https://alhatorah.org/Commentators:Rashi_Leipzig_1/Shemot_39?useskin=vector&action=history&feed=atom&Commentators:Rashi Leipzig 1/Shemot 39 - Revision history2024-03-29T05:41:37ZRevision history for this page on the wikiMediaWiki 1.33.1https://alhatorah.org/w/index.php?title=Commentators:Rashi_Leipzig_1/Shemot_39&diff=73527&oldid=prev&useskin=vectorHillel at 23:51, 9 March 20212021-03-09T23:51:22Z<p></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="en">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #222; text-align: center;">← Older version</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #222; text-align: center;">Version as of 23:51, 9 March 2021</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l14" >Line 14:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Line 14:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>| text = </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>| text = </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{צילום לייפציג|180}}{א} <b>ומן התכלת וארגמן</b><ref>בכ"י מינכן 5, ליידן 1: "והארגמן" כלשון הפסוק.</ref> – שש לא נאמר כאן, ומכאן אני אומ', שאין בגדי שרד הללו בגדי כהונה, שבבגדי כהונה היה שש, אלא הם בגדים שמכסין בהן כלי הקדש בשעת סילוק מסעות, שלא היה בהן שש. {{גיליון|ויריעות שנעשו בתכלת וארגמן לא הזכיר כאן שכבר <del class="diffchange diffchange-inline">נעש?ו </del>בויקהל. {{חתימה|ת' ר' שמעיה.}}}}</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{צילום לייפציג|180}}{א} <b>ומן התכלת וארגמן</b><ref>בכ"י מינכן 5, ליידן 1: "והארגמן" כלשון הפסוק.</ref> – שש לא נאמר כאן, ומכאן אני אומ', שאין בגדי שרד הללו בגדי כהונה, שבבגדי כהונה היה שש, אלא הם בגדים שמכסין בהן כלי הקדש בשעת סילוק מסעות, שלא היה בהן שש. {{גיליון|ויריעות שנעשו בתכלת וארגמן לא הזכיר כאן שכבר <ins class="diffchange diffchange-inline">נעשו </ins>בויקהל. {{חתימה|ת' ר' שמעיה.}}}}</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{ג} <b>וירקעו</b> – כמו לרוקע האר' {תהלים קל"ו:ו'}, כתרגו' ורדידו, טסין היו מרדדין מן הזהב, אישטאנדרא בל' טסין דקות, כאן מלמדך היאך היו טוין את הזהב עם החוטין מרדדין הטסין דקין וקוצצין מהן פתילין לאורך הטס לעשות אותן פתילין תערובת עם כל מין ומין בחשן ואפוד שנ' בהן זהב חוט אחד של זהב עם ששה חוטי תכלת, וכן עם כל מין ומין שכל המינין חוטן כפול ששה והזהב חוט שביעי עם כל אחד ואחד.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{ג} <b>וירקעו</b> – כמו לרוקע האר' {תהלים קל"ו:ו'}, כתרגו' ורדידו, טסין היו מרדדין מן הזהב, אישטאנדרא בל' טסין דקות, כאן מלמדך היאך היו טוין את הזהב עם החוטין מרדדין הטסין דקין וקוצצין מהן פתילין לאורך הטס לעשות אותן פתילין תערובת עם כל מין ומין בחשן ואפוד שנ' בהן זהב חוט אחד של זהב עם ששה חוטי תכלת, וכן עם כל מין ומין שכל המינין חוטן כפול ששה והזהב חוט שביעי עם כל אחד ואחד.</div></td></tr>
</table>Hillelhttps://alhatorah.org/w/index.php?title=Commentators:Rashi_Leipzig_1/Shemot_39&diff=40120&oldid=prev&useskin=vectorHillel: Created page with "{{manuscript chapter | not reviewed = | commentator = Rashi | commentator-he = רש"י | manuscript = Leipzig 1 | manuscript-he = לייפציג 1 | book = Shemot | book-he =..."2017-06-05T18:01:32Z<p>Created page with "{{manuscript chapter | not reviewed = | commentator = Rashi | commentator-he = רש"י | manuscript = Leipzig 1 | manuscript-he = לייפציג 1 | book = Shemot | book-he =..."</p>
<p><b>New page</b></p><div>{{manuscript chapter<br />
| not reviewed = <br />
| commentator = Rashi<br />
| commentator-he = רש"י<br />
| manuscript = Leipzig 1<br />
| manuscript-he = לייפציג 1<br />
| book = Shemot<br />
| book-he = שמות<br />
