Difference between revisions of "Deconstructing Migdal Bavel/2/he"
Line 11: | Line 11: | ||
<p>מגדל בבל נבנה כמקדש פגאני וכאתגר ישיר לסמכותו של ה'. סיכול ה' את שאיפות הבבליים ואת טענות העליונות שלהם היוו את הרקע לבחירתו באברהם ובצאצאיו להיות האומה הנבחרת שלו.</p> | <p>מגדל בבל נבנה כמקדש פגאני וכאתגר ישיר לסמכותו של ה'. סיכול ה' את שאיפות הבבליים ואת טענות העליונות שלהם היוו את הרקע לבחירתו באברהם ובצאצאיו להיות האומה הנבחרת שלו.</p> | ||
<mekorot> | <mekorot> | ||
− | <multilink><a href="NeofitiBereshit11-4" data-aht="source"> | + | <multilink><a href="NeofitiBereshit11-4" data-aht="source">Targumim</a><a href="NeofitiBereshit11-4" data-aht="source">Targum Neofiti Bereshit 11:4</a><a href="PsJBereshit11-4" data-aht="source">Targum Pseudo-Jonathan Bereshit 11:4</a><a href="TargumYerushalmi11-4" data-aht="source">Targum Yerushalmi Bereshit 11:4</a><a href="Targum Neofiti" data-aht="parshan">About Targum Neofiti</a><a href="Targum Pseudo-Jonathan" data-aht="parshan">About Targum Pseudo-Jonathan</a><a href="Targum Yerushalmi" data-aht="parshan">About Targum Yerushalmi</a></multilink>, <multilink><a href="BavliSanhedrin109a" data-aht="source">Bavli Sanhedrin</a><a href="BavliSanhedrin109a" data-aht="source">Sanhedrin 109a</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink>, <multilink><a href="BereshitRabbah38-6" data-aht="source">Bereshit Rabbah</a><a href="BereshitRabbah38-6" data-aht="source">38:6-9</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">About Bereshit Rabbah</a></multilink>, <multilink><a href="PirkeiDRE24" data-aht="source">Pirkei DeRabbi Eliezer</a><a href="PirkeiDRE24" data-aht="source">24</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">About Pirkei DeRabbi Eliezer</a></multilink>, <multilink><a href="RashiBereshit11-1" data-aht="source">Rashi</a><a href="RashiBereshit10-8" data-aht="source">Bereshit 10:8-11</a><a href="RashiBereshit11-1" data-aht="source">Bereshit 11:1-9</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">About R. Shelomo Yitzchaki</a></multilink>, <multilink><a href="RambanBereshit11-2" data-aht="source">Ramban</a><a href="RambanBereshit11-2" data-aht="source">Bereshit 11:2</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">About R. Moshe Nachmanides</a></multilink>, <multilink><a href="SefornoBereshit11-4" data-aht="source">Seforno</a><a href="SefornoBereshit10-10" data-aht="source">Bereshit 10:10</a><a href="SefornoBereshit11-4" data-aht="source">Bereshit 11:4-6</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">About R. Ovadyah Seforno</a></multilink>, <multilink><a href="CassutoBereshit11-1" data-aht="source">U. Cassuto</a><a href="CassutoBereshit11-1" data-aht="source">Bereshit 11:1-9</a><a href="Prof. Umberto Cassuto" data-aht="parshan">About Prof. U. Cassuto</a></multilink>, <multilink><a href="ElitzurBereshit11" data-aht="source">Y. Elitzur</a><a href="ElitzurBereshit11" data-aht="source">Article in Sefer Gevaryahu</a><a href="Prof. Yehuda Elitzur" data-aht="parshan">About Prof. Yehuda Elitzur</a></multilink> |
