Difference between revisions of "Commentators:Rashi Leipzig 1/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
(Created page with "<aht-xml> <page type="Basic"> <h1>כ"י לייפציג 1 (Universitätsbibliothek Leipzig, B.H.1) – פירוש התורה של רש"י</h1> <h2></h2> <div style="text-alig...")
 
Line 2: Line 2:
  
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
<h1>כ"י לייפציג 1 (Universitätsbibliothek Leipzig, B.H.1) – פירוש התורה של רש"י</h1>
+
<h1>כ"י לייפציג 1 (<span lang="en">Universitätsbibliothek Leipzig, B.H.1</span>) – פירוש התורה של רש"י</h1>
 
<h2></h2>
 
<h2></h2>
  

Version as of 23:39, 16 March 2015

כ"י לייפציג 1 (Universitätsbibliothek Leipzig, B.H.1) – פירוש התורה של רש"י


נפוצות פירוש התורה של רש"י1 ונטייתם של חכמי ומעתיקי ימי הביניים להוסיף אליה את הערות השוליים שלהם, הצטרפו כדי ליצור וריאציה עצומה בין כתבי היד והמהדורות השונות של הפירוש. כתוצאה מכך, לעתים קרובות קשה לקבוע מה היה הנוסח המקורי של רש"י, והאם מילים, משפטים, ואף פסקאות שלמות מהפירוש, נכתבו בידי רש"י עצמו או הם פשוט הוספות מאוחרות. בעיות טקסטואליות אלו חשובות גם בשביל הבנת פירושים מסוימים של רש"י,2 וגם בשביל השפעתם המצטברת על הערכת דמותו של פירושו.

על רקע זה, קשה להגזים בחשיבותו של כתב יד לייפציג 1 (Universitätsbibliothek Leipzig, B.H.1) של רש"י. הכתב יד נכתב במאה הי"ג על ידי ר' מכיר בן קרשביא, הכותב שהוא העתיק אותו מעותק של הפירוש שהועתק והוער בידי מזכירו של רש"י, ר' שמעיה.3 ר' מכיר לא רק העתיק את הפירוש הבסיסי של רש"י מכתב ידו של ר' שמעיה, אבל הוא גם שכפל הרבה מההערות הגליון שנמצאו בטקסט של ר' שמעיה, שמספר לא מבוטל מהם יוחסו במפורש על ידי ר' שמעיה לרש"י עצמו.4

מכיוון שכך, כ"י לייפציג 1 הוא עד טקסטואלי יקר מאוד אשר מגיע קרוב מאוד לטקסט המקורי. בנוסף, הגליונות בכתב היד שופכים אור על תהליכי החשיבה של רש"י והתפתחות פירושו. לפיכך, גישה נוחה לנוסח של כתב יד זה והשוואה של גרסאותיו לכתבי יד אחרים היא רצויה וראויה. לכן, אנחנו אסירי תודה על האישור האדיב שניתן לנו על ידי Leipzig – Universitaetsbibliothek להציג כאן את הטקסט ותמונות מכתב היד.

כדי להמשיך למהדורה אלקטרונית חלקית ראשונית של כתב היד לייפציג 1, לחצו כאן.