Deconstructing Migdal Bavel/1/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

סיפור מגדל בבל

הקדמה

הבלתי נודע

חציו הראשון של בראשית י"א מתעד הן את סיפורם של בני האדם המנסים לבנות את העיר ואת מגדל בבל והן את סיכול תוכניתם על ידי ה'. ישנם מספר אלמנטים של העלילה אשר אפופים במסתורין כולל:

  • אילו אנשים היו מעורבים? האם היה זה המין האנושי כולו? האם חלק מהדמויות המוכרות מסיפורים סמוכים (כמו נח, שם, אבר, נמרוד או אברהם) מילאו תפקיד בתהליך?
  • באיזה זמן החלה הבנייה, וכמה זמן לקח התהליך כולו? האם נטישת הפרויקט אירעה בין לילה, או שהיה זה שיאו של תהליך ארוך של שונות לשונית ואבולוציה שהשתרע לאורך דורות רבים או אפילו מאות שנים?

Human Objectives

Perhaps the most challenging issue, though, is to understand the stated purpose(s) of the project. 11:4 reads:

וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ.

This verse raises several questions:

  • Is it possible that the people thought they could literally reach the heavens ("וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם"), or is this just a figure of speech for an extremely tall tower?
  • Was the primary goal the building of the city ("עִיר") or the tower ("מִגְדָּל")?
  • What is the relationship between reaching for the sky ("וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם") and making a name for themselves ("וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם")?
  • How would either of these twin goals prevent the dispersal of mankind ("פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ") and why was this a desideratum? Did the city planners really envision that all of human civilization would be contained within the walls of one city?

Hashem's Objections

In 11:6 Hashem reacts with great concern to the human scheme:

וַיֹּאמֶר ה' הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת.

But why was Hashem so troubled by the plans that He needed to actively intervene? Surely He could not have been worried that the builders would actually reach the Heavenly throne? And what is the meaning of the relationship between "וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת" and "כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת"? Do these refer to two stages of the same plan or to two completely different projects, and which constitutes the main problem?

The Story's Message

In addition to attempting to understand what actually transpired in the story of Migdal Bavel, the reader must try to also decipher the Torah's purpose in recounting this enigmatic episode.

  • Is the Torah merely recording historical developments, is it engaging in a polemic against primitive beliefs, or is it trying to teach a moral lesson about society (or some combination of these goals)?
  • Finally, how does this story fit into the context of the stories which envelop it? Does it connect to the story of the Flood which preceded it, the story of Avraham's selection which follows it, the genealogies of Bereshit 10 which also mention mankind's dispersal, or to all of these?