Difference between revisions of "Deconstructing Migdal Bavel/2/he"
Yovel.Levy (talk | contribs) m |
Yovel.Levy (talk | contribs) m |
||
Line 25: | Line 25: | ||
<point><b>מסגרת הזמן של הסיפור</b> – גישה זו עשויה להבין שהעונש היה תהליך ניסי שקרה מהר מאוד.</point> | <point><b>מסגרת הזמן של הסיפור</b> – גישה זו עשויה להבין שהעונש היה תהליך ניסי שקרה מהר מאוד.</point> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>ההיסטוריה של ישוב העולם מחדש |
− | <p> | + | <p>כאשר בני האדם ניסו להתיישב יחד בעיר אחת, ה' פיזר אותם בהתאם לתוכניתו לפיה בני האדם יאכלסו את העולם כולו. הסיפור בא אפוא כדי לספק הסבר על איך צאצאיו של נח התפזרו בכל רחבי העולם.</p> |
<mekorot> | <mekorot> | ||
<multilink><a href="Josephus1-4-1" data-aht="source">Josephus</a><a href="Josephus1-4-1" data-aht="source">Antiquities of the Jews 1:4:1-3</a><a href="Josephus" data-aht="parshan">About Josephus</a></multilink>, <multilink><a href="RashbamBereshit11-4" data-aht="source">Rashbam</a><a href="RashbamBereshit11-4" data-aht="source">Bereshit 11:4</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">About R. Shemuel b. Meir</a></multilink>, <multilink><a href="IbnEzraBereshit11-3" data-aht="source">Ibn Ezra</a><a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary11-1" data-aht="source">Bereshit First Commentary 11:1</a><a href="IbnEzraBereshit11-3" data-aht="source">Bereshit 11:3</a><a href="IbnEzraShitahAcheretHaPeirush" data-aht="source">Shitah Acheret HaPeirush Bereshit 11:4,8</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">About R. Avraham ibn Ezra</a></multilink>, <multilink><a href="RYBSBereshit11-4" data-aht="source">R. Yosef Bekhor Shor</a><a href="RYBSBereshit11-4" data-aht="source">Bereshit 11:4</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">About R. Yosef Bekhor Shor</a></multilink>, <multilink><a href="RadakBereshit11-1" data-aht="source">Radak</a><a href="RadakBereshit11-1" data-aht="source">Bereshit 11:1,5</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">About R. David Kimchi</a></multilink>, <multilink><a href="ChizkuniBereshit11-4" data-aht="source">Chizkuni</a><a href="ChizkuniBereshit11-4" data-aht="source">Bereshit 11:4</a><a href="R. Chizkiyah b. Manoach (Chizkuni)" data-aht="parshan">About R. Chizkiyah b. Manoach</a></multilink>, <multilink><a href="RalbagBereshit11-2" data-aht="source">Ralbag</a><a href="RalbagBereshit11-2" data-aht="source">Bereshit 11:2-9</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">About R. Levi b. Gershom</a></multilink> | <multilink><a href="Josephus1-4-1" data-aht="source">Josephus</a><a href="Josephus1-4-1" data-aht="source">Antiquities of the Jews 1:4:1-3</a><a href="Josephus" data-aht="parshan">About Josephus</a></multilink>, <multilink><a href="RashbamBereshit11-4" data-aht="source">Rashbam</a><a href="RashbamBereshit11-4" data-aht="source">Bereshit 11:4</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">About R. Shemuel b. Meir</a></multilink>, <multilink><a href="IbnEzraBereshit11-3" data-aht="source">Ibn Ezra</a><a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary11-1" data-aht="source">Bereshit First Commentary 11:1</a><a href="IbnEzraBereshit11-3" data-aht="source">Bereshit 11:3</a><a href="IbnEzraShitahAcheretHaPeirush" data-aht="source">Shitah Acheret HaPeirush Bereshit 11:4,8</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">About R. Avraham ibn Ezra</a></multilink>, <multilink><a href="RYBSBereshit11-4" data-aht="source">R. Yosef Bekhor Shor</a><a href="RYBSBereshit11-4" data-aht="source">Bereshit 11:4</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">About R. Yosef Bekhor Shor</a></multilink>, <multilink><a href="RadakBereshit11-1" data-aht="source">Radak</a><a href="RadakBereshit11-1" data-aht="source">Bereshit 11:1,5</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">About R. David Kimchi</a></multilink>, <multilink><a href="ChizkuniBereshit11-4" data-aht="source">Chizkuni</a><a href="ChizkuniBereshit11-4" data-aht="source">Bereshit 11:4</a><a href="R. Chizkiyah b. Manoach (Chizkuni)" data-aht="parshan">About R. Chizkiyah b. Manoach</a></multilink>, <multilink><a href="RalbagBereshit11-2" data-aht="source">Ralbag</a><a href="RalbagBereshit11-2" data-aht="source">Bereshit 11:2-9</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">About R. Levi b. Gershom</a></multilink> |
Version as of 03:17, 27 June 2019
סיפור מגדל בבל
גישות פרשניות
סקירה
פרשנים מציגים מגוון רחב של גישות כדי להבין מה קרה במגדל בבל ומדוע התורה בוחרת לשתף את הסיפור איתנו. מדרשים רבים (וכמה פרשנויות מודרניות) מפרשים זאת כמעשיה של מרד אנושי נגד ה' המסופרת כדי ללעוג לאמונות פגאניות ולהוות רקע לבחירה באברהם. לחילופין, מספר פרשנים מימי הבניים המוקדמים מציגים את הסיפור כדוח היסטורי המתאר את אכלוס העולם מחדש לאחר המבול ואיך ה' מנע מהאנושות לבצע את הטעות וליישב את כולם במקום אחד בלבד. לבסוף, מספר פרשנים מאוחרים יותר מימי הביניים וכן פרשנים מודרניים מתמקדים בסכנות המוסריות הטמונות בריכוז השילטון או החברה העירונית, והם מבינים שהטקסט מנסה להטמיע ערכים נאותים.
פולמוס נגד הפגאניות
מגדל בבל נבנה כמקדש פגאני וכאתגר ישיר לסמכותו של ה'. סיכול ה' את שאיפות הבבליים ואת טענות העליונות שלהם היוו את הרקע לבחירתו באברהם ובצאצאיו להיות האומה הנבחרת שלו.
ההיסטוריה של ישוב העולם מחדש
כאשר בני האדם ניסו להתיישב יחד בעיר אחת, ה' פיזר אותם בהתאם לתוכניתו לפיה בני האדם יאכלסו את העולם כולו. הסיפור בא אפוא כדי לספק הסבר על איך צאצאיו של נח התפזרו בכל רחבי העולם.
Guidelines for a Moral Civilization
The building of the city was not a direct challenge to God or a violation of a specific commandment of His, but was rather undesirable because of the dangers of centralized power and urban civilization. The story thus comes to inculcate moral and political lessons and promote the healthier functioning of society. This position subdivides:
Insuring a Balance of Power
The story of Migdal Bavel is about the potential for abuse of power that uniformity and central control bring.
Curbing Material Pursuits
The story of Migdal Bavel is about man's chase after physical rather than spiritual rewards.