כֹּהֵן
Sources
Biblical Texts
Bereshit 41:45בראשית מ"א:מ"ה
Pharaoh called Joseph’s name Zaphenath-Paneah; and he gave him Asenath, the daughter of Potiphera, kohen of On, as a wife, and Joseph went out over the land of Egypt. | וַיִּקְרָא פַרְעֹה שֵׁם יוֹסֵף צָפְנַת פַּעְנֵחַ וַיִּתֶּן לוֹ אֶת אָסְנַת בַּת פּוֹטִי פֶרַע כֹּהֵן אֹן לְאִשָּׁה וַיֵּצֵא יוֹסֵף עַל אֶרֶץ מִצְרָיִם. |
Bereshit 47:22בראשית מ"ז:כ"ב
Only he didn’t buy the land of the kohanim, for the kohanim had a portion from Pharaoh, and ate their portion which Pharaoh gave them. That is why they didn’t sell their land. | רַק אַדְמַת הַכֹּהֲנִים לֹא קָנָה כִּי חֹק לַכֹּהֲנִים מֵאֵת פַּרְעֹה וְאָכְלוּ אֶת חֻקָּם אֲשֶׁר נָתַן לָהֶם פַּרְעֹה עַל כֵּן לֹא מָכְרוּ אֶת אַדְמָתָם. |
Shemot 2:16שמות ב':ט"ז
Now the kohen of Midian had seven daughters. They came and drew water, and filled the troughs to water their father’s flock. | וּלְכֹהֵן מִדְיָן שֶׁבַע בָּנוֹת וַתָּבֹאנָה וַתִּדְלֶנָה וַתְּמַלֶּאנָה אֶת הָרְהָטִים לְהַשְׁקוֹת צֹאן אֲבִיהֶן. |
Shemot 18:1שמות י"ח:א'
Yitro, the kohen of Midian, Moshe's father-in-law, heard of all that God had done for Moshe, and for Israel His people, how Hashem had brought Israel out of Egypt. | וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ כִּי הוֹצִיא ה' אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם. |
Shemot 19:22שמות י"ט:כ"ב
And let also the kohanim, that come near to Hashem, sanctify themselves, lest Hashem break out upon them.' | וְגַם הַכֹּהֲנִים הַנִּגָּשִׁים אֶל ה' יִתְקַדָּשׁוּ פֶּן יִפְרֹץ בָּהֶם ה'. |
Shemuel II 8:18שמואל ב' ח':י"ח
And Benaiah the son of Jehoiada was over the Cherethites and the Pelethites; and David’s sons were kohanim. | וּבְנָיָהוּ בֶּן יְהוֹיָדָע וְהַכְּרֵתִי וְהַפְּלֵתִי וּבְנֵי דָוִד כֹּהֲנִים הָיוּ. |
Shemuel II 20:26שמואל ב' כ':כ"ו
And also Ira the Jairite was kohen to David. | וְגַם עִירָא הַיָּאִרִי הָיָה כֹהֵן לְדָוִד. |
Melakhim I 4:5מלכים א' ד':ה'
And Azariah the son of Nathan was over the officers; and Zabud the son of Nathan was kohen, the king’s friend. | וַעֲזַרְיָהוּ בֶן נָתָן עַל הַנִּצָּבִים וְזָבוּד בֶּן נָתָן כֹּהֵן רֵעֶה הַמֶּלֶךְ. |
Melakhim II 10:11מלכים ב' י':י"א
So Jehu struck all that remained of the house of Ahab in Jezreel, with all his great men, his familiar friends, and kohanav, until he left him none remaining. | וַיַּךְ יֵהוּא אֵת כָּל הַנִּשְׁאָרִים לְבֵית אַחְאָב בְּיִזְרְעֶאל וְכָל גְּדֹלָיו וּמְיֻדָּעָיו וְכֹהֲנָיו עַד בִּלְתִּי הִשְׁאִיר לוֹ שָׂרִיד. |
Yeshayahu 61:10ישעיהו ס"א:י'
