Difference between revisions of "Did Moshe Need Yitro's Advice/2/he"
Yovel.Levy (talk | contribs) m |
Yovel.Levy (talk | contribs) m |
||
Line 16: | Line 16: | ||
<point><b>למה ה' לא ציווה את משה</b> – רלב"ג לא מסביר למה ה' עבד דרך תיווכו של יתרו ולא יעץ למשה למנות שופטים בשלב מוקדם יותר. ראו <a href="Commentators:R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="page">פרשנות רלב"ג</a> על שימוש ה' באדם ובטבע. צרור המור מציע שה' חיכה לייעץ למשה בנושא זה כדי שיתרו יקבל קרדיט על ההצעה והאומה כולה תבין מדוע משה התחתן עם ביתו.<fn>ראו <a href="Moshe's Family Life" data-aht="page">כאן</a> ביחס לנישואי משה עם ציפורה. הרעיון של נתינת קרדיט ליתרו מבוסס בחלקו על <a href="SifreBemidbar78" data-aht="source">ספרי במדבר ע"ח</a> המסביר שמשה כבר צווה על מינוי השופטים בהר סיני, אבל הביצוע חמק ממנו, כדי שיתרו יקבל את הקרדיט. נראה שהספרי ממקם לפחות את חלקו השני של פרק י"ח אחרי עשרת הדיברות- ראו <a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה</a>. ראו גם ר' סעדיה שמות י"ח:כ"ג. </fn> ראו גם <a href="OrHaChayyim18-21" data-aht="source">אור החיים</a> המציע שה' רצה להראות שיש הרבה חכמה בין הגויים, ושהוא לא בחר את ילדי ישראל בגלל האינטליגנציה שלהם.</point> | <point><b>למה ה' לא ציווה את משה</b> – רלב"ג לא מסביר למה ה' עבד דרך תיווכו של יתרו ולא יעץ למשה למנות שופטים בשלב מוקדם יותר. ראו <a href="Commentators:R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="page">פרשנות רלב"ג</a> על שימוש ה' באדם ובטבע. צרור המור מציע שה' חיכה לייעץ למשה בנושא זה כדי שיתרו יקבל קרדיט על ההצעה והאומה כולה תבין מדוע משה התחתן עם ביתו.<fn>ראו <a href="Moshe's Family Life" data-aht="page">כאן</a> ביחס לנישואי משה עם ציפורה. הרעיון של נתינת קרדיט ליתרו מבוסס בחלקו על <a href="SifreBemidbar78" data-aht="source">ספרי במדבר ע"ח</a> המסביר שמשה כבר צווה על מינוי השופטים בהר סיני, אבל הביצוע חמק ממנו, כדי שיתרו יקבל את הקרדיט. נראה שהספרי ממקם לפחות את חלקו השני של פרק י"ח אחרי עשרת הדיברות- ראו <a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה</a>. ראו גם ר' סעדיה שמות י"ח:כ"ג. </fn> ראו גם <a href="OrHaChayyim18-21" data-aht="source">אור החיים</a> המציע שה' רצה להראות שיש הרבה חכמה בין הגויים, ושהוא לא בחר את ילדי ישראל בגלל האינטליגנציה שלהם.</point> | ||
<point><b>אידיאל ומציאות</b> – בשיחה פרטית, פרופ' אוריאל שמעון הציע שהמערכת של משה הייתה מודל לעולם אידאלי, אבל תוכניתו של יתרו תוכננה כדי להתאים למציאות בה הדרישות היו גדולות מדי ביחס לזמן שעמד ברשות משה.</point> | <point><b>אידיאל ומציאות</b> – בשיחה פרטית, פרופ' אוריאל שמעון הציע שהמערכת של משה הייתה מודל לעולם אידאלי, אבל תוכניתו של יתרו תוכננה כדי להתאים למציאות בה הדרישות היו גדולות מדי ביחס לזמן שעמד ברשות משה.</point> | ||
− | <point><b>יתרו היועץ</b> – <a href="http://www.yu.edu/faculty/emayer/parsha_shiurim/18yitro.html"> | + | <point><b>יתרו היועץ</b> – <a href="http://www.yu.edu/faculty/emayer/parsha_shiurim/18yitro.html">ר' איתן מאייר</a> מציג גרסה של גישה זו ומשתמש ב"מטאפורה עסקית" המציירת את משה כמנכ"ל של ארגון ללא מטרות רווח למען ילדי ישראל, בו יתרו משמש כיועץ חיצוני. לפיו, יתרו הוא גורם חיצוני המביא נקודת מבט חדשה לגורמים המעורבים בדבר שהתרגלו לסטטוס קוו.</point> |
</category> | </category> | ||
<category name="Moshe and Yitro Both Correct"> | <category name="Moshe and Yitro Both Correct"> | ||
− | + | משה ויתרו שניהם צדקו | |
<p>Moshe was making the best of a difficult situation, but Yitro correctly advised him that there was a need for God to fix the underlying cause of the problem by giving a code of civil law.</p> | <p>Moshe was making the best of a difficult situation, but Yitro correctly advised him that there was a need for God to fix the underlying cause of the problem by giving a code of civil law.</p> | ||
<p>R. Yitzchak Arama in his Akeidat Yitzchak charts this middle ground in attempting to portray both Moshe and Yitro in the best possible light.</p> | <p>R. Yitzchak Arama in his Akeidat Yitzchak charts this middle ground in attempting to portray both Moshe and Yitro in the best possible light.</p> |
Version as of 22:40, 2 June 2019
האם משה היה זקוק לעצת יתרו?