</mekorot> | </mekorot> | ||
<point><b>מוטיבצית האנשים לבניית העיר/המגדל</b> – התרגומים והמדרשים השונים מתמקדים במגדל כשורש הבעיה, מציגים אותו כפלטפורמה להערצת אלילות ועריכת קרב מול ה'. קאסוטו ואחרים מציינים שזה מתאים עם מה שאנחנו יודעים על זיקורטים במסופוטמיה,<fn>פירוש המונח האכדי הוא "להתרומם גבוה".</fn> מקדשים בצורת פירמידה מדורגת הבנויים מלבנים. מקדש כזה היה ממוקם בכל עיר, עם אחד מסיבי במיוחד בעיר העתיקה של בבל.<fn>בניגוד לפרשנים האירופים של ימי הביניים המאוחרים יותר, חכמי הרבנים של התקופה התלמודית היו קרובים יותר הן מבחינה גיאוגרפית והן מבחינה כרונולוגית למקדשים הבבליים והיו מודעים לקיומם. דבר זה ברור מן מתיאורם של עדי הראייה ב<multilink><a href="BavliSanhedrin109a" data-aht="source">בבלי סנהדרין ק״ט.</a><a href="BavliSanhedrin109a" data-aht="source">בבלי סנהדרין ק״ט.</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink> וב<multilink><a href="BereshitRabbah38-6" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah38-6" data-aht="source">ל״ח:ו׳-ט׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>.</fn></point> | <point><b>מוטיבצית האנשים לבניית העיר/המגדל</b> – התרגומים והמדרשים השונים מתמקדים במגדל כשורש הבעיה, מציגים אותו כפלטפורמה להערצת אלילות ועריכת קרב מול ה'. קאסוטו ואחרים מציינים שזה מתאים עם מה שאנחנו יודעים על זיקורטים במסופוטמיה,<fn>פירוש המונח האכדי הוא "להתרומם גבוה".</fn> מקדשים בצורת פירמידה מדורגת הבנויים מלבנים. מקדש כזה היה ממוקם בכל עיר, עם אחד מסיבי במיוחד בעיר העתיקה של בבל.<fn>בניגוד לפרשנים האירופים של ימי הביניים המאוחרים יותר, חכמי הרבנים של התקופה התלמודית היו קרובים יותר הן מבחינה גיאוגרפית והן מבחינה כרונולוגית למקדשים הבבליים והיו מודעים לקיומם. דבר זה ברור מן מתיאורם של עדי הראייה ב<multilink><a href="BavliSanhedrin109a" data-aht="source">בבלי סנהדרין ק״ט.</a><a href="BavliSanhedrin109a" data-aht="source">בבלי סנהדרין ק״ט.</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink> וב<multilink><a href="BereshitRabbah38-6" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah38-6" data-aht="source">ל״ח:ו׳-ט׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>.</fn></point> | ||
Line 28: | Line 28: | ||
<p>כאשר בני האדם ניסו להתיישב יחד בעיר אחת, ה' פיזר אותם בהתאם לתוכניתו לפיה בני האדם יאכלסו את העולם כולו. הסיפור בא אפוא כדי לספק הסבר על איך צאצאיו של נח התפזרו בכל רחבי העולם.</p> | <p>כאשר בני האדם ניסו להתיישב יחד בעיר אחת, ה' פיזר אותם בהתאם לתוכניתו לפיה בני האדם יאכלסו את העולם כולו. הסיפור בא אפוא כדי לספק הסבר על איך צאצאיו של נח התפזרו בכל רחבי העולם.</p> | ||
<mekorot> | <mekorot> | ||
− | <multilink><a href="Josephus1-4-1" data-aht="source"> | + | <multilink><a href="Josephus1-4-1" data-aht="source">Josephus</a><a href="Josephus1-4-1" data-aht="source">Antiquities of the Jews 1:4:1-3</a><a href="Josephus" data-aht="parshan">About Josephus</a></multilink>, <multilink><a href="RashbamBereshit11-4" data-aht="source">Rashbam</a><a href="RashbamBereshit11-4" data-aht="source">Bereshit 11:4</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">About R. Shemuel b. Meir</a></multilink>, <multilink><a href="IbnEzraBereshit11-3" data-aht="source">Ibn