבן ולא נקראו מנחה, אבל זה ל' הבא' בידו הוא. מה יביא, סולת יהיה קרבנו ולא פירות, כמו שהולך ומפר' כל שאר וכל דבש וגו'. |
|
בראשית ד':ז' | רבינו1 שמואל. הלא אם תטיב שאת – כלומ' אם תטיב שלא תעשה עונות כי אם מעט, שאת – תוכל לסבול עונותיך ולא יכבידו עונותיך עליך. ואם לא תטיב לפתח חטאת2 רובץ – כלומ' ואם תעשה עונות הרבה, תהיה רובץ תחת החטאת והעון שלא תוכל לשאת ולסבול אותם. |
|
בראשית ד':ח' | והר'ר' שמ' מיישב הפסוק כמשפטו וכפשוטו ואו': דקוד' שאמ' הק' לקין למה חרה לך הי' הבל משתמר נפשו מחרבו של קין, לפי שהיה יודע שלבו של קין עליו מתוך קנאה שנתרצה קרבנו וקרבן קין לא נתרצה. |
|
בראשית ד':ט"ו,כ"ד | אבל רבי'1 שמואל פי' ד: כל ההורג קין – ומזיקו, יוקם ממנו שבעתים – כלומ' שבעתים הרבה יותר ממנו על שהזיק אחיו, דכל שבעתים לאו דוקא אלא לשון2 הרבה שביעיות כמו כי שבע יפול צדיק וקם, ואור החמה יהיה שבעתים, מזוקק שבעתים3. ולמך שבעים ושבעה – אלו שבעיות לא מישתמעי דווקא, אלא שבעיות.4 |
|
בראשית ד':כ' | ישב אהל ומקנה – רועה צאן, לפי פשוטו, כי דרך רועים לנטות אהליהם ממרעה למרעה. |
|
בראשית ד':כ"ג | ויאמר1 למך לנשיו – בכל מקום שתמצא שתי נשים לאדם אחד תמצא מחלוקת ביניהם, ברחל ובנשי אלקנה, ויחר אף יעקב ברחל2, חנה למה תבכי, אף כשהיו ללמך שתי נשים התחילו לעשות מריבה עמו. ויאמר למך לנשיו, מתוך מריבה3 ומחלוקת שביניהם4 דמיה כאילו איש הרגתי לפצעי להיות פצוע עליו5 או ילד הרגתי להיות אני6 לוקה בחבורות בשבילו. ועל קין שהרג אחיו אמרי כן7 דכל זה שיהרגנו יוקם קין מהרוצח שביעיות הרבה טפי ממה שהזיקו, אני ש[לא] הרגתי8 מזיד, לא כל שכן המזיקני יהיה לי נקמה שבעים ושבעה, כלומ' שבעיות יותר מקין, וכיון9 שלא [הרגתי]10 שום אדם למה תריבון עמדי. וכל מחלוקת של למך ונשיו לא היה אלא להודעינו11 שאפי'12 כמה דורות אחר קין היו זכורין ונזהרין13 בדבר, שלא להכותו אותו כל מוצאו שאפי' למך שהיה כמה דורות אחר כן הזהיר נשיו לדבר. זהו עקר14 פשוטו. רבי' שמואל. |
|
בראשית ד':כ"ו | אז הוחל לקרא בשם ה' – לשון התחלה1 שהתחילו להתפלל להקב"ה מתוך צרות שנתחדשו עליהם. כך נראה בעיני עיקר פשוטו, שלא לעשות הפסוק חסר, שכל קריאה בשם השם הכתובה בתורה סתם, לשם שמים הוא. רשב"ם. |
|
פרק ה
[בראשית ה':כ"ד] | ואיננו – לפי שהיה קצר ימים לפי האחרים נראה כמי שלא היה. |
| ||
בראשית ה':כ"ט |
|
| ||
