Difference between revisions of "David's Counting of the Nation/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
(Copy from /en)
 
 
(12 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 2: Line 2:
  
 
<page type="Introduction">
 
<page type="Introduction">
<h1></h1>
+
<h1>מפקד דוד</h1>
<h2>What Went Wrong?</h2>
+
<h2>מה השתבש?</h2>
<p>The&#160;<a href="ShemuelII24" data-aht="source">final chapter</a> of Sefer Shemuel (parallel to <a href="DivreiHaYamimI21" data-aht="source">Divrei HaYamim I 21</a>) tells of David's decision to count the nation and the consequent plague that killed 70,000 people.&#160; Though the narrative implies that the census was the cause of the catastrophe, it is not clear what sin was transgressed that led to such a severe punishment.&#160; How was David's census different from the many others in Tanakh which were conducted without disastrous consequences?<fn>See <a href="Shemot30-11-16" data-aht="source">Shemot 30</a>, <a href="Bemidbar1-1-4" data-aht="source">Bemidbar 1</a>, <a href="Bemidbar26-1-2" data-aht="source">Bemidbar 26</a>, <a href="Bemidbar31-48-54" data-aht="source">Bemidbar 31:48-54</a>, <a href="Shofetim20-15-17" data-aht="source">Shofetim 20:15-17</a>, <a href="ShemuelI11-8" data-aht="source">Shemuel I 11:8</a>, <a href="ShemuelI13-15" data-aht="source">Shemuel I 13:15</a>, <a href="ShemuelI15-4" data-aht="source">Shemuel I 15:4</a>, <a href="ShemuelII18-1" data-aht="source">Shemuel II 18:1</a>, <a href="MelakhimI20-27" data-aht="source">Melakhim I 20:27</a>, <a href="MelakhimII3-6" data-aht="source">Melakhim II 3:6</a>, and <a href="Ezra2-1-5" data-aht="source">Ezra 2</a>.&#160; In none of these cases are the people punished after the census is taken.</fn></p>
+
<p>ב<a href="ShemuelII24" data-aht="source">פרק האחרון</a> של ספר שמואל (ובסיפור המקביל ב<a href="DivreiHaYamimI21" data-aht="source">דברי הימים א' כ"א</a>) מסופר על ההחלטה של דוד לערוך מפקד אוכלוסין ועל המגיפה שמתרחשת כתוצאה מכך והורגת 70,000 איש. מהסיפור מובן שהמפקד גרם לאסון, אך לא ברור איזה חטא של דוד הביא את העונש החמור הזה. במה היה מפקדו של דוד שונה מהמפקדים האחרים בתנ"ך שהתנהלו ללא השלכות הרסניות?<fn>ראו <a href="Shemot30-11-16" data-aht="source">שמות ל'</a>, <a href="Bemidbar1-1-4" data-aht="source">במדבר א'</a>, <a href="Bemidbar26-1-2" data-aht="source">במדבר כ"ו</a>, <a href="Bemidbar31-48-54" data-aht="source">במדבר ל"א:מ"ח-נ"ד</a>, <a href="Shofetim20-15-17" data-aht="source">שופטים כ':ט"ו-י"ז</a>, <a href="ShemuelI11-8" data-aht="source">שמואל א י"א:ח'</a>, <a href="ShemuelI13-15" data-aht="source">שמואל א י"ג:ט"ו</a>, <a href="ShemuelI15-4" data-aht="source">שמואל א ט"ו:ד'</a>, <a href="ShemuelII18-1" data-aht="source">שמואל ב י"ח:א'</a>, <a href="MelakhimI20-27" data-aht="source">מלכים א כ':כ"ז</a>, <a href="MelakhimII3-6" data-aht="source">מלכים ב ג':ו'</a>, ו<a href="Ezra2-1-5" data-aht="source">עזרא ב'</a>.&#160; לא מסופר על עונש לאחר המפקד באף אחד מן המקרים האלו.</fn></p>
  
