Difference between revisions of "Cursing Canaan/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 4: Line 4:
 
<h1>קללת כנען</h1>
 
<h1>קללת כנען</h1>
 
<h2>קללה מוטעית?</h2>
 
<h2>קללה מוטעית?</h2>
<p>לאחר סיפור המבול ותוצאותיו, ב<a href="Bereshit9-18-27" data-aht="source">בראשית ט׳</a>&#160;מובאת אחרית דבר, בה נוח משתכר ומסיר את בגדיו באוהלו&#160;("וַיִּתְגַּל בְּתוֹךְ אָהֳלֹה"). התורה ממשיכה בתיאור תגובותיו השונות של בניו:</p>
+
<p>לאחר סיפור המבול ותוצאותיו, ב<a href="Bereshit9-18-27" data-aht="source">בראשית ט׳</a>&#160;מובאת אחרית דבר, בה נוח משתכר ומסיר את בגדיו באוהלו&#160;("וַיִּתְגַּל בְּתוֹךְ אָהֳלֹה"). התורה ממשיכה בתיאור&#160;הדרכים&#160;השונות בהן הגיבו בניו:</p>
 
<q class="" lang="he" dir="rtl">
 
<q class="" lang="he" dir="rtl">
 
<p>(כב) וַיַּרְא חָם אֲבִי כְנַעַן אֵת עֶרְוַת אָבִיו וַיַּגֵּד לִשְׁנֵי אֶחָיו בַּחוּץ. (כג) וַיִּקַּח שֵׁם וָיֶפֶת אֶת הַשִּׂמְלָה וַיָּשִׂימוּ עַל שְׁכֶם שְׁנֵיהֶם וַיֵּלְכוּ אֲחֹרַנִּית וַיְכַסּוּ אֵת עֶרְוַת אֲבִיהֶם וּפְנֵיהֶם אֲחֹרַנִּית וְעֶרְוַת אֲבִיהֶם לֹא רָאוּ.</p>
 
<p>(כב) וַיַּרְא חָם אֲבִי כְנַעַן אֵת עֶרְוַת אָבִיו וַיַּגֵּד לִשְׁנֵי אֶחָיו בַּחוּץ. (כג) וַיִּקַּח שֵׁם וָיֶפֶת אֶת הַשִּׂמְלָה וַיָּשִׂימוּ עַל שְׁכֶם שְׁנֵיהֶם וַיֵּלְכוּ אֲחֹרַנִּית וַיְכַסּוּ אֵת עֶרְוַת אֲבִיהֶם וּפְנֵיהֶם אֲחֹרַנִּית וְעֶרְוַת אֲבִיהֶם לֹא רָאוּ.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>בעוד חם "רואה" את עירום אביו, שם ויפת מכסים אותו. כתוצאה מכך, כאשר נוח מתעורר משיכרונו, והתוודע לאשר התרחש, הוא מברך את שם ואת יפת. אולם, למרבה ההפתעה, הוא&#160;מוסר את אי שביעות רצונו מחם, לא בכך שהוא מקלל את חם עצמו, לא בכך שמקלל את אחד מבניו של חם, כנען.</p>
+
<p>בעוד חם "רואה" את עירום אביו, שם ויפת מכסים אותו. כתוצאה מכך, כאשר נוח מתעורר משיכרונו, והתוודע לאשר התרחש, הוא מברך את שם ואת יפת. אולם למרבה ההפתעה, הוא&#160;מוסר את אי שביעות רצונו מחם, לא בכך שהוא מקלל את חם עצמו, אלא בכך שהוא מקלל את כנען, אחד מבניו של חם.</p>
 
<q class="" lang="he" dir="rtl">
 
<q class="" lang="he" dir="rtl">
 
<p>(כד) וַיִּיקֶץ נֹחַ מִיֵּינוֹ וַיֵּדַע אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לוֹ בְּנוֹ הַקָּטָן. (כה) וַיֹּאמֶר <b>אָרוּר כְּנָעַן</b> עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו.</p>
 
