Dialogue with the Divine During Korach's Rebellion/1/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

דיאלוג עם ה' במהלך מרד קרח

הקדמה

דו-משמעות בשפע

לאחר שהאשימו את משה ואהרן בהתנשאות על האומה ("עֲדַת יִשְׂרָאֵל"), קרח והמאתיים וחמשים איש ("קֹרַח וְכׇל עֲדָתוֹ") מתאספים במשכן בכוונה להשתתף במבחן הקטורת, שנועד לקבוע מי נבחר על ידי ה'. לאחר מכן מתעדת התורה שיחה חידתית בין ה' למשה:

(יט) וַיַּקְהֵל עֲלֵיהֶם קֹרַח אֶת כׇּל הָעֵדָה אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד וַיֵּרָא כְבוֹד ה' אֶל כׇּל הָעֵדָה.
(כ-כא) וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר. הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם כְּרָגַע.
(כב) וַיִּפְּלוּ עַל פְּנֵיהֶם וַיֹּאמְרוּ אֵל אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכׇל בָּשָׂר הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כׇּל הָעֵדָה תִּקְצֹף.
(כג-כד) וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל הָעֵדָה לֵאמֹר הֵעָלוּ מִסָּבִיב לְמִשְׁכַּן קֹרַח דָּתָן וַאֲבִירָם.

כל אחד מפסוקים אלה 1 נוקט במונח "הָעֵדָה", 2 אך בכולם לא ברור אם המילה מתייחסת לקהילת קורח או לעם ישראל בכלל. התוצאה היא סדרה של שאלות פתוחות:

פסוק י"ט - האם קורח אסף את כל עם ישראל אל אהל מועד, או רק את הלהקה שלו המונה 250 עוקבים? 4 לאיזו מהקבוצות האלה ה 'גילה את תפארתו?
פסוק כ"א - האם בתחילה התכוון האשם למחוק את כל העם או רק את קבוצת המורדים של קורח? 5
פסוק כ"ב - האם משה מבקש שאלוהים יחסוך אפילו לחסידיו של קורח או רק לשאר האומה?
פסוק כ"ד - בתגובה, האם הקב"ה מצווה במיוחד על אסיפת קורח להתרחק מקורח, או שמא דבריו מופנים לשאר האומה? מה הקשר בין הוראות ה 'בפסוקים כ"א וכ"ד?

כל אחד מפסוקים אלו1 נוקט במונח "הָעֵדָה",‎2 אך in all of them it is unclear whether the word refers to the congregation of Korach or the people of Israel at large.3 This results in a series of open questions:

  • פסוק י"ט – Did Korach gather the entire people of Israel אל אהל מועד, or merely his band of 250 followers?4 To which of these groups did Hashem reveal his glory?
  • פסוק כ"א – Did Hashem initially intend to wipe out the entire nation or just Korach's group of rebels?5
  • פסוק כ"ב – Is Moshe requesting that God spare even Korach's adherents or only the rest of the nation?
  • פסוק כ"ד – In response, does Hashem command specifically Korach's assembly to distance themselves from Korach, or are His words directed to the rest of the nation? What is the relationship between Hashem's instructions בפסוקים כ"א וכ"ד?

משמעות תיאולוגית

כתוצאה מהעמימות הטקסטואלית שלעיל, ישנם מספר תרחישים אפשריים שניתן לשחזר ביחס לכל אחת מהדמויות המעורבות.

קרח - האם קורח הצליח להשיג תמיכה פופולרית מבוססת רחבה, או שמא היה מנהיג רק קבוצת שוליים?
בני ישראל - האם האומה בכלל חטאה חטא פעיל או פסיבי, או שמא היו עוברי אורח תמימים לחלוטין?
ה '- האם האשם איים להטיל על האומה כולה ענישה קולקטיבית בגין פשעי מיעוט, או שהוא תמיד מתכנן להעניש רק את החוטאים (או שהאומה כולה אשם באמת)? האם האשם עבר מסלול כתוצאה מההתערבות של משה?
משה - האם משה קרא תיגר על דרך הצדק של אלוהים על רקע פילוסופי או רק התחנן לרחמים? או שמא פשוט הבין לא נכון את כוונותיו של השם?
אי הוודאות הללו, בתורם, מותירים את הקורא בשאלות תיאולוגיות עמוקות:

ענישה קולקטיבית - האם הענישה הקיבוצית לגיטימית, ואם כן האם האשם כופה אותה אי פעם? 6
נפילות נבואית - האם נביאים אי פעם טועים או מבינים לא נכון את התקשורת האלוקית? האם זה לא יכול להוות סכנה להצלחת משימתם, במיוחד אם הנביא הוא משה רבינו? 7
אי-יכולת אלוהית - האם האשם משנה את דעתו, ואם כן, מה זה אומר ואיך זה אפשרי?
בגישות פרשניות, אנו נבחן את הקריאות השונות והגדולות בסיפור זה, וכיצד תומכיהם השונים נאבקים עם ההשלכות על הדוגמה הדתית.

As a result of the above textual ambiguities, there are multiple possible scenarios which can be reconstructed regarding each of the characters involved.

  • קרח – Did Korach succeed in attaining broadly based popular support, or was he the leader of only a fringe group?
  • בני ישראל – Did the nation at large commit an active or passive sin, or were they completely innocent bystanders?
  • ה' – Was Hashem threatening to impose collective punishment on the entire nation for the crimes of a minority, or was He always planning on punishing only the sinners (or was the entire nation truly guilty)? Did Hashem shift course as a result of Moshe's intercession?
  • משה – Was Moshe challenging God's mode of justice on philosophical grounds or merely begging for mercy? Or did Moshe simply misunderstand Hashem's intentions?

These uncertainties, in turn, leave the reader with some profound theological questions:

  • ענישה קולקטיבית – Is collective punishment legitimate, and (if yes) does Hashem ever impose it?6
  • Prophetic fallibility – Do prophets ever err or misunderstand Divine communication? Would this not pose a danger to the success of their mission, particularly if the prophet is Moshe Rabbeinu?7
  • Divine immutability – Does Hashem ever change His mind and, if so, what would that mean and how is it possible?

בגישות פרשניות, we will examine the widely diverging readings of this story, and how their various proponents struggle with the implications for religious dogma.