Difference between revisions of "David's Counting of the Nation/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 15: Line 15:
 
<h2>שאלות נוספות</h2>
 
<h2>שאלות נוספות</h2>
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>"וַיֹּסֶף Paar י"י לַחֲרוֹת בְּיִשְׂרָאֵל" - בתיאור בספר שמואל, הסיפור נפתח באומרו לקורא שהשם המשיך לכעוס על ישראל. על מה זעם השם ואיך זה קשור לאירועים המתוארים בשאר הפרק ?<br/>"וַיָּסֶת אֶת דָּוִיד לִמְנוֹת" - מי הסית את דוד לספור את האומה? בספר שמואל נראה שהשם הוא הנושא של הפועל "וַיָּסֶת", בעוד שבסיפור בדברי הימים, זה השטן. כך או כך, אם הספירה לא הייתה באשמתו של דייויד, מדוע הוא נושא באחריות?<br/>אי רצונו של יואב לספור - חוסר רצונו של יואב לספור את האנשים מרמז שהוא זיהה שהפעולה הייתה בעייתית. מה עם זה הטריד אותו, ומדוע בכל זאת המשיך למלא את הפקודה?<br/>"וְאֵלֶּה הַצֹּאן מֶה עָשׂוּ" - אם דוד היה זה שחטא, מדוע הוא נחסך באופן אישי בזמן שהמון בני ישראל נהרגים? כיצד מוצדק ענישה שילוחית כזו? 3<br/>"שָׁלֹשׁ אָנֹכִי נוֹטֵל עָלֶיךָ בְּחַר לְךָ אַחַת מֵהֶם" - מדוע הנביא מאפשר לדוד לבחור בעונשו? בשום מקום אחר בתנך אין תופעה דומה. האם הבחירה מעידה על אשמה גדולה יותר או פחות?<br/>מספרים לא סטטיסטיים - קיימת אי-התאמה בין המספרים לספרי שמואל ודברי הימים לגבי המספר הכולל של האנשים שנספרו .4 כיצד ניתן ליישב בין המספרים הסותרים?</b></li>
+
<li><b>"וַיֹּסֶף Paar י"י לַחֲרוֹת בְּיִשְׂרָאֵל" - בתיאור בספר שמואל,&#160;<br/>אי רצונו של יואב לספור - חוסר רצונו של יואב לספור את האנשים מרמז שהוא זיהה שהפעולה הייתה בעייתית. מה עם זה הטריד אותו, ומדוע בכל זאת המשיך למלא את הפקודה?<br/>"וְאֵלֶּה הַצֹּאן מֶה עָשׂוּ" - אם דוד היה זה שחטא, מדוע הוא נחסך באופן אישי בזמן שהמון בני ישראל נהרגים? כיצד מוצדק ענישה שילוחית כזו? 3<br/>"שָׁלֹשׁ אָנֹכִי נוֹטֵל עָלֶיךָ בְּחַר לְךָ אַחַת מֵהֶם" - מדוע הנביא מאפשר לדוד לבחור בעונשו? בשום מקום אחר בתנך אין תופעה דומה. האם הבחירה מעידה על אשמה גדולה יותר או פחות?<br/>מספרים לא סטטיסטיים - קיימת אי-התאמה בין המספרים לספרי שמואל ודברי הימים לגבי המספר הכולל של האנשים שנספרו .4 כיצד ניתן ליישב בין המספרים הסותרים?</b></li>
<li><b>"וַיֹּסֶף אַף י"י לַחֲרוֹת בְּיִשְׂרָאֵל"</b> – בתיאור בספר שמואל, the story opens by telling the reader that Hashem continued to be angry with Israel.&#160; About what was Hashem wrathful and how does this relate to the events described in the rest of the chapter?</li>
+
<li><b>"וַיֹּסֶף אַף י"י לַחֲרוֹת בְּיִשְׂרָאֵל"</b> – בתיאור בספר שמואל, הסיפור נפתח באמירה שה' המשיך לכעוס על ישראל. על מה כעס ה' ואיך זה קשור לאירועים המתוארים בשאר הפרק?</li>
<li><b>"וַיָּסֶת אֶת דָּוִיד לִמְנוֹת"</b> – Who incited David to count the nation?&#160; בספר שמואל, Hashem appears to be the subject of the verb "וַיָּסֶת", בעוד שבסיפור בדברי הימים, it is the Satan.&#160; Either way, if the counting was not David's fault, why is he held accountable?</li>
+
<li><b>"וַיָּסֶת אֶת דָּוִיד לִמְנוֹת"</b> – מי הסית את דוד לערוך את המפקד? בספר שמואל נראה שה' הוא הנושא של הפועל "וַיָּסֶת", בעוד שבסיפור בדברי הימים, מדובר בשטן. כך או כך, אם דוד לא היה אשם, מדוע הוא נושא באחריות?</li>
 
<li><b>אי-רצונו של יואב לספור</b> – Yoav's reluctance to count the people suggests that he recognized that the action was problematic.&#160; What about it troubled him, and why did he nonetheless proceed to fulfill the command?</li>
 
<li><b>אי-רצונו של יואב לספור</b> – Yoav's reluctance to count the people suggests that he recognized that the action was problematic.&#160; What about it troubled him, and why did he nonetheless proceed to fulfill the command?</li>
 
