Difference between revisions of "Deconstructing Migdal Bavel/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 4: Line 4:
 
<h1>סיפור מגדל בבל</h1>
 
<h1>סיפור מגדל בבל</h1>
 
<h2>הבלתי נודע</h2>
 
<h2>הבלתי נודע</h2>
<p>חציו הראשון של&#160;<a href="Bereshit11-1" data-aht="source">בראשית י"א</a>&#160;מתעד הן את&#160;סיפורם&#160;של בני האדם המנסים לבנות את העיר ואת מגדל בבל והן את&#160;סיכול&#160;תוכניתם על ידי ה'. ישנם מספר אלמנטים בעלילה&#160;אשר אפופים במסתורין כולל:</p>
+
<p>חציו הראשון של&#160;<a href="Bereshit11-1" data-aht="source">בראשית י"א</a>&#160;מתעד הן את ניסיון בני האדם לבנות את העיר בבל והמגדל שבתוכו והן את&#160;סיכול&#160;תוכניתם על ידי ה'. ישנם מספר אלמנטים בעלילה&#160;אשר אפופים במסתורין, והם כוללים:</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>אילו אנשים היו מעורבים? האם היה זה המין האנושי&#160;כולו? האם חלק מהדמויות המוכרות מסיפורים סמוכים (כמו נח, שם, אבר, נמרוד או אברהם) מילאו תפקיד בתהליך?</li>
+
<li>אילו אנשים היו מעורבים? האם היה זה המין האנושי&#160;כולו? האם חלק מהדמויות המוכרות מסיפורים סמוכים (כמו נח, שם, עבר, נמרוד, או אברהם) מילאו תפקיד בתהליך?</li>
<li>באיזה זמן החלה הבנייה, וכמה זמן לקח התהליך כולו? האם נטישת הפרויקט אירעה בין לילה, או שהיה זה שיאו של תהליך ארוך של שונות לשונית ואבולוציה שהשתרע לאורך דורות רבים או אפילו מאות שנים?</li>
+
<li>באיזה זמן החלה הבנייה, וכמה זמן לקח התהליך כולו? האם נטישת הפרויקט אירעה בין לילה, או שהיה זה שיאו של תהליך ארוך של התפתחות לשונית שהשתרע לאורך דורות רבים או אפילו מאות שנים?</li>
 
</ul>
 
</ul>
  
 
<h2>מטרות אנושיות</h2>
 
<h2>מטרות אנושיות</h2>
<p>יתכן שהנושא המאתגר ביותר, עם זאת, הוא להבין את המטרות המוצהרות של הפרויקט.&#160; ב<a href="Bereshit11-1" data-aht="source">י"א:ד'</a> נאמר:</p>
+
<p>עם זאת, ייתכן שהנושא המאתגר ביותר הוא להבין את המטרות המוצהרות של הפרויקט.&#160; ב<a href="Bereshit11-1" data-aht="source">י"א:ד'</a> נאמר:</p>
 
<q dir="rtl">וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ.</q>
 
<q dir="rtl">וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ.</q>
 
<p>פסוק זה מעלה מספר שאלות:</p>
 
<p>פסוק זה מעלה מספר שאלות:</p>
Line 23: Line 23:
 
<h2>התנגדויות ה'</h2>
 
<h2>התנגדויות ה'</h2>
 
<p>&#160;ב<a href="Bereshit11-1" data-aht="source">י"א:ו'</a>&#160;ה' מגיב בדאגה רבה למזימה האנושית:</p>
 
<p>&#160;ב<a href="Bereshit11-1" data-aht="source">י"א:ו'</a>&#160;ה' מגיב בדאגה רבה למזימה האנושית:</p>
<p>וַיֹּאמֶר ה' הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת.</p>
+
<q dir="rtl" lang="he">
<p>אך מדוע ה' היה כ"כ מוטרד מהתוכניות שהוא היה צריך להתערב באופן פעיל? הוא בוודאי לא היה מודאג מכך שהבונים אכן יגיעו לכיסא הכבוד? ומה משמעות הקשר בין&#160;"וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת" ו"כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת"? האם זה מתייחס לשני שלבים של אותה תוכנית או לשני פרויקטים שונים לגמרי, ואיזה מהם היווה את הבעיה העיקרית?</p>
+
<p>וַיֹּאמֶר י״י הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת.</p>
 +
</q>
 +
<p>אך מדוע ה' היה כל כך מוטרד מהתוכניות שהוא היה צריך להתערב באופן פעיל? הוא בוודאי לא היה מודאג מכך שהבונים אכן יגיעו לכיסא הכבוד? ומה משמעות הקשר בין&#160;"וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת" ו"כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת"? האם ביטויים אלו מתייחסים לשני שלבים של אותה תוכנית או לשני פרויקטים שונים לגמרי, ואיזה מהם היווה את הבעיה העיקרית?</p>
  
