https://alhatorah.org/Commentators:Rashi_Leipzig_1/Devarim_31?useskin=vector&action=history&feed=atom&
Commentators:Rashi Leipzig 1/Devarim 31 - Revision history
2024-03-28T10:41:32Z
Revision history for this page on the wiki
MediaWiki 1.33.1
https://alhatorah.org/w/index.php?title=Commentators:Rashi_Leipzig_1/Devarim_31&diff=42087&oldid=prev&useskin=vector
Hillel at 07:55, 12 September 2017
2017-09-12T07:55:53Z
<p></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="en">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #222; text-align: center;">← Older version</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #222; text-align: center;">Version as of 07:55, 12 September 2017</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l52" >Line 52:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Line 52:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><b>ואעידה בם את השמי' וגו'</b> – ואם תאמר הרי כבר העיד למעלה העדותי בכם, וגו' {דברים ל':י"ט}, לישר' (העיד) [אמר], אבל לשמים וארץ לא אמר עכשיו בא לומר האזינו השמים וגו' {דברים ל"ב:א'}.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><b>ואעידה בם את השמי' וגו'</b> – ואם תאמר הרי כבר העיד למעלה העדותי בכם, וגו' {דברים ל':י"ט}, לישר' (העיד) [אמר], אבל לשמים וארץ לא אמר עכשיו בא לומר האזינו השמים וגו' {דברים ל"ב:א'}.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{כט} <b>כי [ידעתי] אחרי מותי כי השחת תשחיתון, וגומ'</b> – והלא כל ימי יהושע לא השחיתו שנ' ויעבדו העם<del class="diffchange diffchange-inline"><ref>כך בכל עדי הנוסח הקדומים ככ"י מינכן 5, ברלין 1221, ויימר 652, פריס 154, פריס 155. בפסוק ביהושע כ"ד:ל"א: "ויעבד ישראל".</ref> </del>את י"י כל ימי יהושע {<del class="diffchange diffchange-inline">יהושע כ"ד</del>:<del class="diffchange diffchange-inline">ל"א</del>}, מכאן שתלמידו של אדם חביב עליו כגופו, וכל זמן שיהוש' חי, נראה למשה כאילו הוא חי.</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{כט} <b>כי [ידעתי] אחרי מותי כי השחת תשחיתון, וגומ'</b> – והלא כל ימי יהושע לא השחיתו שנ' ויעבדו העם את י"י כל ימי יהושע {<ins class="diffchange diffchange-inline">שופטים ב'</ins>:<ins class="diffchange diffchange-inline">ז'</ins>}, מכאן שתלמידו של אדם חביב עליו כגופו, וכל זמן שיהוש' חי, נראה למשה כאילו הוא חי.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{חתימה|חסלת אתם נצבים}}</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{חתימה|חסלת אתם נצבים}}</div></td></tr>
</table>
Hillel
https://alhatorah.org/w/index.php?title=Commentators:Rashi_Leipzig_1/Devarim_31&diff=40304&oldid=prev&useskin=vector
Hillel at 19:18, 11 June 2017
2017-06-11T19:18:43Z