בראשית ה':ל"א | הקשה רבינו1 שמואל: למה נמנו הרשעים הכתובים בפרשה כי מה לנו בשנותם2 ובחייהם של רשעים. ואומ'3 שכך4 דרכן של נביאים זה אחר זה כדי להודיע מניין השנים מבריאת העולם.5 ומתוך מניין השנים הכתובי' כאן6 ומניין שנות7 הדורות הכתובי' עד משה רבנו, ומניין שעבוד מצרים דכתיב: ומושב בני ישראל אשר ישבו בארץ מצרים וגו'8 {שמות י"ב:מ'}, ומניין ארבעים שנה שהיו במדבר, יודעים אנו סכום ומניין השנים9 מבריאת עולם עד משה רבנו ועד שנכנסו ישראל לארץ,10 ומניין מיציאת מצרים עד בניין בית המקדש המפורש בנביאים,11 ומניין ישיבתו12 עד חורבנו. ומחורבן בית ראשון כתב דניאל מניין השנים על זה:13 שבועים שבעה נחתך על עמך {דניאל ט':כ"ד}, פירושו: שבעים מגלות בבל וארבע מאות ועשרים שעמד14 בית שני, הרי כאן שבעים פעמים שבע שנים, וזהו: שבועים שבעה {דניאל ט':כ"ד}. ודוק ותשכח. |
|
פרק ו
[בראשית ו':ב'] | בנות [האדם]1 כי טובות הנה – כלומ' יפות היו ומאירות מן היופי שהיה בהם, כמו וירא אלהים כי טוב, וכן2 בהטיבו את הנרות. |
|
בראשית ו':ג' | ד"א פרשב"ם: לא ידון רוחי – לשאת ולתת בדינם אם אמחה אותם אם לא אמחה, שהרי נבזים הם ובשר ואעפ"כ גוזלים וחומסים. |
|
[בראשית ו':ד'] | הנפילים – כמו נפלאים, כלומ' גדולים בהפלא ובפלא, כמו ונפלינו אני ועמך {שמות ל"ג:ט"ז} שהוא חסר אלף. |
|
בראשית ו':ט' | כי כל אלה תולדות האמור בתורה [ובנביאים] ובכתובים יש מהם שמפרשים בני האדם ויש מהם רבים שמפרשים בני בנים, כאשר פירשתי באלה תולדות נח. למעלה בפרשת בראשית כת' ויהי נח בן חמש מאות שנה ויולד נח את שם ואת חם ואת יפת, ואחרי כן מפרש כי העולם חטאו ונח מצא חן, ואחרי כן מפרש אלה תולדות נח בני בניו היאך. כי שלשה בנים היו לו וציוה הק' להכניסם בתיבה י"ב חודש, ובצאתם ויולדו להם בנים אחרי המבול עד שעולים לשבעים בנים שהיו שבעים אומות, כדכת' מאלה נפרדו וגו'. |
|
[בראשית ו':ט"ז] | צהר תעשה לתיבה – כלומר תכניס ותאסוף שמן להאיר בתיבה. צהר – כמו יצהר, והיוד אינה מן היסוד, ככתו' באיוב {כ"ד:י"א} בין שורות' יצהירו, כמו יפעילו. תעשה – לשון קיבוץ, כמו וישראל עשה חיל {במ' כ"ד:י"ח}. |
|
פרק ז
[בראשית ז':ב' (1)] | מכל הבהמה הטהורה – אעפ"י שלא ניתנה התורה, קורא המותרות טהורות, ובידוע שיש בהם טהרה ובריאות יותר מן האסורות. גם יש לומר שהזכירם מאלו תקח שבעה שבעה ומאלו תקח שנים שנים, אלא שכתב משה בלשון קצר, ואמר הבהמה הטהורה ואשר לא טהורה. |
|