| chapter = 39<br />
| chapter-he = ל"ט<br />
| prev = 38<br />
| next = 40<br />
| glosses = yes<br />
| text = <br />
<br />
{{צילום לייפציג|180}}{א} <b>ומן התכלת וארגמן</b><ref>בכ"י מינכן 5, ליידן 1: "והארגמן" כלשון הפסוק.</ref> – שש לא נאמר כאן, ומכאן אני אומ', שאין בגדי שרד הללו בגדי כהונה, שבבגדי כהונה היה שש, אלא הם בגדים שמכסין בהן כלי הקדש בשעת סילוק מסעות, שלא היה בהן שש. {{גיליון|ויריעות שנעשו בתכלת וארגמן לא הזכיר כאן שכבר נעש?ו בויקהל. {{חתימה|ת' ר' שמעיה.}}}}<br />
<br />
{ג} <b>וירקעו</b> – כמו לרוקע האר' {תהלים קל"ו:ו'}, כתרגו' ורדידו, טסין היו מרדדין מן הזהב, אישטאנדרא בל' טסין דקות, כאן מלמדך היאך היו טוין את הזהב עם החוטין מרדדין הטסין דקין וקוצצין מהן פתילין לאורך הטס לעשות אותן פתילין תערובת עם כל מין ומין בחשן ואפוד שנ' בהן זהב חוט אחד של זהב עם ששה חוטי תכלת, וכן עם כל מין ומין שכל המינין חוטן כפול ששה והזהב חוט שביעי עם כל אחד ואחד.<br />
<br />
{{צילום לייפציג|182}}{כח} <b>פארי המגבעות</b> – תפארת המגבעות המפוארין.<br />
<br />
{לא} <b>לתת על המצנפת מלמעלה</b> – שעל ידי הפתילים היה מושיבו על המצנפת כמין כתר, ואי איפשר לומ' הציץ על המצנפ' שהרי בשחיט' קדשים {זבחים י"ט.} שנינו שערו היה נראה בין ציץ למצנפת ששם מניח תפילין, והציץ היה נתון על המצח, הרי המצנפת למעלה והציץ למטה,<ref>בכ"י מינכן 5 מופיע כאן: "ומהו על המצנפת מלמעלה, ועוד הקשיתי בה". המלים חסרות גם בכ"י ליידן 1, ברלין 1221, ויימר 651, פריס 155.</ref> כאן הוא אומ' ויתנו עליו פתיל תכלת, ובעניין הצואה הוא אומ' ונתת<ref>כך הגרסה גם בכ"י מינכן 5, ליידן 1, ברלין 1221, ויימר 651, פריס 155. בנוסח שלנו: "ושמת".</ref> אותו על פתיל תכלת {שמות כ"ח:ל"ז},<ref>בכ"י מינכן 5 מופיע כאן: "ואומר אני פתיל תכלת זה של [חוטין] הוא לקושרו בהן במצנפת לפי שהציץ אינו אלא מאוזן לאוזן ובמה יקשרנו במצחו, והן קבועין בו חוטי תכלת לשני ראשיו ובאמצעיתו שבהן קושרו ותולהו במצנפת כשהיא בראשו". הקטע חסר גם בכ"י ליידן 1, ברלין 1221, ויימר 651, פריס 155.</ref> שני חוטין היה בכל קצה וקצ' אחד ממעל ואחד מתחת לצד מצחו, וכן באמצע,<ref>בכ"י פריס 157 מופיע כאן: "שכך הוא נוח לקושרו, ואין דרך קשירה בפחות משני חוטין, לכך נאמ' על פתיל תכלת {שמות כ"ח:ל"ז}, ועליו פתיל תכלת". הקטע חסר גם בכ"י ליידן 1, ברלין 1221, ויימר 651, פריס 155. בכ"י מינכן 5 חסר מ"שני חוטין היה... שכך הוא נוח לקשור"</ref> וקושר ראשיהם השניים כולם יחד מאחריו למול ערפו, ומושיבו על המצנפת, ואל תתמה שלא נאמ' פתילי תכלת הואיל ומרובין הן שהרי מצינו בחשן ואפוד, וירכסו את החשן וגו' {שמות כ"ח:כ"ח}, ועל כרחך פחות משנים לא היו שהרי בשתי קצות החשן היו שתי טבעות החשן, ובשתי כתפות האפוד היו טבעות האפוד שכנגדן, ולפי דרך קשירה ארבעה חוטין היו, ומכל מקום פחות משנים אי איפשר.<br />
<br />
{לב} <b>ויעשו בני ישר'</b> – את המלאכ' <b>ככל אשר צוה.</b><br />
<br />
{לג} <b>ויביאו את המשכן</b> – שלא היו יכולין להקימו, לפי שלא עשה [משה] שום מלאכה במשכן הניח לו הק'<ref>בגיליון מופיעה המילה "הקמתו" והיא גם מופיעה בכ"י מינכן 5, ברלין 1221, ויימר 651, פריס 155. בכ"י ליידן 1 המלה חסרה.</ref> שלא היה יכול להקימו שום אדם מחמת כובד הקרשים אין {{צילום לייפציג|183}}כח באדם לזוקפן, ומש' העמידן, אמר משה לפני הק' איך איפשר הקמתן על ידי אדם, אמר לו עסוק אתה בידיך נראה כמקימו והוא נזקף [וקם] מאיליו, וזהו שנ' הוקם המשכן {שמות מ':י"ז}, הוקם מאליו, תנחומ'.<br />
<br />
{מג} <b>ויברך אתם משה</b> – אמ' להם יהי רצון שתשרה שכינה במעשה ידיכם, ויהי נועם י"י וגו' {תהלים צ':י"ז}, והוא מאחד עשר מזמורים שבתפילה למשה.<br />
<br />
}}<br />
<br />
<br />
<!--<br />
כ"י פרמא די רוסי 181, מינכן 5, ברלין 1221, ויימר 651, פריס 154, פריס 155, ברלין 1222, ברלין 121, פריס 156, פריס 157, פרנקפורט 19, פריס 49, וינה 23, וינה 24, פריס 159, ירושלים 2009, פרנקפורט 152, פריס 158, ירושלים 228<br />
--></div>Hillel