<p></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="en">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #222; text-align: center;">← Older version</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #222; text-align: center;">Version as of 19:18, 11 June 2017</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l15" >Line 15:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Line 15:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{צילום לייפציג|400}}<ref>בכ"י מינכן 5 מופיע כאן: "<b>וילך משה וידבר את הדברים האלה אל כל ישר'</b> – לפי שרצה לומר חזקו ואמצו ואל תערצו מפניהם דיבר לכולן ביחד שנא' אל כל ישראל. <b>אנכי היום</b> – היום מלאו ימיי ושנותיי והיום אמות." הנוסח בכ"י ליידן 1, ברלין 1221, פריס 154, פריס 155 דומה לכ"י לייפציג.</ref>{ב} <b>לא אוכל עוד לצאת</b> – יכול שתשש כחו, ת'ל' לא כהתה עינו ולא נס לחה {דברים ל"ד:ז'}, אלא מהו לא אוכל, איני רשאי שנטלה ממני הרשות ונתנה ליהושע.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{צילום לייפציג|400}}<ref>בכ"י מינכן 5 מופיע כאן: "<b>וילך משה וידבר את הדברים האלה אל כל ישר'</b> – לפי שרצה לומר חזקו ואמצו ואל תערצו מפניהם דיבר לכולן ביחד שנא' אל כל ישראל. <b>אנכי היום</b> – היום מלאו ימיי ושנותיי והיום אמות." הנוסח בכ"י ליידן 1, ברלין 1221, פריס 154, פריס 155 דומה לכ"י לייפציג.</ref>{ב} <b>לא אוכל עוד לצאת</b> – יכול שתשש כחו, ת'ל' לא כהתה עינו ולא נס לחה {דברים ל"ד:ז'}, אלא מהו לא אוכל, איני רשאי שנטלה ממני הרשות ונתנה ליהושע.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><b>וי"י, אמר אלי</b> – זהו הפירוש מלא אוכל<ref> קיצור הפסוק בהשמטת "עוד" שמופיעה בכ"י מינכן 5.</ref> לצאת ולבא, לפי שאמ' י"י אלי, וגומ'.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><b>וי"י, אמר אלי</b> – זהו הפירוש מלא אוכל<ref> קיצור הפסוק בהשמטת "עוד" שמופיעה בכ"י מינכן 5.</ref> לצאת ולבא, לפי שאמ' י"י אלי, וגומ'.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><b>אנכי היום</b> – היום מלאו ימיי ושנותיי, ביום זה נולדתי ביום זה אמות.<ref>עיין לעיל בהערה 1.</ref>[ד"א] לצא', ולבו' בדברי תורה, מלמד שנסתתמו ממנו מסורות החכמה.<ref>מ"ד"א... החכמה" חסר בכ"י ברלין 1221, אך מופיע בכ"י מינכן 5, ליידן 1, פריס 154, פריס 155.</ref></div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><b>אנכי היום</b> – היום מלאו ימיי ושנותיי, ביום זה נולדתי ביום זה אמות.<ref>עיין לעיל בהערה 1.</ref> [ד"א] לצא', ולבו' בדברי תורה, מלמד שנסתתמו ממנו מסורות החכמה.<ref>מ"ד"א... החכמה" חסר בכ"י ברלין 1221, אך מופיע בכ"י מינכן 5, ליידן 1, פריס 154, פריס 155.</ref></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ref>בכ"י מינכן 5 נוסף כאן: "חזקו ואמצו – חזקו בדברים, ואמצו בכח." פירוש זה לא מופיע בכ"י ליידן 1, ברלין 1221, פריס 154, פריס 155.</ref><b>(ו) לא ירפך</b> – לא יתן רפיון להיות נעזב ממנו.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ref>בכ"י מינכן 5 נוסף כאן: "חזקו ואמצו – חזקו בדברים, ואמצו בכח." פירוש זה לא מופיע בכ"י ליידן 1, ברלין 1221, פריס 154, פריס 155.</ref><b>(ו) לא ירפך</b> – לא יתן רפיון להיות נעזב ממנו.</div></td></tr>
</table>
Hillel
https://alhatorah.org/w/index.php?title=Commentators:Rashi_Leipzig_1/Devarim_31&diff=40303&oldid=prev&useskin=vector
Hillel: Created page with "{{manuscript chapter | not reviewed = | commentator = Rashi | commentator-he = רש"י | manuscript = Leipzig 1 | manuscript-he = לייפציג 1 | book = Devarim | book-he..."