[בראשית ז':ב' (2)] | שבעה שבעה – וק' לרשב"ם: מה צריך שבעה זכרים ושבעה נקבות, הלא תראה מיעקב לא שלח אלא רחלים מאתים ואלים עשרים וכן כלם, ומהעופות טהורים ג"כ והלא למאתים תרנגולים בתרנגול אחד. וי"ל שמזה הבין נח שהקב"ה חפץ שיקריב מהם והקריב מהזכרים והניח הנקבות דכתי' ויעל עולות ועולה הוא זכר שנ' זכר תמים יקריב'. |
|
פרק ח
בראשית ח':ו' | ופי' רשב"ם וכן בסדר עולם: מקץ מ' יום – שפסק התגבורת, דזהו יום עשירי של תמוז אז ויפתח נח שמאחד בסיון פס', נמצא' כלים מ' יום בעשירי בתמוז, ואז עשה כ"א יום של שליחות עורב ויונה ונשלמו באחד באב, ואז נראו ראשי ההרים שהוא עשירי לירידה, ולכך לא יספה אליו. |
|
[בראשית ח':ח'] | וישלח – פטרו לדרכו ולכך הוא דגש וכל שליחות לחזור רפי. |
|
בראשית ח':ט"ו | וידבר אלהים אל נח לאמר – כלומר דבר אלהים אל נח לאמר לו, כפול1 הוא, בכל מקום שנאמר דבור ואמירה משמע לזה שקאי הדבור קאי האמירה, וכן משמע דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם – לישראל, וכן תאמר וידבר י"י אל משה לאמור – לו למשה. והמפרש לאמר – לישראל, טועה הוא, שהרי לנח לא צוה שיאמר דבר לאחרים, אלא לנח אמר צא מן התיבה. וזה מוכיח בפרשת ויהי ביום השמיני, וידבר י"י אל משה ואל אהרן לאמר אליהם – למשה ולאהרן, ומה אמר, אמר להם2 דברו אל בני ישראל זאת החיה וגו'.3 |
|
פרק ט
[בראשית ט':י"ב-י"ז] | וכן דרך מקראות כולל ומפרש וחוזר ואומר הרי לך כלל שאמרתי לך. וכן בנח: ויאמר אלהים אל נח זאת אות הברית אשר הקימותי וגו'. |
|
בראשית ט':י"ח | וחם הוא אבי כנען – לפי שאמר נח ארור כנען הוצרך לפרש בתחלה מי היה בנו שסירס אביו, ואם לא היה מפורש בתחלה וחם הוא אבי כנען יהיה צריך לפרש בתוך דבורו ולהפסיק הדברים ולומר מי הוא כנען אשר קללו נח, ולמה קטן1 קללו. |
|
[בראשית ט':כ"ד] | וייקץ נח – כמו ויוקץ. |
|
פרק י
בראשית י':ב'-ד',ז',ט"ו,ל"ב |
|
| |||
בראשית י':ט' | גבר ציד לפני ה' – בעולם, וכן עיר גדולה לאלקים בכל עולמו של הקדוש ברוך הוא לא היתה עיר גדולה כמוה. |
| |||
[בראשית י':ט"ו] | וכנען ילד את צידון בכורו – י"א היינו כנען ולסוף אומ' ואחר נפוצו משפחות הכנעני, אחד מהן נחלק לשנים, וכן יוסף לשני שבטים. ועל זה אומר יצב גבולות עמים למספר בני ישראל. וי"א: כנען ובניו י"ב הם, שגם כנען נטל חלקו בארץ. |
| |||
[בראשית י':כ'] | איש האדמה – שנשארה לו ולבניו ושחזרה לתת כוחה לו כמו שפרשתי לעיל. |
|
פרק יא