<h2>Censuses and Half Shekels</h2>
+
<h2>מפקדים ומחצית השקל</h2>
<p>Before the first census of Tanakh (<a href="Shemot30-11-16" data-aht="source">Shemot 30</a>),&#160;Hashem commands Moshe that when he counts the people he must take from them a half shekel in order to prevent plague:</p>
+
<p>לפני המפקד הראשון בתנ"ך (<a href="Shemot30-11-16" data-aht="source">שמות ל'</a>), ה' מצווה על משה לקחת מחצית השקל מכל אחד מבני ישראל כשהוא סופר אותם, כדי למנוע מגיפה:</p>
<multilang style="overflow: auto;">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
<q xml:lang="he" dir="rtl">(יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַי"י בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. (יג) זֶה יִתְּנוּ כׇּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַי"י.</q>
+
<p>(יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַי"י בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. (יג) זֶה יִתְּנוּ כׇּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַי"י.</p>
<q xml:lang="en">(12) 'When thou takest the sum of the children of Israel, according to their number, then shall they give every man a ransom for his soul unto the Lord, when thou numberest them; that there be no plague among them, when thou numberest them. (13) This they shall give, every one that passeth among them that are numbered, half a shekel after the shekel of the sanctuary — the shekel is twenty gerahs — half a shekel for an offering to the Lord.</q>
+
</q>
</multilang>
+
<p>שום גבייה כזאת אינה מוזכרת בתיאור המפקד של דוד, כך שניתן להסיק שאי-גביית חצי שקל היא הסיבה לעונש. אך כל שאר מפקדי האוכלוסין בתנ"ך עברו בשלום, למרות שבאף אחד מהם אין איזכור של גביית חצי שקל. יתרה מזאת, לא ברור אם ההנחיה בשמות חלה על כל הדורות הבאים, או אם הוא היה צו ייחודי לשנה הראשונה במדבר.<fn>למגוון מלא של גישות בהבנת הציווי, ראו <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל למניין או למשכן?</a></fn></p>
<p>No such collection is mentioned in the description of David's census, leading to the possible conclusion that the omission must have been the reason for the punishment.&#160; However, all other censuses in Tanakh also do not speak of half shekel donations, and they all proceed peacefully.&#160; Moreover, it is not even clear if the directive in Shemot applied to all future generations, or if it was specific to the first year in the Wilderness.<fn>For a full range of approaches regarding the directive, see <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">Half Shekels For Census or Tabernacle?</a></fn></p>
 
  
<h2>Additional Questions</h2>
+
<h2>שאלות נוספות</h2>
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>"וַיֹּסֶף אַף י"י לַחֲרוֹת בְּיִשְׂרָאֵל"</b> – In the account in Sefer Shemuel, the story opens by telling the reader that Hashem continued to be angry with Israel.&#160; About what was Hashem wrathful and how does this relate to the events described in the rest of the chapter?</li>
+
<li><b>"וַיֹּסֶף אַף י"י לַחֲרוֹת בְּיִשְׂרָאֵל"</b> – בתיאור בספר שמואל, הסיפור נפתח באמירה שה' המשיך לכעוס על ישראל. על מה כעס ה' ואיך זה קשור לאירועים המתוארים בשאר הפרק?</li>
<li><b>"וַיָּסֶת אֶת דָּוִיד לִמְנוֹת"</b> – Who incited David to count the nation?&#160; In Sefer Shemuel, Hashem appears to be the subject of the verb "וַיָּסֶת", while in the version in Divrei HaYamim, it is the Satan.&#160; Either way, if the counting was not David's fault, why is he held accountable?</li>
+
<li><b>"וַיָּסֶת אֶת דָּוִיד לִמְנוֹת"</b> – מי הסית את דוד לערוך את המפקד? בספר שמואל נראה שה' הוא הנושא של הפועל "וַיָּסֶת", בעוד שבסיפור בדברי הימים, מדובר בשטן. כך או כך, אם דוד לא היה אשם, מדוע הוא נושא באחריות?</li>
<li><b>Yoav's reluctance to count</b> – Yoav's reluctance to count the people suggests that he recognized that the action was problematic.&#160; What about it troubled him, and why did he nonetheless proceed to fulfill the command?</li>
+
<li><b>אי-רצונו של יואב לספור</b> – ההעדפה של יואב שלא&#160;לערוך מפקד רומזת שהוא הבין שמדובר במעשה בעייתי. איזו בעיה הוא ראה בזה, ומדוע הוא בכל זאת מילא את הפקודה?</li>
<li><b>"וְאֵלֶּה הַצֹּאן מֶה עָשׂוּ"</b> – If David was the one to sin, why is it that he personally is spared while masses of Israelites are killed?&#160; How is such vicarious punishment justified?<fn>See <a href="Philosophy:Collective Punishment" data-aht="page">Collective Punishment</a> and <a href="Are Children Punished for Parents' Sins" data-aht="page">Are Children Punished for Parents' Sins?</a> for discussion of the general issue.</fn></li>
+
<li><b>"וְאֵלֶּה הַצֹּאן מֶה עָשׂוּ"</b> – אם דוד היה זה שחטא, מדוע הוא לא נפגע, ואילו המוני בני ישראל נהרגו? איזו הצדקה יש לענישה עקיפה כזאת?<fn>ראו <a href="Philosophy:Collective Punishment" data-aht="page">ענישה קולקטיבית</a> ו<a href="Are Children Punished for Parents' Sins" data-aht="page">האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?</a> לדיונים בנושא הכללי.</fn></li>
<li><b>Choose your own punishment</b> – Why does the prophet allow David to pick his own punishment?&#160; Nowhere else in Tanakh is there a similar phenomenon. Is the choice indicative of greater or lesser guilt?</li>
+
<li><b>"שָׁלֹשׁ אָנֹכִי נוֹטֵל עָלֶיךָ בְּחַר לְךָ אַחַת מֵהֶם"</b> – מדוע הנביא מאפשר לדוד לבחור את העונש? בשום מקום אחר בתנ"ך אין תופעה דומה. האם הבחירה מעידה על אשמה גדולה יותר או פחותה יותר?</li>
<li><b>Inconsistent tallies</b> – There is a discrepancy between the accounts of Shemuel and Divrei HaYamim regarding the total number of people counted.<fn>According to <a href="ShemuelII24" data-aht="source">Sefer Shemuel</a>, there were 800,000 people from all the tribes and 500,000 from Yehuda.&#160; In <a href="DivreiHaYamimI21" data-aht="source">Divrei HaYamim</a>, in contrast, there were 1,100,000 from Israel and 470,000 from Yehuda.&#160; In addition, Divrei HaYamim records that the tribes of Levi and Binyamin were not counted.</fn>&#160; How can the different tallies be reconciled?</li>
+
<li><b>מספרים לא עקביים</b>&#160;קיימת אי-התאמה בין הנתונים בספרי שמואל ודברי הימים לגבי המספר הכולל של האנשים שנספרו.<fn>לפי <a href="ShemuelII24" data-aht="source">ספר שמואל</a>, היו 800,000 מכל שאר השבטים ו-500,000 משבט יהודה. ב<a href="DivreiHaYamimI21" data-aht="source">דברי הימים</a>, לעומת זה, נמנו 1,100,000 מכל ישראל ו-470,000 מיהודה. בנוסף,&#160;דברי הימים כותב כי שבטי לוי ובנימין לא נספרו.</fn>&#160;כיצד ניתן ליישב בין המספרים הסותרים?</li>
 