 
<h2>המסר של הסיפור</h2>
 
<h2>המסר של הסיפור</h2>
Line 30: Line 32:
 
<ul>
 
<ul>
 
<li>האם התורה רק מתעדת התפתחות היסטורית, האם זהו עיסוק בויכוח נגד אמונות פרימיטיביות, או האם זהו ניסיון ללמד לקח מוסרי על החברה (או שילוב של מטרות אלה)?</li>
 
<li>האם התורה רק מתעדת התפתחות היסטורית, האם זהו עיסוק בויכוח נגד אמונות פרימיטיביות, או האם זהו ניסיון ללמד לקח מוסרי על החברה (או שילוב של מטרות אלה)?</li>
<li>לבסוף, איך סיפור זה מתאים להקשר של הסיפורים הסמוכים אליו? האם הוא קשור לסיפור המבול שקדם אליו, לסיפור בחירת אברהם העוקב לו, לשושלת היוחסין ב<a href="Bereshit10" data-aht="source">בראשית י'</a> המציינת גם היא את פיזור המין האנושי, או לכולם גם יחד?</li>
+
<li>לבסוף, איך סיפור זה מתאים להקשר של הסיפורים הסמוכים אליו? האם הוא קשור לסיפור המבול שקדם אליו, לסיפור בחירת אברהם העוקב לו, לרשימות היוחסין ב<a href="Bereshit10" data-aht="source">בראשית י'</a> המציינות גם הן את פיזור המין האנושי, או לכולם גם יחד?</li>
 
</ul>
 
</ul>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Version as of 12:40, 7 July 2019

סיפור מגדל בבל

הקדמה

הבלתי נודע

חציו הראשון של בראשית י"א מתעד הן את ניסיון בני האדם לבנות את העיר בבל והמגדל שבתוכו והן את סיכול תוכניתם על ידי ה'. ישנם מספר אלמנטים בעלילה אשר אפופים במסתורין, והם כוללים:

  • אילו אנשים היו מעורבים? האם היה זה המין האנושי כולו? האם חלק מהדמויות המוכרות מסיפורים סמוכים (כמו נח, שם, עבר, נמרוד, או אברהם) מילאו תפקיד בתהליך?
  • באיזה זמן החלה הבנייה, וכמה זמן לקח התהליך כולו? האם נטישת הפרויקט אירעה בין לילה, או שהיה זה שיאו של תהליך ארוך של התפתחות לשונית שהשתרע לאורך דורות רבים או אפילו מאות שנים?

מטרות אנושיות

עם זאת, ייתכן שהנושא המאתגר ביותר הוא להבין את המטרות המוצהרות של הפרויקט.  בי"א:ד' נאמר:

וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ.

פסוק זה מעלה מספר שאלות:

  • האם יתכן שהאנשים באמת חשבו שיוכלו להגיע לשמיים ("וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם"), או האם היה זה רק ביטוי לתיאור מגדל גבוה במיוחד?
  • האם המטרה העיקרית הייתה בניית העיר ("עִיר") או המגדל ("מִגְדָּל")?
  • מה הקשר בין הגעה לשמיים ("וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם") לעשיית שם לעצמם ("וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם")?
  • איך כל אחת משתי מטרות אלה הייתה מונעת את פיזור המין האנושי ("פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ") ומדוע היה זה מבוקשם? האם מתכנני העיר באמת ראו בחזונם את כל הצוויליזציה האנושית מתקבצת בתוך חומותיה של עיר אחת?

התנגדויות ה'

 בי"א:ו' ה' מגיב בדאגה רבה למזימה האנושית:

וַיֹּאמֶר י״י הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת.

אך מדוע ה' היה כל כך מוטרד מהתוכניות שהוא היה צריך להתערב באופן פעיל? הוא בוודאי לא היה מודאג מכך שהבונים אכן יגיעו לכיסא הכבוד? ומה משמעות הקשר בין "וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת" ו"כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת"? האם ביטויים אלו מתייחסים לשני שלבים של אותה תוכנית או לשני פרויקטים שונים לגמרי, ואיזה מהם היווה את הבעיה העיקרית?

המסר של הסיפור

בנוסף לניסיון להבין מה באמת התרחש בסיפור מגדל בבל, על הקורא לנסות לפענח את מטרת התורה בסיפור תקרית מסתורית זו.

  • האם התורה רק מתעדת התפתחות היסטורית, האם זהו עיסוק בויכוח נגד אמונות פרימיטיביות, או האם זהו ניסיון ללמד לקח מוסרי על החברה (או שילוב של מטרות אלה)?
  • לבסוף, איך סיפור זה מתאים להקשר של הסיפורים הסמוכים אליו? האם הוא קשור לסיפור המבול שקדם אליו, לסיפור בחירת אברהם העוקב לו, לרשימות היוחסין בבראשית י' המציינות גם הן את פיזור המין האנושי, או לכולם גם יחד?