I will greatly rejoice in Hashem, my soul shall be joyful in my God; for he has clothed me with the garments of salvation, he has covered me with the robe of righteousness, as a groom yekhahen with ornaments, and as a bride adorns herself with her jewels. | שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ בַּה' תָּגֵל נַפְשִׁי בֵּא-לֹהַי כִּי הִלְבִּישַׁנִי בִּגְדֵי יֶשַׁע מְעִיל צְדָקָה יְעָטָנִי כֶּחָתָן יְכַהֵן פְּאֵר וְכַכַּלָּה תַּעְדֶּה כֵלֶיהָ. |
Tehillim 110:4תהלים ק"י:ד'
Hashem has sworn, and will not change his mind: 'You are a kohen forever in the order of Malkizedek.' | נִשְׁבַּע ה' וְלֹא יִנָּחֵם אַתָּה כֹהֵן לְעוֹלָם עַל דִּבְרָתִי מַלְכִּי צֶדֶק. |
Iyyov 12:17,19איוב י"ב:י"ז,י"ט
(17) He leads counselors away stripped and makes judges fools. (19) He leads kohanim away stripped and overthrows the mighty. | (י"ז) מוֹלִיךְ יוֹעֲצִים שׁוֹלָל וְשֹׁפְטִים יְהוֹלֵל. (י"ט) מוֹלִיךְ כֹּהֲנִים שׁוֹלָל וְאֵתָנִים יְסַלֵּף. |
Divrei HaYamim I 18:17דברי הימים א' י"ח:י"ז
And Benaiah the son of Jehoiada was over the Cherethites and the Pelethites; and the sons of David were chief about the king. | וּבְנָיָהו בֶּן יְהוֹיָדָע עַל הַכְּרֵתִי וְהַפְּלֵתִי וּבְנֵי דָוִיד הָרִאשֹׁנִים לְיַד הַמֶּלֶךְ. |
Classical Texts
Mekhilta DeRabbi Yishmael Yitro Amalek 1מכילתא יתרו עמלק א'
כהן מדין. רבי יהושע אומר, כומר היה, כענין שנאמר (שופטים י"ח:ל') ויהונתן בן גרשום בן מנשה ובניו היו כהנים לשבט הדני עד יום גלות הארץ. רבי אלעזר המודעי אומר, שר היה כענין שנאמר (ש"ב ח' י"ח) ובני דוד כהנים היו. |
Onkelos Bereshit 41:45אונקלוס בראשית מ"א:מ"ה
וקרא פרעה שום יוסף גברא דמטמרן גלין ליה [צפנת פענח] ויהב ליה ית אסנת בת פוטיפרע רבא דאון לאתו ונפק יוסף שליט על ארעא דמצרים |
Onkelos Bereshit 47:22אונקלוס בראשית מ"ז:כ"ב
לחוד ארע כומריא לא קנא ארי חולקא לכומריא מן קדם פרעה ואכלין ית חולקהון דיהב להון פרעה על כן לא זבינו ית ארעהון. |
Onkelos Shemot 2:16אונקלוס שמות ב':ט"ז
ולרבא דמדין שבע בנן ואתאה ודלאה ומלאה ית רטיא לאשקאה ענא דאבוהון. |
Bavli Eiruvin 63aתלמוד בבלי מסכת עירובין דף סג עמוד א
כל הנותן מתנותיו לכהן אחד - מביא רעב לעולם, שנאמר (שמואל ב' כ') עירא היארי היה כהן לדוד, לדוד הוא דהוה כהן, לכולי עלמא לא? אלא: שהיה משגר לו מתנותיו. |
Targum Yerushalmi (Yonatan) Bereshit 41:45תרגום ירושלמי (יונתן) בראשית מ״א:מ״ה
And Pharoh called the name of Joseph, The man who revealeth mysteries. And he gave him Asenath, whom Dinah had borne to Shekem, and the wife of Potiphera prince (Rabba) of Tanis had brought up, to be his wife. And Joseph went forth ruler over the land of Mizraim. | וקרא פרעה שמיה דיוסף גברא דטמירן מפרסם ויהב ליה ית אסנת דילידת דינה לשכם ורביתה איתת פוטיפרע רבא דטניס לאינתו ונפק יוסף שליט על ארעא דמצרים. |
