Difference between revisions of "Dialogue with the Divine During Korach's Rebellion/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 8: Line 8:
 
<p>(יט) וַיַּקְהֵל עֲלֵיהֶם קֹרַח אֶת כׇּל <b>הָעֵדָה</b> אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד וַיֵּרָא כְבוֹד ה' אֶל כׇּל <b>הָעֵדָה</b>.<br/> (כ-כא) וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר. הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ <b>הָעֵדָה</b> הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם כְּרָגַע.<br/> (כב) וַיִּפְּלוּ עַל פְּנֵיהֶם וַיֹּאמְרוּ אֵל אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכׇל בָּשָׂר הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כׇּל <b>הָעֵדָה</b> תִּקְצֹף.<br/> (כג-כד) וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל <b>הָעֵדָה</b> לֵאמֹר הֵעָלוּ מִסָּבִיב לְמִשְׁכַּן קֹרַח דָּתָן וַאֲבִירָם.</p>
 
<p>(יט) וַיַּקְהֵל עֲלֵיהֶם קֹרַח אֶת כׇּל <b>הָעֵדָה</b> אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד וַיֵּרָא כְבוֹד ה' אֶל כׇּל <b>הָעֵדָה</b>.<br/> (כ-כא) וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר. הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ <b>הָעֵדָה</b> הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם כְּרָגַע.<br/> (כב) וַיִּפְּלוּ עַל פְּנֵיהֶם וַיֹּאמְרוּ אֵל אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכׇל בָּשָׂר הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כׇּל <b>הָעֵדָה</b> תִּקְצֹף.<br/> (כג-כד) וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל <b>הָעֵדָה</b> לֵאמֹר הֵעָלוּ מִסָּבִיב לְמִשְׁכַּן קֹרַח דָּתָן וַאֲבִירָם.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>כל אחד מפסוקים אלו<fn>למעט הכותרות&#160;בפסוקים כ' וכ"ג.</fn> נוקט במונח "<b>הָעֵדָה</b>",&#8206;<fn>פסוקים י"ט וכ"ב מדברים על "כׇּל הָעֵדָה".&#160;ייתכן תיאורטית שהביטוי "כׇּל הָעֵדָה"&#160;מתייחס לאומה בכללותה, בעוד ש"הָעֵדָה"&#160;מתייחס לקבוצה הקטנה יותר של תומכיו של קורח, אך הדבר ידרוש שחזור מסובך של הסיפור.</fn> אך&#160;בכולם לא ברור אם המלה מתייחסת לעדת קורח&#160;או לעם ישראל בכלל.<fn>דוגמאות התומכות בכל אחת מהאפשרויות הללו ניתן למצוא בשימוש במילה בפסוקים הקודמים של הפרק.</fn> זה מעלה מספר שאלות:</p>
+
<p>כל אחד מפסוקים אלו<fn>למעט הכותרות&#160;בפסוקים כ' וכ"ג.</fn> נוקט במונח "<b>הָעֵדָה</b>",&#8206;<fn>פסוקים י"ט וכ"ב מדברים על "כׇּל הָעֵדָה".&#160;ייתכן תיאורטית שהביטוי "כׇּל הָעֵדָה"&#160;מתייחס לאומה בכללותה, בעוד ש"הָעֵדָה"&#160;מתייחס לקבוצה הקטנה יותר של תומכיו של קורח, אך הדבר ידרוש שחזור מסובך של הסיפור.</fn> אך&#160;בכולם לא ברור אם המלה מתייחסת לעדת קרח&#160;או לעם ישראל בכלל.<fn>דוגמאות התומכות בכל אחת מהאפשרויות הללו ניתן למצוא בשימוש במילה בפסוקים הקודמים של הפרק.</fn> זה מעלה מספר שאלות:</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>פסוק י"ט</b> – האם קורח אסף את כל עם ישראל אל אהל מועד, או רק את 205 תומכיו?<fn>אם כאפשרות האחרונה, פסוק זה מתפקד כסיכום בלבד לתיאור שקדם לו.</fn>&#160;לאיזו מהקבוצות האלה התגלה ה'?</li>
+
<li><b>פסוק י"ט</b> – האם קרח אסף את כל עם ישראל אל אהל מועד, או רק את 250 תומכיו?<fn>אם כאפשרות האחרונה, פסוק זה מתפקד כסיכום בלבד לתיאור שקדם לו.</fn>&#160;לאיזו מהקבוצות הללו התגלה ה'?</li>
<li><b>פסוק כ"א</b> – האם הכוונה המקורית הייתה להשמיד את כל העם או רק את קבוצת המורדים של קורח?<fn>ראו את הניסוח כמעט זהה ב<a href="Bemidbar17-10" data-aht="source">במדבר י"ז:י'</a>, "הֵרֹמּוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם כְּרָגַע", המתייחס בבירור לכל העם.</fn></li>
+
<li><b>פסוק כ"א</b> – האם הכוונה המקורית הייתה להשמיד את כל העם או רק את קבוצת המורדים של קרח?<fn>ראו את הניסוח כמעט זהה ב<a href="Bemidbar17-10" data-aht="source">במדבר י"ז:י'</a>, "הֵרֹמּוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם כְּרָגַע", המתייחס בבירור לכל העם.</fn></li>
<li><b>פסוק כ"ב</b> – האם משה מבקש שה' יחמול אפילו על תומכי קורח או רק על שאר האומה?</li>
+
<li><b>פסוק כ"ב</b> – האם משה מבקש שה' יחמול אפילו על תומכי קרח או רק על שאר האומה?</li>
<li><b>פסוק כ"ד</b> – האם התגובה של הקב"ה היא ציווי ספציפי לעדת קורח להתרחק ממנו, או שמא דבריו שמא ציווי זה מפונה לשאר האומה? איך זה קשור להוראות ה' בפסוקים כ"א וכ"ד?</li>
+
<li><b>פסוק כ"ד</b> – האם התגובה של הקב"ה היא ציווי ספציפי לעדת קרח להתרחק ממנו, או שמא ציווי זה מופנה לשאר האומה? איך זה קשור להוראות ה' בפסוקים כ"א וכ"ד?</li>
 