בראשית י"א:ד' | הבה נבנה לנו עיר וכו' – פי' ר' שמואל: לפי הפשט מה חטאו דור הפלגה. אם מפני שאמרו וראשו בשמים, הא כתו' ערים גדולות ובצורות בשמים. אלא לפי שצום הקב"ה פרו ורבו ומלאו את הארץ, והם בחרו להם מקום לשבת שם ואמרו פן נפוץ, לפי' הפיצם משם בגזרתו. |
|
בראשית י"א:י"א | ויחי שם אחרי1 הולידו חמש מאות שנה – ולא הזכיר שניו שחי קודם הלידה כמנין שנות הדורות מאדם ועד נח, לכתוב:2 ויהיו כל ימי3 שם. לפי שכל דורות הראשונים חיו קרוב לאלף שנה, אבל2 שנ{ו}ת הדורות שלאחר המבול נתמעטו כדכתוב זרמתם שינה יהיו (תהלים צ"ה:ה'), כלומר השנים המרובים, כי מעטו השנים עד שבעים דכתוב ואם בגבורות שמונים שנה (תהלים צ"ה:י'). |
|
[בראשית י"א:ל"א] | ויקח תרח את אברם בנו, ללכת ארצה כנען – כי היה מזרעו של שם ולהם נתנה הארץ למורשה כדכתיב ויהי כנען עבד למו. |
|
פרק יב
בראשית י"ב:א' | מיסוד הר'1 שמואל: אל הארץ אשר אראך – לפי שהיה מזרעו של שם שנתנו לו2 הכנענים לעבדים הוליכו הקב"ה לשם להתהלך בה. |
|
[בראשית י"ב:ב' (1)] | ואגדלה שמך – כדכתוב נשיא אלהים אתה בתוכנו. |
|
[בראשית י"ב:ב' (2)] | והיה ברכה – כל מעשיך יתברכו. |
|
[בראשית י"ב:ג' (1)] | ואברכה מברכיך – מי שיברך אותך יהי ברוך, כלומ' אוהביך אני אוהב. |
|
בראשית י"ב:ג' (2) | ונברכו בך1 – לשון על2 ברכי יוסף, לשון3 מבריך4 ומרכיב,5 כלומר בך יתערבו משפחות שרי האדמה6 כי לא תחשוב7 כגר וכנכרי ביניהם.8 ולפיכך9 כתב כאן משפחות האדמה. וכן ביעקב כתיב ונברכו10. והרפ"י11 שהוא בבי"ת משמע לו דהוא כמו ויברך הגמלים,12 אבל אצל והתברכו [בזרעך]13, שהוא דגש בבי"ת,14 משתמע לשון ברכה ממש15, ולא16 כתו' משפחות, אלא17 גויי הארץ, כעקדת יצחק וכיצחק ובאלה תולדות.18 רשב"ם. |
|
בראשית י"ב:ה' | ואת הנפש אשר עשו בחרן – לפי הפשט עבדים ושפחות. |
|
בראשית י"ב:ו' | והכנעני אז בארץ – בסוף ימי משה נכתב חמש, וכבר היו מוחזקי' בקרקע בימי משה ויהושע, לכך נאמ' לזרעך אתן את הארץ הזאת כי באו' הימי' לא היו ישר'. וכן במריבה לפנינו רועי אברהם ולוט כתי' והכנעני [והפרזי אז] יושב בארץ. לפי שכתוב בסוף הפרשה וה' אמר אל אברם אחרי הפרד לוט מעמו וגו' כי לך אתננה שכך כתב משה באותו הזמן לא היו מוחזקים בניו לכך אמר לו הקב"ה כי לך אתננה וכמו שאתה רואה את הארץ נחלקת לי"ב חלקים לכנען ובניו כמו כן אחלקנה לזרעך וזהו והכנעני אז בארץ, כלומר מאז מקדם היה כנעני ובניו בארץ ישראל ולכך היו מתגיירים יחד כי כל ארץ ישראל כבושה היתה לכנען היה המקום מקום למקנה. |
|