Targum Yerushalmi (Yonatan) Bereshit 47:22תרגום ירושלמי (יונתן) בראשית מ״ז:כ״ב
Only the land of the priests he bought not, because they had considered him innocent at the time when his master was seeking to put him to death, and they had delivered him from the judgment of death: and besides he had said that a portion should be given them from Pharoh. So they ate the portion which Pharoh gave them, and sold not their land. | לחוד ארעא דכומרניא לא זבן מן בגלל דחמון ליה זכותא בזמן דבעא ריבוניה למיקטליה ושיזבוהי מן דין קטול וברם ארום חולקא אמר למתיהבא להום מלות פרעה ואכלין ית חילקהון דיהב להון פרעה בגין כן לא זבינו ית ארעהון. |
Targum Yonatan Shemuel II 20:26תרגום יונתן שמואל ב כ':כ"ו
ואף עירא יאיראה דמתקוע הוה רב לדוד. |
Targum Yonatan Melakhim I 4:5תרגום יונתן מלכים א' ד':ה'
וזבוד בר נתן כהנא שושבינא דמלכא. |
Targum Yonatan Melakhim II 10:11תרגום יונתן מלכים ב' י':י"א
ומחא יהוא ית כל דאשתארו לבית אחאב ביזרעאל וכל רברבוהי וקריבוהי וחברוהי עד דלא אשתאר ליה משיזיב. |
Tanchuma Shemot 11תנחומא שמות י"א
ולכהן מדין וגו' כל שבחו של אותו צדיק להיות הולך לו אצל עובדי ע"ג הקב"ה מקנא לעובדי ע"ג והאיך הוליך למשה למקום עובדי ע"ג אלא שיתרו כומר היה לע"ז ולעולם ע"ג בסורה בפני עובדיה ויתרו רואה חרטומין שלה ובוסר עליהן והרהר לעשות תשובה עד שלא יבא משה וקרא לכל בני עירו ואמר להן עד עכשיו הייתי משמש אתכם עכשיו אני זקן בחרו לכם כומר אחר עמד והוציא כלי תשמישי ע"ז ונתן להם ועמדו הם ונדוהו שלא יזדקק לו אדם ולא יעשו לו מלאכה שלא ירעו את צאנו ובקש מן הרועים לרעות לו את צאנו ולא קבלו ולפיכך היו יוצאות בנותיו לרעות שנאמר ולכהן מדין וגו', ויבואו הרועים ויגרשום והוא היה כהן מדין רב וגדול שבמדין היאך ויגרשום, אלא ללמדך שנדהו וגרשו את בנותיו כאשה גרושה מאישה. |
Medieval Texts
R. Yonah ibn Janach Sefer Hashorashim s.v. כהןר' יונה אבן ג'נאח ספר השורשים "כהן"
…וענין הכל עבודה. וענין "היה כהן לדוד" "ובני דוד כהנים היו" "ומידעיו וכהניו" יועץ ויועצים כלומר שרי העצה. |
Rashi Bereshit 47:22רש"י בראשית מ"ז:כ"ב
הכהנים mean THE PRIESTS. The term כהן always means one who ministers to Deity except in those cases where it denotes one of high rank, e.g. (Exodus 2:16) "Jethro the chief of (כהן) Midian" and (Genesis 41:45) "the chief of (כהן) On"). | הכהנים – כומרים, כל לשון כהן, לשון משָרת לאלהות הוא, חוץ מאותן שהן לשון גדולה, כגון כהן מדין (שמות ב':ט"ז), כהן און (בראשית מ"א:מ"ה). |
Rashi Shemuel II 20:26רש"י שמואל ב כ':כ"ו
ופשוטו של מקרא שעשאו שר ושופט. |
Rashi Tehillim 110:4רש"י תהלים ק"י:ד'
על דברת מלכי צדק – על פקודת מלכי צדק אתה כהן. יש במשמע כהן כהונה ושררה כמו (שמואל ב מ) ובני דוד כהנים היו. |
Rashi Iyyov 12:19רש"י איוב י"ב:י"ט
כהנים – שרים כמו כהן מדין (שמות ג) כהן און (בראשית מא). |
