Difference between revisions of "David's Counting of the Nation/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(2 intermediate revisions by one other user not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>מפקד דוד</h1>
 
<h1>מפקד דוד</h1>
 
<h2>מה השתבש?</h2>
 
<h2>מה השתבש?</h2>
<p>ב<a href="ShemuelII24" data-aht="source">פרק האחרון</a> של ספר שמואל (ובסיפור המקביל ב<a href="DivreiHaYamimI21" data-aht="source">דברי הימים א' כ"א</a>) מסופר על ההחלטה של דוד לערוך מפקד עם ועל המגיפה שמופיעה כתוצאה מכך שהרגה 70,000 איש. מהסיפור מובן שהמפקד גרם לאסון, אך לא ברור איזה חטא של דוד הביא את העונש החמור חמור. במה היה מפקדו של דוד שונה מהמפקדים האחרים בתנ"ך שהתנהלו ללא השלכות הרסניות?<fn>ראו <a href="Shemot30-11-16" data-aht="source">שמות ל'</a>, <a href="Bemidbar1-1-4" data-aht="source">במדבר א'</a>, <a href="Bemidbar26-1-2" data-aht="source">במדבר כ"ו</a>, <a href="Bemidbar31-48-54" data-aht="source">במדבר ל"א:מ"ח-נ"ד</a>, <a href="Shofetim20-15-17" data-aht="source">שופטים כ':ט"ו-י"ז</a>, <a href="ShemuelI11-8" data-aht="source">שמואל א י"א:ח'</a>, <a href="ShemuelI13-15" data-aht="source">שמואל א י"ג:ט"ו</a>, <a href="ShemuelI15-4" data-aht="source">שמואל א ט"ו:ד'</a>, <a href="ShemuelII18-1" data-aht="source">שמואל ב י"ח:א'</a>, <a href="MelakhimI20-27" data-aht="source">מלכים א כ':כ"ז</a>, <a href="MelakhimII3-6" data-aht="source">מלכים ב ג':ו'</a>, ו<a href="Ezra2-1-5" data-aht="source">עזרא ב'</a>.&#160; לא מסופר על עונש לאחר המפקד באף אחד מן המקרים האלו.</fn></p>
+
<p>ב<a href="ShemuelII24" data-aht="source">פרק האחרון</a> של ספר שמואל (ובסיפור המקביל ב<a href="DivreiHaYamimI21" data-aht="source">דברי הימים א' כ"א</a>) מסופר על ההחלטה של דוד לערוך מפקד אוכלוסין ועל המגיפה שמתרחשת כתוצאה מכך והורגת 70,000 איש. מהסיפור מובן שהמפקד גרם לאסון, אך לא ברור איזה חטא של דוד הביא את העונש החמור הזה. במה היה מפקדו של דוד שונה מהמפקדים האחרים בתנ"ך שהתנהלו ללא השלכות הרסניות?<fn>ראו <a href="Shemot30-11-16" data-aht="source">שמות ל'</a>, <a href="Bemidbar1-1-4" data-aht="source">במדבר א'</a>, <a href="Bemidbar26-1-2" data-aht="source">במדבר כ"ו</a>, <a href="Bemidbar31-48-54" data-aht="source">במדבר ל"א:מ"ח-נ"ד</a>, <a href="Shofetim20-15-17" data-aht="source">שופטים כ':ט"ו-י"ז</a>, <a href="ShemuelI11-8" data-aht="source">שמואל א י"א:ח'</a>, <a href="ShemuelI13-15" data-aht="source">שמואל א י"ג:ט"ו</a>, <a href="ShemuelI15-4" data-aht="source">שמואל א ט"ו:ד'</a>, <a href="ShemuelII18-1" data-aht="source">שמואל ב י"ח:א'</a>, <a href="MelakhimI20-27" data-aht="source">מלכים א כ':כ"ז</a>, <a href="MelakhimII3-6" data-aht="source">מלכים ב ג':ו'</a>, ו<a href="Ezra2-1-5" data-aht="source">עזרא ב'</a>.&#160; לא מסופר על עונש לאחר המפקד באף אחד מן המקרים האלו.</fn></p>
  
 
<h2>מפקדים ומחצית השקל</h2>
 
<h2>מפקדים ומחצית השקל</h2>
<p>לפני המפקד הראשון בתנ"ך (<a href="Shemot30-11-16" data-aht="source">שמות ל'</a>), ה' מצווה על משה לקחת חצי שקל מכל אחד מבני ישראל כשהוא סופר אותם, כדי למנוע מגיפה:</p>
+
<p>לפני המפקד הראשון בתנ"ך (<a href="Shemot30-11-16" data-aht="source">שמות ל'</a>), ה' מצווה על משה לקחת מחצית השקל מכל אחד מבני ישראל כשהוא סופר אותם, כדי למנוע מגיפה:</p>
<q class="" lang="he" dir="rtl">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>(יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַי"י בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. (יג) זֶה יִתְּנוּ כׇּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַי"י.</p>
 