בראשית י"ב:י"א-י"ג | הנה נא ידעתי – זה נא כמו שאר נא ל' בקשה. וה"פ: בבקשה ממך, לפי שידעתי כשיראו אותך המצרי' ואמרו אשתו זאת לפי שאת יפה, והרגו אותי, לפיכך אמרי נא וגו'. וכן דרך המקר' לכתו' נא בתחיל' הדבור, ולבסוף נא שני בעיקר הבקשה, כגון: אל נא תהי מריבה הפרד נא, אל נא אחי תרעו הנה נא לי שתי בנות. וה"פ: הנה נא ידעתי מאז כי אשה יפת מראה את. |
|
בראשית י"ב:י"ג | למען ייטב לי בעבורך – לאחר שצריכה את לומר שאין את אשתי כדי להחיות את נפשי פן יהרגוני,1 טוב שתאמרי לשון שארויח בו שייטב לי בעבורך כדכתו' ולאברהם הטיב בעבורה, שכן דרך שנותנין מתנות לקרובי האשה, כדכתו' ומגדנו' נתן לאחיה ולאמה, וכתו' הרבו עלי מוהר ומתן וכו'. |
|
פרק יג
בראשית י"ג:ה' | צאן ובקר ואהלים – אצל רועה מקנה שייך לומ' אהלים, שצריכים הרועים להעתיק אהליהם ממקום שכילה1 המרעה ונוטים שם המקום אחר שיש מרעה. |
|
בראשית י"ג:ו' | ולא נשא אותם הארץ – לא אארץ קאי. הארץ לשון נקבה, אלא1 כתו' לא נשא הארץ אותם, ומקרא קצר, כמו אם יחרוש בבקרים ולא פי' מי החורש. וכן פי' הרב2 |
|
[בראשית י"ג:י'] | כי כולה משקה – כלומ' היה משקה בה כגן, כארץ מצרים, שיש שם משקה. כגן – דכתו' ונהר יצא מעדן להשקות את הגן. כארץ מצרים – שיש שם נילוס שמשקה אותה. זהו עקר פשוטו. |
|
בראשית י"ג:י"ב-י"ג | ויאהל עד סדום. ואנשי סדום רעים וחטאים לי"י מאד – שני דברים הללו ישיבת לוט בסדום וחטא'1 הזכיר2 כאן, להודיעך אעפ"י שנתפרד לוט מאברם, הועיל לו אברם שניהם,3 בשיבת לו בסדום,4 כשנתפס השיבו אברם כדכתו' וירק את חניכיו וכו', וגם בחורבן בסדם, כדכתו' ויזכור אלהים את אברהם וישלח את לוט מתוך ההפכה. |
|
פרק יד
בראשית י"ד:י' | ויפלו שמה – מרצונם נפלו להחבא שם למלט נפשם, והוא לשון על פני כל אחיו נפל. שהרי הבארות הנזכרים לא שהיו מלאים טיט לח, אלא על שם שמוציאין מהן אדמה לעשות טיט. |
|
[בראשית י"ד:י"ג] | והוא שוכן באלוני ממרא האמורי אחי אשכול ואחי ענר – הוצרך לומר לפי שכתו' לפנינו1 ענר אשכול וממרא הם יקחו חלקם. |
|
[בראשית י"ד:י"ד] | וירק1{את} חניכיו – כמו והרק חנית וסגור על שם מריקין החרבות מתערם2, וכן אריק חרבי. |
|
בראשית י"ד:ט"ו,י"ז | וירדפם עד חובה – כלומ' רדפם עד מחבוא שהוא עשוי1 כמין2 מערה ונחבא שם. וזהו דכתו' לאחריו:3 ויצא מלך סדום – פי' שיצא4 מן המערה שנתחבאו שם הוא ומלך עמורה.5 |
|