Rashbam Bereshit 41:45רשב"ם בראשית מ"א:מ"ה
Kohen 'on: An officer of that city. Similarly (II Sam. 8.18), "David's sons were kohanim," i.e. rulers. | כהן און – שר של אותה העיר, כדכתיב: ובני דוד כהנים היו (שמואל ב ח':י"ח) – שלטונים. |
Ibn Ezra Bereshit First Commentary 41:45אבן עזרא בראשית פירוש ראשון מ"א:מ"ה
כהן אן – עובד השם או עו"ז, כי אין כהן בכל המקרא כי אם משרת על דעתו. ויצא יוסף – יצא שמו, כטעם ויצא לך שם (יחזקאל ט"ז:י"ד), או יצא בעצמו ועבר על כל מקום, והכריזו עליו כדי שיכירוהו. |
Ibn Ezra Bereshit 47:26אבן עזרא בראשית מ"ז:כ"ו
הכהנים הם כדברי המתרגם ארמית |
Ibn Ezra Shemot Second Commentary 2:16אבן עזרא שמות פירוש שני ב':ט"ז
ולכהן מדין – הוא יתרו לא רעואל. וכל כהן במקרא משרת הוא לשם או לע"ז, והעד, וכהני י"י (ישעיהו ס"א:ו'). ויתרו היה כהן לשם כאשר אפרש עוד. |
Ibn Ezra Tehillim First Commentary 110:4אבן עזרא תהלים פירוש ראשון ק"י:ד'
נשבע, אתה כהן – כל כהן משרת וכן ובני דוד כהנים היו. והטעם: לעבוד את השם |
Radak Shemuel II 20:26רד"ק שמואל ב' כ':כ"ו
היה כהן לדוד - כתרגומו הוה רב לדוד כלומר גדולו ובעל עצתו וכן אמר בשלמה וזבוד בן נתן כהן רעה המלך וכבר זכר הכהנים אלא כהן ר"ל גדולו ובעל עצתו כמ"ש רעה המלך הן בכאן זכר כהן אחר הזכר הכהנים אם כן ר"ל גדולו ובעל עצתו ועוד שאמר לדוד ואם כהן כמשמעו כן היה כהן לכל ישראל למה אמר לדוד וכן אמר ובני דוד כהנים היו שפי' שרים וגדולים כמו שפירשנו ורז"ל פירשוהו כהן ממש ומלת וגם מסייע לדבריהם ופי' כהן לדוד פי' שהיה מכירו ונותן לו מתנות כהונה היוצאים מביתו ודרשו סמוכים ואמרו כל המשגר מתנות לכהן אחד מביא רעב לעולם שנאמ' וגם עירא היאירי היה כהן לדוד וכי לדוד היה כהן לכולי עלמא לא היה כהן אלא שהיה משגר לו כל מתנותיו וכתיב ויהי רעב בימי דוד. |
Radak Melakhim II 10:11רד"ק מלכים ב' י':י"א
וכהניו - כהני במות וי"ת וחברוהי. |
Radak Tehillim 110:4רד"ק תהלים ק"י:ד'
אתה כהן, מלך ונגיד, כמו: ובני דוד כהנים היו (ש"ב ח, יח), מוליך כהנים שולל (איוב יב, יט), גדולים ושרים. |
Radak Sefer Hashorashim s.v. כ.ה.ן.רד"ק ספר השרשים "כהן"
והשם כהנה כהנת עולם (במדבר כ"ה:י"ג), כלם בענין עבודה בגדולה כי הכהנים היו עובדי ה' וראשי העם. וגם הכהנים הנגשים אל ה' אינו אומר על בני אהרן כי אם על הבכורות כי אז היתה העבודה בבכורי ישראל וכל עובד יקרא כהן. וכן עובד עבודה זרה כמו כהן מדין (שמות י"ח:א'), רק אדמת הכהנים לא קנה (בראשית מ"ז:כ"ו). היה כהן לדוד (שמואל ב' כ':כ"ו), עובדו ובעל עצתו ונשמע אליו בראש כלם כי האהוב הנאמן עובד לאוהבו בעצותיו הנכונות. וכן אתה כהן לעולם (תהילים ק"י:ד'), כלומר עבד ה' וראש ישראל על דבר שאתה מלך צדק כמו שהכהן הוא ראש לעם. וכן ומידעיו וכהניו (מלכים ב':י' - י"א), ראשיו, וכן מוליך כהנים שלל (איוב י"ב:י"ט), ראשים, וכן חבר כהנים (הושע ו':ט'). יכהן פאר (ישעיה ס"א:י'), יגדל פארו בלבושים נאים. וכן ובני דוד כהנים היו (שמואל ב' ח':י"ח). וכן אומר בדברי הימים במקומו ובני דוד הראשונים ליד המלך (דברי הימים י"ח:י"ז), או פירוש ובני דוד כהנים שהיו עובדי ה' ויריאיו. ויונתן תרגם רברבין הוו. אבל למה שכתוב בדברי הימים במקומו הפירוש הראשון האמת. |
