Difference between revisions of "Did Moshe Need Yitro's Advice/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(8 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>האם משה היה זקוק לעצת יתרו?</h1>
 
<h1>האם משה היה זקוק לעצת יתרו?</h1>
 
<p class="top-buttons"><a class="pdf" title="PDF" href="/Media/2Shemot/18/Did Moshe Need Yitro's Advice/Hebrew Study Guide.pdf">PDF</a>&#160;<a class="word-before" title="DOC" href="/Media/2Shemot/18/Did Moshe Need Yitro's Advice/Hebrew Study Guide.doc">לימוד מודרך</a></p>
 
<p class="top-buttons"><a class="pdf" title="PDF" href="/Media/2Shemot/18/Did Moshe Need Yitro's Advice/Hebrew Study Guide.pdf">PDF</a>&#160;<a class="word-before" title="DOC" href="/Media/2Shemot/18/Did Moshe Need Yitro's Advice/Hebrew Study Guide.doc">לימוד מודרך</a></p>
 
+
<h2>פתרון פשוט למדי</h2>
<h2></h2>
+
<p>חלקו השני של&#160;<a href="Shemot18-13-27" data-aht="source">פרק י"ח</a> מתחיל בתיאור העם שעמד בתור במשך כל היום וחיכה להישפט על ידי משה. לאחר שצפה בסצינה זו, יתרו הבין שהמצב אינו נסבל, והציע את ההצעה הברורה למדי, לפיה משה ימנה שופטים אחרים שיסייעו עם עומס העבודה. משה אכן ישם את הצעת יתרו, ויתרו עזב לאחר השלמת משימתו.</p>
<p>The second half of Chapter 18 begins with a description of how the nation stood in line all day long waiting to be judged by Moshe. Upon viewing this scene, Yitro realizes that the situation is unbearable, and he makes the rather obvious suggestion that Moshe appoint other judges to assist with the workload. Whereupon Moshe implements Yitro's advice and Yitro departs having accomplished his objective.</p>
+
<p>מעניין, שאין בתורה מקרה אחר בו מישהו מלבד ה' מציע למשה עצה.<fn>ראו&#160;<a href="$">כאן</a> למקרים שבהם נתעלמה ההלכה ממשה, מקרים שבהם משה היה אובד עצות ולא ידע איך לפסוק כיוון שעדיין לא קיבל את החוק, או מקרים שבהם גורם שלישי היה מעורב בנתינת החוק. לפי <a href="SifreBemidbar78" data-aht="source">ספרי במדבר ע"ח</a>, סיפורנו הוא מקרה בו ההלכה נתעלמה ממשה. ראו&#160;<multilink><a href="Akeidat43" data-aht="source">עקידת יצחק</a><a href="Akeidat43" data-aht="source">43</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">About Akeidat Yitzchak</a></multilink>&#160;המשווה את סיפורנו לכמה מן המקרים האחרים.</fn>&#160;בנוסף, עצתו של יתרו נראית כפתרון כה ברור ופשוט, כך שקשה להתעלם מן השאלה: איך יתכן שמשה, שעלה במעלתו על כל בני אדם ושעמד בקשר ישיר עם ה', הזדקק ליתרו כדי לפתור בעיה זו? כמו ש<multilink><a href="Abarbanel18" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="Abarbanel18" data-aht="source">שמות י"ח</a><a href="ר' יצחק אברבנאל" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> מנסח יפה בשאלתו החמישית על סיפור זה:<fn>השוו לניסוח בעקידת יצחק.</fn></p>
<p>Interestingly, there is no other case in the Torah of anybody besides Hashem offering Moshe advice.<fn>See <a href="$">here</a> for cases where the law eluded Moshe (נתעלמה ממנו הלכה), where Moshe was at a loss for how to proceed because he had not yet received the law, or where a third party is responsible for the giving of a law. According to <a href="SifreBemidbar78" data-aht="source">Sifre Bemidbar 78</a>, our story is a case where the law eluded Moshe. See also <multilink><a href="Akeidat43" data-aht="source">Akeidat Yitzchak</a><a href="Akeidat43" data-aht="source">43</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">About Akeidat Yitzchak</a></multilink> who compares our story to some of the other cases.</fn> Additionally, Yitro's advice seems like such an obvious and simple solution that one cannot help but wonder: How could it be that Moshe, the greatest of all men and in possession of a direct line to Hashem, needed Yitro's help to figure this out? As <multilink><a href="Abarbanel18" data-aht="source">Abarbanel</a><a href="Abarbanel18" data-aht="source">Shemot 18</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">About Abarbanel</a></multilink> aptly formulates in his fifth question on this chapter:<fn>Cf. the formulation of the Akeidat Yitzchak.</fn></p>
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
<multilang style="overflow: auto;">
+
<p>השאלה הה' בעצת יתרו למשה במנוי השופטים: כי הנה דברי יתרו היו טובים ונכוחים, אבל קל שבקלים יבין וידע שהיתה עצה נבערה לעמוד אדם אחד מן הבקר עד הערב לשפוט, כי בזה נבול יבול וילאה השופט והנשפטים. ואיך משה רבינו וכל זקני ישראל לא נתנו לב לזה לדעת שאם ימנה שופטים על העם שיקל מעליו? ומי לא ידע בכל אלה שראוי שיהיו השופטים אנשי חיל, יראי א-להים, אנשי אמת, שונאי בצע, שהוצרך יתרו ללמדו לאדון הנביאים וגדול החכמים משה רבינו עד שנאמר וישמע משה לקול חותנו ויעש כל אשר אמר.</p>
<q xml:lang="he" dir="rtl">השאלה הה' בעצת יתרו למשה במנוי השופטים: כי הנה דברי יתרו היו טובים ונכוחים, אבל קל שבקלים יבין וידע שהיתה עצה נבערה לעמוד אדם אחד מן הבקר עד הערב לשפוט, כי בזה נבול יבול וילאה השופט והנשפטים. ואיך משה רבינו וכל זקני ישראל לא נתנו לב לזה לדעת שאם ימנה שופטים על העם שיקל מעליו? ומי לא ידע בכל אלה שראוי שיהיו השופטים אנשי חיל, יראי אלהים, אנשי אמת, שונאי בצע, שהוצרך יתרו ללמדו לאדון הנביאים וגדול החכמים משה רבינו עד שנאמר וישמע משה לקול חותנו ויעש כל אשר אמר.</q>
+
</q>
</multilang>
+
<p>ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a><span class="aht-chrome-space"> נבחן מגוון רחב של גישות לשאלה זו, השונות זו מזו בתיאורן את משה ויתרו, וכן בהבנתן את הקשר בין החלקים השונים בפרקנו.</span></p>
<p>In <a href="2" data-aht="subpage">Exegetical Approaches</a> we will examine a range of approaches to this question which differ in their portrayal of both Moshe and Yitro, as well as in their understanding of the relationship between the different units in our chapter.</p>
 