בראשית י"ד:י"ח | ומלכי צדק מלך שלם הוציא לחם ויין – והוצרך לכתו' כי אברהם אכל1 עם מלכי צדק, {ולא אכלו משל מלך סדום}1 כי אם הנערים אשר אתו, והוא שכתוב לפנינו2, רק אשר אכלו הנערים. אבל אני לא אכלתי מכל אשר לך אפי' סעודה אחת. ולכך הפסיק הענין בין ויצא מלך סדום לקראתו, ובין ויאמר מלך סדום תן לי הנפש והרכוש קח לך, וכתוב בנתיים ומלכי צדק מלך שלם הוציא לחם ויין ללמדנו שאמת השיב אברהם למלך כשאמ' בלעדי רק אשר אכלו הנערים אבל אני לא אכלתי. |
|
בראשית י"ד:כ"א | ויאמר מלך סדם אל אברהם תן לי הנפש – מכל המלכים לא הזכיר כי אם מלך סדום לבדו לפי שהיה חשוב שבכלם וכלם היו תחתיו, כמו שמפורש בראש הפרשה, עשו מלחמה עם ברע מלך סדום, הרי שהזכירו תחלה, לפי שהוא גדול שבכלם, וגם כאן דבר לאברהם בשביל כולם.1 |
|
בראשית י"ד:כ"ב | הרימותי ידי – מרים אני עתה ידי ואשא אל שמים לישבע, בשעת אמיר' היה נושא ומרים ידו ונשבע, כמו נתתי כסף השדה. |
|
בראשית י"ד:כ"ג | אם מחוט ועד שרוך – חוט – תכשיט של ראש, כדאמ' בשבת: חוטין בראשי הבנות של משי ושל זהב שקושרין בהן שערותיהן. ועד שרוך נעל – כלומר מתכשיטי הראש עד תכשיטי הרגל כלומ' מקטן ועד גדול. |
|
בראשית י"ד:כ"ד | בלעדי רק אשר אכלו הנערים – כי אני לא אכלתי. רשב"ם. |
|
פרק טו
בראשית ט"ו:א' (1) | אחר הדברים האלה – אחר שהרג אותם אברם כל האכלוסין,1 נתיירא פן יאספו עליו האומות, כדכתו' ביעקב ונאספו עלי והכוני, אמר לו הקב"ה אל תירא אברם אנכי מגן לך – שלא יזיקוך, ולא עוד אלא שכרך הרבה מאד – הרבה תשתכר במה שנצחתם וייראו ממך האומות, ותנשא עליהם. פ"א: שכרך הרבה מאד2 – כלומ' השכר שאתן לך גדול ויותר מאד מן השכר של מלך סדום. |
|
בראשית ט"ו:א' (2) | במחזה – בחזון לילה, שהרי ציוה לו למנות הכוכבים. |
|
בראשית ט"ו:ה' | וספור הכוכבים – משמע שהוא לילה. ותימ' והא כתו' לפנינו ויהי השמש לבא, למדנו שהיה יום. אלא אין מוקדם ומאוחר בתורה. |
|
בראשית ט"ו:ו' | והאמן בי"י ויחשבה לו צדקה – פי' אברם האמין בי"י ממה שבישר לו ואמר שיהיה לו זרע, ואברם חשב לו שהוא צדקה שהקב"ה עושה לו, ואין זה בזכותו כי אם בצדקה וברחמי שדי, וזהו עקר פשוטו. |
|
בראשית ט"ו:ז' | ויאמר אליו אני ה' – מאחר הדברים האלה עד כאן נאמר לו בלילה, שכן כתיב במחזה, פי' בחזיון לילה, שהרי1 כתיב וספור הכוכבים. ומכאן ואילך נאמר לו ביום, שנאמר ויהי השמש לבא, ונקראת פרשת ברית בין הבתרים, ומוקדמת היא לפרשה שלמעלה דאחר הדברים האלה חמש שנים. שהרי כתוב כאן כי גר יהיה זרעך וגו' – פי' מיצחק ואילך, בארץ לא להם ועבדום וענו אותם ארבע מאות שנה, וכתיב ויהי מקץ שלשים שנה וארבע מאות שנה, לזמן