Chizkuni Bereshit 47:22חזקוני בראשית מ"ז:כ"ב
רק אדמת הכהנים השרים כמו כהן מדין. לא קנה פן יתגרו במלך. ד"א לפי שדנוהו לזכות כמו שפי' למעלה גבי ויתנהו אל בית הסהר. |
Chizkuni Shemot 18:1חזקוני שמות י"ח:א'
כהן מדין גדול היה מדהשוה הכתוב ליבין חבר, דהיינו יתרו כדכתיב כי שלום בין יבין מלך חצור ובין בית חבר הקיני ש"מ גדול היה. |
Chizkuni Shemot 19:22חזקוני שמ' י"ט:כ"ב
ד"א הכהנים השרים והשופטים. |
Ramban Bereshit 41:45רמב"ן בראשית מ"א:מ"ה
בת פוטיפרע כהן און - הוא פוטיפר, ונקרא פוטיפרע על שם שנסתרס מאליו לפי שלקח יוסף למשכב, לשון רש"י. והוא מדרש רבותינו (סוטה יג ב). והוצרך ממנו רש"י (להלן מז כב) לומר כי כל "כהן" משרת לאלהות, חוץ מזה שהוא לשון גדולה, שהרי שר הטבחים היה, וכן כהן מדין (שמות ב טז): ואני אומר כי לדברי רבותינו היה פוטיפר שר לפרעה, וכאשר נסתרס בגופו והכירו בו וקראוהו פוטיפרע נתבייש בדבר ופירש משררתו, והכניס עצמו בבית עבודה זרה ונעשה כומר לעבודה זרה כי כן מנהג הנכבדים. ואפשר שהיה און שם עבודה זרה שלו, וכן כהן מדין כומר, כמו שאמרו (סנהדרין פב ב) ביתרו שהיה מפטם עגלים לעבודה זרה: והאמת כי לשון כהונה שרות, אבל לא לאלהות בלבד, כי הנה ובני דוד כהנים היו (ש"ב ח יח), ובמקומו בדברי הימים (א יח יז) ובני דוד הראשונים ליד המלך. וכן מוליך כהנים שולל (איוב יב יט), שהם משרתי המלך, וכן יכהן פאר (ישעיה סא י), יתלבש פאר ככהן העובד, שיעשו לו בגדים שלא כשאר העם לכבוד ולתפארת. וכן ומיודעיו וכהניו (מ"ב י יא), ראשי משרתיו. |
Ralbag Bereshit Beur HaMilot 47:22רלב"ג בראשית ביאור המילות מ"ז:כ"ב
הכהנים – הם השרים הגדולים אשר בארץ מצרים, כטעם: 'ובני דוד כהנים היו' (שמ"ב ח, יח). או יהיה הרצון בו: כהני הבמות, והם כומרי עבודה זרה, כמו שפירש המתרגם. |
Ralbag Iyyov 12:19רלב"ג איוב י"ב:י"ט
כהנים – שרים וכמוהו ובני דוד כהנים היו. |
Abarbanel Shemot 18אברבנאל שמות י"ח
וזה שכתוב וישמע יתרו כהן מדין חותן משה רוצה לומר שעם היותו שר וגדול במדין גם היה חותן משה שלכן היה ראוי שמשה ילך לראות לארצו בהיותו קרוב לשם מאד כל שכן בעבור אשתו ובניו שהיו במדין שדרכו של איש לחזר על האשה ואין דרכה של אשה לחזר על האיש. |
Modern Texts
Malbim Iyyov 12:19מלבי"ם איוב י"ב:י"ט
מוליך - עתה יבאר שכן נראה בהנהגה השניה בכנסיות החפשיות שאין להם מלך... וה' מוליך כהני הדת שולל. |
Hoil Moshe Bereshit 47:22הואיל משה בראשית מ"ז:כ"ב
רק אדמת הכהנים לא קנה – כהנים ר"ל מופרשים לעבודת האלהים או אצילים המופרשים לעבודת המלך או לשררה על המון העם וכן ובני דוד כהנים היו (ש"ב סוף סי' ח'). |
R. D"Z Hoffmann Shemot 2:16רד"צ הופמן שמות ב':ט"ז
ולכהן. אונקלוס מתרגם 'רבא', ונראה שהכהן היה אצל שבטים אלה גם נשיא העם. |