<p>(כד) וַיִּיקֶץ נֹחַ מִיֵּינוֹ וַיֵּדַע אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לוֹ בְּנוֹ הַקָּטָן. (כה) וַיֹּאמֶר <b>אָרוּר כְּנָעַן</b> עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו.</p>
 
</q>
 
</q>
<p><multilink><a href="BereshitRabbah36-7" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah36-7" data-aht="source">ל״ו:ז׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>&#160;נשאלת השאלה הברורה,&#160;"חָם חָטָא וּכְנַעַן נִתְקַלֵּל, אֶתְמָהָא"? אם חם חטא, מדוע כנען הוא זה שנענש?</p>
+
<p><multilink>ב<a href="BereshitRabbah36-7" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah36-7" data-aht="source">ל״ו:ז׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>&#160;נשאלת השאלה הברורה,&#160;"חָם חָטָא וּכְנַעַן נִתְקַלֵּל, אֶתְמָהָא"? אם חם חטא, מדוע כנען הוא זה שנענש?</p>
  
 
<h2>מיהו הבן הצעיר?</h2>
 
<h2>מיהו הבן הצעיר?</h2>
<p>שני ביטויים המופיעים בסיפור מעלים שאלות נוספות בדבר הקשר בין תפקידיהם של חם ושל כנען במעשה שנעשה. הסיפור נפתח בהצהרה כי חם היה אביו של כנען&#160; ("וְחָם הוּא אֲבִי כְנָעַן"), וכאשר חם פועל כנגד אביו, הוא מזוהה פעם נוספת כאבי כנען&#160;("וַיַּרְא חָם אֲבִי כְנַעַן"). מדוע המספר מרגיש צורך לציין עובדה זו כאן, שלא לומר לחזור עליה פעם נוספת? האם ציון הקשר ביניהם נועד לרמז כי הם פעלו יחדיו במעשה זה, או שלכנען היה תפקיד כלשהו בנעשה?</p>
+
<p>שני ביטויים המופיעים בסיפור מעלים שאלות נוספות באשר&#160;לקשר בין תפקידיהם של חם וכנען במעשה שנעשה. הסיפור נפתח בהצהרה כי חם הינו אביו של כנען&#160; ("וְחָם הוּא אֲבִי כְנָעַן"), וכאשר חם פועל כנגד אביו, הוא מזוהה פעם נוספת כאבי כנען&#160;("וַיַּרְא חָם אֲבִי כְנַעַן"). מדוע המספר מרגיש צורך לציין עובדה זו כאן,&#160;ואף לחזור עליה פעם נוספת? האם ציון הקשר ביניהם נועד לרמז כי הם פעלו יחדיו במעשה זה, או שאולי לכנען היה תפקיד כלשהו בנעשה?</p>
<p>יתר על כן, לאחר שנוח התפכח משיכרותו, התורה מציינת כי הוא נעשה מודע לשעשה לו&#160; ("בְּנוֹ הַקָּטָן") (<a href="Bereshit9-18-27" data-aht="source">ט':כ"ד</a>). בקריאה ראשונה,&#160;ניתן להניח כי הטקסט מתייחס לחם, שהוזכר קודם לכן. אולם, בהסתמך על הסדר בו צויינו הבנים במקום אחר בתורה,<fn>ראו <a href="Bereshit5-32" data-aht="source">בראשית ה׳:ל״ב</a>,&#160;<a href="Bereshit6-9-10" data-aht="source">ו':י'</a>,&#160;<a href="Bereshit9-18-27" data-aht="source">ט':י"ח</a>, <a href="Bereshit10-1-26-721-22" data-aht="source">י':א'</a>.</fn> חם אינו בנו הצעיר ביותר של נוח, אלא בנו האמצעי. אם כן, מי הוא&#160;"בְּנוֹ הַקָּטָן" שביצע את העבירה? באופן מעניין, כנען מוזכר אחרון ברשימת בניו של חם,<fn>ראו <a href="Bereshit10-1-26-721-22" data-aht="source">בראשית י׳:ו׳</a>.</fn> דבר המרמז על כך שהוא הצעיר מביניהם. האם אפשרי כי הביטוי לעיל מתייחס אליו? אם כן, מדוע הוא מכונה בנו של נוח?</p>
+
<p>יתר על כן, לאחר שנוח התפכח משיכרותו, התורה מציינת כי הוא נעשה מודע לשעשה לו "בְּנוֹ הַקָּטָן" (<a href="Bereshit9-18-27" data-aht="source">ט':כ"ד</a>). בקריאה ראשונה,&#160;ניתן להניח כי הטקסט מתייחס לחם, שהוזכר קודם לכן. אולם, בהסתמך על הסדר בו צויינו הבנים במקום אחר בתורה,<fn>ראו <a href="Bereshit5-32" data-aht="source">בראשית ה׳:ל״ב</a>,&#160;<a href="Bereshit6-9-10" data-aht="source">ו':י'</a>,&#160;<a href="Bereshit9-18-27" data-aht="source">ט':י"ח</a>, <a href="Bereshit10-1-26-721-22" data-aht="source">י':א'</a>.</fn> חם אינו בנו הצעיר ביותר של נוח, אלא בנו האמצעי. אם כן, מי הוא&#160;"בְּנוֹ הַקָּטָן" שביצע את העבירה? באופן מעניין, כנען מוזכר אחרון ברשימת בניו של חם,<fn>ראו <a href="Bereshit10-1-26-721-22" data-aht="source">בראשית י׳:ו׳</a>.</fn> דבר המרמז על כך שהוא הצעיר מביניהם. האם אפשרי כי הביטוי לעיל מתייחס אליו? אם כן, מדוע הוא מכונה בן נוח?</p>
  