<p>(יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַי"י בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. (יג) זֶה יִתְּנוּ כׇּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַי"י.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>שום גבייה כזאת אינה מוזכרת בתיאור המפקד של דוד, כך שניתן להסיק שהבחירה לא לגבות חצי שקל היא הסיבה לעונש. אך שאר מפקדי האוכלוסין בתנ"ף עברו בשלום, למרות שבאף אחד מהם אין אזכור של גביית חצי שקל.&#160; יתרה מזאת, לא ברור אם ההנחיה בשמות חלה על כל הדורות הבאים, או אם הוא היה רק צו לשעה שהיה ייחודי לשנה הראשונה במדבר.<fn>למגוון מלא של גישות בהבנת הציווי, ראו <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a></fn></p>
+
<p>שום גבייה כזאת אינה מוזכרת בתיאור המפקד של דוד, כך שניתן להסיק שאי-גביית חצי שקל היא הסיבה לעונש. אך כל שאר מפקדי האוכלוסין בתנ"ך עברו בשלום, למרות שבאף אחד מהם אין איזכור של גביית חצי שקל. יתרה מזאת, לא ברור אם ההנחיה בשמות חלה על כל הדורות הבאים, או אם הוא היה צו ייחודי לשנה הראשונה במדבר.<fn>למגוון מלא של גישות בהבנת הציווי, ראו <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a></fn></p>
  
 
<h2>שאלות נוספות</h2>
 
<h2>שאלות נוספות</h2>
Line 17: Line 17:
 
<li><b>"וַיֹּסֶף אַף י"י לַחֲרוֹת בְּיִשְׂרָאֵל"</b> – בתיאור בספר שמואל, הסיפור נפתח באמירה שה' המשיך לכעוס על ישראל. על מה כעס ה' ואיך זה קשור לאירועים המתוארים בשאר הפרק?</li>
 
<li><b>"וַיֹּסֶף אַף י"י לַחֲרוֹת בְּיִשְׂרָאֵל"</b> – בתיאור בספר שמואל, הסיפור נפתח באמירה שה' המשיך לכעוס על ישראל. על מה כעס ה' ואיך זה קשור לאירועים המתוארים בשאר הפרק?</li>
 
<li><b>"וַיָּסֶת אֶת דָּוִיד לִמְנוֹת"</b> – מי הסית את דוד לערוך את המפקד? בספר שמואל נראה שה' הוא הנושא של הפועל "וַיָּסֶת", בעוד שבסיפור בדברי הימים, מדובר בשטן. כך או כך, אם דוד לא היה אשם, מדוע הוא נושא באחריות?</li>
 
<li><b>"וַיָּסֶת אֶת דָּוִיד לִמְנוֹת"</b> – מי הסית את דוד לערוך את המפקד? בספר שמואל נראה שה' הוא הנושא של הפועל "וַיָּסֶת", בעוד שבסיפור בדברי הימים, מדובר בשטן. כך או כך, אם דוד לא היה אשם, מדוע הוא נושא באחריות?</li>
<li><b>אי-רצונו של יואב לספור</b> – ההדעפה של יואב שלא&#160;לערוך מפקד רומד שהוא הבין שמדובר במעשה בעייתי. איזה בעיה היא ראה בזה, ומדוע הוא בכל זאת מילא את הפקודה?</li>
+
<li><b>אי-רצונו של יואב לספור</b> – ההעדפה של יואב שלא&#160;לערוך מפקד רומזת שהוא הבין שמדובר במעשה בעייתי. איזו בעיה הוא ראה בזה, ומדוע הוא בכל זאת מילא את הפקודה?</li>
 
<li><b>"וְאֵלֶּה הַצֹּאן מֶה עָשׂוּ"</b> – אם דוד היה זה שחטא, מדוע הוא לא נפגע, ואילו המוני בני ישראל נהרגו? איזו הצדקה יש לענישה עקיפה כזאת?<fn>ראו <a href="Philosophy:Collective Punishment" data-aht="page">ענישה קולקטיבית</a> ו<a href="Are Children Punished for Parents' Sins" data-aht="page">האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?</a> לדיונים בנושא הכללי.</fn></li>
 