<li><b>"וְאֵלֶּה הַצֹּאן מֶה עָשׂוּ"</b> – If David was the one to sin, why is it that he personally is spared while masses of Israelites are killed?&#160; How is such vicarious punishment justified?<fn>ראו <a href="Philosophy:Collective Punishment" data-aht="page">ענישה קולקטיבית</a> ו<a href="Are Children Punished for Parents' Sins" data-aht="page">האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?</a> לדיונים בנושא הכללי.</fn></li>
 
<li><b>"וְאֵלֶּה הַצֹּאן מֶה עָשׂוּ"</b> – If David was the one to sin, why is it that he personally is spared while masses of Israelites are killed?&#160; How is such vicarious punishment justified?<fn>ראו <a href="Philosophy:Collective Punishment" data-aht="page">ענישה קולקטיבית</a> ו<a href="Are Children Punished for Parents' Sins" data-aht="page">האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?</a> לדיונים בנושא הכללי.</fn></li>

Version as of 22:02, 28 October 2019

מפקד דוד

הקדמה

מה השתבש?

בפרק האחרון של ספר שמואל (ובסיפור המקביל בדברי הימים א' כ"א) מסופר על ההחלטה של דוד לערוך מפקד עם ועל המגיפה שמופיעה כתוצאה מכך שהרגה 70,000 איש. מהסיפור מובן שהמפקד גרם לאסון, אך לא ברור איזה חטא של דוד הביא את העונש החמור חמור. במה היה מפקדו של דוד שונה מהמפקדים האחרים בתנ"ך שהתנהלו ללא השלכות הרסניות?1

מפקדים ומחצית השקל

לפני המפקד הראשון בתנ"ך (שמות ל'), ה' מצווה על משה לקחת חצי שקל מכל אחד מבני ישראל כשהוא סופר אותם, כדי למנוע מגיפה:

(יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַי"י בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. (יג) זֶה יִתְּנוּ כׇּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַי"י.

שום גבייה כזאת אינה מוזכרת בתיאור המפקד של דוד, כך שניתן להסיק שהבחירה לא לגבות חצי שקל היא הסיבה לעונש. אך שאר מפקדי האוכלוסין בתנ"ף עברו בשלום, למרות שבאף אחד מהם אין אזכור של גביית חצי שקל.  יתרה מזאת, לא ברור אם ההנחיה בשמות חלה על כל הדורות הבאים, או אם הוא היה רק צו לשעה שהיה ייחודי לשנה הראשונה במדבר.2

שאלות נוספות

  • "וַיֹּסֶף Paar י"י לַחֲרוֹת בְּיִשְׂרָאֵל" - בתיאור בספר שמואל, 
    אי רצונו של יואב לספור - חוסר רצונו של יואב לספור את האנשים מרמז שהוא זיהה שהפעולה הייתה בעייתית. מה עם זה הטריד אותו, ומדוע בכל זאת המשיך למלא את הפקודה?
    "וְאֵלֶּה הַצֹּאן מֶה עָשׂוּ" - אם דוד היה זה שחטא, מדוע הוא נחסך באופן אישי בזמן שהמון בני ישראל נהרגים? כיצד מוצדק ענישה שילוחית כזו? 3
    "שָׁלֹשׁ אָנֹכִי נוֹטֵל עָלֶיךָ בְּחַר לְךָ אַחַת מֵהֶם" - מדוע הנביא מאפשר לדוד לבחור בעונשו? בשום מקום אחר בתנך אין תופעה דומה. האם הבחירה מעידה על אשמה גדולה יותר או פחות?
    מספרים לא סטטיסטיים - קיימת אי-התאמה בין המספרים לספרי שמואל ודברי הימים לגבי המספר הכולל של האנשים שנספרו .4 כיצד ניתן ליישב בין המספרים הסותרים?
  • "וַיֹּסֶף אַף י"י לַחֲרוֹת בְּיִשְׂרָאֵל" – בתיאור בספר שמואל, הסיפור נפתח באמירה שה' המשיך לכעוס על ישראל. על מה כעס ה' ואיך זה קשור לאירועים המתוארים בשאר הפרק?
  • "וַיָּסֶת אֶת דָּוִיד לִמְנוֹת" – מי הסית את דוד לערוך את המפקד? בספר שמואל נראה שה' הוא הנושא של הפועל "וַיָּסֶת", בעוד שבסיפור בדברי הימים, מדובר בשטן. כך או כך, אם דוד לא היה אשם, מדוע הוא נושא באחריות?
  • אי-רצונו של יואב לספור – Yoav's reluctance to count the people suggests that he recognized that the action was problematic.  What about it troubled him, and why did he nonetheless proceed to fulfill the command?
  • "וְאֵלֶּה הַצֹּאן מֶה עָשׂוּ" – If David was the one to sin, why is it that he personally is spared while masses of Israelites are killed?  How is such vicarious punishment justified?3
  • "שָׁלֹשׁ אָנֹכִי נוֹטֵל עָלֶיךָ בְּחַר לְךָ אַחַת מֵהֶם" – Why does the prophet allow David to pick his own punishment?  Nowhere else in Tanakh is there a similar phenomenon. Is the choice indicative of greater or lesser guilt?
  • מספרים לא עקביים – קיימת אי-התאמה בין הנתונים בספרי שמואל ודברי הימים לגבי המספר הכולל של האנשים שנספרו.4  כיצד ניתן ליישב בין המספרים הסותרים?