 
<h2>מה נעשה לנוח?</h2>
 
<h2>מה נעשה לנוח?</h2>
<p>ב<a href="Bereshit9-18-27" data-aht="source">פסוק כ"ב</a>&#160;מתואר חם, "רואה" את נוח ערום. אף שראיית עירום אב יכולה להיחשב למעשה לא מכבד, לא ברור מדוע מעשה זה מצדיק&#160;קללה נצחית. האם אפשרי כי הפסוק משתמש בלשון נקייה על מנת לתאר אירוע חמור יותר משנראה לעין? אכן, התורה משתמשת בביטוי&#160;"ראה ערווה"&#160; על מנת לרמוז למעשה בעל אופי מיני.<fn>ראו <a href="Vayikra18-6-19" data-aht="source">ויקרא י״ח</a>, <a href="Vayikra20-17-21" data-aht="source">ויקרא כ׳</a>, ובייחוד <a href="Vayikra20-17-21" data-aht="source">ויקרא כ׳:י״ז</a>.</fn> האם חם רק הביט באביו, או שאולי עשה משהו חמור מכך בהרבה?</p>
+
<p>ב<a href="Bereshit9-18-27" data-aht="source">פסוק כ"ב</a>&#160;מתואר חם, "רואה" את נוח בעירומו. אף שראיית עירום אב יכולה להיחשב למעשה לא מכבד, לא ברור מדוע זהו מעשה המצדיק&#160;קללה נצחית. האם אפשרי כי הפסוק משתמש בלשון נקייה על מנת לתאר אירוע חמור יותר משנראה לעין? אכן, התורה משתמשת לעיתים בביטוי&#160;"ראה ערווה" על מנת לרמוז למעשה בעל אופי מיני.<fn>ראו <a href="Vayikra18-6-19" data-aht="source">ויקרא י״ח</a>, <a href="Vayikra20-17-21" data-aht="source">ויקרא כ׳</a>, ובייחוד <a href="Vayikra20-17-21" data-aht="source">ויקרא כ׳:י״ז</a>.</fn> האם חם רק הביט באביו, או שאולי עשה משהו חמור מכך בהרבה?</p>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Version as of 00:59, 9 July 2019

קללת כנען

הקדמה

קללה מוטעית?

