Difference between revisions of "Did Moshe Need Yitro's Advice/2/he"
Yovel.Levy (talk | contribs) m |
Yovel.Levy (talk | contribs) m |
||
Line 29: | Line 29: | ||
<point><b>נקודות מבט על משה ויתרו</b> – העקידת יצחק מתאר את משה ויתרו כמנהיגים מוכשרים בעלי כשרון ניהולי ותבונה. לפיו, יתרו היה אדם חכם<fn>ראו <a href="Yitro" data-aht="page">דמותו של יתרו</a> לעוד על תיאורו של עקידת יצחק את יתרו.</fn> ששמעו לעצתו ביסודיות, והוא משבח את משה על כך שיישם את העצה כלשונה, בציטוטו את הפסוק ממשלי י"ב:ט"ו "וְשֹׁמֵעַ לְעֵצָה חָכָם".</point> | <point><b>נקודות מבט על משה ויתרו</b> – העקידת יצחק מתאר את משה ויתרו כמנהיגים מוכשרים בעלי כשרון ניהולי ותבונה. לפיו, יתרו היה אדם חכם<fn>ראו <a href="Yitro" data-aht="page">דמותו של יתרו</a> לעוד על תיאורו של עקידת יצחק את יתרו.</fn> ששמעו לעצתו ביסודיות, והוא משבח את משה על כך שיישם את העצה כלשונה, בציטוטו את הפסוק ממשלי י"ב:ט"ו "וְשֹׁמֵעַ לְעֵצָה חָכָם".</point> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category name=" | + | <category name="יתרו אינו הכרחי"> |
− | + | עצתו של יתרו לא הייתה הכרחית | |
− | <p> | + | <p>המערכת של משה הייתה האפשרות הטובה ביותר לאותו זמן, ועצתו של יתרו הייתה בלתי הכרחית או לא מועילה. ישנן גרסאות שונות לאפשרות זו,<fn>ביטוי קיצוני לעמדה זו מופיע ב<a href="PhiloDrunkennessX-36" data-aht="source">פילון על השכרות י':ל"ו-ל"ז</a>. בחיבורו, פילון מציג תיאור שלילי ביותר של יתרו (ראו <a href="Yitro" data-aht="page">כאן</a>) ומרחיק לכת עד כדי האמירה לפיה יתרו ביהירותו 'הציע חוקים המנוגדים לאלה של הטבע'. אולם, קשה למצוא ביסוס מהפסוקים לנאומו הארוך נגד יתרו, ובנוסף פילון בעצמו משבח את הצעת יתרו ב<a href="PhiloLawsIV-XXXIII-173" data-aht="source">חוקים המיוחדים ד':ל"ג:קע"ג-קע"ה</a>.</fn> אך כולן מסכימות שמינוי השופטים שהתרחש לבסוף, לא היה מקושר ישירות לעצת יתרו (ראו <a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה</a>) אלא התקיים בשלב מאוחר הרבה יותר.</p> |
<opinion name="Lines Were Anomaly"> | <opinion name="Lines Were Anomaly"> | ||
Long lines were an anomaly | Long lines were an anomaly |
Version as of 07:52, 4 June 2019
האם משה היה זקוק לעצת יתרו?
גישות פרשניות
סקירה
העקידת יצחק מציין שבהבנת סיפור זה, הקורא נקלע בין הפטיש לסדן. אם עצתו של יתרו הייתה פתרון נכון וראוי למצב הבעייתי, אז משה נראה טיפשי על כך שלא פתר את הבעיה בעצמו. מצד שני, אם עצתו של יתרו הייתה לא מועילה או בלתי נדרשת, אז למה משה יישם אותה בכלל? ישנן שלוש גישות בסיסיות בהבנת התהליך המחשבתי של יתרו ומשה, והן מציירות ציורים שונים של שתי הדמויות הראשיות והיחסים ביניהן.
משה הזדקק לעזרה
משה הזדקק לעזרה בתיקון המערכת שלו, ויתרו היה מסוגל לספק לו תובנה ופרספקטיבה של גורם חיצוני.
משה ויתרו שניהם צדקו
משה הוציא את המירב מהסיטואציה הקשה, אך יתרו יעץ לו נכונה שיש צורך שהקב"ה יתקן את הסיבות שיצרו את הבעיה, על ידי מתן קוד של החוק האזרחי.
ר' יצחק עראמה בספרו עקידת יצחק, משרטט שביל ביניים זה בניסיון לצייר את משה ויתרו באור האפשרי הטוב ביותר.
כרונולוגיה של שמות.18 אולם, הוא אינו מסביר למה יתרו נתן את עצתו כבר לפני עשרת הדברות, בידיעה שאינה יכולה להיות מיושמת עדיין, ובהתחשב בסבירות שמשה היה מגיע למסקנה זו בעצמו כשהזמן היה בשל לכך.
עצתו של יתרו לא הייתה הכרחית
המערכת של משה הייתה האפשרות הטובה ביותר לאותו זמן, ועצתו של יתרו הייתה בלתי הכרחית או לא מועילה. ישנן גרסאות שונות לאפשרות זו,20 אך כולן מסכימות שמינוי השופטים שהתרחש לבסוף, לא היה מקושר ישירות לעצת יתרו (ראו כרונולוגיה) אלא התקיים בשלב מאוחר הרבה יותר.
Long lines were an anomaly
The long line for judgment was a one-time aberration on the day of Yitro's visit, while in general there was no need for additional judges at this time.
Moshe had been away
According to the Mekhilta DeRabbi Yishmael and Rashi, Yitro observed Moshe judging the people on the day after Yom HaKippurim (when he descended from Mount Sinai with the second tablets) – see Chronology. If Moshe had spent the last four months on Mount Sinai, one can readily understand why a huge backlog of cases had accumulated in his absence.
Moshe had taken the previous day off when Yitro visited
Chizkuni, in explaining why the Torah notes that "it happened on the next day" posits that on the day of Yitro's arrival Moshe was busy with Yitro and had not judged the people. This might explain why he needed to work overtime on the following day.21
Newly acquired wealth
R. Medan offers an alternative predicated on the assumption that most of the Yitro story appears in chronological order – see Chronology, and that Yitro arrived and observed Moshe shortly after the battle with Amalek. According to him, the division of the spoils with Amalek caused significant strife and was responsible for Moshe's heavy caseload on that particular day.22 R. Medan posits that shortly thereafter things settled down and while the nation was encamped at Mount Sinai there was little need for additional judges. It was only in the second year, when the nation resumed their journey that complaints spiked once again and Moshe needed assistance – compare opinion cited in Hoil Moshe and see Relationship of Shemot 18 – Bemidbar 11 – Devarim 1.
Recent water shortage
R. Medan offers an additional possibility that Moshe's busy schedule resulted from the need to allocate the water which the nation had just received.24 According to this explanation, the people's complaints and the need for more judges arose only while they were in transit and not during the year they were at Mount Sinai.
There were additional prerequisites
There was a consistent need for additional judges to assist Moshe, but additional preparatory steps needed to be taken before they could be appointed:
The nation needed to first receive the laws
Moshe needed to build support
Initially, Moshe needed to judge the people himself in order to win over their hearts so that they would accept the Torah and its commandments.