ברית בין הבתרים, יצאו כל צבאות וגו'. אם כן נמצאת למד שפרשת ברית בין הבתרים קדמה ללידתו של יצחק שלשים שנה, ואברהם בן מאה שנה בהולד לו את יצחק בנו. נמצא אברהם בן שבעים שנה בזמן ברית בין הבתרים שהיה כשיצא מחרן פעם ראשונה, ובפעם ראשונה כשנאמר לו פרשה של אחר הדברים האלה היה בן חמש ושבעים שנה. דקים לן בסדר עולם בן ארבעים ושמונה שנה היה בהפלגה, ושתים עשרה שנה עבדו את כדרלעומר, ושלש עשרה שנה מרדו, ובארבע עשרה שנה בא כדרלעומר, הרי מהפלגה עד המלחמה עשרים ושש שנים. שים כ"ו אלו על הארבעים ושמונה שהיו לו קודם הפלגה ויעלו לשבעים וארבע. הרי שמצינו דבשעת המלחמה היה אברם בן שבעים וארבע או בן שבעים וחמש, ועל זה נאמר ואברם בן שבעים וחמש שנה בצאתו מחרן פעם שנייה. מיד אחר הדברים האלה שהרג את המלכים היה דבר ה' אל אברם במחזה לאמר וגו', אלא אין מוקדם ומאוחר בתורה, ונסמכה פרשת ברית בין הבתרים כאן כדי לחבר את הפרשיות שנתבשר אברהם בזרע.2 וזהו ששנינו בסדר עולם: חזר לחרן אחר ברית בין הבתרים, שהיה בא"י כמו שכתוב בפרשת ברית בין הבתרים לזרעך נתתי את הארץ הזאת, ונשתהה שם בחרן חמש שנים, ובאותו פרק היה הוא בן חמש ושבעים שנה, ויצא לו מחרן פעם שנייה. ראייה אחרת דתרי עניני נינהו כדאיתא בברכות: מיום שברא הקדוש ברוך הוא עולמו לא היה אדם שקראו להקב"ה אדון עד שבא אברהם וקראו אדון, שנאמר ה' אלקים במה אדע כי אירשנה. ואי ס"ד חד ענינא הוא מאחר הדברים האלה עד ושרי אשת אברם, אמאי לא מייתי תלמודא ה' א'3 מה תתן לי דקדים מיניה. אלא פשיטא שתי פרשיות הן, ופרשת ברית בין הבתרים מוקדמת לשלפניה חמש שנים כמו שפירשתי למעלה. ועוד אם סדר פרשיות האלו ככתבן, איך יאמר אברהם במה אדע כי אירשנה, אין לך מקטני אמנה שיאמר במה אדע כי אירשנה אחר שאמר לו הקדוש ברוך הוא אשר יצא ממעיך הוא יירשך. אלא פשיטא שתי פרשיות הן, והאחרונה קדמה לשלפניה כדאמרינן. והשתא ניחא שהקב"ה א"ל הוצאתיך מאור כשדים לתת לך את הארץ הזאת לרשתה, אמר אברהם לפני הקדוש ברוך הוא מאחר שאין לי זרע במה אדע כי אהיה יורש מן הארץ הזאת, שמא היום או למחר אמות ואיך אירשנה. |
|
בראשית ט"ו:י', י"ז-י"ח | ויבתר אותם בתוך – כדי שיעבור הק' ביניהם כדכתי' אשר עבר בין הגזרי' האלה. ולכך נקרא בריתות וגם בריתי כמו וברא אותם בחרבותם, לשון חלוקה והבדל'.1 ואת הצפור2 לא בתר – כי קטנים הם ונתן3 תר מצד זה וגוזל מצד אחר.4 |
|