</ul>
 
</ul>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 11:08, 8 December 2019

מפקד דוד

הקדמה

מה השתבש?

בפרק האחרון של ספר שמואל (ובסיפור המקביל בדברי הימים א' כ"א) מסופר על ההחלטה של דוד לערוך מפקד אוכלוסין ועל המגיפה שמתרחשת כתוצאה מכך והורגת 70,000 איש. מהסיפור מובן שהמפקד גרם לאסון, אך לא ברור איזה חטא של דוד הביא את העונש החמור הזה. במה היה מפקדו של דוד שונה מהמפקדים האחרים בתנ"ך שהתנהלו ללא השלכות הרסניות?1

מפקדים ומחצית השקל

לפני המפקד הראשון בתנ"ך (שמות ל'), ה' מצווה על משה לקחת מחצית השקל מכל אחד מבני ישראל כשהוא סופר אותם, כדי למנוע מגיפה:

(יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַי"י בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. (יג) זֶה יִתְּנוּ כׇּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַי"י.

שום גבייה כזאת אינה מוזכרת בתיאור המפקד של דוד, כך שניתן להסיק שאי-גביית חצי שקל היא הסיבה לעונש. אך כל שאר מפקדי האוכלוסין בתנ"ך עברו בשלום, למרות שבאף אחד מהם אין איזכור של גביית חצי שקל. יתרה מזאת, לא ברור אם ההנחיה בשמות חלה על כל הדורות הבאים, או אם הוא היה צו ייחודי לשנה הראשונה במדבר.2

שאלות נוספות

  • "וַיֹּסֶף אַף י"י לַחֲרוֹת בְּיִשְׂרָאֵל" – בתיאור בספר שמואל, הסיפור נפתח באמירה שה' המשיך לכעוס על ישראל. על מה כעס ה' ואיך זה קשור לאירועים המתוארים בשאר הפרק?
  • "וַיָּסֶת אֶת דָּוִיד לִמְנוֹת" – מי הסית את דוד לערוך את המפקד? בספר שמואל נראה שה' הוא הנושא של הפועל "וַיָּסֶת", בעוד שבסיפור בדברי הימים, מדובר בשטן. כך או כך, אם דוד לא היה אשם, מדוע הוא נושא באחריות?
  • אי-רצונו של יואב לספור – ההעדפה של יואב שלא לערוך מפקד רומזת שהוא הבין שמדובר במעשה בעייתי. איזו בעיה הוא ראה בזה, ומדוע הוא בכל זאת מילא את הפקודה?
  • "וְאֵלֶּה הַצֹּאן מֶה עָשׂוּ" – אם דוד היה זה שחטא, מדוע הוא לא נפגע, ואילו המוני בני ישראל נהרגו? איזו הצדקה יש לענישה עקיפה כזאת?3
  • "שָׁלֹשׁ אָנֹכִי נוֹטֵל עָלֶיךָ בְּחַר לְךָ אַחַת מֵהֶם" – מדוע הנביא מאפשר לדוד לבחור את העונש? בשום מקום אחר בתנ"ך אין תופעה דומה. האם הבחירה מעידה על אשמה גדולה יותר או פחותה יותר?
  • מספרים לא עקביים – קיימת אי-התאמה בין הנתונים בספרי שמואל ודברי הימים לגבי המספר הכולל של האנשים שנספרו.4 כיצד ניתן ליישב בין המספרים הסותרים?