גישות פרשניות
סקירה
העקידת יצחק מציין שבהבנת סיפור זה, הקורא נקלע בין הפטיש לסדן. אם עצתו של יתרו הייתה פתרון נכון וראוי למצב הבעייתי, אז משה נראה טיפשי על כך שלא פתר את הבעיה בעצמו. מצד שני, אם עצתו של יתרו הייתה לא מועילה או בלתי נדרשת, אז למה משה יישם אותה בכלל? ישנן שלוש גישות בסיסיות בהבנת התהליך המחשבתי של יתרו ומשה, והן מציירות ציורים שונים של שתי הדמויות הראשיות והיחסים ביניהן.
משה הזדקק לעזרה
משה הזדקק לעזרה בתיקון המערכת שלו, ויתרו היה מסוגל לספק לו תובנה ופרספקטיבה של גורם חיצוני.
משה ויתרו שניהם צדקו
Moshe was making the best of a difficult situation, but Yitro correctly advised him that there was a need for God to fix the underlying cause of the problem by giving a code of civil law.
R. Yitzchak Arama in his Akeidat Yitzchak charts this middle ground in attempting to portray both Moshe and Yitro in the best possible light.
Yitro's Advice was Unnecessary
Moshe's system was the best possibility for the time being, and Yitro's advice was unnecessary or unhelpful. There are a number of distinct variations of this possibility,20 but they all agree that the appointment of judges which ultimately occurred was not directly connected to Yitro's advice (see Chronology) and took place only significantly afterwards:
Long lines were an anomaly
The long line for judgment was a one-time aberration on the day of Yitro's visit, while in general there was no need for additional judges at this time.
Moshe had been away
According to the Mekhilta DeRabbi Yishmael and Rashi, Yitro observed Moshe judging the people on the day after Yom HaKippurim (when he descended from Mount Sinai with the second tablets) – see Chronology. If Moshe had spent the last four months on Mount Sinai, one can readily understand why a huge backlog of cases had accumulated in his absence.
Moshe had taken the previous day off when Yitro visited
Chizkuni, in explaining why the Torah notes that "it happened on the next day" posits that on the day of Yitro's arrival Moshe was busy with Yitro and had not judged the people. This might explain why he needed to work overtime on the following day.21
Newly acquired wealth
R. Medan offers an alternative predicated on the assumption that most of the Yitro story appears in chronological order – see Chronology, and that Yitro arrived and observed Moshe shortly after the battle with Amalek. According to him, the division of the spoils with Amalek caused significant strife and was responsible for Moshe's heavy caseload on that particular day.22 R. Medan posits that shortly thereafter things settled down and while the nation was encamped at Mount Sinai there was little need for additional judges. It was only in the second year, when the nation resumed their journey that complaints spiked once again and Moshe needed assistance – compare opinion cited in Hoil Moshe and see Relationship of Shemot 18 – Bemidbar 11 – Devarim 1.
Recent water shortage
R. Medan offers an additional possibility that Moshe's busy schedule resulted from the need to allocate the water which the nation had just received.24 According to this explanation, the people's complaints and the need for more judges arose only while they were in transit and not during the year they were at Mount Sinai.
There were additional prerequisites
There was a consistent need for additional judges to assist Moshe, but additional preparatory steps needed to be taken before they could be appointed:
The nation needed to first receive the laws
Moshe needed to build support
Initially, Moshe needed to judge the people himself in order to win over their hearts so that they would accept the Torah and its commandments.