בראשית ט"ו:י"א | וירד העיט על הפגרים – כל היום שומר אברהם עד הערב מפני העורבים ועופות היורדים לאוכלם. ולהגיד חשיבותו וטרחו נכתב כל זה. וישב – דגש, מן הרוח נשבה, יאמר בלשון מפעלו, וכמו ויפל אלהים תרדמה {בראשית ב':כ"א} – מן נפל, דגש תחת חסרון הנו"ן. רשב"ם. |
|
[בראשית ט"ו:י"ד] | ואחרי כן יצאו ברכש גדול – שכר שעבודם. |
|
בראשית ט"ו:ט"ז | ודור רביעי ישובו הנה – המפרש דור רביעי של ישראל ישובו הנה לארץ ישראל טועה הוא1 כי [מאחר]2 שנתן3 קצבה של ארבע מאות שנה, מה לנו אם דור רביעי או דור חמישי. והלא מכל מקום יתעכבו ארבע מאות שנה. אלא טעם נתן הקב"ה לדבריו, למה אני צריך לעכב ארבע מאות שנה, שדור אחר רביעי של אמוריים ישובו הנה, שהדור מאה שנה4 כאשר נמצא במסכת עדיות, והרי ארבע מאות ארבע דורות, שאעפ"י שיושבי הארץ חטאו ודינם להקיא הארץ את יושביה, צריך אני להמתין ארבע דורות כדכתוב פוקד עון אבות על בנים5 על שלשים ועל רבעים לשנאי, אולי6 יחזרו הבנים בתשובה. כי לא שלם – זמן פרעון שאני עתיד ליפרע אליו מן האמוריים החוטאים, עד הנה – עד אחר דור רביעי של אמוריים, כדכתוב על שלשים וכו'. זהו עקר7 פשוטו. כך פי' רבי'8 שמואל. |
|
בראשית ט"ו:י"ז | ויהי השמש באה – הניגון בבית שהוא לשון עבר. |
|
פרק טז
[בראשית ט"ז:ד'] | ותקל גבירתה – מן קלל. |
|
בראשית ט"ז:י"ב | פרא אדם – תוספתא: סוחר ותגר שילך לסחורה למרחוק כדרך סוחרים שהולכים למרחוק בסחורה ובמקומות שילך יהיה שם כאיש פרא. שלויין בלעז. כי הוא לא יכיר באיש ובלשונו, וגם לא יכירוהו. ופרא אדם נקרא איש נכרי, כמו: ועיר פרא אדם יולד {איוב י"א:י"ב}. וישמעאלים הם בעלי סחורה יותר מכל אדם, וכתי': והנה ארחת ישמעאלים באה מגלעד {בראשית ל"ז:כ"ה}. ידו בכל – שיש עמו כל מיני סחורה, ויקנה מכל העולם סחורה. ויד כל בו – גם כל אדם יקנה ממנו כדרך תגרים שנושאים ונותנין עם כל אדם. כשתפרש פסוק זה, נמצאת למד שכולו נאמר ברכה על ישמעאלים. וזה המפרשו לקללה טועה בו, כי המלאך לא בא לקללו, לכך צריך לפרשו כן. על פני כל אחיו ישכון – שילך עם סחורתו עם כל אחיו ויקיפם בסחורה, ויהיה עשיר מהם יותר. מפי הרב ר' שמואל ב"ר מאיר ז"ל. |
|
פרק יז
[בראשית י"ז:ה'] | והיה שמך אברהם – מנהג הוא לשנות שם לאדם כשהוא עולה לגדולה וכן גבי שרה ביעקב ביהוסף ביהושע בחנניה מישאל ועזריה. |
|
[בראשית י"ז:י"א] | ונמלתם – לשון כריתה. |
|
[בראשית י"ז:ט"ו] | לא תקרא שמה שרי כי אם שרה שמה – כך רגילין לשנות שם אדם בעלות גדולה1 כמו שמצינו ביוסף ודניאל ויהושע, כששמש למשה קראו יהושע. |
|