Difference between revisions of "Deconstructing Migdal Bavel/2/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 18: Line 18:
 
<point><b>המסר של הסיפור</b> – קאסוטו רואה את דברי התורה כסאטירה הלועגת לאמונות הפגאניות וליהירות.<fn>פירוש זה עולה בקנה אחד עם הסבריו לסיפורים ופרטים אחרים בתנ"ך. ראו&#160;<a href="Commentators:Prof. Umberto Cassuto" data-aht="page">פרשנותו של מ.ד. קאסוטו</a>.</fn>&#160;בבל, אומרת התורה, אין פירושה "באב-אילו" (מילולית, "שער האלוהים" באכדית), אלא בלבול וכאוס ("שָׁם בָּלָל ה '").</point>
 
<point><b>המסר של הסיפור</b> – קאסוטו רואה את דברי התורה כסאטירה הלועגת לאמונות הפגאניות וליהירות.<fn>פירוש זה עולה בקנה אחד עם הסבריו לסיפורים ופרטים אחרים בתנ"ך. ראו&#160;<a href="Commentators:Prof. Umberto Cassuto" data-aht="page">פרשנותו של מ.ד. קאסוטו</a>.</fn>&#160;בבל, אומרת התורה, אין פירושה "באב-אילו" (מילולית, "שער האלוהים" באכדית), אלא בלבול וכאוס ("שָׁם בָּלָל ה '").</point>
 
<point><b>משמעות ההקשר</b> – פרופ' יהודה אליצור טוען שסיפורנו&#160;מהווה הקדמה לסיפורו של אברהם. בניגוד לשאיפתם של הבבליים לעשות שם ("וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם") לעצמם ולאליליהם בעירם, ה' מבטיח בפרק הבא&#160;(<a href="Bereshit12-1" data-aht="source">י"ב:א'-ג'</a>) לפאר את שמו של אברהם&#160;("וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ")&#8206;<fn>אברהם, בתורו, קורא בשם ה', במקום לשאוף לעשות שם לעצמו. (צויין על ידי מיקי הוכשטיין).</fn>&#160;ולהפוך אותו לאומה הנבחרת בארץ המובטחת.<fn>השוו לבראשית רבה המדברת על סלידתם של בוני המגדל הן כלפי אברהם והן כלפי ה', וראו גם פרקי דרבי אליעזר המתאר את אברהם המקלל את הבונים בגלל מעשיהם הרעים.</fn></point>
 