</ul>
 
</ul>
  
Line 19: Line 19:
 
<p>בגלל העמימות הטקסטואלית&#160;הזאת, ניתן לקרוא את העלילה במספר דרכים שונות.</p>
 
<p>בגלל העמימות הטקסטואלית&#160;הזאת, ניתן לקרוא את העלילה במספר דרכים שונות.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>קרח</b> – האם קורח הצליח להשיג תמיכה רחבה, או שמא תומכיו היו קבוצת שוליים?</li>
+
<li><b>קרח</b> – האם קרח הצליח להשיג תמיכה רחבה, או שמא תומכיו היו קבוצת שוליים?</li>
 
<li><b>בני ישראל</b> – האם&#160;בני ישראל חטאו באופן אקטיבי או פסיבי, או שמא היו לגמרי חפים מפשע?</li>
 
<li><b>בני ישראל</b> – האם&#160;בני ישראל חטאו באופן אקטיבי או פסיבי, או שמא היו לגמרי חפים מפשע?</li>
 
<li><b>ה'</b> – האם ה' איים להטיל על האומה כולה עונש קולקטיבי בגין פשעי המיעוט, או שבמקור הוא תכנן להעניש רק את החוטאים (או שהאומה כולה באמת הייתה אשמה)? האם ה'&#160;שינה את תוכניותיו&#160;כתוצאה מההתערבות של משה?</li>
 
<li><b>ה'</b> – האם ה' איים להטיל על האומה כולה עונש קולקטיבי בגין פשעי המיעוט, או שבמקור הוא תכנן להעניש רק את החוטאים (או שהאומה כולה באמת הייתה אשמה)? האם ה'&#160;שינה את תוכניותיו&#160;כתוצאה מההתערבות של משה?</li>
Line 27: Line 27:
 
<ul>
 
<ul>
 
<li><b>ענישה קולקטיבית</b> – האם עונש קולקטיבי הוא לגיטימי, ואם כן, האם ה' לפעמים נותן עונש קולקטיבי?<fn>לדיון כללי בנושא זה, ראו <a href="Philosophy:Collective Punishment" data-aht="page">ענישה קולקטיבית</a>.</fn></li>
 
<li><b>ענישה קולקטיבית</b> – האם עונש קולקטיבי הוא לגיטימי, ואם כן, האם ה' לפעמים נותן עונש קולקטיבי?<fn>לדיון כללי בנושא זה, ראו <a href="Philosophy:Collective Punishment" data-aht="page">ענישה קולקטיבית</a>.</fn></li>
<li><b>האם נביא יכול לטעות? </b>– האם נביאים&#160;יכולים לטעות או להבין לא נכון את המסר הא-לוהי? הלא דבר זה עלול לסכן את הצלחת המשימה שלהם, במיוחד במקרה של משה רבנו.&#160;&#160;זה לא יכול להוות סכנה להצלחת משימתם, במיוחד אם הנביא הוא משה רבינו?<fn>עוצמתה של שאלה זו למקרה של משה מוגברת על ידי העובדה שהתורה מקפידה לתאר את צורת התקשורת הישירה שלו עם הקב"ה: "פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת" (<a href="Bemidbar12-8" data-aht="source">במדבר י"ב:ח'</a>).</fn></li>
+
<li><b>האם נביא יכול לטעות? </b>– האם נביאים&#160;יכולים לטעות או להבין לא נכון את המסר הא-לוהי? הלא דבר זה עלול לסכן את הצלחת המשימה שלהם, במיוחד במקרה של משה רבנו.<fn>עוצמתה של שאלה זו למקרה של משה מוגברת על ידי העובדה שהתורה מקפידה לתאר את צורת התקשורת הישירה שלו עם הקב"ה: "פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת" (<a href="Bemidbar12-8" data-aht="source">במדבר י"ב:ח'</a>).</fn></li>
 
