Difference between revisions of "Deconstructing Migdal Bavel/2/he"
Yovel.Levy (talk | contribs) m |
Yovel.Levy (talk | contribs) m |
||
Line 19: | Line 19: | ||
<point><b>משמעות ההקשר</b> – פרופ' יהודה אליצור טוען שסיפורנו מהווה הקדמה לסיפורו של אברהם. בניגוד לשאיפתם של הבבליים לעשות שם ("וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם") לעצמם ולאליליהם בעירם, ה' מבטיח בפרק הבא (<a href="Bereshit12-1" data-aht="source">י"ב:א'-ג'</a>) לפאר את שמו של אברהם ("וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ")‎<fn>אברהם, בתורו, קורא בשם ה', במקום לשאוף לעשות שם לעצמו. (צויין על ידי מיקי הוכשטיין).</fn> ולהפוך אותו לאומה הנבחרת בארץ המובטחת.<fn>השוו לבראשית רבה המדברת על סלידתם של בוני המגדל הן כלפי אברהם והן כלפי ה', וראו גם פרקי דרבי אליעזר המתאר את אברהם המקלל את הבונים בגלל מעשיהם הרעים.</fn></point> | <point><b>משמעות ההקשר</b> – פרופ' יהודה אליצור טוען שסיפורנו מהווה הקדמה לסיפורו של אברהם. בניגוד לשאיפתם של הבבליים לעשות שם ("וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם") לעצמם ולאליליהם בעירם, ה' מבטיח בפרק הבא (<a href="Bereshit12-1" data-aht="source">י"ב:א'-ג'</a>) לפאר את שמו של אברהם ("וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ")‎<fn>אברהם, בתורו, קורא בשם ה', במקום לשאוף לעשות שם לעצמו. (צויין על ידי מיקי הוכשטיין).</fn> ולהפוך אותו לאומה הנבחרת בארץ המובטחת.<fn>השוו לבראשית רבה המדברת על סלידתם של בוני המגדל הן כלפי אברהם והן כלפי ה', וראו גם פרקי דרבי אליעזר המתאר את אברהם המקלל את הבונים בגלל מעשיהם הרעים.</fn></point> | ||
<point><b>"וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם"</b> – מהתרגומים והמדרשים נראה שהאנשים רצו להגיע לרקיע פשוטו כמשמעו. קאסוטו, לעומת זאת, טוען שביטוי זה רק מקביל למטאפורה מסופוטמית שנמצאה בכתובות זיקוראטיים ותיארה מבנה גבוה מאוד.<fn>לפי אמונות מסופוטמיות, בצמרות הזיקורטים שכנו האלים יחד עם הכוהנים ששירתו אותם. לכן, ראשי הזיקורטים נתפסו כנקודה בה שמים וארץ נפגשו.</fn></point> | <point><b>"וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם"</b> – מהתרגומים והמדרשים נראה שהאנשים רצו להגיע לרקיע פשוטו כמשמעו. קאסוטו, לעומת זאת, טוען שביטוי זה רק מקביל למטאפורה מסופוטמית שנמצאה בכתובות זיקוראטיים ותיארה מבנה גבוה מאוד.<fn>לפי אמונות מסופוטמיות, בצמרות הזיקורטים שכנו האלים יחד עם הכוהנים ששירתו אותם. לכן, ראשי הזיקורטים נתפסו כנקודה בה שמים וארץ נפגשו.</fn></point> | ||
− | <point><b>החששות ב"וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ"</b> – This approach encounters some difficulty in attempting to explain how these factors relate to the idol worship.<fn>The Bavli and Bereshit Rabbah understand the word "שֵׁם" to refer to idolatry.</fn></point> | + | <point><b>החששות ב"וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ"</b> – גישה זו נתקלת בקשיים בניסיון לסביר כיצד גורמים אלה מתקשרים לפולחן האלילות<br/>This approach encounters some difficulty in attempting to explain how these factors relate to the idol worship.<fn>The Bavli and Bereshit Rabbah understand the word "שֵׁם" to refer to idolatry.</fn></point> |
<point><b>"יָזְמוּ"</b> – The root of this word might be either זמם which in Biblical Hebrew frequently carries a negative connotation of "to plot",<fn>See, however, Mishlei 31:16 and Iyyov 42:2.</fn> or יזם which does not appear elsewhere in Tanakh.<fn>In Modern Hebrew, יזם has a neutral connotation of "to initiate".</fn></point> | <point><b>"יָזְמוּ"</b> – The root of this word might be either זמם which in Biblical Hebrew frequently carries a negative connotation of "to plot",<fn>See, however, Mishlei 31:16 and Iyyov 42:2.</fn> or יזם which does not appear elsewhere in Tanakh.<fn>In Modern Hebrew, יזם has a neutral connotation of "to initiate".</fn></point> | ||
<point><b>Relationship between "וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת" and "אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת"</b> – Seforno explains that these are two stages of the same idolatrous process.</point> | <point><b>Relationship between "וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת" and "אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת"</b> – Seforno explains that these are two stages of the same idolatrous process.</point> |
Version as of 08:56, 26 June 2019
סיפור מגדל בבל
גישות פרשניות
סקירה
פרשנים מציגים מגוון רחב של גישות כדי להבין מה קרה במגדל בבל ומדוע התורה בוחרת לשתף את הסיפור איתנו. מדרשים רבים (וכמה פרשנויות מודרניות) מפרשים זאת כמעשיה של מרד אנושי נגד ה' המסופרת כדי ללעוג לאמונות פגאניות ולהוות רקע לבחירה באברהם. לחילופין, מספר פרשנים מימי הבניים המוקדמים מציגים את הסיפור כדוח היסטורי המתאר את אכלוס העולם מחדש לאחר המבול ואיך ה' מנע מהאנושות לבצע את הטעות וליישב את כולם במקום אחד בלבד. לבסוף, מספר פרשנים מאוחרים יותר מימי הביניים וכן פרשנים מודרניים מתמקדים בסכנות המוסריות הטמונות בריכוז השילטון או החברה העירונית, והם מבינים שהטקסט מנסה להטמיע ערכים נאותים.
פולמוס נגד הפגאניות
מגדל בבל נבנה כמקדש פגאני וכאתגר ישיר לסמכותו של ה'. סיכול ה' את שאיפות הבבליים ואת טענות העליונות שלהם היוו את הרקע לבחירתו באברהם ובצאצאיו להיות האומה הנבחרת שלו.
This approach encounters some difficulty in attempting to explain how these factors relate to the idol worship.10
A History of the Resettlement of the World
When mankind attempted to settle together in one city, Hashem dispersed them in accordance with his plan that humans populate the entire world. The story thus comes to provide an account of how Noach's descendants ultimately spread out throughout the world.
Guidelines for a Moral Civilization
The building of the city was not a direct challenge to God or a violation of a specific commandment of His, but was rather undesirable because of the dangers of centralized power and urban civilization. The story thus comes to inculcate moral and political lessons and promote the healthier functioning of society. This position subdivides:
Insuring a Balance of Power
The story of Migdal Bavel is about the potential for abuse of power that uniformity and central control bring.
Curbing Material Pursuits
The story of Migdal Bavel is about man's chase after physical rather than spiritual rewards.