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 01:34, 1 September 2019

האם משה היה זקוק לעצת יתרו?

הקדמה

PDF לימוד מודרך

פתרון פשוט למדי

חלקו השני של פרק י"ח מתחיל בתיאור העם שעמד בתור במשך כל היום וחיכה להישפט על ידי משה. לאחר שצפה בסצינה זו, יתרו הבין שהמצב אינו נסבל, והציע את ההצעה הברורה למדי, לפיה משה ימנה שופטים אחרים שיסייעו עם עומס העבודה. משה אכן ישם את הצעת יתרו, ויתרו עזב לאחר השלמת משימתו.

מעניין, שאין בתורה מקרה אחר בו מישהו מלבד ה' מציע למשה עצה.1 בנוסף, עצתו של יתרו נראית כפתרון כה ברור ופשוט, כך שקשה להתעלם מן השאלה: איך יתכן שמשה, שעלה במעלתו על כל בני אדם ושעמד בקשר ישיר עם ה', הזדקק ליתרו כדי לפתור בעיה זו? כמו שאברבנאלשמות י"חאודות ר' יצחק אברבנאל מנסח יפה בשאלתו החמישית על סיפור זה:2

השאלה הה' בעצת יתרו למשה במנוי השופטים: כי הנה דברי יתרו היו טובים ונכוחים, אבל קל שבקלים יבין וידע שהיתה עצה נבערה לעמוד אדם אחד מן הבקר עד הערב לשפוט, כי בזה נבול יבול וילאה השופט והנשפטים. ואיך משה רבינו וכל זקני ישראל לא נתנו לב לזה לדעת שאם ימנה שופטים על העם שיקל מעליו? ומי לא ידע בכל אלה שראוי שיהיו השופטים אנשי חיל, יראי א-להים, אנשי אמת, שונאי בצע, שהוצרך יתרו ללמדו לאדון הנביאים וגדול החכמים משה רבינו עד שנאמר וישמע משה לקול חותנו ויעש כל אשר אמר.

בגישות פרשניות נבחן מגוון רחב של גישות לשאלה זו, השונות זו מזו בתיאורן את משה ויתרו, וכן בהבנתן את הקשר בין החלקים השונים בפרקנו.