<li><b>שינויים בדברי ה'</b>&#160;– האם ה' משנה את דעתו, ואם כן, מה זה אומר ואיך זה אפשרי?</li>
 
<li><b>שינויים בדברי ה'</b>&#160;– האם ה' משנה את דעתו, ואם כן, מה זה אומר ואיך זה אפשרי?</li>
 
</ul>
 
</ul>
<p>ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>, אנו נבחן את הקריאות השונות בסיפור זה, וכיצד תומכיהם השונים&#160;מתמודדים עם השלכותיהן על האמונה הדתית.</p>
+
<p>ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>, אנו נבחן את הקריאות השונות בסיפור זה, וכיצד תומכיהן השונים&#160;מתמודדים עם השלכותיהן על האמונה הדתית.</p>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Version as of 03:17, 26 August 2019

דיאלוג עם ה' במהלך מרד קרח

הקדמה

דו-משמעות בשפע

לאחר שהאשימו את משה ואהרן בהתנשאות על האומה ("עֲדַת יִשְׂרָאֵל"), קרח והמאתיים וחמשים איש ("קֹרַח וְכׇל עֲדָתוֹ") מתאספים במשכן בכוונה להשתתף במבחן הקטורת, שנועד לקבוע מי נבחר על ידי ה'. לאחר מכן מתעדת התורה שיחה חידתית בין ה' למשה:

(יט) וַיַּקְהֵל עֲלֵיהֶם קֹרַח אֶת כׇּל הָעֵדָה אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד וַיֵּרָא כְבוֹד ה' אֶל כׇּל הָעֵדָה.
(כ-כא) וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר. הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם כְּרָגַע.
(כב) וַיִּפְּלוּ עַל פְּנֵיהֶם וַיֹּאמְרוּ אֵל אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכׇל בָּשָׂר הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כׇּל הָעֵדָה תִּקְצֹף.
(כג-כד) וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל הָעֵדָה לֵאמֹר הֵעָלוּ מִסָּבִיב לְמִשְׁכַּן קֹרַח דָּתָן וַאֲבִירָם.

כל אחד מפסוקים אלו1 נוקט במונח "הָעֵדָה",‎2 אך בכולם לא ברור אם המלה מתייחסת לעדת קרח או לעם ישראל בכלל.3 זה מעלה מספר שאלות:

  • פסוק י"ט – האם קרח אסף את כל עם ישראל אל אהל מועד, או רק את 250 תומכיו?4 לאיזו מהקבוצות הללו התגלה ה'?
  • פסוק כ"א – האם הכוונה המקורית הייתה להשמיד את כל העם או רק את קבוצת המורדים של קרח?5
  • פסוק כ"ב – האם משה מבקש שה' יחמול אפילו על תומכי קרח או רק על שאר האומה?
  • פסוק כ"ד – האם התגובה של הקב"ה היא ציווי ספציפי לעדת קרח להתרחק ממנו, או שמא ציווי זה מופנה לשאר האומה? איך זה קשור להוראות ה' בפסוקים כ"א וכ"ד?

משמעות תיאולוגית

בגלל העמימות הטקסטואלית הזאת, ניתן לקרוא את העלילה במספר דרכים שונות.

  • קרח – האם קרח הצליח להשיג תמיכה רחבה, או שמא תומכיו היו קבוצת שוליים?
  • בני ישראל – האם בני ישראל חטאו באופן אקטיבי או פסיבי, או שמא היו לגמרי חפים מפשע?
  • ה' – האם ה' איים להטיל על האומה כולה עונש קולקטיבי בגין פשעי המיעוט, או שבמקור הוא תכנן להעניש רק את החוטאים (או שהאומה כולה באמת הייתה אשמה)? האם ה' שינה את תוכניותיו כתוצאה מההתערבות של משה?
  • משה – האם משה ערער על ההצדקה העקרונית של מעשי ה', או שהוא פשוט התחנן לרחמים? או שמא הוא לא הבין את כוונת ה'?

שאלות אלה מעלות גם שאלות תיאולוגיות עמוקות:

  • ענישה קולקטיבית – האם עונש קולקטיבי הוא לגיטימי, ואם כן, האם ה' לפעמים נותן עונש קולקטיבי?6
  • האם נביא יכול לטעות? – האם נביאים יכולים לטעות או להבין לא נכון את המסר הא-לוהי? הלא דבר זה עלול לסכן את הצלחת המשימה שלהם, במיוחד במקרה של משה רבנו.7
  • שינויים בדברי ה' – האם ה' משנה את דעתו, ואם כן, מה זה אומר ואיך זה אפשרי?

בגישות פרשניות, אנו נבחן את הקריאות השונות בסיפור זה, וכיצד תומכיהן השונים מתמודדים עם השלכותיהן על האמונה הדתית.