<point><b>משמעות ההקשר</b> – פרופ' יהודה אליצור טוען שסיפורנו&#160;מהווה הקדמה לסיפורו של אברהם. בניגוד לשאיפתם של הבבליים לעשות שם ("וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם") לעצמם ולאליליהם בעירם, ה' מבטיח בפרק הבא&#160;(<a href="Bereshit12-1" data-aht="source">י"ב:א'-ג'</a>) לפאר את שמו של אברהם&#160;("וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ")&#8206;<fn>אברהם, בתורו, קורא בשם ה', במקום לשאוף לעשות שם לעצמו. (צויין על ידי מיקי הוכשטיין).</fn>&#160;ולהפוך אותו לאומה הנבחרת בארץ המובטחת.<fn>השוו לבראשית רבה המדברת על סלידתם של בוני המגדל הן כלפי אברהם והן כלפי ה', וראו גם פרקי דרבי אליעזר המתאר את אברהם המקלל את הבונים בגלל מעשיהם הרעים.</fn></point>
<point><b>"וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם"</b> – מהתרגומים והמדרשים נראה שהאנשים רצו להגיע לרקיע פשוטו כמשמעו. קאסוטו, לעומת זאת, טוען שביטוי זה רק מקביל למטאפורה מסופוטמית שנמצאה בכתובות זיקוראטיים ותיארה מבנה גבוה מאוד.<fn>לפי אמונות מסופוטמיות, בצמרות הזיקורטים שכנו האלים יחד עם הכוהנים ששירתו אותם. לכן, ראשי הזיקורטים&#160;נתפסו כנקודה בה שמים וארץ נפגשו.</fn></point>
+
<point><b>"וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם"</b> – מהתרגומים והמדרשים נראה שהאנשים רצו להגיע לרקיע פשוטו כמשמעו. קאסוטו, לעומת זאת, טוען שביטוי זה רק מקביל למטאפורה מסופוטמית המופיעה בכתובות של הזיקוראטים כתיאור של מבנה גבוה מאוד.<fn>לפי אמונות מסופוטמיות, בצמרות הזיקורטים שכנו האלים יחד עם הכוהנים ששירתו אותם. לכן, ראשי הזיקורטים&#160;נתפסו כנקודה בה שמים וארץ נפגשו.</fn></point>
<point><b>החששות ב"וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ"</b> – גישה זו נתקלת בקשיים בניסיון לסביר כיצד גורמים אלה מתקשרים לפולחן האלילות<br/>This approach encounters some difficulty in attempting to explain how these factors relate to the idol worship.<fn>The Bavli and Bereshit Rabbah understand the word "שֵׁם" to refer to idolatry.</fn></point>
+
<point><b>החששות ב"וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ"</b> – גישה זו נתקלת בקשיים בניסיון לסביר כיצד גורמים אלה מתקשרים לעבודת&#160;אלילים.<fn>הבבלי ובראשית רבה מבינים את המילה&#160;"שֵׁם" כמתייחסת לאלילות.</fn></point>
<point><b>"יָזְמוּ"</b> – The root of this word might be either זמם which in Biblical Hebrew frequently carries a negative connotation of "to plot",<fn>See, however, Mishlei 31:16 and Iyyov 42:2.</fn> or יזם which does not appear elsewhere in Tanakh.<fn>In Modern Hebrew, יזם has a neutral connotation of "to initiate".</fn></point>
+
<point><b>"יָזְמוּ"</b> – שורש מילה זו עשוי להיות זמם שבעברית תנ"כית לרוב מבטא הקשר שלילי של "מזימה",<fn>ראו, אולם, משלי ל"א:ט"ז ואיוב מ"ב:ב'.</fn>&#160;או יזם שאינו מופיע במקומות נוספים בתנ"ך.<fn>בעברית מודרנית, למילה יזם יש הקשר טבעי של&#160;<br/>In Modern Hebrew, יזם has a neutral connotation of "to initiate".</fn></point>
<point><b>Relationship between "וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת" and "אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת"</b> – Seforno explains that these are two stages of the same idolatrous process.</point>
+
<point><b>הקשר בין&#160;"וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת" ו"אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת"</b> – ספורנו מסביר שאלה שני שלבים&#160; של אותו תהליך עבודת אלילים.</point>
<point><b>Does the punishment fit the crime?</b> <multilink><a href="RanBereshit11-1" data-aht="source">Ran</a><a href="RanBereshit11-1" data-aht="source">Bereshit 11:1</a><a href="Ran1" data-aht="source">Derashot HaRan 1</a><a href="R. Nissim Gerondi (Ran)" data-aht="parshan">About R. Nissim Gerondi</a></multilink> asks why dispersal would have been an adequate punishment for a society which had revolted against God.<fn>The Midrashim grapple with this question and attempt to provide various answers.</fn></point>
+
<point><b>האם העונש תואם לפשע?</b> <multilink><a href="RanBereshit11-1" data-aht="source">ר"ן</a><a href="RanBereshit11-1" data-aht="source">Bereshit 11:1</a><a href="Ran1" data-aht="source">Derashot HaRan 1</a><a href="R. Nissim Gerondi (Ran)" data-aht="parshan">About R. Nissim Gerondi</a></multilink>&#160;שואל מדוע פיזור היווה עונש חינוכי לחברה שמרדה נגד ה'.<fn>המדרשים מתמודדים עם שאלה זו ומנסים לתת תשובות שונות.</fn></point>
<point><b>Time frame of the story</b> – This approach would likely understand that the punishment was a miraculous process which happened very quickly.</point>
+
<point><b>מסגרת הזמן של הסיפור</b> – גישה זו עשויה להבין שהעונש היה תהליך ניסי שקרה מהר מאוד.</point>
 
</category>
 
</category>
 
<category>A History of the Resettlement of the World
 
<category>A History of the Resettlement of the World

Version as of 04:13, 27 June 2019

סיפור מגדל בבל

גישות פרשניות

סקירה

פרשנים מציגים מגוון רחב של גישות כדי להבין מה קרה במגדל בבל ומדוע התורה בוחרת לשתף את הסיפור איתנו. מדרשים רבים (וכמה פרשנויות מודרניות) מפרשים זאת כמעשיה של מרד אנושי נגד ה' המסופרת כדי ללעוג לאמונות פגאניות ולהוות רקע לבחירה באברהם. לחילופין, מספר פרשנים מימי הבניים המוקדמים מציגים את הסיפור כדוח היסטורי המתאר את אכלוס העולם מחדש לאחר המבול ואיך ה' מנע מהאנושות לבצע את הטעות וליישב את כולם במקום אחד בלבד. לבסוף, מספר פרשנים מאוחרים יותר מימי הביניים וכן פרשנים מודרניים מתמקדים בסכנות המוסריות הטמונות בריכוז השילטון או החברה העירונית, והם מבינים שהטקסט מנסה להטמיע ערכים נאותים.