Ezra</a><a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary11-1" data-aht="source">Bereshit First Commentary 11:1</a><a href="IbnEzraBereshit11-3" data-aht="source">Bereshit 11:3</a><a href="IbnEzraShitahAcheretHaPeirush" data-aht="source">Shitah Acheret HaPeirush Bereshit 11:4,8</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">About R. Avraham ibn Ezra</a></multilink>, <multilink><a href="RYBSBereshit11-4" data-aht="source">R. Yosef Bekhor Shor</a><a href="RYBSBereshit11-4" data-aht="source">Bereshit 11:4</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">About R. Yosef Bekhor Shor</a></multilink>, <multilink><a href="RadakBereshit11-1" data-aht="source">Radak</a><a href="RadakBereshit11-1" data-aht="source">Bereshit 11:1,5</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">About R. David Kimchi</a></multilink>, <multilink><a href="ChizkuniBereshit11-4" data-aht="source">Chizkuni</a><a href="ChizkuniBereshit11-4" data-aht="source">Bereshit 11:4</a><a href="R. Chizkiyah b. Manoach (Chizkuni)" data-aht="parshan">About R. Chizkiyah b. Manoach</a></multilink>, <multilink><a href="RalbagBereshit11-2" data-aht="source">Ralbag</a><a href="RalbagBereshit11-2" data-aht="source">Bereshit 11:2-9</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">About R. Levi b. Gershom</a></multilink> |
</mekorot> | </mekorot> | ||
<point><b>חטא או שגיאה</b> – לפי יוספוס, רשב"ם, ר' יוסף בכור שור ורד"ק, האנשים לא צייתו באופן מודע לצו ה' להתפשט בארץ ("וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ"). אבן עזרא, לעומת זאת, אומר שהאנשים פשוט לא היו מודעים להנחיות ה', ורלב"ג כלל לא מזכיר את ההוראה האלוהית.<fn>יתכן ששורש המחלוקת בין הפרשנים תלוי בגורמים נוספים כמו זמן בניית המגדל ומי היו המעורבים בבנייתו.</fn></point> | <point><b>חטא או שגיאה</b> – לפי יוספוס, רשב"ם, ר' יוסף בכור שור ורד"ק, האנשים לא צייתו באופן מודע לצו ה' להתפשט בארץ ("וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ"). אבן עזרא, לעומת זאת, אומר שהאנשים פשוט לא היו מודעים להנחיות ה', ורלב"ג כלל לא מזכיר את ההוראה האלוהית.<fn>יתכן ששורש המחלוקת בין הפרשנים תלוי בגורמים נוספים כמו זמן בניית המגדל ומי היו המעורבים בבנייתו.</fn></point> | ||
Line 43: | Line 43: | ||
<p>הסיפור של מגדל בבל הוא על הפוטנציאל לניצול לרעה של הכוח שהאחידות וריכוז השליטה יוצרים.</p> | <p>הסיפור של מגדל בבל הוא על הפוטנציאל לניצול לרעה של הכוח שהאחידות וריכוז השליטה יוצרים.</p> | ||
<mekorot> | <mekorot> | ||
− | <multilink><a href="RanBereshit11-1" data-aht="source"> | + | <multilink><a href="RanBereshit11-1" data-aht="source">Ran</a><a href="RanBereshit11-1" data-aht="source">Bereshit 11:1</a><a href="Ran1" data-aht="source">Derashot HaRan 1</a><a href="R. Nissim Gerondi (Ran)" data-aht="parshan">About R. Nissim Gerondi</a></multilink>, <multilink><a href="ToledotYitzchakBereshit11-7" data-aht="source">Toledot Yitzchak</a><a href="ToledotYitzchakBereshit11-7" data-aht="source">Bereshit 11:7</a><a href="R. Yitzchak Karo (Toledot Yitzchak)" data-aht="parshan">About R. Yitzchak Karo</a></multilink>, <multilink><a