<li><b>"וְאֵלֶּה הַצֹּאן מֶה עָשׂוּ"</b> – אם דוד היה זה שחטא, מדוע הוא לא נפגע, ואילו המוני בני ישראל נהרגו? איזו הצדקה יש לענישה עקיפה כזאת?<fn>ראו <a href="Philosophy:Collective Punishment" data-aht="page">ענישה קולקטיבית</a> ו<a href="Are Children Punished for Parents' Sins" data-aht="page">האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?</a> לדיונים בנושא הכללי.</fn></li>
<li><b>"שָׁלֹשׁ אָנֹכִי נוֹטֵל עָלֶיךָ בְּחַר לְךָ אַחַת מֵהֶם"</b> – מדוע הנביא מאפשר לדוד לבחור את העונש? בשום מקום אחר בתנ"ך אין תופעה דומה. האם הבחירה מעידה על אשמה גדולה יותר או פחות?</li>
+
<li><b>"שָׁלֹשׁ אָנֹכִי נוֹטֵל עָלֶיךָ בְּחַר לְךָ אַחַת מֵהֶם"</b> – מדוע הנביא מאפשר לדוד לבחור את העונש? בשום מקום אחר בתנ"ך אין תופעה דומה. האם הבחירה מעידה על אשמה גדולה יותר או פחותה יותר?</li>
<li><b>מספרים לא עקביים</b>&#160;– קיימת אי-התאמה בין הנתונים בספרי שמואל ודברי הימים לגבי המספר הכולל של האנשים שנספרו.<fn>לפי <a href="ShemuelII24" data-aht="source">ספר שמואל</a>, היו 800,000 מכל שאר השבטים ו-500,000 משבט יהודה.&#160; ב<a href="DivreiHaYamimI21" data-aht="source">דברי הימים</a>, לעומת זה, נמנו 1,100,000 מכל ישראל ו-470,000 מיהודה.&#160; בנוסף,&#160;דברי הימים כותב כי שבטי לוי ובנימין לא נספרו.</fn>&#160; כיצד ניתן ליישב בין המספרים הסותרים?</li>
+
<li><b>מספרים לא עקביים</b>&#160;– קיימת אי-התאמה בין הנתונים בספרי שמואל ודברי הימים לגבי המספר הכולל של האנשים שנספרו.<fn>לפי <a href="ShemuelII24" data-aht="source">ספר שמואל</a>, היו 800,000 מכל שאר השבטים ו-500,000 משבט יהודה. ב<a href="DivreiHaYamimI21" data-aht="source">דברי הימים</a>, לעומת זה, נמנו 1,100,000 מכל ישראל ו-470,000 מיהודה. בנוסף,&#160;דברי הימים כותב כי שבטי לוי ובנימין לא נספרו.</fn>&#160;כיצד ניתן ליישב בין המספרים הסותרים?</li>
 
</ul>
 
</ul>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 11:08, 8 December 2019

מפקד דוד

הקדמה

מה השתבש?

בפרק האחרון של ספר שמואל (ובסיפור המקביל בדברי הימים א' כ"א) מסופר על ההחלטה של דוד לערוך מפקד אוכלוסין ועל המגיפה שמתרחשת כתוצאה מכך והורגת 70,000 איש. מהסיפור מובן שהמפקד גרם לאסון, אך לא ברור איזה חטא של דוד הביא את העונש החמור הזה. במה היה מפקדו של דוד שונה מהמפקדים האחרים בתנ"ך שהתנהלו ללא השלכות הרסניות?1

מפקדים ומחצית השקל

לפני המפקד הראשון בתנ"ך (שמות ל'), ה' מצווה על משה לקחת מחצית השקל מכל אחד מבני ישראל כשהוא סופר אותם, כדי למנוע מגיפה:

(יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַי"י בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. (יג) זֶה יִתְּנוּ כׇּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַי"י.

שום גבייה כזאת אינה מוזכרת בתיאור המפקד של דוד, כך שניתן להסיק שאי-גביית חצי שקל היא הסיבה לעונש. אך כל שאר מפקדי האוכלוסין בתנ"ך עברו בשלום, למרות שבאף אחד מהם אין איזכור של גביית חצי שקל. יתרה מזאת, לא ברור אם ההנחיה בשמות חלה על כל הדורות הבאים, או אם הוא היה צו ייחודי לשנה הראשונה במדבר.2

שאלות נוספות

  • "וַיֹּסֶף אַף י"י לַחֲרוֹת בְּיִשְׂרָאֵל" – בתיאור בספר שמואל, הסיפור נפתח באמירה שה' המשיך לכעוס על ישראל. על מה כעס ה' ואיך זה קשור לאירועים המתוארים בשאר הפרק?
  • "וַיָּסֶת אֶת דָּוִיד לִמְנוֹת" – מי הסית את דוד לערוך את המפקד? בספר שמואל נראה שה' הוא הנושא של הפועל "וַיָּסֶת", בעוד שבסיפור בדברי הימים, מדובר בשטן. כך או כך, אם דוד לא היה אשם, מדוע הוא נושא באחריות?
  • אי-רצונו של יואב לספור – ההעדפה של יואב שלא לערוך מפקד רומזת שהוא הבין שמדובר במעשה בעייתי. איזו בעיה הוא ראה בזה, ומדוע הוא בכל זאת מילא את הפקודה?
  • "וְאֵלֶּה הַצֹּאן מֶה עָשׂוּ" – אם דוד היה זה שחטא, מדוע הוא לא נפגע, ואילו המוני בני ישראל נהרגו? איזו הצדקה יש לענישה עקיפה כזאת?3
  • "שָׁלֹשׁ אָנֹכִי נוֹטֵל עָלֶיךָ בְּחַר לְךָ אַחַת מֵהֶם" – מדוע הנביא מאפשר לדוד לבחור את העונש? בשום מקום אחר בתנ"ך אין תופעה דומה. האם הבחירה מעידה על אשמה גדולה יותר או פחותה יותר?
  • מספרים לא עקביים – קיימת אי-התאמה בין הנתונים בספרי שמואל ודברי הימים לגבי המספר הכולל של האנשים שנספרו.4 כיצד ניתן ליישב בין המספרים הסותרים?