לאחר סיפור המבול ותוצאותיו, בבראשית ט׳ מובאת אחרית דבר, בה נוח משתכר ומסיר את בגדיו באוהלו ("וַיִּתְגַּל בְּתוֹךְ אָהֳלֹה"). התורה ממשיכה בתיאור הדרכים השונות בהן הגיבו בניו:

(כב) וַיַּרְא חָם אֲבִי כְנַעַן אֵת עֶרְוַת אָבִיו וַיַּגֵּד לִשְׁנֵי אֶחָיו בַּחוּץ. (כג) וַיִּקַּח שֵׁם וָיֶפֶת אֶת הַשִּׂמְלָה וַיָּשִׂימוּ עַל שְׁכֶם שְׁנֵיהֶם וַיֵּלְכוּ אֲחֹרַנִּית וַיְכַסּוּ אֵת עֶרְוַת אֲבִיהֶם וּפְנֵיהֶם אֲחֹרַנִּית וְעֶרְוַת אֲבִיהֶם לֹא רָאוּ.

בעוד חם "רואה" את עירום אביו, שם ויפת מכסים אותו. כתוצאה מכך, כאשר נוח מתעורר משיכרונו, והתוודע לאשר התרחש, הוא מברך את שם ואת יפת. אולם למרבה ההפתעה, הוא מוסר את אי שביעות רצונו מחם, לא בכך שהוא מקלל את חם עצמו, אלא בכך שהוא מקלל את כנען, אחד מבניו של חם.

(כד) וַיִּיקֶץ נֹחַ מִיֵּינוֹ וַיֵּדַע אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לוֹ בְּנוֹ הַקָּטָן. (כה) וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו.

בבראשית רבהל״ו:ז׳אודות בראשית רבה נשאלת השאלה הברורה, "חָם חָטָא וּכְנַעַן נִתְקַלֵּל, אֶתְמָהָא"? אם חם חטא, מדוע כנען הוא זה שנענש?

מיהו הבן הצעיר?

שני ביטויים המופיעים בסיפור מעלים שאלות נוספות באשר לקשר בין תפקידיהם של חם וכנען במעשה שנעשה. הסיפור נפתח בהצהרה כי חם הינו אביו של כנען  ("וְחָם הוּא אֲבִי כְנָעַן"), וכאשר חם פועל כנגד אביו, הוא מזוהה פעם נוספת כאבי כנען ("וַיַּרְא חָם אֲבִי כְנַעַן"). מדוע המספר מרגיש צורך לציין עובדה זו כאן, ואף לחזור עליה פעם נוספת? האם ציון הקשר ביניהם נועד לרמז כי הם פעלו יחדיו במעשה זה, או שאולי לכנען היה תפקיד כלשהו בנעשה?

יתר על כן, לאחר שנוח התפכח משיכרותו, התורה מציינת כי הוא נעשה מודע לשעשה לו "בְּנוֹ הַקָּטָן" (ט':כ"ד). בקריאה ראשונה, ניתן להניח כי הטקסט מתייחס לחם, שהוזכר קודם לכן. אולם, בהסתמך על הסדר בו צויינו הבנים במקום אחר בתורה,1 חם אינו בנו הצעיר ביותר של נוח, אלא בנו האמצעי. אם כן, מי הוא "בְּנוֹ הַקָּטָן" שביצע את העבירה? באופן מעניין, כנען מוזכר אחרון ברשימת בניו של חם,2 דבר המרמז על כך שהוא הצעיר מביניהם. האם אפשרי כי הביטוי לעיל מתייחס אליו? אם כן, מדוע הוא מכונה בן נוח?

מה נעשה לנוח?

בפסוק כ"ב מתואר חם, "רואה" את נוח בעירומו. אף שראיית עירום אב יכולה להיחשב למעשה לא מכבד, לא ברור מדוע זהו מעשה המצדיק קללה נצחית. האם אפשרי כי הפסוק משתמש בלשון נקייה על מנת לתאר אירוע חמור יותר משנראה לעין? אכן, התורה משתמשת לעיתים בביטוי "ראה ערווה" על מנת לרמוז למעשה בעל אופי מיני.3 האם חם רק הביט באביו, או שאולי עשה משהו חמור מכך בהרבה?