href="NetzivBereshit11-4" data-aht="source">Netziv</a><a href="NetzivBereshit11-4" data-aht="source">Bereshit 11:4,6</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">About R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin</a></multilink>, <multilink><a href="RDZHoffmannBereshit11" data-aht="source">R. D"Z Hoffmann</a><a href="RDZHoffmannBereshit11" data-aht="source">Bereshit 11</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">About R. D"Z Hoffmann</a></multilink> |
</mekorot> | </mekorot> | ||
<point><b>מוטיבציית האנשים לבניית העיר / המגדל</b> – ר"ן ונצי"ב מסבירים שהאנשים לא דמיינו שכולם יגורו בעיר אחת, אלא רצו ליצור ממשלה ריכוזית אחת לכל העולם עם עיר בירה עוצמתית. לפי ר"ן, המגדל היה אנדרטה ("וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם") שהעידה על הקונצנזוס של שיטה שלטונית זו,<fn>ר"ן מציע שזה מקביל למבנים אחרים שהוקמו עם חתימה על חוזה, כמו על ידי יעקב ולבן בבראשית ל"א:נ"ב. השוו לאנדרטה של שנים וחצי השבטים ביהושע כ"ב.</fn> בעוד שלפי הנציב הוא שימש כמגדל שמירה על האיזור.</point> | <point><b>מוטיבציית האנשים לבניית העיר / המגדל</b> – ר"ן ונצי"ב מסבירים שהאנשים לא דמיינו שכולם יגורו בעיר אחת, אלא רצו ליצור ממשלה ריכוזית אחת לכל העולם עם עיר בירה עוצמתית. לפי ר"ן, המגדל היה אנדרטה ("וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם") שהעידה על הקונצנזוס של שיטה שלטונית זו,<fn>ר"ן מציע שזה מקביל למבנים אחרים שהוקמו עם חתימה על חוזה, כמו על ידי יעקב ולבן בבראשית ל"א:נ"ב. השוו לאנדרטה של שנים וחצי השבטים ביהושע כ"ב.</fn> בעוד שלפי הנציב הוא שימש כמגדל שמירה על האיזור.</point> |
Version as of 09:03, 4 July 2019
סיפור מגדל בבל
גישות פרשניות
סקירה
פרשנים מציגים מגוון רחב של גישות כדי להבין מה קרה במגדל בבל ומדוע התורה בוחרת לשתף את הסיפור איתנו. מדרשים רבים (וכמה פרשנויות מודרניות) מפרשים זאת כמעשיה של מרד אנושי נגד ה' המסופרת כדי ללעוג לאמונות פגאניות ולהוות רקע לבחירה באברהם. לחילופין, מספר פרשנים מימי הבניים המוקדמים מציגים את הסיפור כדוח היסטורי המתאר את אכלוס העולם מחדש לאחר המבול ואיך ה' מנע מהאנושות לבצע את הטעות וליישב את כולם במקום אחד בלבד. לבסוף, מספר פרשנים מאוחרים יותר מימי הביניים וכן פרשנים מודרניים מתמקדים בסכנות המוסריות הטמונות בריכוז השילטון או החברה העירונית, והם מבינים שהטקסט מנסה להטמיע ערכים נאותים.
פולמוס נגד הפגאניות
מגדל בבל נבנה כמקדש פגאני וכאתגר ישיר לסמכותו של ה'. סיכול ה' את שאיפות הבבליים ואת טענות העליונות שלהם היוו את הרקע לבחירתו באברהם ובצאצאיו להיות האומה הנבחרת שלו.
ההיסטוריה של ישוב העולם מחדש
כאשר בני האדם ניסו להתיישב יחד בעיר אחת, ה' פיזר אותם בהתאם לתוכניתו לפיה בני האדם יאכלסו את העולם כולו. הסיפור בא אפוא כדי לספק הסבר על איך צאצאיו של נח התפזרו בכל רחבי העולם.
הנחיות לחברה מוסרית
בניית העיר לא הייתה קריאת תיגר ישירה על ה' או הפרה של מצווה מסוימת שלו, אבל לא הייתה רצויה בגלל הסכנות של ריכוז הכוח והציוויליזציה האורבנית. הסיפור בא להטמיע לקחים מוסריים ופוליטיים ולקדם את התפקוד הבריא של החברה. עמדה זו מחולקת:
הבטחת מאזן הכוח
הסיפור של מגדל בבל הוא על הפוטנציאל לניצול לרעה של הכוח שהאחידות וריכוז השליטה יוצרים.
Curbing Material Pursuits
The story of Migdal Bavel is about man's chase after physical rather than spiritual rewards.