Difference between revisions of "Did Moshe Need Yitro's Advice/1/he"
Line 7: | Line 7: | ||
<p>חלקו השני של פרק י"ח מתחיל בתיאור העם שעמד בתור במשך כל היום וחיכה להישפט על ידי משה. לאחר שצפה בסצינה זו, יתרו הבין שהמצב אינו נסבל, והציע את ההצעה הברורה למדי, לפיה משה ימנה שופטים אחרים שיסייעו עם עומס העבודה. משה אכן ישם את הצעת יתרו, ויתרו עזב לאחר השלמת משימתו.</p> | <p>חלקו השני של פרק י"ח מתחיל בתיאור העם שעמד בתור במשך כל היום וחיכה להישפט על ידי משה. לאחר שצפה בסצינה זו, יתרו הבין שהמצב אינו נסבל, והציע את ההצעה הברורה למדי, לפיה משה ימנה שופטים אחרים שיסייעו עם עומס העבודה. משה אכן ישם את הצעת יתרו, ויתרו עזב לאחר השלמת משימתו.</p> | ||
<p>מעניין, שאין בתורה מקרה אחר בו מישהו מלבד ה' מציע למשה עצה.<fn>ראו <a href="$">כאן</a> למקרים שבהם נתעלמה ההלכה ממשה, מקרים שבהם משה היה אובד עצות ולא ידע איך לפסוק כיוון שעדיין לא קיבל את החוק, או מקרים שבהם גורם שלישי היה מעורב בנתינת החוק. לפי <a href="SifreBemidbar78" data-aht="source">ספרי במדבר ע"ח</a>, סיפורנו הוא מקרה בו ההלכה נתעלמה ממשה. ראו <multilink><a href="Akeidat43" data-aht="source">עקידת יצחק</a><a href="Akeidat43" data-aht="source">43</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">About Akeidat Yitzchak</a></multilink> המשווה את סיפורנו לכמה מן המקרים האחרים.</fn> בנוסף, עצתו של יתרו נראית כפתרון כה ברור ופשוט, כך שקשה להתעלם מן השאלה: איך יתכן שמשה, שעלה במעלתו על כל בני אדם ושעמד בקשר ישיר עם ה', הזדקק ליתרו כדי לפתור בעיה זו? כמו ש<multilink><a href="Abarbanel18" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="Abarbanel18" data-aht="source">שמות י"ח</a><a href="ר' יצחק אברבנאל" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> מנסח יפה בשאלתו החמישית על סיפור זה:<fn>השוו לניסוח בעקידת יצחק.</fn></p> | <p>מעניין, שאין בתורה מקרה אחר בו מישהו מלבד ה' מציע למשה עצה.<fn>ראו <a href="$">כאן</a> למקרים שבהם נתעלמה ההלכה ממשה, מקרים שבהם משה היה אובד עצות ולא ידע איך לפסוק כיוון שעדיין לא קיבל את החוק, או מקרים שבהם גורם שלישי היה מעורב בנתינת החוק. לפי <a href="SifreBemidbar78" data-aht="source">ספרי במדבר ע"ח</a>, סיפורנו הוא מקרה בו ההלכה נתעלמה ממשה. ראו <multilink><a href="Akeidat43" data-aht="source">עקידת יצחק</a><a href="Akeidat43" data-aht="source">43</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">About Akeidat Yitzchak</a></multilink> המשווה את סיפורנו לכמה מן המקרים האחרים.</fn> בנוסף, עצתו של יתרו נראית כפתרון כה ברור ופשוט, כך שקשה להתעלם מן השאלה: איך יתכן שמשה, שעלה במעלתו על כל בני אדם ושעמד בקשר ישיר עם ה', הזדקק ליתרו כדי לפתור בעיה זו? כמו ש<multilink><a href="Abarbanel18" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="Abarbanel18" data-aht="source">שמות י"ח</a><a href="ר' יצחק אברבנאל" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> מנסח יפה בשאלתו החמישית על סיפור זה:<fn>השוו לניסוח בעקידת יצחק.</fn></p> | ||
− | < | + | <q class="" dir="rtl" lang="he"> |
− | + | <p>השאלה הה' בעצת יתרו למשה במנוי השופטים: כי הנה דברי יתרו היו טובים ונכוחים, אבל קל שבקלים יבין וידע שהיתה עצה נבערה לעמוד אדם אחד מן הבקר עד הערב לשפוט, כי בזה נבול יבול וילאה השופט והנשפטים. ואיך משה רבינו וכל זקני ישראל לא נתנו לב לזה לדעת שאם ימנה שופטים על העם שיקל מעליו? ומי לא ידע בכל אלה שראוי שיהיו השופטים אנשי חיל, יראי אלהים, אנשי אמת, שונאי בצע, שהוצרך יתרו ללמדו לאדון הנביאים וגדול החכמים משה רבינו עד שנאמר וישמע משה לקול חותנו ויעש כל אשר אמר.</p> | |
− | </ | + | </q> |
<p>ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a><span class="aht-chrome-space"> נבחן מגוון רחב של גישות לשאלה זו, השונות זו מזו בתיאורן את משה ויתרו, וכן בהבנתן את הקשר בין החלקים השונים בפרקנו.</span></p> | <p>ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a><span class="aht-chrome-space"> נבחן מגוון רחב של גישות לשאלה זו, השונות זו מזו בתיאורן את משה ויתרו, וכן בהבנתן את הקשר בין החלקים השונים בפרקנו.</span></p> | ||
</page> | </page> | ||
</aht-xml> | </aht-xml> |
Version as of 23:30, 10 July 2019
האם משה היה זקוק לעצת יתרו?
הקדמה
פתרון פשוט למדי
חלקו השני של פרק י"ח מתחיל בתיאור העם שעמד בתור במשך כל היום וחיכה להישפט על ידי משה. לאחר שצפה בסצינה זו, יתרו הבין שהמצב אינו נסבל, והציע את ההצעה הברורה למדי, לפיה משה ימנה שופטים אחרים שיסייעו עם עומס העבודה. משה אכן ישם את הצעת יתרו, ויתרו עזב לאחר השלמת משימתו.
מעניין, שאין בתורה מקרה אחר בו מישהו מלבד ה' מציע למשה עצה.1 בנוסף, עצתו של יתרו נראית כפתרון כה ברור ופשוט, כך שקשה להתעלם מן השאלה: איך יתכן שמשה, שעלה במעלתו על כל בני אדם ושעמד בקשר ישיר עם ה', הזדקק ליתרו כדי לפתור בעיה זו? כמו שאברבנאל מנסח יפה בשאלתו החמישית על סיפור זה:2
השאלה הה' בעצת יתרו למשה במנוי השופטים: כי הנה דברי יתרו היו טובים ונכוחים, אבל קל שבקלים יבין וידע שהיתה עצה נבערה לעמוד אדם אחד מן הבקר עד הערב לשפוט, כי בזה נבול יבול וילאה השופט והנשפטים. ואיך משה רבינו וכל זקני ישראל לא נתנו לב לזה לדעת שאם ימנה שופטים על העם שיקל מעליו? ומי לא ידע בכל אלה שראוי שיהיו השופטים אנשי חיל, יראי אלהים, אנשי אמת, שונאי בצע, שהוצרך יתרו ללמדו לאדון הנביאים וגדול החכמים משה רבינו עד שנאמר וישמע משה לקול חותנו ויעש כל אשר אמר.
בגישות פרשניות נבחן מגוון רחב של גישות לשאלה זו, השונות זו מזו בתיאורן את משה ויתרו, וכן בהבנתן את הקשר בין החלקים השונים בפרקנו.