פולמוס נגד הפגאניות

מגדל בבל נבנה כמקדש פגאני וכאתגר ישיר לסמכותו של ה'. סיכול ה' את שאיפות הבבליים ואת טענות העליונות שלהם היוו את הרקע לבחירתו באברהם ובצאצאיו להיות האומה הנבחרת שלו.

מוטיבצית האנשים לבניית העיר/המגדל – התרגומים והמדרשים השונים מתמקדים במגדל כשורש הבעיה, מציגים אותו כפלטפורמה להערצת אלילות ועריכת קרב מול ה'. קאסוטו ואחרים מציינים שזה מתאים עם מה שאנחנו יודעים על זיקורטים במסופוטמיה,1 מקדשים בצורת פירמידה מדורגת הבנויים מלבנים. מקדש כזה היה ממוקם בכל עיר, עם אחד מסיבי במיוחד בעיר העתיקה של בבל.2
מי השתתף בבנייה? רש"י, בעקבות חז"ל,3 מציין שהבונים היו צאצאיו של חם תחת מנהיגותו של נימרוד.4 עמדה זו עשויה להניח שהצאצאים של שם שהיו צדיקים יותר, לא היו מעורבים במרד נגד ה'.5
סיבותיו של ה' להכשלת התוכנית – ספורנו מסביר שה' רצה למנוע מצב בו העולם כולו עובד עבודת אלילים פה אחד. על ידי הפצת האנושות ויצירת מחלוקות, נמנע מצב כזה. לחילופין, ה' פעל כדי להגביל את היהירות הבבלית (השוו ישעיהו ב':י"ב-י"ח, י"ד:י"ב-י"ד).
המסר של הסיפור – קאסוטו רואה את דברי התורה כסאטירה הלועגת לאמונות הפגאניות וליהירות.6 בבל, אומרת התורה, אין פירושה "באב-אילו" (מילולית, "שער האלוהים" באכדית), אלא בלבול וכאוס ("שָׁם בָּלָל ה '").
משמעות ההקשר – פרופ' יהודה אליצור טוען שסיפורנו מהווה הקדמה לסיפורו של אברהם. בניגוד לשאיפתם של הבבליים לעשות שם ("וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם") לעצמם ולאליליהם בעירם, ה' מבטיח בפרק הבא (י"ב:א'-ג') לפאר את שמו של אברהם ("וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ")‎7 ולהפוך אותו לאומה הנבחרת בארץ המובטחת.8
"וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם" – מהתרגומים והמדרשים נראה שהאנשים רצו להגיע לרקיע פשוטו כמשמעו. קאסוטו, לעומת זאת, טוען שביטוי זה רק מקביל למטאפורה מסופוטמית המופיעה בכתובות של הזיקוראטים כתיאור של מבנה גבוה מאוד.9
החששות ב"וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ" – גישה זו נתקלת בקשיים בניסיון לסביר כיצד גורמים אלה מתקשרים לעבודת אלילים.10
"יָזְמוּ" – שורש מילה זו עשוי להיות זמם שבעברית תנ"כית לרוב מבטא הקשר שלילי של "מזימה",11 או יזם שאינו מופיע במקומות נוספים בתנ"ך.12
הקשר בין "וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת" ו"אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת" – ספורנו מסביר שאלה שני שלבים  של אותו תהליך עבודת אלילים.
האם העונש תואם לפשע? ר"ןBereshit 11:1Derashot HaRan 1About R. Nissim Gerondi שואל מדוע פיזור היווה עונש חינוכי לחברה שמרדה נגד ה'.13
מסגרת הזמן של הסיפור – גישה זו עשויה להבין שהעונש היה תהליך ניסי שקרה מהר מאוד.

A History of the Resettlement of the World

When mankind attempted to settle together in one city, Hashem dispersed them in accordance with his plan that humans populate the entire world. The story thus comes to provide an account of how Noach's descendants ultimately spread out throughout the world.