2017-06-11T19:17:58Z
<p>Created page with "{{manuscript chapter | not reviewed = | commentator = Rashi | commentator-he = רש"י | manuscript = Leipzig 1 | manuscript-he = לייפציג 1 | book = Devarim | book-he..."</p>
<p><b>New page</b></p><div>{{manuscript chapter<br />
| not reviewed = <br />
| commentator = Rashi<br />
| commentator-he = רש"י<br />
| manuscript = Leipzig 1<br />
| manuscript-he = לייפציג 1<br />
| book = Devarim<br />
| book-he = דברים<br />
| chapter = 31<br />
| chapter-he = ל"א<br />
| prev = 30<br />
| next = 32<br />
| glosses = <br />
| text = <br />
{{צילום לייפציג|400}}<ref>בכ"י מינכן 5 מופיע כאן: "<b>וילך משה וידבר את הדברים האלה אל כל ישר'</b> – לפי שרצה לומר חזקו ואמצו ואל תערצו מפניהם דיבר לכולן ביחד שנא' אל כל ישראל. <b>אנכי היום</b> – היום מלאו ימיי ושנותיי והיום אמות." הנוסח בכ"י ליידן 1, ברלין 1221, פריס 154, פריס 155 דומה לכ"י לייפציג.</ref>{ב} <b>לא אוכל עוד לצאת</b> – יכול שתשש כחו, ת'ל' לא כהתה עינו ולא נס לחה {דברים ל"ד:ז'}, אלא מהו לא אוכל, איני רשאי שנטלה ממני הרשות ונתנה ליהושע.<br />
<b>וי"י, אמר אלי</b> – זהו הפירוש מלא אוכל<ref> קיצור הפסוק בהשמטת "עוד" שמופיעה בכ"י מינכן 5.</ref> לצאת ולבא, לפי שאמ' י"י אלי, וגומ'.<br />
<b>אנכי היום</b> – היום מלאו ימיי ושנותיי, ביום זה נולדתי ביום זה אמות.<ref>עיין לעיל בהערה 1.</ref>[ד"א] לצא', ולבו' בדברי תורה, מלמד שנסתתמו ממנו מסורות החכמה.<ref>מ"ד"א... החכמה" חסר בכ"י ברלין 1221, אך מופיע בכ"י מינכן 5, ליידן 1, פריס 154, פריס 155.</ref><br />
<br />
<ref>בכ"י מינכן 5 נוסף כאן: "חזקו ואמצו – חזקו בדברים, ואמצו בכח." פירוש זה לא מופיע בכ"י ליידן 1, ברלין 1221, פריס 154, פריס 155.</ref><b>(ו) לא ירפך</b> – לא יתן רפיון להיות נעזב ממנו.<br />
<br />
{{צילום לייפציג|401}}{ז} <b>כי אתה תבא את העם הזה</b> – כתרגומו, ארי את תיעול עם עמא הדין, משה אמ' לו ליהושע זקנים שבדור עמהם<ref>מלת "עמהם" מופיעה גם בכ"י מינכן 5, ויימר 652, אך היא חסרה בכ"י ליידן 1, פריס 154, פריס 155.</ref>, הכל לפי דעתם ועצתם, אבל הק' אמ' לו כי אתה תביא את בני ישר' אל הארץ אשר נשבעתי להם {דברים ל"א:כ"ג}, תביא – על כרחם, הכל תלוי בך, טול מקל והך על קדקדם, דַבַר אחד לדור, ואין שני דַבַרים לדור.<br />
<br />
{ט}<ref>בכ"י פריס 158 נוסף כאן: "ויכתוב משה וגו', ויתנה – כשנגמרה כלה, כתבה ונתנה לבני שבטו." המשפט חסר בכ"י מינכן 5, ליידן 1, ברלין 1221, ויימר 652, פריס 154, פריס 155, פריס 156.</ref><br />
<br />
{י} <b>מקץ שבע שנים</b> – בשנה ראשנה של שמיטה בשמינית, למה קורא אותה שנת שמיטה שעדיין שביעית נוהגת בה, בקציר של שביעית היוצא למוצאי שביעית.<br />
<br />
{יא} <b>תקרא את התורה הזאת</b> – המלך היה קורא מתחילה<ref> "מתחילת" או "מתחלת" בכ"י מינכן 5, ליידן 1, ברלין 1221, ויימר 652, פריס 154, פריס 155.</ref> אלה הדברים כדאמרינן במסכת סוטה, על בימה של עץ היו עושין לו בעזרה.<br />