Sin or error – According to Josephus, Rashbam, R"Y Bekhor Shor, and Radak, the people consciously disobeyed Hashem's command to spread out in the land ("וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ"). Ibn Ezra, in contrast, says the people were simply unaware of Hashem's instructions, and Ralbag makes no mention of the Divine directive.14
Who participated in the construction? From the words "כָל הָאָרֶץ" it would appear that all of mankind took part. Ibn Ezra states that Noach and his sons were present when the city and tower were being built, and Ralbag says that they even participated in the construction. This causes Ibn Ezra to reject the possibility that the planners of the city were foolish enough to attempt to ascend to the heavens.15 Radak, on the other hand, who asserts that the builders of the tower demonstrated an intentional disregard for Hashem's command, maintains that Noach, Shem, Yefet, and Ever were not part of the consensus, but were unable to exert a positive influence on the people.
Man's motivation for building the city / tower – According to this approach, the primary goal was for all to live in one city ("פֶּן נָפוּץ"), and the tower merely served as a clearly visible landmark which would prevent people from getting lost and not finding their way back to the city. Most of these commentators, though, do not explicitly address the question of why the people wanted to remain together in one city.16
Hashem's reason for foiling the plans – Most of these exegetes also do not provide an explanation of why Hashem preferred that mankind disperse throughout the land. Ralbag, though, offers the unique explanation that Hashem did not want the entire human race to risk being wiped out in the case of a natural disaster.17 According to him, the entire story of Migdal Bavel tells of Hashem's kindness in protecting mankind.18
Message of the narrative and relationship to context – The story of Migdal Bavel comes to complement the descriptions in the preceding chapter of Bereshit 10 of the branching out of the nations, with the same root נפץ (scatter) appearing in both chapters. While Chapter 10 merely noted how this developed on a human level, Chapter 11 explains how Hashem's hand guided the process.
"וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם" – Ibn Ezra says that this phrase is merely figurative language for a very tall structure. He points to a parallel usage in Devarim 1:28.
Time frame of the story – Ibn Ezra notes the possibility that the process of developing new languages which caused the diffusion of the people may have been a natural one which occurred over many generations.19

Guidelines for a Moral Civilization

The building of the city was not a direct challenge to God or a violation of a specific commandment of His, but was rather undesirable because of the dangers of centralized power and urban civilization. The story thus comes to inculcate moral and political lessons and promote the healthier functioning of society. This position subdivides:

Insuring a Balance of Power

The story of Migdal Bavel is about the potential for abuse of power that uniformity and central control bring.

Man's motivation for building the city / tower – Ran and Netziv explain that the people did not imagine that everyone would live in one city, but rather wanted to create a single centralized government for the entire world with a powerful capital city. According to Ran, the tower was a monument ("וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם") which attested to the consensus on this governing system,20 while for Netziv it served as a watchtower for the region.
Concern of "פֶּן נָפוּץ" – Ran explains that this does not mean that there was an attempt to prevent the diffusion of the world's population, but rather that the people wanted to put a centralized ruler in place before they dispersed, as afterwards unanimity might no longer be possible.
Hashem's reason for foiling the plans – For Ran and R. D"Z Hoffmann, world unity per se was not inherently sinful and, in fact, it is a utopian ideal which will ultimately be realized in the Messianic era. However, until that time, Hashem preferred that there be a more diversified system of checks and balances between competing rulers to prevent a situation where a single ruler could harm the entire world. Ran21 adds that the survival of the Jewish nation throughout the ages has depended on being able to find safe harbor in one country after being expelled from another.22 Similarly, Netziv points to the dangers of a dictatorship which suppresses any dissent and enforces uniformity on pain of death.
Who were the leaders of the plan? According to Ran, the plan was being implemented by a group of idolaters headed by Nimrod,23 and had they succeeded monotheism would have been banned.24
Relationship to context – Ran explains that the decentralization of civilization and power was critical at this juncture, as otherwise the entire world would have been controlled by idolaters. Thus, if not for the events of Migdal Bavel, Avraham would have been unable to migrate from Ur to Israel and it would have been impossible for him to find a setting and ruling structure more tolerant of monotheism.
Relationship between "וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת" and "אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת" – Ran derives from this verse that the problem was not in the initial stage of the unity itself, but rather in its potential future consequences.
Message of the narrative – The story contains eternal lessons which shed light on how civilization, in general, should be governed.
"וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם" – According to Ran, this is merely an expression for a very tall building.

Curbing Material Pursuits

The story of Migdal Bavel is about man's chase after physical rather than spiritual rewards.

Man's motivation for building the city / tower – For R. Yitzchak Arama and Abarbanel, the plan to build the city reflected a desire for an urban lifestyle with all of its accompanying pursuits of material culture.
Hashem's reason for foiling the plans – While the Akeidat Yitzchak's critique of urban civilization is more muted, Abarbanel levels more severe criticism against the corrupted value system and lifestyle of the tower builders. Abarbanel thereby links their sin to the one he similarly attributes to both Adam and Kayin – see Kayin's Sacrifice Rejected.
Does the punishment fit the crime? Abarbanel attempts to demonstrate that the dispersal of the tower builders parallels the punishments of expulsion and exile which Adam and Kayin received for their similar sins. However, it is unclear if the punishment had a constructive effect on the situation.
Who participated in the construction? According to Abarbanel, the leaders were Cham and his offspring, who had inherited the traits of Kayin and his descendants.