<br />
{יב} <b>אנשים</b> – ללמוד.<br />
<b>ונשים</b> – לשמוע.<br />
<b>והטף</b> – למה באים כדי לתת שכר למביאיהם.<br />
<br />
{יד} <b>ואצונו</b> – ואזרזנו.<ref>בדפוס ריגייו נוסף כאן: "לשון זירוז הוא, כמו צו את אהרן", אך הוא אינו מופיע בכ"י מינכן 5, ליידן 1, ברלין 1221, ויימר 652, פריס 154, פריס 155, פריס 156, פריס 158, פריס 159, דפוס רומא.</ref><br />
<br />
{טז} <b>נכר הארץ</b> – גויי הארץ.<br />
<br />
{יז} <b>והסתרתי פני מהם</b> – כמי שאיני רואה בצרתם.<br />
<br />
{כ} <b>ונאצוני</b> – והכעסוני, וכן כל לשון ניאוץ, לשון כעס.<ref>ד"ה "ונאצוני" מופיע במקומות שונים בעדי נוסח השונים. הוא קודם לד"ה "את השירה" גם בכ"י פריס 154, פריס 158, פריס 159, דפוס רומא. הוא מופיע לפני ד"ה "והסתרתי" בכ"י מינכן 5, ליידן 1, ויימר 652, פריס 155. הוא חסר לגמרי בכ"י ברלין 1221.</ref><br />
<br />
{יט} <b>את השיר'</b> – האזינו השמים {דברים ל"ב:א'}, עד וכפר אדמתו עמו {דברים ל"ב:מ"ג}.<br />
<br />
{{צילום לייפציג|402}}{כא} <b>וענתה השירה הזאת לפניו לעד</b> – שהתריתי בו בתוכה על כל מוצאות אותה.<br />
<b>כי לא תשכח מפי זרעו</b> – הרי זו אבטחה לישראל שאין תורה משתכחת מזרעם לגמרי.<br />
<br />
{כג} <b>ויצו את יהושע בן נון</b> – מוסב למעלה כלפי שכינה, כמו שמפורש אל הארץ אשר נשבעתי להם.<br />
<br />
{כו} <b>לקוח</b> – כמו זכור שמור הלוך.<br />
<b>מצד ארון ברית י"י</b> – נחלקו בו חכמי ישר' בבבא בתרא יש מהם אומ' דף היה בולט מן הארון מבחוץ ושם היה מונח, ויש אומ' מצד הלוחו' היה מונח [ב]תוך ארון.<br />
<br />
{כח} <b>הקהילו אלי</b> – ולא תקע אותו היום בחצוצרות להקהיל את הקהל, לפי שנ' עשה לך חצוצרות {במדבר י':ב'} ולא השליט יהושע עליהם, ואף בחייו נגנזו ביום מותו<ref>המלים "ביום מותו" חסרות בכ"י מינכן 5. בכ"י ליידן 1, ויימר 652: "יום מותו". בכ"י ברלין 1221: "לפני מותו". בכ"י פריס 154: "קודם יום מותו".</ref> לקיים מה שנ' אין שלטון ביום המות {קהלת ח':ח'}.<br />
<b>ואעידה בם את השמי' וגו'</b> – ואם תאמר הרי כבר העיד למעלה העדותי בכם, וגו' {דברים ל':י"ט}, לישר' (העיד) [אמר], אבל לשמים וארץ לא אמר עכשיו בא לומר האזינו השמים וגו' {דברים ל"ב:א'}.<br />
<br />
{כט} <b>כי [ידעתי] אחרי מותי כי השחת תשחיתון, וגומ'</b> – והלא כל ימי יהושע לא השחיתו שנ' ויעבדו העם<ref>כך בכל עדי הנוסח הקדומים ככ"י מינכן 5, ברלין 1221, ויימר 652, פריס 154, פריס 155. בפסוק ביהושע כ"ד:ל"א: "ויעבד ישראל".</ref> את י"י כל ימי יהושע {יהושע כ"ד:ל"א}, מכאן שתלמידו של אדם חביב עליו כגופו, וכל זמן שיהוש' חי, נראה למשה כאילו הוא חי.<br />
<br />
{{חתימה|חסלת אתם נצבים}}<br />
<br />
}}<br />
<br />
<br />
<!--<br />
כ"י מינכן 5, ליידן 1, ברלין 1221, ויימר 652, פריס 154, פריס 155, פרמא די רוסי 181, ברלין 1222, ברלין 121, פריס 156, פריס 157, פרנקפורט 19, פריס 49, וינה 23, וינה 24, פריס 159, ירושלים 2009, פרנקפורט 152, פריס 158, ירושלים 228<br />
--></div>
Hillel